Dopravci Informační technologie Železnice

Jedna jízdenka na všechny vlaky od roku 2020. Stát začal s přípravou síťového tarifu

Vlaky Arrivy a ČD v Benešově, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlaky Arrivy a ČD v Benešově, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stát začal s přípravou systému, který umožní cestovat na jeden jízdní doklad s více dopravci. Součástí systému má být i celosíťová časová jízdenka, na kterou lze cestovat bez omezení kilometrů.

Po letech slibů začalo ministerstvo dopravy pracovat na novém systému jednotného tarifu, který má umožnit cestování na jednu jízdenku po Česku s více dopravci. Vzhledem k prodlevám ale systém spustí až v prosinci 2020, což je později, než se původně plánovalo.

Posun v přípravách vyplývá ze smlouvy mezi ministerstvem dopravy a státním podnikem Cendis, která byla zveřejněna v registru smluv. Podle ní má Cendis za 255 milionů korun celý systém navrhnout, vybudovat a následně čtyři roky provozovat. „V první fázi půjde o systém, který bude připraven plně na vlaky, postupně by se mohl rozšířit i na integrované dopravní systémy a linkové autobusy,“ řekl Václav Henzl, který má přípravu projektu v Cendisu na starosti.

Nad projektem se v Cendisu sešla trojice manažerů, která má s dopravou a informačními systémy v dopravě bohaté zkušenosti: Jan Paroubek působil dříve v Českých drahách a stál u rozjezdu RegioJetu i Leo Expressu, Petr Moravec vedl v Česku autobusovou divizi Veolie a Abellio a byl i náměstkem generálního ředitele ČD, Václav Henzl působil jako IT ředitel v holdingu Student Agency a Leo Expresu.

Oficiální název projektu Systém jednotného tarifu nechtějí v Cendisu pro zákazníky příliš používat, existuje návrh kratšího názvu, který však zatím není ze strany ministerstva dopravy schválen. Nový systém má fungovat hlavně na kilometrické bázi. Jeho předností má být především flexibilita v cestování, z čehož ovšem také vyplývá, že nemusí být vždy cenově nejvýhodnější. Dopravci budou moci i nadále poskytovat své obchodní slevy, které však bývají často vázány na konkrétní spoj nebo konkrétní relaci. Inspirací pro autory je mimo jiné švýcarský model jednotného tarifu.

Dopravci budou jednotný tarif uznávat na základě takzvané přístupové smlouvy s ministerstvem dopravy. Její uzavření bude ze zákona povinné pro ty dopravce, kteří budou jezdit na základě nově vysoutěžené objednávky státu nebo krajů. V ostatních případech se dopravci mohou připojit k systému dobrovolně.

I vzhledem k tomu, že většinou je levnější cestování v rámci kraje v integrovaném dopravním systému nebo u dálkových tras na akční nabídky dopravců, v Cendisu nečekají, že ihned po zavedení systému budou všichni jednotné jízdné využívat a počítají zhruba s deseti procenty trhu.

Absence jednotného jízdného bývá často kritizována jako jeden z důvodů, proč v Česku neběží tolik soutěží na dopravce pro závazkové vlaky. S rostoucím počtem vysoutěžených dopravců i připojených integrovaných systémů pak bude význam jednotného tarifu a jeho využití na trhu stoupat.

Zajímavější bude pro časté cestující možnost koupě obdoby celosíťového předplatného, jako je dnes u Českých drah IN100. Jeho využití s koncem ČD na některých tratích klesá, nová síťová jízdenka by měla platit u všech dopravců. Cendis počítá, že cena bude zhruba 25 tisíc korun za rok. Kromě toho systém nabídne nejrůznější další varianty časových i traťových jízdenek.

Pro použití jednotného tarifu nebude nutná speciální karta, systém bude umět pracovat s jakýmikoliv bezkontaktními kartami typu NFC, které jsou dnes běžně používány a s jejichž zapojením bude jejich provozovatel souhlasit. Cendis bude mít mimo jiné na starost i rozdělení tržeb z jízdenek mezi zúčastněné dopravce.

