Jedna jízdenka s jakýmkoliv dopravcem. Cendis spustí od června testování jednotného tarifu na dvou tratích
RegioShark na plzeňském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Českou železnici čeká od pondělí 1. června malý krok, který měl nastat už mnohem dříve, ale politikům i ministerským úředníkům
Těším se na roční celosíťovou jízdenku pro veškerou veřejnou dopravou: vlaky, autobusy, přívozy za rozumnou cenu.
Je zajímavé, jak se jednoduchou záležitostí dokáže živit tolik lidí tolik let a ještě to musejí zkoušet. To snad je možné opravdu jen v ČR.
Samotná „jednotná jízdenka“, která takřka pro žádného cestujícího není výhodná, jistě valný smysl nemá. Nová je tu ta technologie sledování jednotlivých cest a cestujících, která je do budoucna rozšířitelná na všechny kategorie cestujících a všechny typy jízdenek, což může přispět jak dopravnímu inženýrství, tak ke „stabilizaci společnosti“, jak tomu říkají soudruzi v Číně v čele s naším panem prezidentem. Třeba jednou nebudeme jezdit za peníze, ale za body z našeho sociálního kreditu. Dnes mají slevy studenti a důchodci, zítra to může být tak, že společensky prověření občané budou za své cestování body ještě dostávat. Pro začátek tomu sledování můžeme říkat… Číst vice »
To je čirý nesmysl. SJT na jednitlivou jízdu z pokladen ve stacích u ve vlaku jsou anonymní.
Zatím, formálně. Podstatné je, že systém sleduje konkrétně trasu konkrétní jízdenky, kterou drží konkrétní člověk. A to je technologie, která se do budoucna může hodit kdekomu.
Pouze u časových jízdenek a pak internetovy prodej. Ale to že drží data automaticky neznamená, že je může zpracovávat tak jak popisujete.
Využití těch dat už se dá změnit kdykoliv. Podstatné je, že principem toho systému je sledování pohybu konkrétních cestujících.
Kolik je malá domů pro malé soukromníčky z té firmy CENDIS? A jaké mají reference, že si mohli vzít podobné sousto?
Cendis není malá soukromá firmička, ale státní podnik, zřízený ministerstvem dopravy. viz: https://www.cendis.cz
Čekali jsme zázrak, uvidíme pokus xyz. Rozbít něco, co funguje je snadné, ale vrátit to zpět těžké (majetnější jezdí auty).
A) Ty kompenzace jsou dost na to, aby jízdné zdražilo. Mít k ruce další mašinu a fíru v pohotovosti něco stojí.
B) Bezplatný návrat do výchozí stanice ? Kdo Vás odveze , když vlak je rozbitej (nebo neprojede) a náhradní nemají (v neděli večer se špatně schání autobus) ? Až zafouká, uvidíte…….
Rozbít něco, co funguje je snadné, ale vrátit to zpět těžké, zvlášť, když už se to rozbíjí už 70 let.
Béčko platí v dálkovině i u sólo dopravců. Že nově cestující ze vzdechliny převeze i konkurence je pro dopravce spíše výhoda.
Testování na jednotlivých tratích prakticky jen na jízdách bez přestupů mi přijde dost slabé. Chce to testovat v nějaké oblasti s přestupy a s více možnostmi přestupů.
Treba z Postolope do Plasů pojedete se dvěma dopravci vždy.
Pokud si tu dopravu objednáte u jednoho dopravce, tak vás sveze jeden dopravce.
Nedopadne to vlastně nakonec tak, že se všem akorát cestování zdraží? Na každé trati jiný dopravce, cestujícím se nebude už chtít kupovat 8 levnějších jízdenek, ale ta 1 jednotná bude výrazně dražší (pokud tomu doopravdy bude)?
Nezdraží, když Obyčejné jízdné ČD a jízdné SJT jsou téměř shodné.
Jak to vypadá s obdobou IN50? Při aktuální cenové politice RJ na R8 by se docela hodila, když jsme aktuálně u většiny vlaků na úrovni IN12,5. Tedy pokud nebude tahání cen z klobouku plusmínus co měsíc pokračovat.
