Zbývá měsíc a půl odstřelů. První tunel na D35 je vyražený už z více než třetiny

Tunel má být proražen do letošního září.
Odstřely tunelu Homole, který bude na Orlickoústecku součástí dálnice D35, potrvají ještě měsíc až měsíc a půl. Pak bude pokračovat mechanická ražba. Práce postupují podle harmonogramu, tunel je vyražený z více než jedné třetiny. Posun na stavbě prvního tunelu na D35 představili zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a zhotovitele.
Práce s trhavinou začaly 23. ledna a stavební firma pokračuje denně třemi až čtyřmi odstřely. Poprvé bylo potřeba zastavit dopravu na blízké silnici I/17. Tunel staví sdružení firem Eurovia CZ, TuCon (nyní Marti) a Eurovia SK
„Hornina v tunelu vykazuje parametry vysoké pevnosti, odstřely trhavinou jsou efektivní. Až dojdeme do horších měkčích celků, což ukázaly průzkumy, budou se používat pětitunová kladiva na bagrech, která kutají do horniny,“ uvedla správkyně stavby z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Romana Šolcová. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla by měl být tunel proražen do září.
Před ražením, které bude po odstřelech následovat, musí stavební firma provést jako ochranu takzvaný mikropilotážní deštník. Je to proto, aby nepadaly velké úlomky na pracovníky, je to pro bezpečnost a pro zpevnění celého tunelu. Levá část tunelu by měla být celá proražená v srpnu letošního roku a pravá strana v říjnu.
Levý tubus tunelu má zatím délku 120 metrů a pravý 93 metrů. Odstřely pokračují po 1,5 až 1,75 metru. „Střelmistři nejdříve horninu na mnoha místech navrtají a potom do otvorů umísťují plastickou a emulzní trhavinu, která odstřelí zhruba 100 metrů krychlových horniny, řekl hlavní stavbyvedoucí Andrej Korba. „V levém tunelu nám zbývá odstřelit 80 metrů a v pravém 60 metrů. Koncem března začneme zase pracovat s vrtačkou,“ řekl Korba.
Tunel Homole se začal stavět loni v listopadu a bude stát 1,7 miliardy korun bez DPH. Bude na úseku Ostrov – Vysoké Mýto, který přijde na 1,4 miliardy korun bez DPH. Řidiči by po něm mohli poprvé projet v prosinci 2026. Dálnice D35 spojí Liberec, Hradec Králové a Olomouc a bude severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu.