Dopravci Infrastruktura Železnice

Místo vlaků autobusy. Jindřichohradecké úzkokolejky viní z potíží kraj, ten to odmítá

Vozidla JHMD v Jindřichově Hradci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vozidla JHMD v Jindřichově Hradci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) mají konečně dodatek ke smlouvě s Jihočeským krajem pro tento rok. Rada kraje jej schválila 31. května, platba kraje na jeden vlakový kilometr činí 79,94 koruny. Oproti roku 2017, kdy byla sazba 79,56 korun za vlakový kilometr, k zásadní změně nedošlo.

Jihočeši přitom postupují vůči JHMD v souladu s krajem Vysočina. „Základní jednotková sazba je shodná s krajem Vysočina, kraje mají různý odpisový režim modernizovaných vozidel, takže celková sazba je odlišná,“ uvedl poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar.

V dotaci není zahrnutý poplatek za dopravní cestu, což je položka, o kterou se JHMD dlouhodobě snaží sazbu navýšit. Kraj ale podle Študlara čeká na výsledky kontroly Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře; až na základě jejích výsledků chce případně jednat o úhradě za dopravní cestu.

JHMD ale mezitím řeší provozní problémy. V posledních čtrnácti dnech značnou část vlaků nahrazují autobusy. V aktualitách na webových stránkách firmy jsou poslední čtyři zprávy jen o tom, který vlak nepojede a nahradí ho autobus.  Podle statutárního ředitele firmy Borise Čajánka jde právě o důsledek opožděného podpisu smlouvy s krajem. „Doteď nám Jihočeský kraj hradil pouze část nákladů, vzniklých v souvislosti s plněním závazku veřejné dopravy,“ uvedl Čajánek.

Podle něj je jeden Nautilus (motorák 805.9) v opravě a udržení provozních záloh stojí peníze. „Není možné stále dojíždět techniku až na doraz. Jihočeský kraj si to určitě uvědomuje. Proto předpokládám, že příště už nebudeme uzavírat dodatek na běžný rok v květnu,“ doplnil ředitel.

Podle kraje byl ale dodatek předložen v tomto znění už v lednu a s jeho přijetím otálela firma. Kraj má rovněž jiné vysvětlení pro nasazení náhradní autobusové dopravy. Šlo prý o personální problémy, situace se již normalizuje.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ať si JHMD začne taky u sebe… 10 zaměstnanců a všichni jsou ředitelé, náměstci apod. … je tam vůbec někdo na práci?

  • Já se rozhodně nebudu zastávat JČK, ale to, že JHMD nemá zálohy, za to si může samo – prodalo si lokomotivy do Ruska. Na co Čajánkovo vedení sáhlo, to zkazilo – modernizace M27, oprava a provoz U47, Cyklobalmy, automaty – vše použito jen jako pračka na dotace… Takže nasekat chyby a svádět to na kraj umí každý… Ze 4 parovek, je provozní jedna, dvě stojí a další si raději vzalo NTM zpět. Boris by so měl zamést před vlastním prahem, než začne břečet… Je zajímavé podívat se i na zadlužení firmy od „převratu“ kdy byl vyměněn Šatava za Čajánka

    • Do Jekatěrinburgu šla JEDNA lokomotiva (921). Že by to byla zrovna ta, která teď chybí? Vždyť tam jsou modernizované 905, 915, 918, 919 a k tomu čtyři hašišbedny… o dlouhodobě odstavených, ale zprovoznitelných 906, 907 nebo (po nehodě 911) nemluvě. Turnus (pokud dobře počítám) před sezónou 3x Obrataň + 1x Bystřice, to se se stoprocentní zálohou přece má dát vyjezdit. Proč by měla chybět zrovna 921?
      P.S. modernizace M27 začala už za Šatavy.

      • „P.S. modernizace M27 začala už za Šatavy.“
        Ano, ale úplně jiná !!!

      • Tak to „TUčko“ především chybí ČD na Osoblažce. A další je v Lužný. A od JHMD ho ČD nekoupily. Na to se nedá říct vůbec nic (a to i přesto, že je na tom východě v dobrých rukou).

        • „to „TUčko“ především chybí ČD na Osoblažce“
          ČD mají na jednodenní turnus Osoblažky ČTYŘI lokomotivy 705(.913, 914, 916, 917 – a ještě se pokusily „nechat si“ v roce 1998 hradeckou 911). Že je zk…y až na „třináctku“ všechny a autobusová doprava je tam taky častým jevem je fakt, ale co je zajímavé – nikdo z rozběsněných šotoušků směrem k JHMD dopravce za Osoblahu nekritizuje.

          „Na to se nedá říct vůbec nic“
          Tu možnost jste právě propásl :).