Takže v podstatě zdraží, protože průměrná cena je dnes na úrovni IN25. Ikdyž nebudu počítat akční jízdenky, tak většina pravidelnějších cestujících má IN25, nebo IN50 a za to „obyčejné jízdné“ jezdí jen pár svátečních cestujících a cizinců.
No konečně se něco hnulo,jen trochu nechápu výběr těch tratí.Hlavně tratě Plzen -Most. Cestující v relacích Blatno-Podbořany-Žatec-Postoloprty/Chomutov-Most jezdí na jízdenky DÚK ,které prodávají všichni zůčastnění dopravci.Když pojedu z Mostu do Plzně je to krom z Postoloprt jen GWTR a při zpáteční cestě je to jednoznačně jejich jízdenka za 200kč a cestující v relaci Žihle-Plzen zásadně používají Plzenskou kartu a tarif IDP Plzen,ne mě jde jen o to ,aby to nekonec nedopadlo tak,že po pečlivém průzkumu jsme my kompetentní došli k závěru ,že pro naprostý nezájem cestujících není jednotného tarifu potřeba.
A máte lepší návrh na pilotní provoz?
Tak hlavně do toho měli zapojit i autobusy od začátku.
Velke systémy se budují postupné. Co víte o řizení IT projektů?
Velké systémy by především měly být předem domyšleny, ne všechno pytlíkovat metodou pokus omyl. Ano, postupně je možné je rozvíjet a vylepšovat. Ale není možné zavádět pravostranný provoz tím způsobem, že první týden budou vpravo jezdit pilotně jen vozidla s espézetkou končící číslicí 7. Nebo že by v roce 1918 zkušebně vyhlásili Československou republiku napřed jen v kouřimském okrese.
„Dosud nic podobného nikde neexistuje, takže je to vlastní koncepce a vývoj od základu,“ dodal Kováč.
aha, jasně, proč si brát vymyšlené kolo ze Svýcarska, když si Kováč může vymyslet vlastní , že? co to je za člověka?? pokud je to osoba pověřená národním tarifem, měl ho přejmout ze Švýcarska celý a nemusel by si zbytečně lámat hlavu. fakt nevím, co ten člověk řeší. Ale odborník to určitě nebude.
Upřímně, Jurajovi jeho pozici nezávidím. I odborník by s tim mel co delat. Ten system bude muset mit svoje mouchy/háčky. Buď bude omezená moznost změny dopravce (vazané jízdenky na konkretni spoj) nebo to nebude uplně správně proplacené. Nemluvě o častych situacích, kdy průvodčí nestihne lístek „cvaknout“… to pak prijde o penize?
Jizdenky vázané na vlak nejsou. Jsou to všechno vlaky v závazku. Místenky jsou v řešení, tam musí být vazba na sxtémy dopravců. Dle standardů UiC ovšem fungují asi jen ČD.
No vida, a proč to není v požadavcích na dopravce, když standard UIC existuje?
Nic nejde jen tak převzít.
Slo mi o myslenku a principy. Jen se musi chtit a ne porad hledat nejake vymluvy, ptoc to nejde.
Jizdenky mají QR kód a je v zájmu gopravců ji zkontrolovat. Záznam o kontrole garantuje dopravci podil na jízdném v příslušném vlaku. Jinak podíly nějaj spočitá systém podle dopravních výkonů dopravců na trase.
Podle mého názoru by bylo praktičtější a levnější převést pokladny ČD pod SŽDC (jak kdysi byly snahy) a stávající systém pokladen ČD UNIPOK (který je zatím stále funkční v drtivé většině republiky) upravit do podoby chystaného státního SJT. Systém by umožňoval nabídnout cestujícímu nejvýhodnější kombinací jízdného jednotlivých dopravců, státního tarifu a jednotlivých IDS jak u pokladny, tak v mobilní aplikaci. Ale to bychom u nás v tomto bordelu chtěli hodně.
To by jste ten systém musel nejdříve naučit, protože kam nejezdí ČD, tam nevedou koleje, takže naprosto k ničemu.
