Automobily Silnice

Jen devět dní bez obětí. Mrtvých na českých silnicích o prázdninách přibylo

Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR
Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR

Pozitivní trend ubývání smrtelných nehod na českých silnicích, který trval od roku 2015, se letos otočil. Mrtvých znovu přibývá, což bohužel potvrdily i prázdniny. Zatím předběžné statistiky přinesla organizace BESIP.

Během prázdnin bylo na českých silnicích usmrceno 121 lidí, dalších 479 bylo těžce zraněno a 5 018 utrpělo lehké zranění. Policisté zaznamenali během července a srpna celkem 17 437 dopravních nehod.

Meziročně bylo evidováno o 20 usmrcených více (+ 19,8 %), o 25 těžce zraněných méně (- 5,0 %) a o 16 lehce zraněných méně (- 0,3 %). Loni bylo o letních prázdninách usmrceno historicky nejméně osob, letošní prázdniny měly podobný počet obětí jako v roce 2016.

V červenci zemřelo 55 lidí, v srpnu 66. Nejtragičtějším dnem prázdnin byla sobota 11. srpna, kdy podle předběžných údajů bylo usmrceno sedm osob (3 v Jihočeském kraji, 2 v Jihomoravském a po 1 v Karlovarském a v Olomouckém kraji), dalších šest osob pak bylo usmrceno následující sobotu 18. srpna, pět osob v pondělí 16. července. Pouze v devíti prázdninových dnech si nehody nevyžádaly žádnou oběť.

„Bilance letošních prázdnin potvrzuje, že nejvíce ohroženi jsou nejzranitelnější účastníci silničního provozu – chodci, děti, cyklisté a motocyklisté. Nepříznivou roli sehrálo také velmi horké počasí. Zvýšená únava vede ke ztrátě pozornosti. Příčinou řady letních nehod bylo právě nevěnování se řízení nebo přejetí do protisměru z důvodu ztráty pozornosti,“ říká vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Upozorňuje přitom, že rizikovým obdobím je i zářijový návrat dětí do školy. Řidiči by měli mimo jiné předvídat nečekané chování dětí v okolí škol. Rodiče a učitelé by zase měli dětem připomenout základní pravidla pohybu v provozu.

Za prvních osm měsíců roku bylo v důsledku dopravních nehod v České republice usmrceno 353 osob, o 29 více než loni (+ 9,0 %). Historicky jde o třetí nejnižší počet usmrcených, kdy vloni bylo usmrceno 324 osob (nejméně), předloni pak 343 osob.

Statistika nehod v jednotlivých letech. Pramen: BESIP
Statistika nehod v jednotlivých letech.
Pramen: BESIP

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jeden z velkých problémů jsou mladí nevyježdění řidiči, kteří si koupí silná auta, aby udělali dojem na své okolí (proč si kupovat nějakou felicii nebo fabii, když můžu machrovat v bavoráku nebo „ofcí f čipu“) a když jízdu nepřizpůsobí svým schopnostem, tak malér je hned na světě. Dále je to nevěnování se řízení (SMSky, telefonování za jízdy). Nemalou roli pak hraje alkohol, kdy řidič, pardon, majitel řidičského průkazu, má opožděné reakce a stačí třeba překážka na silnici a když ji majitel řidičského oprávnění nezaregistruje včas, tak malér je hned na světě.
    Když se budu bavit o silnicích v mém okolí, tak mezi nejhorší úseky patří silnice I/27 z Plzně na Klatovy a dále do Německa. Hned u sjezdu z přivaděče na D5 u Dobřan je křižovatka, kdy je odbočovací pruh na Dobřany na horizontu a přijíždějící auta jsou vidět až na poslední chvíli, takže se tam docela dost riskuje a mnohdy to moc dobře nedopadá. Další věc na tomto místě je, že křižovatka je těsně u sjezdu z přivaděče, takže řidiči, respektive majitelé řidičských průkazů, po sjezdu ze „silnice pro motorová vozidla“ jezdí stále oněch 110+ km/h, což má důsledek delší brzdnou dráhu.
    O přibližně 60 km dál směrem k německým hranicím jsou krásné serpentiny, kdy si řidiči najíždí do protisměru, aby si náhodou nepoškrábali disky kol na svých autech a když se v protisměru vyřítí auto, tak to mnohdy taky moc dobře nedopadá. Stejně tak motorkáři, kteří v těchto místech jezdí s odpuštění jako prasata.
    Pak bychom se mohli bavit o silnici z Písku na Budějce. Krásná, široká silnice, kde je místa habaděj, tak proč se tam „nesvézt“ a neprohnat koníky pod kapotou. Tam už se zabilo tolik lidí, že už ani nemá cenu tam stavět křížky nebo pomníčky, ale rovnou památníky a s každou nehodou tam připsat další jména.
    No a proč to sem píšu? Protože na těchto zmiňovaných úsecích se hlídky policie zdržují minimálně. Dopraváci si objíždí města a obce ve svém rajonu, s rozloženou trojnožkou, stojí na rovince u značky začátek obce, ale zbytečně, neboť jsou tak nenápadní, že jsou ty jejich vesty vidět i z kilometrové dálky, tak tam všichni automaticky zpomalují. Další věc je, že konkrétně u nás dopravka chytá převážně v obcích, nikoliv mimo ně a to bych řekl, že je špatně. Chápu, že u nás máme jen jednu hlídku na celý okres a že nemůžou být všude, ale chtělo by to najít místa, kde nebudou tak nápadní a chtělo by se to zaměřit na nebezpečné úseky pravidelně, ne jen když je jednou do roka DBA na místech, která si vytipují sami řidiči.