      • T.H. – nejenom 021, ještě T48.001 tedy tzv. Faur. Sice atypické vozidlo, ale provoz v sezóně pomohlo podržet častokrát…
        M27 začala za Šatavy, ale po převratu byla novým vedením totálně překopána… Byl na to článek tuším v časopisu Dráha. Mimochodem právě M27 nejezdí protože už od začátku nejde klimatizace v létě (a dokonce ani WC), objednavatel to neřeší a dopravce to má na háku do doby, než mu začínají kolabovat lidi, pak M27 odstavuje. Takže opravdu to není žádná sláva…
        A je před sezónou a z parovek jezdí jen U46.001, stačí jedna porucha a není čím jezdit ani tohle…

    • Dobrý den. Jsem zcela neznalý dnešních poměrů v JHMD a chci se jen zeptat, jestli lze na trati ještě potkat klasický starý motorový vlak? Ty příšerný ponorky se k takové trati vůbec nehodí. Myslím, že i lidé kteří tuto trať pravidelně používají, mají pro tyto věci cit a chápou, že je to průmyslově kultůrní památka. Když jsem s ní jel naposled, tak jsem viděl mnoho fotográfů podél trati a na ponorku nečekali.

  • Jihočeský kraj se už řadu let snaží cíleně likvidovat autobusovou i vlakovou dopravu a daří se 🙁
    Teď jsou na řadě šumavské lokálky, nový dopravce naprosto nezvládá a kraj k tomu spokojeně mlčí.

    • Máte nějaké konkrétní informace, jak GW nezvládá? Docela by mě to zajímalo. Nebo by o tom mohla zdejší redakce rovnou napsat článek.

      • Bez povšimnutí nedodržuje smlouvy. Malá kapacita vozidel k tomu extrémně nepohodlných, není kam cpát kola (absence vozů), svévolné nahrazování vzrůstajícího % výkonů busy, krajem však hrazených jako vlak, nedostatek záloh (viz. zpoždění Vol. – Strakonice, opět často nahrazen v celé délce pomalejším busem), setrvalé snižování % nízkopodlažnost (což kraj velice směšně pokutuje), vozidla nevybavená genstopem, trsem (úspora kterou chápu – jde jen o pouhou bezpečnost pasažérů), obcházení ustanocení smlouvy (nová vozidla / vznik papírově „nové“ řady 816), provozování neschválených vozidel, úprav, ztráta komfortu pasažérů (uzavření čekáren) a tak by se dalo pokračovat…..

        • Díky milý Budvare, skoro nemám co dodat.
          Třeba na trati 198 je v úseku mezi Lipkou a Vimperkem sesunutý svah. GW Train ovšem zrušilo vlaky z Vimperka až do Strakonic bez jakéhokoli rozumného zdůvodnění. A to i přes sezonu do půlky října.
          http://www.gwtr.cz/cs/sumava/jizdni-rady/vyluky/vyluka-strakonice-lipka-04-06-18-10-2018
          http://zakrasnejsivimperk.cz/?p=132182

          Ty zoufalé tramvaje 654 nejsou jen vybaveny nedostakem místa a kola, ale nedáte tam ani téměř nikam zavazadlo a už vůbec si nepověsíte bundu, věšáků je v celém voze tak možná 7 a půl. Ale ono si ve spodní části ten kabát v zimě rádi necháte na sobě, jinak by teplo moc nebylo.
          Zato je tam nějaké přiblblé wi-fi a kraj tedy rochňá blahem.
          Když někam z GW Tramwejn jedu, doufám, že přijede raději podstatně vymakanější šukafon 810 alias 816, který skýtá mnohonásobně vyšší pohodlí. Což je tedy vlastně dost děs běs.

          • Jak už jsem psal jindy a jinde, důvodem prý je nemožnost zbrojit naftu ve Strakonicích a tamtéž i „odkalovat“ WC, protože tam není k dispozici kolej, kde by to hygiena okamžitě nenapadla. Nicméně myslím, že i to by bylo řešitelné (například změnou oběhů vozidel), ale provozně rozhodně dražší, protože by to jistě znamenalo projetí mnoha (soupravových) kilometrů navíc.

            • GW Train jen hledá důvody, jak to udělat, aby vlaky jezdit nemusely.
              Nejzábavnějším argumentem je tvrzení, že tím eliminují zpoždění – autobus je ale mezi Lipkou a Vimperkem je výrazně rychlejší, než vlak a zpoždění díky tomuto úseku opravdu nehrozí. Navíc velká a zřejmě převážná část cestujících začíná a končí cestu právě ve Vimperku.