Problém není dostat do systému UNIPOK popis celé železniční sítě. Problém je v implementaci tarifů jednotlivých dopravců a zda je vůbec reálné, aby se v tom pokladníci i cestující orientovali.
Proč jen železniční sítě? K čemu je železniční síť bez návaznosti na další druhy dopravy? V tarifech se pokladníci a cestující vyznat nemusejí, pokud algoritmus v pokladním terminálu automaticky nabídne vždy tu nejlevnější (nejvýhodnější) kombinaci.
Totéž by se dalo říct o POP, takže by vlastně pokladní i vlakvedoucí mohli přejít, jenže v takovém případě se to vlastně nemuselo dělit.
Jednotlivá jízdenka Most – Plzeň, 157 km, GW Train Regio je za 191 Kč, SJT je za 235 Kč.
Oni asi vychází z TR10, ne? Máte pravdu 191 ,- a když někdo jede ještě v ten den zpět, tak 200 Kč síťová jízdenka. U zpáteční SJT je to před 400 Kč…
Dle očekávání, tarif je záměrně nastavený tak, aby byl dražší, než jízdné dopravců.
No, třeba Plzeň – Plasy (ČD za 59), (GW za 47), (SJT 59).
Namisto aby doslo k zlevneni jizdne diky systemu podrazi. A proc budou zkouset jednotnou jizdenku na usecich kde vyjde o doat levneji ta s ids tarifem nebo dopravcem. Treba na trase Praha Ostrava, aby to bylo smerodatne. U ceny sitovych jizdenek to je take prehnane.
Všedopravcová jízdenka je věc jedna, rezervace do povinně místenkových spojů druhá… Takže třeba na trati PHA-OVA stějně kamkoli vlézt nejde.
Jojo, ČD mají přirážku za nástup do místenkáče (Pendolino) bez místenky.
Objednáte si místenku skrz SJT. Počkejte do prosince.
Jako kdyby to snad výhody systému nedegradovalo… Povinné místenky (v celém vlaku) by měly být zakázány, přinejmenším pro SJT.
Povinné místenky (v celém vlaku) by měly být zakázány, přinejmenším pro SJT.
To by šlo realizovat dost těžko. Pendolíno povinně místenkové s jízdenkou ČD, ale se SJT bez místenky?
Ale šlo by to opačně – v povinně místenkovém vlaku neuznávat SJT 🙂 .
Vlaky na objednáky MD a krajů povinně místenkové nejsou. Až snad, pokud se nepletu, na paskvil Brno-Ostrava, kde není s povinnou rezervací jeden nebo dva vozy, do kterých ovšem místenku naopak vůbec nekoupíte. Zda budou SJT jízdnky platit i ve vlacích povinně místenkovaných záleží na dopravcích. SJT to umožní.
Tak asi by to nějak vyřešit šlo. Třeba že by za každý vlak byl povinně připojen ještě vagón třetí třídy pro uživatele slev, režijkáře, držitele všelijakých státních, jednotných a integrovaných jízdenek, lidi s nárokem na bezplatnou přepravu atd. Ale na oplátku by samozřejmě dopravci nemohli vybírat své komerční jízdné a uznávat svoje komerční jízdenky na spojích dotovaných z veřejných peněz.
Pořídíte si k tomu místenku za cenu stanovenou příslušným dopravcem.
Opravdu nikde system jednotné jízdenky neexistuje? Takže ani ve Švýcarsku?…
Ve Švýcarsku vesměs neexistují souběhy dopravců na jedné lince, a i kdyby, ceník je prakticky centrálně nastaven a clearuje se jako v IDS.
V tomto je OneTicket hodně odlišný, protože se snaží přiřazovat tržby z jízdného přesně na ty vlaky, kterými cestující jel. Pokud na lince jedou dva dopravci a jízdenku načtou ČD, pak ČD taky dostanou tržbu za cestujícího, a ne jen nějaký pevný statistický podíl na konci měsíce. Toto opravdu jinde není.
Souběhy dopravců CH existují.
A když jízdenku nenačte nikdo, stane se co? Zůstanou prachy cendisu, cestující ji stornuje i po splatnosti nebo se rozdělí na základě statistiky?