Podle původních plánů měl jednotný tarif platit od prosince příštího roku, ministerstvo dopravy však dlouho prověřovalo různé možnosti technického zajištění projektu a váhalo s podpisem smlouvy s Cendisem.

71 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • S koncem ČD přijde definitivní konec cestování „za roh“ pro lidi ve věku 26-64 let. Dneska ho zachraňuje včasná jízdenka (byť přejmenovaná a omezená), ale bez ní se to definitivně nevyplatí. Jednotné jízdné na kilometrické bázi totiž nic neřeší u relací jako Praha-Rumburk. Navíc se výrazně omezí i čekání vlaků na sebe, což je tam, kde jezdí soukromník, běžné. ČD nečekají na jeho zpožděné vlaky a obráceně nečekají vlaky soukromníka na vlaky ČD.

    Ale má to i svůj klad, konečně se zbavíme zbytečných lokálek, protože jenom důchoci a děti je neuživí.

    Se zdražováním tarifu PID se v budoucnu dá čekat i velký odliv lidí z rychlíků typu Praha-Příbram-Písek nebo Praha-Rakovník. Protože zde je za kilometrický tarif cenově přestřelená i 25% sleva, natož plné jízdné.

    V budoucnu se dá čekat velký odliv lidí z podobných vlakových linek, kde soukromník žádné obdoby včasných jízdenek nenabídne. Stačí se podíval, jak po odchodu ČD zdražila neskutečně cesta z Plzně do Mostu nebo z Budějovic do Horní Plané.

      • Plzeň-Most stojí dnes vyhánějících 173kč.

        zdroj: http://www.gwtr.cz/files/editor/files/Vynatek-GWTR-1-9.pdf

        Přesnou cenu dřívější včasné si už nepamatuju, ale bývalo to kolem 110kč. Nevím zda to byla cena s IN25 či bez, ale to je celkem jedno, slevová karta GW pro jednu trať za cenu podobnou slevové kartě ČD na většinu republiky je vtip.

        Asi namítnete, že je tam nějaká možnost jet část cesty z Plzně do Mostu za tarif GW a část za tarif Ústeckého kraje a tím to snížit, ale nezlobte se, tohle je za hranicí buzerace a nic takového jsem u ČD nemusel. A na tohle s prominutím kašlu. Nebudu kupovat x lístků jen proto, aby se cena za jízdu vlakem dostala na rozumnou cenu. Tohle na mě fakt nepůsobí, že mě ve vlaku chtějí.

        A to samé jsou trasy jako Praha-Příbram nebo Praha-Rakovník, vedle kterých navíc jezdí mnohem rychleji autobus. Jet je za zákaznické jízdné ČD či za obyčejné jízdné ČD je naprosto mimo. Pomalejší a mnohem dražší než bus. Dnes zde můžete jet i na PID, ale jak dlouho vydrží PID takhle levný?

        Kilometrický tarif u většiny tras nad 50km nemá žádný smysl. To co stát vytváří je jen vyhození spousta peněz a umělá práce pro některé lidi. Téměř nikdo to nebude používat.

  • Nevím zda to tady už někdy někdo někde třeba neventiloval, ale protože jsem na to náhodou dnes narazil (a až do dneška jsem o tom nevěděl), tak na to pro jistotu upozorním (a to bude puch, až se kvůli tomu zase různí odpůrci „státních slev“ protrhnou!): Ústecký kraj promítl ke dni 01.09.2018 „státní slevy“ kompletně i do „Tarifu DÚK“, a to dokonce i do ceny jednodenní síťové jízdenky DÚK pro jednu osobu (základní cena 130 Kč, zlevněná = 32 Kč – na jiné síťové jízdenky se ovšem sleva nevztahuje) = viz:
    Slevy na jízdném od 1. září 2018 ( http://www.kr-ustecky.cz/slevy-na-jizdnem-od-1-zari-2018/ms-245297/p1=245297 )
    1. 9. 2018 vstoupil v platnost nový tarif Dopravy Ústeckého kraje. Hlavní změnou je zanesení nových slev nařízených státem, tedy pro děti do 18 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let dosahuje sleva nově na 75 % z obyčejného jízdného. Ústecký kraj ve spolupráci s městy zapojenými do DÚK připravil systém slev v širším rozsahu, než vyžadují státní předpisy. Rada Ústeckého kraje zavedení slev již schválila v květnu a v červnu a cestující od 1. 9. využívají slevy v plném rozsahu ve vlacích, zelených autobusech, na turistických železničních i lodních linkách a také včetně jízd MHD po městech Bílina, Děčín, Chomutov, Jirkov, Litvínov, Most, Teplice, Ústí nad Labem a Varnsdorf.

