Ještě dražší, než čekali. Kraj vybral, kdo postaví čtvrtmiliardové železniční muzeum

Stavba má začít v únoru, polovinu má zaplatit evropská dotace.
Sdružení firem Marhold a Chládek a Tintěra Pardubice ze skupiny Enteria se staly vítězem soutěže na stavbu železničního muzea v Dolní Lipce. Nabídlo cenu 228 milionů korun bez DPH. Rozhodnutí o vítězi ještě není pravomocné.
Výběr zhotovitele oznámil kraj v tiskové zprávě, v které neuvedl název vítěze. Mluvčí kraje Dominik Barták během dneška na dotaz k vítězi neodpověděl. Výběr zhotovitele se objevil v zápisu z jednání radních. Z něho vyplývá, že radní současně vyloučili sdružení PKS stavby + IR.Construction.
Podle kraje je vítězná nabídka za 228 milionů korun. Předpokládaná hodnota zakázky byla 220,7 milionu korun. Ještě před rokem uváděl kraj náklady 155 milionů korun i s DPH. Zatím není veřejné, kolik dalších nabídek přišlo.
„Budování železničního muzea v Dolní Lipce patří společně s technickým muzeem ve Vysokém Mýtě mezi naše aktuální priority v oblasti kultury a cestovního ruchu,“ řekl hejtman Martin Netolický. Kraj má na projekt získat 120 milionů korun z evropských fondů.
Drážní muzeum za více než čtvrt miliardy. Odhad nákladů za rok vylétl o 72 %
Dalších šest milionů za lokomotivy
Staré depo, které vzniklo koncem 19. století a sloužilo k provozu parních lokomotiv, promění v moderní muzeum. „Součástí rekonstrukce bude nejen oprava historických budov, ale i obnova původní točny. Na ni naváže nová, větší točna s průměrem 22 metrů, a také rotunda. V areálu vznikne zázemí pro muzeum a výměna části kolejí, aby bylo možné provozovat parní vlaky i jejich opravy,“ sdělil Netolický.
Nejde o jedinou investici, kraj již zakoupil od Českých drah dvě lokomotivy. „Pokud chceme atraktivní živé muzeum, které bude nabízet kromě statických exponátů také provozuschopné lokomotivy, rozhodli jsme se po dohodě s Českými drahami a CHV Lužná o pořízení dvou strojů, pro které nebylo v Lužné adekvátní využití. Jedná se o parní lokomotivu řady 990 s původním označením 556.0298 přezdívanou Štokr a motorovou lokomotivu řady 751.004 přezdívanou Bardotka,“ doplnil hejtman.
Za obě lokomotivy kraj zaplatil přes šest milionů korun. Parní lokomotiva není provozuschopná. Pokud bude kraj chtít, aby jezdila, musí zaplatit její opravu.
Pardubický kraj krátce po zdražení jízdného nakoupil dvě historické lokomotivy
Samotná stavba má začít v únoru příštího roku.