V PIDu mají štíplístci/řidiči povinnost načítat jízdenky a stejně se reálně dělí podle statistiky (do statistiky vstupují i načtené jízdenky)
Rozpočítá se na všechny vlaky, kde se teoreticky dala uplatnit.
Takže cena jízdenky/počet vlaků (bez ohledu na průměrný počet cestujících?) To dopadne monopolně, proč by nějaký dopravce jel sólo vlak na trati s hustým provozem (a když už by jel tak by tam muselo být několik důkladných štíplístků)
Ne, na základě ostatních načtení jízdenky se vypočte model, jak cestující realisticky mohl jet. Pokud žádné načtení jízdenky neproběhlo, berou se v úvahy všechny praktické kombinace v rámci časové a trasové platnosti jízdenky.
Jen ať je jasno: z balíku určeného k rozdělení jízdného dopravcům Cendisu nezůstává nikdy nic.
Souběhy samozřejmě existují. Dám příklady ze svého okolí:
RegionalExpress: Neuchatel Le Locle (BLS / TransN),
Regio: Neuchatel Ins (BLS / TPF),
Nebo kdekoli v okolí Bernu (BLS / SBB), kde obvykle dálkové jsou SBB a lokální BLS, ale samozřejmě jsou stanice, kde staví jak dálkové tak lokální.
Abychom se chápali, jedna věc je souběh objednávaných služeb, kde platí fakticky IDS model. Druhá věc je souběh ZDO a open-access, což je výrazně komplikovanější, aniž by se zaváděl celostátní IDS, který by pokrýval i komerci.
Opravdu nikde neexistuje ten systém? A co třeba Švýcarsko?
Pěkně drahý špás pro trvalé cestující, kteří bůhví jak daleko nejezdí. Rozdhodně to není cenově přijatelné, nanejvýš pro cizince. Proč bych měl namísto 1100 stovek měsíčně platit skoro 3000 tisíce jen na jednu trať a bez příměstské dopravy a MHD? Využití vidím pouze pro ty, co nevědí co s penězi.
Na turistech, služebkářích a občasných cestujících kromě dopravců potřebuje vydělávat i cendis.
No on vlakem nejezdí asi nikdo jinej než pravidelní cestující, boha jeho.. Pro takové jako vy ten tarif opravdu primárně určený není.
Na které trati stojí měsíční lístek 110 tisíc a na které 3 miliony? To jsem opravdu zvědavý 🙂 .
Tak se musím přiznat, že nestačím zírat. Když se do závazkové dopravy dostali první ne ČD dopravci, tak se tu svorně řvalo, že je to špatně neb neexistuje JST a tudíž nejde jet z Mostu přes Jindřichův Hradec do Uherského Hradiště vlakem na jednu jízdenku. Čímž pádem je železnice prakticky nepoužitelná. A teď když se SJT začíná testovat a koncem roku snad bude v ostrém provozu, tak se tu zase řve, že je to zbytečné, protože si lidi, stejně jako by to udělali kdyby jeli autobusem, raději nakombinují jízdenky od několika dopravců, protože je IDS případně tarif dopravce vyjde levněji.… Číst vice »
SJT by kromě schopnosti clearingu mezi různými dopravci měl mít i obchodní vlastnosti – například se nedržet kilometrické vzdálenosti, ale pracovat s relacemi. Českým drahám trvalo mnoho let, než to pochopily (a zavedly Sporotikety apod.) a teď budeme čekat mnoho let znovu?
Naopak: logiku má právě to, že SJT bude založen na kilometrickém základu s jen základními povinnými „státními“ slevami a různé (vlastní) slevy budou poskytovat dopravci podle svých tarifů, aby sami sobě přilákali zákazníky přepravované za jejich vlastní tarify.
Ještě že podobné nápady nemá nikdo třeba v MHD. I když představa, že About Me zavede vlastní tarif na 302, aby přetáhl cestující ze souběžně jdoucí 185, je vcelku zábavná.
