Jihlava končí s naftovými autobusy, provoz MHD zajistí jen trolejbusy a autobusy na bioplyn

Trolejbus v Jihlavě. Foto: Jihlava.czTrolejbus v Jihlavě. Foto: Jihlava.cz

Trolejbusy zajišťují již dvě třetiny výkonů MHD v Jihlavě.

V městské hromadné dopravě v Jihlavě budou díky obměně vozidel jezdit jen trolejbusy a autobusy s pohonem na bioplyn. Dopravní podnik města Jihlavy má poslední tři autobusy na naftu. Vyřadí je z provozu, až příští rok dostane k současným dvěma další tři autobusy na bioplyn. Novinářům to dnes řekl ředitel Radim Rovner. Firma nakoupí také trolejbusy. Jejich podíl na výkonu MHD by se měl postupně zvýšit až na tři čtvrtiny.

Provozně vychází levněji provozovat elektrickou trakci, zvlášť v letních měsících, kdy trolejbus nespotřebuje tolik energie na topení,“ uvedl Rovner. Autobusů na bioplyn se podle něj na rozdíl od zemního plynu nebudou týkat emisní povolenky v chystaném systému ETS2. Když se všechno povede, bude jihlavská MHD využívat výhradně palivo z Česka. „Což není úplně obvyklé ve středoevropském regionu, nejenom v České republice,“ dodal ředitel.

K pohonu městských autobusů začal podnik používat plyn vyráběný nedalekou zemědělskou bioplynovou stanicí předloni. Nahrazovat jím začal stlačený zemní plyn (CNG). Podle Rovnera se bioplyn osvědčil.

Na výkonech MHD v Jihlavě se přibližně 64 procenty podílejí trolejbusy, zbývající přepravu zajišťují autobusy. Dopravní podnik používá celkem 77 vozidel. Nové vozy pořizuje s pomocí dotací. Trolejbusů koupí 19, přebírat je bude postupně od září příštího roku do února 2027. Část z nich bude schopná jezdit na baterie i mimo trolejové vedení. Podle dřívějších údajů firmy budou stát skoro 279 milionů korun bez DPH.

Od roku 2027 bude průměrné stáří vypravovaných vozů v jihlavské MHD okolo 4,5 roku. „Čímž se dostaneme na špičku v zemi,“ řekl ředitel. Podnik také rozšiřuje a modernizuje trolejové vedení. Letos otevřel i šestou trakční měnírnu v ulici U Cvičiště.

U trolejí se podnik musí v zimě starat o to, aby nenamrzaly. „Pokud se teplota blíží nule, tak se troleje ošetřují každý den,“ řekl Rovner. Večer vyjíždí trolejbus, který má na střeše nádrže s postřikem na trolej. Například v noci na dnešek najezdil 110 kilometrů. Přesto minulý týden ve středu silná námraza zastavila po ránu většinu trolejbusů. „Pokud se stane situace jako minulý týden, kdy vám na troleji ulpí centimetr ledu, tak s tím nepomůže žádný rozmrazovací nástřik,“ řekl ředitel.

Podnik rovněž chystá modernizaci systému pro odbavování cestujících. „Tou nejzásadnější změnou asi bude možnost zaplacení jednorázového jízdného přiložením bankovní karty,“ řekl Rovner. Možné by to mělo být od roku 2028. Ceny jízdenek se příští rok zvyšovat nebudou.

Městské vozy v Jihlavě loni podle výroční zprávy podniku přepravily okolo 15,5 milionu lidí. Trolejbusy slouží v Jihlavě od roku 1948.

Tagy Dopravní podnik města Jihlavy DPMJ Jihlava
1 komentář