Místo vlaků autobusy. Jindřichohradecké úzkokolejky viní z potíží kraj, ten to odmítá
Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) mají konečně dodatek ke smlouvě s Jihočeským krajem pro tento rok. Rada kraje jej schválila 31.
Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) mají konečně dodatek ke smlouvě s Jihočeským krajem pro tento rok. Rada kraje jej schválila 31. května, platba kraje na jeden vlakový kilometr činí 79,94 koruny. Oproti roku 2017, kdy byla sazba 79,56 korun za vlakový kilometr, k zásadní změně nedošlo.
Jihočeši přitom postupují vůči JHMD v souladu s krajem Vysočina. „Základní jednotková sazba je shodná s krajem Vysočina, kraje mají různý odpisový režim modernizovaných vozidel, takže celková sazba je odlišná,“ uvedl poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar.
V dotaci není zahrnutý poplatek za dopravní cestu, což je položka, o kterou se JHMD dlouhodobě snaží sazbu navýšit. Kraj ale podle Študlara čeká na výsledky kontroly Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře; až na základě jejích výsledků chce případně jednat o úhradě za dopravní cestu.
JHMD ale mezitím řeší provozní problémy. V posledních čtrnácti dnech značnou část vlaků nahrazují autobusy. V aktualitách na webových stránkách firmy jsou poslední čtyři zprávy jen o tom, který vlak nepojede a nahradí ho autobus. Podle statutárního ředitele firmy Borise Čajánka jde právě o důsledek opožděného podpisu smlouvy s krajem. „Doteď nám Jihočeský kraj hradil pouze část nákladů, vzniklých v souvislosti s plněním závazku veřejné dopravy,“ uvedl Čajánek.
Podle něj je jeden Nautilus (motorák 805.9) v opravě a udržení provozních záloh stojí peníze. „Není možné stále dojíždět techniku až na doraz. Jihočeský kraj si to určitě uvědomuje. Proto předpokládám, že příště už nebudeme uzavírat dodatek na běžný rok v květnu,“ doplnil ředitel.
Podle kraje byl ale dodatek předložen v tomto znění už v lednu a s jeho přijetím otálela firma. Kraj má rovněž jiné vysvětlení pro nasazení náhradní autobusové dopravy. Šlo prý o personální problémy, situace se již normalizuje.