Jedna jízdenka s jakýmkoliv dopravcem. Cendis spustí od června testování jednotného tarifu na dvou tratích
Českou železnici čeká od pondělí 1. června malý krok, který měl nastat už mnohem dříve, ale politikům i ministerským úředníkům
Českou železnici čeká od pondělí 1. června malý krok, který měl nastat už mnohem dříve, ale politikům i ministerským úředníkům k němu chyběla dostatečná vůle. Státní podnik Cendis začne na dvou tratích s pilotním provozem Systému jednotného tarifu. Ten umožní jízdu v určitém úseku s libovolným dopravcem za stejnou cenu, podobně jako například v krajských integrovaných systémech.
Cendis pro testování systému, který má začít v ostrém provozu v prosinci letošního roku, vybral tratě Česká Lípa – Rumburk a Plzeň – Most.
Jde o tratě, kde jezdí více dopravců. V případě vlaků mezi Českou Lípou a Rumburkem České dráhy a Arriva, mezi Plzní a Mostem České dráhy, GW Train Regio, RegioJet ÚK a Die Länderbahn CZ.
Podle Juraje Kováče z Cendisu zatím půjde koupit na jednotný tarif OneTicket papírové jízdenky na pokladně a ve vlaku. „Chceme si systém vyzkoušet raději v terénu, než půl roku něco simulovat v laboratoři,“ uvedl Kováč. Podle něj jde hlavně o testování správného přiřazování projetých jízdenek, aby systém mohl férově rozpočítat tržby dopravcům. „Dosud nic podobného nikde neexistuje, takže je to vlastní koncepce a vývoj od základu,“ dodal Kováč. Pokud vše půjde dobře, pilotní provoz se rozšíří na celou republiku. Během léta by mělo dojít ke spuštění prodeje elektronických jízdenek.
Systém jednotného tarifu bude od poloviny prosince se změnou jízdního řádu povinný pro všechny dopravce na spojích v závazku veřejné služby, u komerčních spojů bude záležet pouze na nich, zda se k němu připojí či ne. Cendis již zveřejnil i přepravní podmínky pro cestující včetně například systému kompenzací za zpoždění.