SJT se týká i dopravců s netto smlouvami. Taky se do něj může kdokoliv komerční přihlásit, říct že to uznává a chtít proplatit (i když nevím jestli by RegioJet chtěl předprodej něčeho než místenek, hlásit se může)
Radek Janata: i v ČR existuje několik aplikací, které umí prodat jízdenky několika dopravců vlak/bus. A dokonce fungují na bázi prodejců letenek, že umí prodat lístky z místa A do místa B za aktualni ceny dopravců, které jsou nižší než kilometrický tarif.
Raději tenhle výrok nebudu ani komentovat
„Dosud nic podobného nikde neexistuje, takže je to vlastní koncepce a vývoj od základu,“ dodal Kováč.
Podle mě tohle opravdu nikde neexistuje. V zemích kde je jednotny tarif přes celou zemi a přes více dopravců, to bývá většinou tak, že to má pod palcem majoritní státní dopravce. Ale zde to bude provozovat stát.
http://www.bilkom.pl takže fakt nemusíme jezdit daleko. Jen mě štve že polská verze neumí lůžkové jízdenky
Ten Bilkom je předpokládám jen reseller.
To je třeba vznést dotaz na PKP Informatyka s.a. , které tento web provozují. Mě zajímá výsledek. A ten je: jedna jízdenka na všechny dopravce za výbornou cenu.
Jenže ta není na všechny dopravce. Nemůžete jet jiným jak se vám zamane…(?)
Z Wroclawi do Miedzylesie nám jednou ujel vlak KD a jeli tak vlakem PR. Nebyl problém
A je někde jinde systém, který by
a. umožňoval decentralizovaný prodej univerzálních jízdních dokladů za rovných podmínek a
b. uměl přiznat tržbu tomu dopravce, který prokazatelně cestujícího vezl, a to včetně síťových jízdenek?
a c. toto umožňoval při souběhu více dopravců na jedné lince
To je tak, když Slovák cestuje do zahraničí, ale jen do Česka.
BUSy ani IDS v SJT zatim nebudou. Kombi jízdenka bus/vlak zatím podléhá eet. Ministerstvo si vyjímku nedokázalo u MF prosadir.
Jojo SJT bez busů je vtipný.
To je jen diletantství.
Podle mě naprosto zbytečné, a bude to využívat málo cestujících už jenom kvůli tomu, že jak tady někdo píše lidi o tom nebudou moc vědět a je předem jasné, že ČD to budou vydávat jen na požádání jinak o tom budou mlčet. Za další, podle předešlých informací má být tento tarif dražší než ceník ČD. V ÚK se lidem nejvíce vyplatí tarif DÚK, který je přednostně prodáván a je to dobře a myslím, že podobné to bude i v ostatních systémech IDS v ČR. Takže vlastně ani nebude důvod tohle využívat. Tohle je opravdu jen pro lidi co cestují přes… Číst vice »
Přesto by ale ta možnost měla existovat. Postupem času a předáváním dalších a dalších tratí malým dopravcům to bude důležité pro stále více lidí.
Ano do budoucna se s busy a ids počítá.
Nemyslím si, například pro ježdění Rumburk-Č. Lípa to bude velmi výhodný a nemusíte řešit, zda pojedete osobákem nebo rychlíkem. Jediný co nechápu proč je to dražší než jízdné dopravce.
Ale dá se předpokládat, že dopravci brzo upraví (zdraží) jízdné a přiblíží se tomu státnímu a menší dopravci možná svůj tarif ani mít nebudou.
Mluvíte jak pan Drdla z té dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích, pořád jen a jen teoreticky, že se „dá předpokládat“ a každý kraj si to naštěstí může nastavit po svém, i když vím, že s tím zarytě nesouhlasíte, tak nebýt krajů, byla by už dávno regionální železniční doprava cenově neakceptovatelná tj. předražená a díky lidem jako Vy by to dopadlo jako na Slovensku.
Přesně , pod to se podepisuji.
Důležité je, že je Vám už předem vše jasné…..
Kryšpín Jankovec: Rozhodně mi ceník pro SJT nepřipadá nijak výrazně dražší než ceník obyčejného jízdného ČD, takže pro pouze občasné cestující bez nároku na nějaké zásadnější slevy poskytované jednotlivými dopravci může být SJT docela dobře použitelný, zejména na úsecích, kde dopravu provozuje několik různých dopravců. Skutečný „celostátní celosíťový IDS“ by byl samozřejmě lepší, ale SJT je aspoň něco, co přitom nikdo nevnucuje nikomu, kdo toho využít nechce.
