Jihlava se chystá prodloužit trať pro městské trolejbusy o 3,3 kilometru
Jihlava chce financovat rozšíření z evropské dotace.
Jihlava se chystá v příštích třech letech rozšířit síť trolejbusových tratí o 3,3 kilometru. Trolejové vedení dovede od CityParku v Hradební ulici v centru ke křižovatce ulic Žižkova a Rantířovská na výpadové silnici směrem na Pelhřimov. Zhotovitel stavby by mohl být vybrán ještě letos. Novinářům to řekl Radim Rovner, předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy. Na uskutečnění projektu počítá s evropskou dotací.
V jihlavské MHD slouží trolejbusy a autobusy. Výběrové řízení na firmu, která postaví jihozápadní trolejbusovou tangentu, by mohlo být vypsáno za dva týdny.
„Do soutěže půjdeme s cenou 155,4 milionu korun. Pokud se to za tu cenu podaří vysoutěžit, stavíme všechno. Pokud ne, vyhrazujeme dva stavební objekty, které bychom řešili později,“ uvedl Rovner. Dodal, že to jsou například kabelové trasy sloužící k posílení napájení. Na projekt by měl podnik dostat dotaci z Operačního programu Doprava, jejíž nejvyšší možná částka je 134 milionů korun.
Příští rok by měl vybraný dodavatel stavět trolejbusovou trať od smyčky u křižovatky ulic Žižkova – Rantířovská po křižovatku Žižkovy ulice s ulicemi Dvořákova a Hradební, vybudovaná by měla být také nová trakční měnírna v ulici U Cvičiště. O rok později se práce budou týkat ulice Hradební, kde v roce 2027 vznikne i velká křižovatka pro trolejbusy. Uskutečňování projektu podle Rovnera ovlivní jiné chystané dopravní stavby ve městě, včetně opravy mostu ve Znojemské ulici, již by měl provádět kraj. Znojemská ulice se kříží s Hradební u obchodního centra CityPark.
Dopravní podnik připravuje také velkou obnovu trolejbusů, chystá se koupit 20 nových. Většinu by chtěl převzít v roce 2026 a posledních pět o rok později. Nahradí trolejbusy pořízené v letech 2009 až 2011. Předpokládaná cena nových trolejbusů je 266,5 milionu korun. Na 15 vozů má podnik slíbené dotace a u zbývajících se o příspěvek z dotačního programu chystá ucházet.
Trolejbusy v Jihlavě jezdí od roku 1948. Naposled byla trolejbusová trať prodloužená před dvěma lety o 5,7 kilometru do části Bedřichov a dál do průmyslové zóny. Na tuto akci za 134 milionů korun bez DPH přispěla Evropská unie 98 miliony korun.
Městský dopravní podnik měl vloni podle výroční zprávy 40 autobusů a 45 trolejbusů. Šest vyřazovaných trolejbusů se chystá darovat na Ukrajinu.