  • Neměli začínat s nesmyslnou liberalizací, soutěžením tratí a nemuselo se to vůbec řešit.
    Úplně nejideálnější model je prostě jeden dopravce, tedy ten vlastněný státem. Případně tedy i ZDO dopravce vlastněný státem, soukromník ať si jezdí na sebe.

  • Vypadá to, že by to mohlo být dobré – lidé v čele jsou odborníci, teď jenom doufat, že ten švýcarský model převezmou, adaptují na naše podmínky či ještě vylepší. Jenom doufat, že nepodlehnou předpokládaným různým lobistickým tlakům od dopravců.

    A radši odklad, než aby to spustili s velkými mouchami a odradili hned v počátku od používání.

    • No právě to složení moc velkou důvěru nebudí. Jsou odborníci na všechno možné jenom ne na tarify.

  • Myslím, že by mělo být podmínkou, aby tento systém umožňoval (podobně jako ve Švýcarsku) nákup i komerčních slev do konkrétního vlaku. Tedy aby se člověk mohl rozhodnout zda pojede konkrétním spojen se slevou (a místenkou?) A nebo zda si koupí běžný tarif na dané trase bez vazby na vlak (to by mělo zahrnovat nejen kilometrický tarif ale i jízdenky na určitou relaci bez vazby na konkrétní spoj). Třešničkou na dortu by pak byla aplikace do mobilu typu „můj vlak“, ktera by to celé zaštiťovala. Samozřejmě by pak bylo nutné aby byl systém pro dopravce vázány na licenci. Je to trochu sci-fi, aleyslim, že by to mohlo být realizovatelné. Uvidíme jak blízko se dostanou.

    • a ještě bych tu apku udělal tak, že kdyby jel levnějším, tak peníze by mu se automaticky vrátily na učet.

  • Jednotný integrovaný systém by byl ideální věcí pro celou ČR. Za prvé – ČR je natolik malá, že drobit jí minimálně na 10 systémů je totální nesmysl. Za druhé – kdyby to platilo na veškerou HD, mohlo by to přilákat více cestujících. Za třetí – integrace by celé mohla zefektivnit – přestupy, vazby atd. když to funguje v rámci krajů (např. PID), proč by to nemohlo fungovat v rámci ČR. Jenže to by se musel změnit způsob financování veřejné dopravy, kdy si každý kraj hrabe svůj vlastní píseček.

    • Navíc ty jejich krajské systémy prý běží různě na tabletech a pod. A prý jsou dost směšné. ČD to naopak má poměrně vychytané.
      A i kdybych vzal regiojet. Na Bratislava – Komárnu si nekoupíte lístek ani přes internet. Ani přes aplikaci. A u stewarda nezalatíte kartou. (jak je to vyčítáno ČD) A pokladna v neděli zavřená na dost hlavním nádraží. Ps u regiojetu nezaplatíte kartou ani u stewarda na Praze Ostravě.

