Jen stromy nestačí. AutoMat chce sebrat na magistrále jízdní pruhy pro auta
Provoz si s ubráním pruhů poradí, míní AutoMat.
Spolek AutoMat, který v Praze dlouhodobě bojuje za větší prostor pro dopravu lidí na kole či pěšky, není spokojen se zadáním projektu na humanizaci části Severojižní magistráy v úseku mezi Národním muzeum a Nuselským mostem. Zakázku za 62,5 milionu korun si rozdělí Atelier Promika, Pragoprojekt a DINPRO.
AutoMat své výhrady oznámil v tiskové zprávě. Úpravy mají podle Technické správy komunikací hl. m. Prah (TSK) přinést proměnu ulice na městskou třídu. Podle AutoMatu ale není zadání rekonstrukce dostatečně konkrétní, zcela se například vyhýbá formulaci limitů pro automobilovou dopravu.
Podle vedoucího Laboratoře udržitelného urbanismu spolku AutoMat Michala Kaliny zakázku samotnou vítají. „Celkově však zadání pro projektanty působí až příliš opatrně. Zřejmá je jen snaha na doplnění stromů. U bezpečné cykloinfrastruktury, nahrazení podchodů či přidávání přechodů pro chodce nejsou požadavky dostatečně konkrétní,“ říká Kalina.
Místo magistrály městská třída se stromořadím. Na proměně se bude podílet i Pleskot
Podle něj je jediným řešením snížení počtu jízdních pruhů pro auta tak, aby vůbec bylo možné zřídit slibované stromořadí a vznikl důstojný prostor pro pěší a cyklisty. Doprava se snížení počtu pruhů na magistrále přizpůsobí, ukazují podle spolku zkušenosti z oprav. „Mezi požadavky je oddělená cyklostezka nebo alespoň oddělené jízdní pásy. Z řady dřívějších studií vyplývá potřeba zřídit v Sokolské a Legerově nové přechody pro chodce či nahradit stávající podchody, aby bylo možné vůbec bezpečně a bezbariérově přecházet,“ uvedl AutoMat.
Náhrada podchodů
Podle zadávací dokumentace má být součástí přestavby všech zmíněných ulic i stavebně oddělené cyklostezky. Projektanti musejí také vyřešit budoucnost dvou podchodů pod magistrálou, jednoho na Karlově a druhého u Fügnerova náměstí. Ideální by podle zadání bylo jejich zrušení a nahrazení povrchovým řešením.
Prioritou pro projektanty má být bezpečnost chodců a cyklistů. Samotná realizace pak musí představovat co nejmenší omezení dopravy. V Ječné musí projektanti počítat s rekonstrukcí tramvajové trati, která je naplánována na přelomu let 2024 a 2025.
Cena přestavby magistrály bude atakovat hranici miliardy korun, úprava Ječné vyjde na 300 milionů.
Akce na mnoho let
Studii takzvané humanizace magistrály nechalo zpracovat už předminulé vedení magistrátu. Vypracovala ji kancelář dánského architekta Jana Gehla a je přiložena i v zadávací dokumentaci současného tendru.
Proměna bude rozdělena do několika fází a potrvá dlouhá léta. V poslední etapě by mohla zmizet estakáda v oblasti Florence a Těšnova. Začne se ale například úpravou osvětlení, stavbou chodníků nebo pruhů pro cyklisty. Studie dále navrhují nová propojení formou schodišť a věnují se také využití prostranství pod magistrálou.
Se zklidněním magistrály počítá i vítězný projekt přestavby odbavovací haly hlavního nádraží nazvaný Šťastný Hlavák. Na zveřejněných vizualizacích po ní jezdí cyklisté a je osázena zelení. Magistrálu u nádraží totiž čeká zúžení na dva plus dva pruhy a vybudování přechodů.
Výstavba Severojižní magistrály byla schválena v roce 1967, do provozu byla uváděna po etapách. Je jednou z nejvytíženějších komunikací v metropoli, denní intenzita provozu činí až 100 000 vozidel.