cargo

Jedna jízdenka na všechny vlaky od roku 2020. Stát začal s přípravou síťového tarifu

Vlaky Arrivy a ČD v Benešově, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlaky Arrivy a ČD v Benešově, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stát začal s přípravou systému, který umožní cestovat na jeden jízdní doklad s více dopravci. Součástí systému má být i

Stát začal s přípravou systému, který umožní cestovat na jeden jízdní doklad s více dopravci. Součástí systému má být i celosíťová časová jízdenka, na kterou lze cestovat bez omezení kilometrů.

Po letech slibů začalo ministerstvo dopravy pracovat na novém systému jednotného tarifu, který má umožnit cestování na jednu jízdenku po Česku s více dopravci. Vzhledem k prodlevám ale systém spustí až v prosinci 2020, což je později, než se původně plánovalo.

Posun v přípravách vyplývá ze smlouvy mezi ministerstvem dopravy a státním podnikem Cendis, která byla zveřejněna v registru smluv. Podle ní má Cendis za 255 milionů korun celý systém navrhnout, vybudovat a následně čtyři roky provozovat. „V první fázi půjde o systém, který bude připraven plně na vlaky, postupně by se mohl rozšířit i na integrované dopravní systémy a linkové autobusy,“ řekl Václav Henzl, který má přípravu projektu v Cendisu na starosti.

Nad projektem se v Cendisu sešla trojice manažerů, která má s dopravou a informačními systémy v dopravě bohaté zkušenosti: Jan Paroubek působil dříve v Českých drahách a stál u rozjezdu RegioJetu i Leo Expressu, Petr Moravec vedl v Česku autobusovou divizi Veolie a Abellio a byl i náměstkem generálního ředitele ČD, Václav Henzl působil jako IT ředitel v holdingu Student Agency a Leo Expresu.

Oficiální název projektu Systém jednotného tarifu nechtějí v Cendisu pro zákazníky příliš používat, existuje návrh kratšího názvu, který však zatím není ze strany ministerstva dopravy schválen. Nový systém má fungovat hlavně na kilometrické bázi. Jeho předností má být především flexibilita v cestování, z čehož ovšem také vyplývá, že nemusí být vždy cenově nejvýhodnější. Dopravci budou moci i nadále poskytovat své obchodní slevy, které však bývají často vázány na konkrétní spoj nebo konkrétní relaci. Inspirací pro autory je mimo jiné švýcarský model jednotného tarifu.

Dopravci budou jednotný tarif uznávat na základě takzvané přístupové smlouvy s ministerstvem dopravy. Její uzavření bude ze zákona povinné pro ty dopravce, kteří budou jezdit na základě nově vysoutěžené objednávky státu nebo krajů. V ostatních případech se dopravci mohou připojit k systému dobrovolně.

I vzhledem k tomu, že většinou je levnější cestování v rámci kraje v integrovaném dopravním systému nebo u dálkových tras na akční nabídky dopravců, v Cendisu nečekají, že ihned po zavedení systému budou všichni jednotné jízdné využívat a počítají zhruba s deseti procenty trhu.

Absence jednotného jízdného bývá často kritizována jako jeden z důvodů, proč v Česku neběží tolik soutěží na dopravce pro závazkové vlaky. S rostoucím počtem vysoutěžených dopravců i připojených integrovaných systémů pak bude význam jednotného tarifu a jeho využití na trhu stoupat.

Zajímavější bude pro časté cestující možnost koupě obdoby celosíťového předplatného, jako je dnes u Českých drah IN100. Jeho využití s koncem ČD na některých tratích klesá, nová síťová jízdenka by měla platit u všech dopravců. Cendis počítá, že cena bude zhruba 25 tisíc korun za rok. Kromě toho systém nabídne nejrůznější další varianty časových i traťových jízdenek.

Pro použití jednotného tarifu nebude nutná speciální karta, systém bude umět pracovat s jakýmikoliv bezkontaktními kartami typu NFC, které jsou dnes běžně používány a s jejichž zapojením bude jejich provozovatel souhlasit. Cendis bude mít mimo jiné na starost i rozdělení tržeb z jízdenek mezi zúčastněné dopravce.

Podle původních plánů měl jednotný tarif platit od prosince příštího roku, ministerstvo dopravy však dlouho prověřovalo různé možnosti technického zajištění projektu a váhalo s podpisem smlouvy s Cendisem.

Tagy Cendis jednotný tarif Ministerstvo dopravy
71 komentářů