  • Podle mě je nutné, aby nedošlo k rozdělení krajských a státních vlaků. Tedy rychlíků a osobáků. Z pohledu cestujícího. Protože státní EC tvoří páteř například na Valašsku (klimatizované). Rychlíky zase na severní moravě. EC čd dělají například spojení Ostrava Hl. N – Ostrava Svinov pro navazující spojení na Frýdek Místek. (Ps: a tento lístek vám regiojet ani neprodá ani jako samostatnou jízdenku, ani do blbého lowcostu, ačkoliv rádi tvrdí, jak čd nejsou potřeba). Le za to chtěl kdysi tuším přes 40 Kč.
    Pokud by k tomu rozdělení došlo, bude to znamenat podstatné zhoršení pro cestující, kdyby byli nuceni jezdit OS vlaky v rámci systému jízdenek krajů. A pro kraje také nutnost doobjednat další vlaky, další soupravy, strojvedoucí atd. Nebo by prostě ty spoje vypadly cestujícím.
    A takové názory jsou, že cestující na krátké vzdálenosti nemají v EC co dělat a podobně.
    Co se mi příliš nelíbí a je zarážející, že v tomto podniku tedy jsou samí zástupci nikým nevolených soukromých dopravců. Nikoliv naopak státních ČD.

  • Z článku: Dopravci budou jednotný tarif uznávat na základě takzvané přístupové smlouvy s ministerstvem dopravy. Její uzavření bude ze zákona povinné pro ty dopravce, kteří budou jezdit na základě nově vysoutěžené objednávky státu nebo krajů. V ostatních případech se dopravci mohou připojit k systému dobrovolně.

    Už jen to je blbost že se mohou připojit dobrovolně… když se k systému nepřipojí tak to nemá význam…
    Dle mého by to mělo platit i pro ty co nejezdí na objednávku. Misto všech PID,DUK,IDOL a jiné by měli udělat CRDIS – celorepublikový dopravní integrovaný systém. Když ty integrované systémy jdou v krajích tak by to mělo jít právě i celorepublikově. Akorát nevím jak by to dělal Jančura když by se k tomu připojil a cestující by chtěl jet vlakem v 1. třídě kterou on nemá a nebo cestující ve 2. třídě by seděl asi jen v low-costu

    • A především by se zároveň mělo okamžitě zrušit nařízené poskytování „státních slev“ z tarifů jednotlivých dopravců a jejich „kompenzování státem“ a zavést poskytování těch „státních slev“ pouze a výhradně z toho „státního tarifu“ a bez jakékoli další „kompenzace“ jednotlivým dopravcům (protože by to už mělo být přímou součástí toho „státního tarifu“) – pokud jakékoli (vlastní) slevy budou chtít jednotliví dopravci poskytovat, tak je to jen jejich záležitost a jejich vlastní „komerční“ riziko.

        • Po totalitě ne (to tady předvádějí spíše jiní), ale po jednotné celostátní integrované dopravě ano – v podtatě už 25 roků …

            • Já nikomu nic nenařizuji – když chce poskytovat něco navíc, tak ať to klidně dělá, ale „za své“: „stát“ má poskytovat „státní slevy“ jen ze „státního“ (tarifu) a to také ze „státního“ (rozpočtu) zaplatit – ale jen přímo v rámci toho tarifu a nikoli cestou nějakých dodatečných „kompenzací“ k tomu, co někdo poskytuje z vlastní vůle navíc.

              • Takže (nedovolená) podpora státní firmě. A pak že se vám nestýská po totalitě a státnímu hospodářství.

                • Nechce se mi moc dělat vykladače, ale podle mne Železničář v důchodu to myslí tak že státní sleva 75% bude poskytována JEN na lístky „IDSCZ“, to je podle mne rozumný a vhodný požadavek. To podle mne není až tak o centrálním hospodářství a totalitě, ale zcela legitimní požadavek.

                  • Jen na státní jízdenky a bez kompenzace. Ani s kompenzací to není rozumný nápad, protože tím jenom výrazně zvyšujete kompenzovanou částku.