  • No jo no, tak buď vyděláváme na pokutách nebo nám jde o bezpečnost.
    Sice bodový systém strašně pomohl.
    Nicméně prostě, nikdy jsem moc neviděl policajta zašitého s laserem na nebezpečném místě. Jako v Rakousku. Nebo s kamerou, že by dokumentoval nebezpečné předjíždění například na Bílé. Nebo že by stacionární radar byl v nebezpečné křižovatce.
    Když už tak si ze stacionárních radarů dělají obce byznys. (příjem do rozpočtu)
    Bohužel u nás si to děláme jako v itálii. Že dáváme značky, které nemají smysl, nebo jsou úplně schizofrenní.
    Prostě ty různé 50ky na širokých silnicích 1. třídy. (i bez přechodu) Páteřních silnicích. Které se táhnou ještě 300 metrů za vesnici.
    Si prostě říkají o nerespektování. A pak na druhou stranu bodový systém je nekompromisní. 55 a pokuta a 2 body.
    Ve spoustě zemí by byla minimálně v takových úsecích 60 ka. 70 ka.
    Zapomenuté 30ky, kde nikdo nepracuje je další folklor. Asi to prostě projde nějakým úředním schvalováním, po dobu stavby. A že tam nikdo nepracuje… tak co..
    A pak ty značky samozřejmě nemají takovou váhu.. Ano taky pak jezdím často o 20 víc. Protože jinak se v ČR jezdit nedá.

  • Kdo jezdí po silnici každý den, tak se mu zdá to číslo malé a bude hůře. Řidiči vůbec nějaký semafory a značky neberou jako, že by se museli tím řídit. Dříve jsem potkal policajty aspon někde, ale teď se vytratili uplně.

      • a jinak ještě občas někde prudí venkovští policajti nejspíš asi když ve svém rajónu vyřešili všechnu ostatní kriminalitu.

      • Ale nejsou nejezdi…. jezdím hradeckou poslední 2 roky a potkal jsem je 2x a jsou tak nenapadni, ze jen blbec si jich nevšimne. U silnic policajti prakticky nejsou, tak ať se nedivi. Pokuty s tresty nejsou vubec tvrdé, někteří řidiči se tomu jen vysmeji

    • Jedna vec je jak se chovaji ridici, druha je stav infrastruktury. Nejde jen o to, ze stale neni dokoncena dalnicni sit, ale predevsim o to, ze neumime udrzovat tu soucasnou. Chapu, ze novy asfalt a celkove rekonstrukce jsou drahe, ale mohli by pravidelne obnovovat znaceni na silnicich, vsechny bile cary apod. jednou za cas pretrit aby byly videt a doplnovat cedule. Take se celkem casto stava, ze ridici nedaji prednost. Na zapade, a bohuzel uz i na vychode (videl jsem to i v Polsku a v Madarsku) jsou na silnici nakreslene takove ty male trojuhelnicky, ktere znaci, ze ma ridic dat prednost v jizde. Je to vlastne uplna blbost, ale je to videt, kdezto cedule je obcas na tak blbym miste, ze to clovek prehledne. Co mi vadi je, ze se to v CR nikam neposouva a nikoho to nezajima, kdezto zeme na vychod od nas uz nas predhaneji…
      Tady je odkaz na ty trojuhelniky co mam na mysli. Nachazi se nejen u cyklostezek, ale i kdyz clovek vyjizdi z vedlejsi ulice na hlavni.
      https://farm5.staticflickr.com/4126/35610598942_b34506258d_b.jpg

    • Taky by k bezpečnosti provozu přispělo, kdyby silnice nebyly přehlceny stovkami nesmyslných značek a omezení, nezřídka stojících i v době, kdy žádné práce neprobíhají, případně vzájemně si odporujících. Tím se ze značek stává vizuální smog, který řidiči začnou ignorovat a pak je neštěstí na světě hned.

Newsletter

Partneři


Výběr editora