Cestovní ruch Dopravci Železnice

Jediný osobní vlak na Žizníkovské spojce. „Mácháč“ spojí Liberec a Doksy

Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Liberecký kraj spouští v sobotu opět speciální přímé letní železniční spojení Liberce s Máchovým jezerem. Vlak „Mácháč“ je jediným osobním vlakem, který jede po takzvané Žizníkovské spojce.

Jde již o čtvrtou sezónu speciálního spojení. Kraj provoz objednává u společnosti Die Länderbahn, která na spoj nasazuje jednotku Siemens Desiro, která jinak jezdí mezi Libercem a Rybništěm. Podle zveřejněné smlouvy platí kraj za provoz 94 korun za každý kilometr.

Jde o jediné přímé spojení Liberce a Doks, jinak musí cestující přestupovat v České Lípě. Díky využití takzvané Žizníkovské spojky nemusí vlak zajíždět do České Lípy. Jiný osobní vlak spojku nevyužívá.

Vlaky budou jezdit o víkendech a svátcích, první spoj vyjíždí v sobotu, poslední v neděli 1. září, jde celkem o 42 jízd. Z Liberce odjíždí v 9:43, v Doksech je v 11:03. Zpět vlak odjíždí v 16:57, v Liberci je v 18:26. Spěšný přímý vlak Liberec–Doksy bude stavět jen ve stanicích Liberec, Liberec-Horní Růžodol, Kryštofovo Údolí, Křižany, Rynoltice, Lvová, Jablonné v Podještědí, Mimoň, Božíkov, Staré Splavy a Doksy.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sacrebleu

S tou reklamou jste přišli pozdě. Již nějakou dobu frčí na RCL.

Tom

Pročpak se ta spojka vůbec stavěla a kdy?

Marek

Žízníkovská spojka se stavěla za Brežněva proto, aby český uran ze Stráže pod Ralskem nemusel na cestě do Ruska dělat v České Lípě úvrať. A v opačném směru jezdila kyselina, která se vháněla pod zem…

Tronda

Tak úplně ne, v době kde se Žizníkovská spojka stavěla už Brežněv pár let prděl do hlíny, zprovozněna byla spolu s přeložkou Česká Lípa – Vlčí Důl (a pro osobní dopravu opuštěním České Lípy města) až v roce 1989. Byla to asi poslední postavená spojka „mimo uzel“ u nás.

Jiří Šrámek

Tato spojka (tratí 080 a 086) vznikla kvůli nákladní dopravě. Hlavní komoditou bylo kamenivo z velkého lomu na Tlustci (nakládka ve stanici Brniště). Neméně důležiá byla i doprava na vlečku Uranových dolů ve Stráži pod Ralskem, nyní Diamo, taktéž z Brniště. Šlo prostě o to, aby nákladní vlaky nemusely jezdit úvratí přes Českou Lípu.

Gogo

Nejezdilo se kdysi od Liberce do Č. Lípy přes ČL město?

Gogo
Dispečer

Ano,jezdilo. Město byl lipský ,,ranžír,, , sestavovaly se zde manipulační vlaky, odjezd byl zároveň vjezd na hlavní. Zátěže bylo plno, jako ostatně všude. Spojka se postavila až v době, kdy zátěže ubývalo . Kyselina sírová se vozila ale hlavně z Polska přes Frýdlant a Liberec.

Jiří Šrámek

Jen pro informaci. Za celou dobu existence a provozování chemické těžby (včetně počátečních stacionárních pokusů, slangově označovaných jako „pačuk“, bylo spotřebováno:
kyselina sírová – 4.120.000 tun
kyselina dusičná – 313.000 tun
kyselina fluorovodíková – 26.000 tun
čpavek – 313.000 tun
…….
A při sanaci (zatím) cca 12.500.000 tun betonu

Panelák

A co na to Berounský, přímé zadání špatnému Desiru namísto pro přepravu oblíbené Regionovy?

Jenda

Tak to byste tentokrát ČD křivdil. Tehdy nabídly rakev, ale i tak vyšla dráž než to Desiro.