Monopol trvá. AŽD Praha získala zakázku na osazení ETCS i na pražskou část IV. koridoru
Jde o poslední úsek IV. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, který bude osazen systémem ETCS.
Správa železnic završila výběrové řízení na dodavatele zabezpečovacího systému ETCS pro pražský úsek IV. koridoru od hlavního nádraží (mimo) do Uhříněvsi. Vývoj tendru byl obdobný jako u všech předchozích. Zakázku získala s cenou 314 milionů jako jediný účastník společnost AŽD Praha, která tak zůstává výhradním dodavatelem traťové části ETCS v tuzemsku. Předpokládaná cena byla 287 milionů korun. Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek.
Jde o poslední úsek IV. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, který bude osazen systémem ETCS. Předchozích dvou zakázek se ujala rovněž AŽD. Před rokem získala zakázku v hodnotě 1,986 miliardy korun na část koridoru od Votic do Českých Budějovic, loni v září završila budování systému mezi Uhříněvsí a Voticemi.
Od ledna 2025 nebudou na tratě osazené ETCS vpuštěna vozidla bez mobilní části systému. Na IV. koridoru počítá národní implementační plán s výhradním provozem pod ETCS až od prosince 2026. Z mapových příloh plyne, že nový systém obdrží i stará „schwarzenberská“ jednokolejka přes Hlubokou nad Vltavou, kterou má v příštích letech nahradit novostavba trati Nemanice – Ševětín v nové stopě.
Jak vyplývá z věstníku veřejných zakázek, tendr na úsek Votice – České Budějovice (završený před rokem) byl zatím posledním mezi tendry na traťovou část ETCS, které Správa železnic dovedla k podpisu smlouvy. Od té doby jich několik zrušila.
Společnost AŽD Praha od října 2020 do konce září 2021 zvýšila čistý zisk meziročně o téměř dvě procenta na 958,5 milionu korun. Obrat společnosti pak stoupl asi o miliardu na 9,5 miliardy korun.