Jihlava rozšíří trolejové vedení, propojí stávající síť s novým terminálem

Trolejbus v Jihlavě. Foto: Jihlava.czTrolejbus v Jihlavě. Foto: Jihlava.cz

Město většinu nákladů zaplatí z dotace.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
218

Když si tak z legrace tipnu,jak by mohlo vypadat linkove vedení trolejbusů po dokončení:
A, G si cestou zajedou přes městské nádraží (G zas celotýdenně přes Žižkovu)
D by se mohlo „vrátit“ do okružní podoby Městské nádraží – Březinky – náměstí – Ke Skalce – Poliklinika – Městské nádraží (s rozšířeným provozem proti dnešku, protisměr DI🙃)
H zrušit nebo nechat vyloženě jako špičkové spoje k Boschi (případně k tomu lehce posílit G)

Martin

To by bylo moc jednoduché a uživatelsky přívětivé. Obávám se, že linkové vedení už je nalajnované v Plánu dopravní obslužnosti a vzniknou paskvilní linky, ostatně jako vždy v Jihlavě. Bohužel.

218

jsem se na ten plán schválně podíval a to co tam je, mi přijde dost k ničemu teda (k terminálu zajíždí E a H, takže na náměstí odtamtud pojede jen E), má se vrátit Okružní B (takže žádné spojení hlavak – Březinky..nevím,jestli hlavak až tak ztratí na významu..)

MirekK1

Takže to celé bude na úkor zeleně/parku…

Michal M

To fakt metr drátu pro trolejbus vyjde na 100 000 CZK?

Michal Bartoníček

Jak jste na něco takového mohl se zdravým rozumem přijít? 😀

Michal M

Sorry, nepřesné dělení. Je to jen 77 tisíc na metr.

Michal Bartoníček

Pořád jste neodpověděl, jakým brilantním způsobem jste na tuhle sumu přišel. 😀

Michal M

V článku jsou dva údaje – délka nového úseku a cena, když je vydělíte, získáte 77 tisíc na metr.

Michal Bartoníček

Ale proč to děláte tímto iracionálním způsobem? Přijde vám ten výpočet normální? 😀 Když takhle budete počítat trakční stožáry, kterých je tam asi 80, tak vám vyjde cena 850 000 Kč. Přijde vám to normální? 😀 Kde jsou v té ceně potom zemní práce, provizorní stožáry, propojovací kabely, nosná síť, výhybky, odpojovače, obnova povrchů?
Pokud cítíte nevyhnutelnou nutnost posuzovat cenu, stáhněte si veřejně dostupnou projektovou dokumentaci, součástí které je i výkaz výměr. Ale do těchto absurdních a nicneříkajících výpočtů se už prosím nepouštějte. 🙂

Lukáš F.

Není to iracionální způsob. Staví X metrů trolejbusového vedení za Y korun, tak logicky můžete potom vypočítat, kolik stojí metr vedení. Neznamená to, že těch 77 tisíc stojí jen metr drátu, ale metr drátu se vším okolo.

Lukáš F.

Výše uvedené samozřejmě platí za předpokladu, že zakázka obsahuje jen to trakční vedení a ne třeba stavbu nové silnice.

Michal Bartoníček

Je to dokonce mimořádně iracionální způsob. Protože tento výpočet vám pokaždé dá jiné výsledky a logika je v trapu. Každá stavba je unikátní a nelze ji zevšeobecňovat, ani když se jedná jen o trakční vedení. To můžete jen u konkrétních produktů z rozpočtu.

Michal M

Ano, pokud se ta cena za metr/metr čtvereční/… u dvou staveb liší, má smysl se ptát čím je daný ten rozdíl.

Michal Bartoníček

Pokud byste si ten rozpočet prošel a vynechal ten absurdní výpočet, nemusel byste se ptát vůbec.

Michal M

Upřímně vůbec nechápu, co tady celou dobu točíte.
Chápu, že kdyby tam byla nějaká infrastrukturní investice typu měnírna nebo zásadní přestavba komunikace, tak to srovnatelné není, ale pokud jsou to sloupy, drát a bižuterie a instalace toho celého, tak tím podílem dostanete orientační cenu na zřízení jednoho metru trolejbusové dráhy.

Michal Bartoníček

Točím se na tom, že hodnotit cenu investice na základě tohoto nesmyslného výpočtu, je absurdní.
Ani ten vypočítaný metr trolejbusové dráhy vám nic neřekne, pokud si neprostudujete dokumentaci. Nemáte ponětí, jestli se během stavby nebudou dělat provizorní stavy, jaký je tam počet výhybek, počet stožárů, jestli stavba trati zahrnuje i nějaké kabelové vedení. Z toho podílu prostě nezjistíte nic, to nemá žádnou vypovídací hodnotu.

