lot
Cestovní ruch Dopravci Železnice

JHMD už nejsou bez páry, polka po dvou letech znovu jezdí

Lokomotiva U46.101 (polka) při zkoušce. Autor: Jan Píšala/JHMD
Lokomotiva U46.101 (polka) při zkoušce. Autor: Jan Píšala/JHMD

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) nezůstaly přeci jen minulý rok úplně bez páry. Těsně před koncem roku vyjela v čele vlaku s cestujícími po dvouleté opravě parní lokomotiva U46.101. A podle Jana Píšaly z JHMD se vše obešlo bez potíží. Lokomotiva zvaná polka by tak měla být připravena na letošní rok a především letní prázdninovou sezonu.

Během té loňské museli cestující páru na jindřichohradeckých úzkokolejkách oželet, neboť se polku nepodařilo uvést do provozu včas. Při zkušební jízdě v srpnu pak vykázala několik závad a návrat do provozu byl odložen.

Firma se ocitla bez páry poté, co na podzim roku 2018 odstavila lokomotivu rešica (U46.0). I tu chce nechat opravit, především musí dojít na generální opravu kotle.

Tu už má podle Píšaly za sebou třetí parní lokomotiva JHMD, takzvaná „sedmatřicítka“ U37.002. „Je rozebraná, kotel už je po generální opravě. Děláme vše pro to, aby letos vyjela,“ doplnil Píšala.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír D.

Od 1.12.2019 dopravce Jindřichohradecké místní dráhy, a. s. uznává jihočeskou jízdenku JIKORD+. Jedná se o jednodenní papírovou jízdenku, která platí ve veřejné dopravě na území Jihočeského kraje, a to celoročně. Během jízdy parního nebo motorového vlaku zde můžete zažít přímo v kabině lokomotivy běžný pracovní den strojvedoucího a topiče. JHMD totiž zařadily do svých služeb zcela nově spolujízdu na stanovišti strojvedoucího.

PetrB

Mohlo by se doplnit, že nově na jízdence JIKORD+ lze cestovat až v 5 lidech (2 dospělí a 3 děti) i v pracovní dny během letních prázdnin, tj. od 1.7. do 31.8.

pozorovatel

Aha – tak to je zjevně jedna z „úliteb“, díky jimž má Čajánek otevřenější „penězovod“ z rozpočtu JčK: původně totiž jízdenka „JIKORD+“ měla platit i a tratích JHMD už hned od jejího vzniku, ale pak se situace změnila – podrobnosti jistě dokáže dodat někdy „místní“ …

PetrB

Něco na tom asi bude, protože když jsem se zajímal o to, proč na tratích JHMD nebyla jízdenka JIKORD+ uznávána bylo mi řečeno, že to není pro ně finančně zajímavé, protože těch 250 Kč (cena jízdenky) je rozděleno mezi všechny zainteresované dopravce a že těch pár korun tedy oželí.

Tronda

Když ten správný dopravce měl penězovod z krajského cecíku dvojnásobný, tak by už byla poněkud drzost, kdyby mu jikord+ vadil.

Vlastik

Nádhera, ale kvůli hloupému ETCS hrozí, že brzo o takové krásné jízdy přijdeme úplně.

noerf

Vlastík: předpoklad, že by na trati z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice byla někdy ETCS je humorná.
Je pravda, že tam hrozí omezení ve společném kolejišti v Jindřichově Hradci, ale to se zřejmě řešilo oddělením kolejí.

Oran Gutan

Ve svý podstatě je oddělení kolejí nesmysl.

noerf

Oran Gutan: pravděpodobně by byla jedna kolej se standardními rozchodem a souběžně s ní kolej JHMD. Čili by již nejezdili po jedné koleji klasické vlaky a ve zúženém profilu JHMD jako dosud (vložená kolejnice).

dopravák

Bude-li to v jakékoli části stejného profilu normálně- i a úzko- rozchodné trati, tak problém s ETCS (bez vytvoření patřičných opatření = „výjimek“) neodstraníte jinak než instalací ETCS i na úzkorozchodná hnací vozidla!

Vladimír D.

Stejně by ale existovalo křížení s hlavní tratí ve směru na Obrataň.

K.S.

Tak se to nějak vyřeší, například odvratem, nebo se to prohlásí za přejezd, akorát to bude trochu šikmo proti sobě. Nebo se tam dá křížení podobné tomu co mají v Olomouci tramvaje, nebo sklopný můstek pro JHMD.

Bože, to nejste lidi ani trochu kreativní?

Chytrý za 2

Je rozdíl mezi kreativitou a utopií.

Oran Gutan

Ve svý podstatě si nastuduj mapu na který strany to z tý tratě zabočuje a pak vymysli separátní kolejnice na obě strany.

Zlámalík

Problém je se splítkou – JHMD nemusí mít na vozidlech ETCS, pokud se nijak nepotkají se sítí SŽDC. A to se teď potkávají. Takže? Samostatná kolej a přesmyk? Hm…

pozorovatel

I tím „přesmykem“ se ovšem fakticky dostanou do kontaktu.
Kdysi (ještě za fungování Honzy Šatavy u JHMD) existovala nějaká představa o přeměně splítky na dvě souběžné samostatné tratě (snad právě kvůli odstranění komplikací jak majetkoprávních, tak i provozních) – odkud tehdy ty „vize“ vzešly, nevím, ale nějak to tehdy souviselo s předpokládanou rozsáhlejší rekonstrukcí a „optimalizací + modernizací“ žst. Jindřichův Hradec a přilehlých úseků trati normálního rozchodu. Jaký je současný stav řešení té problematiky, netuším.

ene bene

To se řešilo už koncem socializmu, kdy se naplánovala nová trať České Budějovice (jižní zhlaví) – Jindřichův Hradec (přes Třeboň) a projekt pak pokračoval dalším úsekem na východ („jižní tah“, ale souviselo s tím i kontejnerové překladiště…). Trať měla být významně napřímena a úzkokolejka měla dostat vlastní těleso podél normálního rozchodu. Na Obrataň se snad mělo odbočovat nadjezdem, nepletu-li se, trať měla být v zářezu a úzká snad měla po jeho boku nastoupat potřebnou výšku a po odbočce zase klesnout. Pak se to odkládalo tak dlouho až se stavba Temelína rozjela a nahonem se řešilo aspoň nějaké posílení kapacity dílčím… Číst vice »

Dalibor

že by na úzkoroschodce někdo zavedl ETCS?? to asi ne, žejo…

dada

pára je pára…

Karel V.

Držím palce.Krása

Zdeněk

Říkám: NÁDHERA! A to nejsem šotouš!