                    • Zdá se, že to možná konečně začínáte chápat: no, rozumím, poledne už se blíží, že …
                      Při Vašich nesejmutelných demagogických „klapkách na očích“ se s Vámi těžko debatuje …

                    • Uprimne, vzhledem k tomu chaosu co predvedlo MD ke kompenzacim mne to take napadlo. Pro uredniky MD by to bylo vyrazne jednodussi a treba by to zvladli hned napoprve… 😀 Nicmene souhlasim, ze by to v nekterych usecich zvysovalo kompenzovanou castku. Otevreni bych se tedy nebranil, ale muselo by to byt rozumne nastavene… napr. kompenzuje se do nejlevnejsi nabidky dopravce, pokud ta bude vyprodana, kompenzuje se do vyssi, ale maximalne do urovne IDSCR tarifu.

                  • Díky za pomoc: leckomu (v tomto případě „babilonovi“) bych to sám zjevně vysvětlit nedokázal, protože on žádné vysvětlení nechce slyšet (ani číst) ode mne, takže mu to musí přetlumočit někdo jiný – jinak uznává jen své vlastní vykonstruované sentence …

                    • A já je snad nechci?
                      Za to, že jen Vy to neumíte pochopit a stále se zlobně snažíte mi něco namluvit, není problémem mým, ale Vaším (a Vašich už zmíněných „klapek na očích“): „stát“ jako zástupce a „zaměstnanec“ občanů zajistí (a zaplatí) služby podle jím stanovených podmínek, ale nic víc, tedy ani to, co si vymyslí jednotliví dopravci – to ať si financují oni sami ze svého – a v tom smyslu přece budou mít všichni možnosti (podmínky) stejné!

                    • Pokud považujete slevu s kompenzací (pro ČD) a slevu bez kompenzace (pro ostatní) za stejné podmínky, pak se nemáme o čem bavit.

                    • Pro Krista Pána – proč do toho pořád motáte jen ČD? Já trvám na tom, že „státní“ slevy by měly být poskytovány jen ze „státního“ tarifu, který jediný by měl být „dotován“ (a tržby by patřily státu, nikoli dopravcům). Za „objednané“ výkony (od jakéhokoli vybraného dopravce) zaplatí stát ve smlouvách předem sjednané sumy (sazby) financované m.j. i tím, co „stát“ utrží na „státním“ jízdném, ale už nikomu nic víc „dotovat“ ani „kompenzovat“ nebude – a s výkony „státem“ neobjednanými, pokud je bude někdo chtít nabízet, ať si poradí každý sám „na své vlastní triko“ (včetně případných „svých vlastních“ slev), ale od „státu“ na ně nedostane už „ani haléř“ (a rozhodně nebudou mít ani v provozu přednost před výkony objednanými): nechápu, co je na tom pořád nejasného – snad jen to, že tak to mohlo (a mělo) být od samého počátku té „pseudoliberalizace“, a byl by klid …

                    • Ale mně je to naprosto jasné, o co vám jde. Soukromníci jezdící na vlastní triko mimo závazek jsou fuj fuj a je třeba je vyštípat.

                    • Je-li Vám to „naprosto jasné“, pak skutečně nemá smysl s Vámi debatovat, protože uznáváte jen svoji vykonstruovanou (rádoby) „pravdu“, kterou jste si vyfabuloval, i kdyby byla sebe nepravdivější – takže za mě „howgh“.

                    • Pane babilon, pokud jste to vy, tak Vás uznávám za web sledování polohy vlaků, ale co tady předvádíte, je opravdu zaslepenost…

                      Tady opravdu nejde o ČD. Ještě mi řekněte, že ČD neprovozuje žádné vlaky na své triko a soukromníci i v budoucnu budou jezdit jenom na svoje vlastní triko (až vyhrají nějaké ty krajské soutěže a představte si dokonce už jich pár i vyhráli a kupodivu i někteří už i jezdí) a bude to opravdu gól.