218

Že by v ceně byla i stavba terminálu a nové spojovací silnice?🤔

Jiří Kocurek

Zkuste to bez sloupů!

Vesper

V Jihlavě mají rozum, ježdění na baterie je dobré na cancoury na kraji města, ale ne na ježdění v centru, aby každý vůz musel stahovat čtyřikrát za kolo, jako v Praze.

Ondra K.

Rozšiřovat stávající síť a od základu budovat úplně novou je dost zásadní rozdíl. Je celkem jasný, že v případě sítě typu Jihlava dává smysl mít bez TV jenom nějaký koncový úseky. Naopak v případě Prahy jsou parciální trolejbusy dost velký zjednodušení.

Josef

V Praze moudré hlavy v rámci „pokroku“ trolejbusy zrušily.

MirekK1

Tak za prvé to byli komunisti, a ne moudré hlavy. A za druhé tito soudruzi usoudili, že lépe jim vyjdou autobusy jezdící na tehdy levnou ropu. Bylo to politické rozhodnutí.

Michal M

Politické asi ne, ale klasická totáčová cesta nejmenšího odporu ano…

Jiří Kocurek

Měď byla drahá, musela se dovážet za tvrdou měnu a byla potřeba pro zbrojní průmysl – ten byl řízený z Moskvy.

Michal M

Bavíme se o době před 50 lety s permanentním nedostatkem všeho. Zrušit jeden typ papírově i technicky odlišné trakce jim mohlo připadat jak zjednodušení mizérie, ve které fungovali.

Twix

V Praze by to udělali stejně kdyby to zatrolejované centrum už měli. Každá nová linka stačí postavit s polovinou trasy pod dráty, proč stavět (hned) tu druhou? Čemu vadí to stahování? Je s tím v provozu nějaký problém?

Michal Bartoníček

Za mě osobně je to obecně nedůvěra v takové složité zařízení. Čím víc serepetiček, tím je to náchylnější k závadám. Baterie se podle mého mají využívat při mimořádnostech, při manipulačních jízdách nebo do míst s nižší frekvenci dopravní obslužnosti. Ale ne stahovat sběrače 4x za jízdu.

Twix

Tak můžeme po 20 letech provozu parciálů u nás (byť to zprvu byly dieselové a pak až baterkové) nedůvěřovat té technologii, ale její porucha není tak kritická, trolejbus může ještě nějakou dobu normálně jezdit, řidič může zkusit něco vyřešit na konečné a nebo včas zajistit podporu aniž by cestující něco poznal. Už jsem viděl jet pražskou 59 na baterky pod dráty. Není naopak přínosem pro spolehlivost, že se ty klacky tahají po troleji jen poloviční čas?

Jiří Kocurek

„Čím víc serepetiček“

Například ve Zlíně celý spalovací motor i s převodovkou. Nenechali si poradit.

platamond

Jako pravidelný klient Palmovka – sídliště Letňany vidím: bus 140 cca 15-18 min na Tupolevovu, 58 málokdy pod 20. Ono nandavání a sundavání (možná je to i personálem), to fakt prodlužuje. Navíc nandavání na zast.Prosecká, kde původně projíždělo více než 50% spojů. Dlouhé pomalé jízdy při sundavání na trati před prosekem i před konečnou Palmovka tomu nepomáhají. Snad se plánuje nějaké vylepšení v rámci vyhodnocení zkušebního provozu.

praktik

Nelze-li vytrolejovat a stahovat sběrače za jízdy (třeba aspoň sníženou rychlostí), pak to asi nškdy opravdu zbytečně zdržuje.

David

V Praze úplně v pohodě jezdí i plně elektrické autobusy, takže pokud i jen kratší část jedou pod dráty a navíc se ještě něco nasosá, tak je jedině dobře, ne?

Nebo v Jihlavě to jezdí násobně delší trasy a nejsou tam dopravní sedla?

Lukáš F.

Já bych spíš intuitivně čekal, že zrovna v Praze bude náročnější postavit trolejové vedení někde v historickém centru, než někde na okraji. Kvůli omezenému prostoru, památkářům, spolkům za výhled do nebes bez drátů, a tak.

MP22

To jste zapomněl že v každé okrajové části je 50 nudících se maminek na mateřské a 100 hysterických vyděšených důchodců a to je snad horší než památkáři…

Jiří Kocurek

No nepustí je na stavbu dozorovat, jestli není pytel cementu vzhůru nohama a další důležité technologické postupy. Takže to bude bez nich a tím pádem špatně, protože mladí (50+) nemají jejich zkušenosti.

Frantík

V centru trolejové vedení je hodně, akorát pod ním jezdí tramvaje.