Je to naprosto zbytečné, ale musí být eliminován argument držitelů „režijek“, že neexistence společného tarifu brání další liberalizaci (jako zástupný důvod pro to, že tam nebudou platit jejich průkazky).
Sranda je, že režimkáři (odbory) bojují proti IDS služebkám (nechtějí je v PID ani v JMK)
Přesně tak, u nás také všichni rejžijkáři bojovali a zatajovali extenci o 100% levnějšího IDS, zákaz podávat svévolně informace apod. Z celostáního integrovaného systému by se u nás z toho stal jeden nechutně předražený paskvil a opět by byla doprava zbytečně drahá a nedostupná. Integrace v některých krajích zachránila dopravní obslužnost a poskytla větší nabídku spojů a zvýšení standartů kvality.
„…Z celostáního integrovaného systému by se u nás z toho stal jeden nechutně předražený paskvil…“
Vymýšlíte nesmysly.
Nevymýšlím, SJT to potvrdilo.
Není to o vůli ministerských úředníků ale pouze politiků.
Podle mě odvádí Cendis v tomto projektu skvělou práci.
Píše zamestnanec Cendisu? Takovou volovinu by nikdo jiný nenapsal
Mně ten systém přijde taky rozumně a chytře vymyšlený, jen ta cena…
Koncepce systému, který je na kilometrické bázi je velmi zastaralý a pro dnešní dobu špatně použitelný a protože je to vlastně jen kopie toho co tu existuje, akorát na tom bude parazitovat státní podnik Cendis a vše prodraží, i když by bylo mnohem lepší svěřit tento tarif dopravci, který také spadá pod MD a má na to kapacity.
SJT nenahrazuje tarify dopravců, tak zůstaňte v klidu.
Karle, jste osel. V Cendisu nepracuju.
Prodeje budou minimální, pokud to nebudou aktivně nabízet, protože o tom nebudou cestující vědět. To je stejné jako PID ve vlacích.
V.K.: záleží jak k tomu přistoupí dopravci mimo závazek. Pokud jízdenka bude umět vlaky a autobusy, tak to bude přínos pro cestující v oblasti jednorázových jízdenek. U celoročních bude záležet na dopravcich, protože se může stát, že místo 300 Kč za jízdenku dostane dopravce 150 Kč.
Jinak si myslím, že krajské tarify budou efektivnější (vlak, bus, mhd) a častěji používané.
V příměstských vlacích je PID jízdenka už dávno dominantním dokladem.
A to navzdory modrogumím pokladním. (Když v Praze řeknu „jednou Beroun“ a neohlídám si to, dostanu jízdenku platnou jen na modrogumí vlak, neplatí v Arrivě ani v 380.)
A když v pekařství řeknu „jeden rohlík“, tak mi nenabídnou rohlík z protějšího konkurenčního pekařství. Hrůza.
Ja to porad nechapu, proc jednotny tarif, k cemu? Cemu to pomuze?
Jednotny tarif prece neni podminkou jedne jizdenky na celou trasu s vice dopravci…?
Tak snaha státního tarifu jasná – jde o to, finančně oje*at maximálně, co to jde: a) cizince a pak za b) cestující na služebce, jakožto 2 skupiny co neřeší cenu přepravy, nebo vy jako soukromá osoba pojedete Brno-Praha s možností přestupu mezi dopravci za 357,- Kč nebo Praha – Ostrava za 494,- Kč ? A pak taky se asi dají vyvařit nějaké solidní prachy na tom clearingovém zúčtovacím centru – holt za 210 523 003,-, Kč bez DPH se už asi vyplatí, se trochu pro sebe „snažit“..
viz https://www.spcr.cz/images/Stanovisko_k_Přípravě_Systému_národního_tarifu.pdf
Zjevně jste znalec.
Znam svycarsky system, tak mi vysvetlete, v cem je ta vyhoda?