    • Jančura řečený Velkohubý má přece i tu nejnižší třídu lepší než jednička u ČD. Alespoň tak to tvrdil…

  • No nevim, ale nemelo to byt spis hotove ke GVD 2017/18 ? Ted se dopravci cpou do zavazku v regionech, takze se budou uzavirat smouvy od GVD 2019/20… ti by jiz logicky meli byt vsichni pod tou „pristupovou smlouvou“. Nebo to budou nejak uzavirat dodatecne ? A co kdyz do toho nejaky dopravce nebude chtit jit ? To se pak bude rusit jeho smlouva s krajem ? Dle meho nazoru ten „Systém jednotného tarifu“ mel byt overeny a v praxi fungujici drive, nez se zacalo s poptavanim dopravcu pro GVD 2019/20…

      • Špatně: „partička „nekecáme, makáme““ nějak nestihla rychleji vymyslet, jak tím co nejlépe přihrát ještě větší zisky na ty „správné“ adresy – zjevně to není úplně jednoduché: i banky se také zdráhají umožnit rychlé mezibankovní transakce v režimu „24/4“.

        • Ehm, a to s kým bankujete? Když jsem posílal peníze mezi bankami (ČS – ČSOB), tak to tam bylo asi do hodiny a to jsem tam ani nedával požadavek aby to bylo ASAP.

          Ono záleží na tom jaký mají počítačový systém, který ten chod obstarává, protože je to tzv. mission critical, tak se do nich moc nerýpe, takže se možná dá setkat ještě s programy velmi starými stavěnými na prastaré počítače, které z důvodů výkonu zpracovávaly všechny příkazy jenom v určitých oknech nízkého zatížení, to samozřejmě s pokrokem ve procesorech a spojích už není třeba, ale pokud máte systém psaný třeba ve FORTRANu, nebo COBOLu, navíc třeba dlouhodobě vyvíjený, můžete být uvězněn v nectnostech vašich předchůdců a na kompletní předělání nemáte čas ani prostředky. Manažer to třeba ani nechce dovolit atp.

          Navíc třeba objektový přístup (asi vám to nic neříká, ale dejme tomu že bankovní převod je krabička která má položky, suma, účet, banka a metody kterými se s nimi operuje, takže v kódu máte pak prevod->setCastka(2000); perovd->setMena;… a pak tam někde je prevod->posli(); ) pro COBOL se dá používat až někdy od roku 2000 a než dojde k rozšíření a nasazení do vývoje, tak je to třeba deset let, a než se to dostane ještě dál, tak je to dalších pár let navíc.

          • Sice to sem vlastně vůbec nepatří (i když převody peněz jsou vlastně v určitém smyslu také „dopravou“), ale už když jste můj komentář začal rozvíjet, tak to sem zkusím vnutit, protože se to třeba může někomu hodit – záleží na tom, kdy jste co posílal: ve Vašem případě asi před 11. hodinou dopolední, protože tohle je stav zveřejněný letos v únoru a v naprosté většině případů asi platí i nyní a bez poplatků za „expresní“platby (tabulka bude možná poněkud „rozházená“):

            Nejzazší termíny odeslání „obyčejných“ plateb do jiné banky, mají-li dojít ještě téhož dne (stav ke dni 08.02.2018):
            Banka Termín odeslání do:
            Creditas 12:30 hod.
            Fio 12:00 hod.
            ČSOB (Poštovní spořitelna) 12:00 hod.
            Moneta Money Bank 12:00 hod.
            AirBank 11:30 hod.
            Česká spořitelna 11:00 hod.
            Expobank 11:00 hod.
            Equa Bank 10:30 hod.
            Hello bank! 9:00 hod.
            Raiffeisenbank 8:00 hod.
            mBank 8:00 hod.
            Sberbank – (platba dorazí až následující den)
            UniCredit Bank – (platba dorazí až následující den)
            Komerční banka – (platba dorazí až následující den)
            – na připsání platby na cílový účet je ovšem třeba počítat minimálně s další více než hodinou, obvykle ale i s několika hodinami uplynulé doby.
            Více na: http://www.e15.cz/finexpert/setrime/banky-a-prevody-vime-ktere-se-neloudaji-a-posilaji-platby-jeste-v-dobe-obeda-1342690

        • Ty „partičky“ neexistovaly – existují totiž až asi poslední 2 roky, ale i kdyby existovaly už dřív, nikdo to od nich nechtěl …

  • V půlce roku 2020 bude Regiojet a možná i Leoexpress přítomen na většině koridorových tratích v ČR a je pravděpodobné, že zde budou jezdit bez objednávky státu. Zbylé rychlíky, které začne soutěžit MD budou mít nevýznamný vliv. Pak bude otázka propojení PID a dalších krajských oblastí.

