LOT 3a leaderboard

JHMD dluží správě železnic za řízení provozu, SŽDC míří k ukončení smlouvy

JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Spolupráce Správy železniční dopravní cesty a Jindřichohradeckých místních drah zřejmě míří po necelých dvou letech ke konci. Důvodem jsou peníze,

Spolupráce Správy železniční dopravní cesty a Jindřichohradeckých místních drah zřejmě míří po necelých dvou letech ke konci. Důvodem jsou peníze, které JHMD správě železnic dluží za řízení provozu a další služby. Deník Zdopravy.cz podrobnosti získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Správa železniční dopravní cesty eviduje pohledávky za Jindřichohradeckými místními drahami v celkové výši 1,664 milionu korun. Z toho představují krátkodobé pohledávky před datem splatnosti nebo po splatnosti do tří měsíců 822 tisíc korun, pohledávky předané k právnímu vymáhání (po splatnosti více než tři měsíce) 842 tisíc korun.
„Jedná se zejména o fakturaci za činnosti organizování a řízení drážní dopravy, dále poplatky za vjezdy, šetření mimořádných událostí a za přidělenou kapacitu,“ uvedla SŽDC v odpovědi. Dodala, že ze strany SŽDC byly „učiněny kroky k ukončení smluvního vztahu se společností JHMD.“

Statutární ředitel JHMD Boris Čajánek situaci klade za vinu kraji Vysočina, se kterým se firma dlouhodobě dohaduje o peníze. JHMD loni dostávala na Vysočině 83 korun za vlakový kilometr, celkem 13,7 milionu korun. Dlouhodobě ale požaduje navýšení plateb nad rámec inflace, argumentuje například vyššími odpisy vozidel nebo poplatkem za dopravní cestu (což třeba uznal sousední Jihočeský kraj). Vysočina naopak argumentuje tím, že plní smlouvu a jediným rizikem, které nese, je inflace. Podrobněji psal deník Zdopravy.cz o sporu koncem června.

„Nejtvrdší řešení je ukončit provoz na úzkokolejce na hranicích kraje Vysočina. Tomu se zatím chceme vyhnout. Z naší strany je prostor pro jednání stále otevřený, bohužel kraj Vysočina nás odkazuje na právníky a ti na naše výzvy k jednání neodpovídají,“ sdělil Čajánek. Věří přitom v brzké vyřešení situace se SŽDC; zda a jak si firma poradí v případě rozchodu, neuvedl.

SŽDC řídí provoz na tratích JHMD od října 2017. Děje se tak z Jindřichova Hradce podle předpisu D3 pro zjednodušené řízení, které se používá zejména na regionálních tratích. Podle smlouvy má platit JHMD správě železnic 125 tisíc korun měsíčně, další peníze pak například za tvorbu jízdního řádu nebo školení zaměstnanců. Podle údajů v registru je smlouva na dva miliony korun ročně.

Tagy JHMD SŽDC Top
117 komentářů