Automobily Silnice

Jen devět dní bez obětí. Mrtvých na českých silnicích o prázdninách přibylo

Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR
Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR

Pozitivní trend ubývání smrtelných nehod na českých silnicích, který trval od roku 2015, se letos otočil. Mrtvých znovu přibývá, což bohužel potvrdily i prázdniny. Zatím předběžné statistiky přinesla organizace BESIP.

Během prázdnin bylo na českých silnicích usmrceno 121 lidí, dalších 479 bylo těžce zraněno a 5 018 utrpělo lehké zranění. Policisté zaznamenali během července a srpna celkem 17 437 dopravních nehod.

Meziročně bylo evidováno o 20 usmrcených více (+ 19,8 %), o 25 těžce zraněných méně (- 5,0 %) a o 16 lehce zraněných méně (- 0,3 %). Loni bylo o letních prázdninách usmrceno historicky nejméně osob, letošní prázdniny měly podobný počet obětí jako v roce 2016.

V červenci zemřelo 55 lidí, v srpnu 66. Nejtragičtějším dnem prázdnin byla sobota 11. srpna, kdy podle předběžných údajů bylo usmrceno sedm osob (3 v Jihočeském kraji, 2 v Jihomoravském a po 1 v Karlovarském a v Olomouckém kraji), dalších šest osob pak bylo usmrceno následující sobotu 18. srpna, pět osob v pondělí 16. července. Pouze v devíti prázdninových dnech si nehody nevyžádaly žádnou oběť.

„Bilance letošních prázdnin potvrzuje, že nejvíce ohroženi jsou nejzranitelnější účastníci silničního provozu – chodci, děti, cyklisté a motocyklisté. Nepříznivou roli sehrálo také velmi horké počasí. Zvýšená únava vede ke ztrátě pozornosti. Příčinou řady letních nehod bylo právě nevěnování se řízení nebo přejetí do protisměru z důvodu ztráty pozornosti,“ říká vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Upozorňuje přitom, že rizikovým obdobím je i zářijový návrat dětí do školy. Řidiči by měli mimo jiné předvídat nečekané chování dětí v okolí škol. Rodiče a učitelé by zase měli dětem připomenout základní pravidla pohybu v provozu.

Za prvních osm měsíců roku bylo v důsledku dopravních nehod v České republice usmrceno 353 osob, o 29 více než loni (+ 9,0 %). Historicky jde o třetí nejnižší počet usmrcených, kdy vloni bylo usmrceno 324 osob (nejméně), předloni pak 343 osob.

Statistika nehod v jednotlivých letech. Pramen: BESIP
Statistika nehod v jednotlivých letech.
Pramen: BESIP
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
BBB
Host
BBB

Jeden z velkých problémů jsou mladí nevyježdění řidiči, kteří si koupí silná auta, aby udělali dojem na své okolí (proč si kupovat nějakou felicii nebo fabii, když můžu machrovat v bavoráku nebo „ofcí f čipu“) a když jízdu nepřizpůsobí svým schopnostem, tak malér je hned na světě. Dále je to nevěnování se řízení (SMSky, telefonování za jízdy). Nemalou roli pak hraje alkohol, kdy řidič, pardon, majitel řidičského průkazu, má opožděné reakce a stačí třeba překážka na silnici a když ji majitel řidičského oprávnění nezaregistruje včas, tak malér je hned na světě. Když se budu bavit o silnicích v mém okolí,… Číst vice »

jan
Host
jan

No jo no, tak buď vyděláváme na pokutách nebo nám jde o bezpečnost. Sice bodový systém strašně pomohl. Nicméně prostě, nikdy jsem moc neviděl policajta zašitého s laserem na nebezpečném místě. Jako v Rakousku. Nebo s kamerou, že by dokumentoval nebezpečné předjíždění například na Bílé. Nebo že by stacionární radar byl v nebezpečné křižovatce. Když už tak si ze stacionárních radarů dělají obce byznys. (příjem do rozpočtu) Bohužel u nás si to děláme jako v itálii. Že dáváme značky, které nemají smysl, nebo jsou úplně schizofrenní. Prostě ty různé 50ky na širokých silnicích 1. třídy. (i bez přechodu) Páteřních silnicích.… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

Kdo jezdí po silnici každý den, tak se mu zdá to číslo malé a bude hůře. Řidiči vůbec nějaký semafory a značky neberou jako, že by se museli tím řídit. Dříve jsem potkal policajty aspon někde, ale teď se vytratili uplně.

AAA
Host
AAA
Host
AAA

a jinak ještě občas někde prudí venkovští policajti nejspíš asi když ve svém rajónu vyřešili všechnu ostatní kriminalitu.

Ondra
Host
Ondra

Ale nejsou nejezdi…. jezdím hradeckou poslední 2 roky a potkal jsem je 2x a jsou tak nenapadni, ze jen blbec si jich nevšimne. U silnic policajti prakticky nejsou, tak ať se nedivi. Pokuty s tresty nejsou vubec tvrdé, někteří řidiči se tomu jen vysmeji

Vojtaur
Host
Vojtaur

Jedna vec je jak se chovaji ridici, druha je stav infrastruktury. Nejde jen o to, ze stale neni dokoncena dalnicni sit, ale predevsim o to, ze neumime udrzovat tu soucasnou. Chapu, ze novy asfalt a celkove rekonstrukce jsou drahe, ale mohli by pravidelne obnovovat znaceni na silnicich, vsechny bile cary apod. jednou za cas pretrit aby byly videt a doplnovat cedule. Take se celkem casto stava, ze ridici nedaji prednost. Na zapade, a bohuzel uz i na vychode (videl jsem to i v Polsku a v Madarsku) jsou na silnici nakreslene takove ty male trojuhelnicky, ktere znaci, ze ma ridic… Číst vice »

Kajman
Host
Kajman

Taky by k bezpečnosti provozu přispělo, kdyby silnice nebyly přehlceny stovkami nesmyslných značek a omezení, nezřídka stojících i v době, kdy žádné práce neprobíhají, případně vzájemně si odporujících. Tím se ze značek stává vizuální smog, který řidiči začnou ignorovat a pak je neštěstí na světě hned.

Petr.R
Host
Petr.R

jak vidíme, tak mnoho řidičů značky ignorují co začali řídit.

AAA
Host
AAA

zákon akce a reakce