    • Nebo aspoň možnost nákupu jízdenek jednotlivých IDS přes Internet.
      Jak zdůvodňuje ministerstvo nárůst ceny o čtvrtinu u celosíťového jízdného na 25.000Kč, když dosavadní ČD IN100 stojí 19.990?! Pokud by byly integrovány i autobusy, bylo by to pochopitelné, pouze pro vlaky ale nikoli.

      • S tímto musím souhlasit. In100 používám, cestuji docela často. Akorát člověk narazí na Šumavě nebo teď nově v Ústí. Vůbec se mi nelíbí rozdrobování krajů nebo celé ČR na různé dopravce ve vlakové síti. 20 tisíc je rozumných, ale stejně je to pro většinu 1/12 roční výplaty. Pokud to bude víc, zřejmě se už spíš vyplatí auto a brát si spolujízdy.

        • Milan a Martin
          Pokud jste článek dočetli oba až do konce, tak jste museli pochopit, že celosíťová karta bude platit u všech dopravců. Zpočátku na všechny vlaky, později i autobusy.

          • Kolik procent navic oproti soucasnemu stavu delaji ty „vsechny vlaky“ ? Je to o 25% vic, aby to bylo alespon v pomeru ? A az to bude (pokud to bude) i na autobusy, tak cena bude stejna, nebo ji opet zvednou ?
            Me prijde uz zcestne to, jak se nam od zacatku snazi vnutit myslenku, ze celostatni IDS bude „automaticky“ drazsi… Protoze ne, drazsi byt opravdu nemusi. Naopak na delsi kilometricke vzdalenosti by to melo vychazet levneji, nez soucasne krajske IDS… tedy pokud bude nekdo prejizdet z jednoho kraje do druheho, melo by vyjit toto levneji nez dve krajske IDS jizdenky. Drazsi to bude asi jen proti nekterym akcnim jizdenkam… tedy bude, melo by byt.

            • Tak jestli se chtjí insoirovat ve Švýcarsku tak tam cena jízdného není součtem za jednotlivé úseky, se zvyšující se přepravní vzdáleností klesá, cestující tak obdrží slevu ve výši 8 až 25 %. Tarifní systém je na spodním cenovém prahu, což podporuje poptávku a zvyšuje se tak počet přepravených cestujících.

              • S cenou za provoz pocitam… vsak ani u krajskych IDS neni clearing zadarmo. 🙂
                A kde jinde se namasti ? Tak to predpokladam, ze jinde… 😀

          • Kvůli možnosti jezdit na „státní“ celosíťovou jízdenku navíc i šumavskými lokálkami a na pár dalších regionálních tratích typu Plzeň – Most, které obsluhují soukromí dopravci je navýšení o 5.000Kč zcela neadekvátní. Nehledě na fakt, že až do konce 2017 platila ČD IN100 i na zmíněné šumavské lokálky, tj. za 19.990Kč umožnila jezdit prakticky po celé železniční síti ČR, tedy stejně, jak je teď plánováno, ovšem nově za 25.000Kč.

      • Tak jestli to bude 25k v roce 2021 (XII/20), tak je to asi tak podobně drahé jako 20k před pár lety. To bych až tak neřešil. Důležité je, že takovýto univerzální produkt (a „otevřené traťovky“) vůbec bude, protože na rozdíl od jednotlivé jízdy je právě tohle hlavní důvod potřeby jednotného tarifu, produkty tohoto typu jsou přesně to, co umožňuje „neřešit auto“.

        Teď jen, aby k tomu náhodou ještě nebyly povinné místenky.