To sice není, ale jen pokud je slunečno. Ale když zafouká vítr, tak je možné, že spadne strom, vlak A bude mít zpoždění a vlak B jiného dopravce ujede. Žádný z dopravců neporušil své povinnosti, nevrátí peníze a agregátor také ne. Tedy pokud dopravci nebudou mít mezi sebou nějaké smlouvy, o čemž si ale v (nejen železničních) podmínkách této země můžem nechat jen zdát…
Jo, ale pak mi reknete, jak tohle ovlivni statni tarif, kdyz se stane co popisujete, nijak… Jediny kdo umoznuje jet jakymkoliv vlakem (zatim) jsou CD… a ty maji svuj tarif a da se pouzit i dnes na jednu jizdenku…
Státni tarif to ovlivní tak, že když vám ujede vlak dopravce AB, tak klidně sednete do vlaku dopravce CD. Toho se s jízdenkou od agregátora domáhat nemůžete – ta je pouze „součet“ jízdenek konkrétních dopravců na konkrétních úsecích.
V závazku jich je víc.
třeba možnosti mít síťovku.
Martin: věřím, že se najde komerční prodejce, který bude umět vyhledat a prodat nejvýhodnější kombinaci všech dopravců na jednu jízdenku.
To uz jde i dnes si vyhledat nejvhodnejsi spojeni, funguje to jak v googlu, idosu nebo treba u leteckych spolecnosti, kde si muzete i vyfiltrovat kategorie, dopravce, nejlevnejsi nebo nejdrazsi spojeni… V dobe kdy se na cele zeleznici (tedy doufam, ze i u nas) chysta jednoducha system taktove dopravy, tedy vite napr. ze to jezdi treba kazdou pulhodinu, nevim jestli ma smysl resit jine pozadavky nez prave cenu a pohodli pri koupi jedne jizdenky… a co se tyce spojeni jako zpozdeni, tak spise nahrady cestujicim, nez je odkazat na SJT s tim, ze musou jet dalsim vlakem… Jenom tvrdim, ze… Číst vice »
Srážka 100% ve dne odjezdu při vrácení jízdenky opravdu vyplatí. 😁
To je (bohužel) daň za příležitost k možnému zneužití …
Ale je pravda, že by tu hranici asi bylo možné posunout třeba na 4. hodinu ranní prvního dne platnosti, když do této doby následujícího dne platí třeba některé jednodenní jízdenky, apod., a v noci mnoho spojů, kde by zneužívání jízdenek bylo snadné, v praxi stejně nejezdí.
Další možnost je storno lhůta (ČD mají v SPP asi 30 dnů.)
A) Průvodčí načte offline QR kód mé jízdenku
B) dám storno jízdenky.
C) Online popky by při spatření mého QR ohlásili pokus o podvod.
D) Offline popkám běží limit, kdy mě mají naprášit. (Končí první den po platnosti ráno)
D) Pokud to žádná popka nestihne, tak se peníze odešlou zpět.
Tedy peníze se vrací pár minut po skončení platnosti jízdenky, když poslední vlak vyjede z tunelu aby se popka synchronizovala.
Problém je když
a. jedu
b. nikdo mě cestou nenačte
c. vrátím nenačtenou jízdenku
d. profit
Jediná cesta, jak z toho, je volitelný začátek platnosti, jako mají ČD. Cestující se tedy dobrovolně omezí co do využitelnosti výměnou za možnost jízdenku vrátit.
Tohle by řešil storno poplatek odpovídající ceně cesty, která se dá stihnout bez kontroly. Předpokládám kontrolu každou hodinu, každých 100km.
Pokud ale nemáme žádný údaj o cestě, pak ani nemáme jak vědět, kdy cestující jel. Průměrná cestovní vzdálenost na české železnici je 45 km – to se dá stihnout až do pozdního večera.
Do 10 minut os nákupu je storno beze srážky.
Pokud ten tarif nebude mít žádné akční ceny při nákupu v předstihu, tak to nevadí. Jednoduše si jízdenku koupíte až před odjezdem, kdy už víte, že jedete. Stornovat jízdenku tedy nebudete prakticky nikdy potřebovat.