Jihlava dokončila rozšíření trolejbusových tratí, od 1. února vyjedou dvě nové linky
Nové trasy přinesou pravidelnější jízdní řád, tři čtvrtiny výkonů budou v elektrické trakci.
Jihlavu čeká od 1. února velká změna v organizaci městské hromadné dopravy. Důvodem je dokončení nové trolejbusové trati do Bedřichova o délce téměř šest kilometrů.
Změna jízdního řádu přinese dvě nové trolejbusové linky: G a H, zaniknou autobusové linky 3 a 5, výrazně se omezí provoz na lince 12. Nová bude autobusová linka č. 2. Město chystá ještě před změnou jízdních řádů v neděli 22. ledna 2023 prezentační jízdu nových linek. Cestující čeká mnohem větší komfort, pravidelnější jízdní řád, nová přímá spojení a bezemisní doprava novými moderními trolejbusy.
Nová trolejbusová linka G povede mezi konečnými stanicemi Horní Kosov a Antonínův Důl. Pojede po trase Horní Kosov – Žižkova – Masarykovo náměstí – Chlumova – Na Růžku – Bosch – Jipocar – Antonínův Důl a zpět. Na této lince budou nasazovány parciální trolejbusy.
Nová trolejbusová linka H bude obsluhovat Zadní Bedřichov a Polikliniku po trase Bosch – Zadní Bedřichov – Na Růžku – Chlumova – 17. listopadu – Poliklinika a zpět směr Chlumova Seifertovou ulicí. Tato linka bude zajišťována klasickými trolejbusy a bude vedena pod trolejemi v celé délce.
Vznikne i nová autobusová linka č. 2, která bude jezdit mezi Velkým Beranovem a Zbornou po trase Velký Beranov – Malý Beranov – Helenín – Masarykovo náměstí – Chlumova – Na Růžku – Smrčenská – Krematorium a Zborná. Z Velkého Beranova, Malého Beranova a Helenína budou zachovány také přímé spoje do průmyslových zón Pávov a Střítež. Ty zůstanou označené jako dosavadní linka č. 12.
Stávající linka č. 4, která obsluhuje Heroltice, Moravské Kovárny a průmyslovou zónu v Hruškových Dvorech bude prodloužena a končit už nebude na Masarykově náměstí, ale na konečné V Ráji a obslouží tak Znojemskou ulici.
Nové trasování linek MHD umožní mezi spoji pravidelný interval, čímž se odstraní současné sjíždění spojů na zastávkách. „Znamená to, že nové trolejbusové linky G a H a autobusové linky č. 2 a 12 budou ve společném úseku Chlumova – Na Růžku vedeny tak, aby byl mezi spoji pravidelný odstup šesti až sedmi minut,“ uvedl předseda představenstva dopravního podniku Radim Rovner.
Rozšíření s evropskými dotacemi
Celkem 5,7 kilometru dlouhá trať do Bedřichova a k průmyslové zóně Pávov vyšla na 134 milionů korun bez DPH. Postavila ji společnost Elektroline. Většinu nákladů pokryje evropská dotace.
Stavba trolejbusové trati vyšla na období, kdy dopravní podnik řešil kvůli vysokým cenám elektřiny možné omezení elektrického provozu. „Vzhledem k tomu, že vláda zastropovala ceny elektřiny a plynu také pro městské dopravní podniky, o zdražování MHD se v Jihlavě neuvažuje. Navíc elektrická trakce bude pro příští rok v nákladech na pohon jihlavské MHD vycházet nejlevněji. Vozy s naftovým pohonem plánujeme v roce 2023 využívat v případě výluky elektrické trakce a tím vzniklé potřeby náhradní dopravy,“ řekl Rovner.
Jihlavský dopravní podnik má 32 klasických trolejbusů. Loni v závěru roku dorazil nový trolejbus Škoda 26Tr v karoserii New Urbino. Dále je v Jihlavě doposud v provozu sedm parciálních trolejbusů. Letos k nim přibude šest nových. Právě flotila třinácti parciálních trolejbusů bude v průběhu příštího roku schopná díky bateriím vozit cestující i do oblastí bez trolejí jako je Antonínův Důl nebo Horní Kosov.