          • Jasně že se neplánují, ale aby bylo podmínkou, že tam kde jednotný tarif platí (i dobrovolně – komerce) být nesmějí, nebo třeba mohou ale cestující s touto jízdenkou ji mít nemusí apod.

        • U zavazkovych spoju povinne mistenky nebudou urcite. U komercnich byt mohou, to je volba dopravce, ale predpokladam, ze budou v ramci konkurencniho boje opet online zdarma a na pokladne jen za nejaky manipulacni poplatek.

        • Sorry že se s tím sem k vám cpu, ale částečná cenová souvislost tam snad je. Nevíte co se stalo s „jizdenka.idos.cz“ (kalkulace vnitrostátních jízdenek ČD)?
          Chaps to asi zarazili, ale nyní už si nejde zjišťovat ceny, neboť webové stránky po kliku přehazují na eshop.cz, kde ty informace o cenách různých variant jízdného jsou tak za….., že se ke všem nedá pohodlně (k některým snad vůbec) dostat.

          Za ty roky mi přišla „jizdenka.idos.cz“ jako solidní a poměrně blbuvzdorný nástroj pro zjištění cen na různé varianty cestování vlakem po ČR.

          Tak nevím jestli jde o dočasný stav „webu“ nebo to musím navěky oplakat….

          • Viz https://www.chaps.cz/cs/news/20180901 :

            TARIFNÍ KALKULÁTOR JÍZDNÉHO ČD
            Zrušení služby
            1.9.2018
            Služba tarifního kalkulátoru jízdného ČD, která byla dostupná na adresách http://jizdenka.idos.cz/nt.aspx nebo http://jizdenka.idos.cz/it.aspx byla zrušena bez náhrady.
            Pro výpočet cen jízdného Vám doporučujeme používat eShop ČD.
            Důvodem zrušení služby byla (mimo jiné) její nerentabilnost a zastaralost.

              • Já odhaduji, že to je především následek skutečnosti, že ČD začaly kopírovat ten původně (snad) „letecký“ systém vývoje cen jízdenek podle aktuálního zájmu o cestování, který tady do pozemní dopravy zavedl kdysi Jančura, takže se ceny jízdného mění prakticky téměř průběžně a CHAPS by nedokázal aktuálnost toho tarifního kalkulátoru průběžně udržovat: v té domněnce mě utvrzuje i fakt, že v aktualizacích „IDOSu off-line“ jsou CHAPSem téměř každý den nabízeny ke stažení aktualizační soubory s tarifními daty pro vlaky („Tarifní soubor pro vlaky ČR“ = „VLAK_P“).
                Ostatně i ceny místenek do „Pendolína“ mají asi 9 různých variant (od 200 Kč až po 0 Kč) podle toho, v jaké konkrétní situaci ten který vlak jede, ale nikde jsem nedokázal předem zjistit, pro jaký vlak jaká cena místenky platí – asi to je možné rovněž jen v „e-shopu ČD“ …
                Ale té zrušené „Služby tarifního kalkulátoru jízdného ČD“ škoda je – sám jsem jejím prostřednictvím občas něco hledal (především pro mezistátní relace) …

                  • A kdo tedy, když ne on?
                    Mám na mysli pozemní dopravu – a rád se o tom tedy nechám poučit.

                    • Leo Express. Jančura v podstatě ani teď nemá dynamický tarif (pružně se měnící podle vyprodanosti), zkoušel ho loni s nástupem FlixBusu a víceméně od něj zase potichu ustoupil. (různé ceny pro různé dny nejsou dynamický tarif, to je víceméně fixně dané, které vlaky mají vyšší cenu – typově cesta Praha – Ostrava je výrazně dražší čtvrtek, pátek a na spojích Praha – Košice)

                    • Aha – tak díky za poučení: ten „paštikář“ mi sice napadl také, ale myslel jsem, že první byl Jančura a „LE“ to pak začal praktikovat až jako druhý v pořadí (když začal jezdit později).
                      To ostatní je mi jasné.

Newsletter

Partneři


Výběr editora