        • Chachar: Na přelomu dubna a května jsem byl na dovolené v ČB a vlaky GW Train jsme využívali denně, a to až do Černého Kříže. Jakožto cestující jsem nic negativního nezaznamenal. Naopak vozidla se mi líbila, přišla mi pohodlná, odbavení jednoduché, LCD panely s informacemi a mapkou, kudy se vlak aktuálně pohybuje. Neměli jsme si na co stěžovat. A byli jsme rádi, že nejedeme vyžilým „patrem“ nebo 810.

          • Až tam pojedete někdy v zimě, tak ale doporučuji si vzít dobrý kabát a kulicha si nechat na hlavě. Ono by ten kabát stejně nebylo kam pověsit…
            Nově uplácané 810 ve veri 816 jsou z mého pohledu pohodlnější a je tam i kam co pověsit nebo odložit zavazadlo, nejsou ovšem bezbariérové. Ale je to můj názor, někomu se možná 654 líbí.

  • Njn, Jihocesky kraj a jeho dopravni obsluznost je katastrofa sama pro sebe. Staci si precist clanek „Odříznuté od světa: 161 obcí, kam o víkendu nejede vlak ani autobus“: https://interaktivni.rozhlas.cz/obce-bez-mhd/

    Samozrejme nas slavny Jihocesky kraj dopadl nejhur ze vsech kraju

    • Krák je skvělý úředník. Zajímavé, že si lidé myslí přesně to co on chce – stejně jako celý JIKORD ve vleku sobecko-dopravně gerontofilních zhovadilostí zesnulého lotra Žemličky. Přitom z každé z těch dopravně „optimalizovaných“ vesniček alespoň jeden co do auta vsedá, vyráží do velkého spádového města kraje. Kde samozřejmě překáží, smrdí a rachtá. Je li jich více, už to není jen tak, protože likvidují životní prostor ostatním – obyvatelům měst. To je zřejmě ta správná úřednická bolševiSSace, kdy fronty na maso nahrazují mnohem škodlivější fronty o.a., přičemž „moudře“ zrušili alternativu těm, kterým ježdění vozem z nějakého důvodu nevyhovuje. V JČ kraji stačí na rozhodující politický post jen umění nedomýšlet věci do konce, pochlebovat stavitelům chatiček, vše za obvyklé dávky licoměrnosti, lhaní a selektivně-výběrových důkazů, jimiž obratně podkládají svá tvrzení..

      • alespoň jeden co do auta vsedá, vyráží do velkého spádového města kraje.

        vidíte, stačilo by aby to ten jeden zkonvertoval na maršrutku a problém je vyřešen.

        • … Která bude ve výsledku postávat ve stejné zácpě, jako ostatní v jiných autech. Znáte okolí ruských měst? Zejména těch dálně-východních? Tam obvyklé maršrůtky „dočasně provizórní“ byly totiž vzorem, snem naštěstí nerealizovaným, jednoho Velikého Dopravního Učitele – Plánovače veřejné dopravy v JČ. Provizorium mít za definitivní řešení může fakt jen trouba.

    • Ten text a seznam VHD neobsloužených obcí je ovšem už skoro 2 roky starý – od té doby se leccos změnilo (k lepšímu), například právě o víkendech v PID. A přibývá i různých sezónních víkendových „turistických“ spojů, takže aspoň v období většího zájmu o dopravu od potenciálních zájemců „zvenku“ k nějakému menšímu zlepšení došlo – pro „Šumavské lokálky“ to ovšem, bohužel, pochopitelně neplatí (a pro JHMD rovněž) …

      • Je dva roky starý a ani po dvou letech zdaleka ne úplný. Na výzvu v článku jsem tehdy poslal dlouhý seznam ve svém širokém okolí a hádejte co se stalo. Nic nedoplnili. A změna k lepšímu? Bydlím na vesnici a autobusů v pracovní den několik, ale do práce ani v blízkém okolí se s nimi nedostanete, protože jezdí v naprosto nemožné časy.

      • V jižních Čechách jezdí autobusy Regiojet mezi Českými Budějovicemi a Českým Krumlovem bez dotací každou hodinu, bohužel přes týden nesmí mezi těmito městy převážet cestující, aby neubiral cestující dotovaným dopravcum, které jezdí nějak a místo 40 minut 60.
        Stibus jezdí dvakrát denně na trase České Velenice – Suchdol nad Luznici – České Budějovice bez dotací, což je trať, která předtím nikoho nenapadla. Dopravce Jana Jandová jezdí sezóně vodacke autobusy, cyklobusy a skibusy.
        Ukazuje se, že zájem cestujících o hromadnou dopravu je dobrý, pokud se dopravci zaměří na cestující a ne na dotace. A u většiny výše zmíněných dopravců mají řidiči i vyšší mzdy.
        JHMD je pouze o tom dostat z dotací co nejvíce, dokud to technika zvládne. Nějaká vize mimo dotace tam není.

Newsletter

Partneři


Výběr editora