Cestovní ruch Dopravci Železnice

Jediný osobní vlak na Žizníkovské spojce. „Mácháč“ spojí Liberec a Doksy

Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Liberecký kraj spouští v sobotu opět speciální přímé letní železniční spojení Liberce s Máchovým jezerem. Vlak „Mácháč“ je jediným osobním vlakem, který jede po takzvané Žizníkovské spojce.

Jde již o čtvrtou sezónu speciálního spojení. Kraj provoz objednává u společnosti Die Länderbahn, která na spoj nasazuje jednotku Siemens Desiro, která jinak jezdí mezi Libercem a Rybništěm. Podle zveřejněné smlouvy platí kraj za provoz 94 korun za každý kilometr.

Jde o jediné přímé spojení Liberce a Doks, jinak musí cestující přestupovat v České Lípě. Díky využití takzvané Žizníkovské spojky nemusí vlak zajíždět do České Lípy. Jiný osobní vlak spojku nevyužívá.

Vlaky budou jezdit o víkendech a svátcích, první spoj vyjíždí v sobotu, poslední v neděli 1. září, jde celkem o 42 jízd. Z Liberce odjíždí v 9:43, v Doksech je v 11:03. Zpět vlak odjíždí v 16:57, v Liberci je v 18:26. Spěšný přímý vlak Liberec–Doksy bude stavět jen ve stanicích Liberec, Liberec-Horní Růžodol, Kryštofovo Údolí, Křižany, Rynoltice, Lvová, Jablonné v Podještědí, Mimoň, Božíkov, Staré Splavy a Doksy.

11
Diskuze

avatar
3 Komentáře
8 Reakce na komentáře
9 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
Jiří ŠrámekTrondaDispečerGogoSacrebleu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Sacrebleu
Host
Sacrebleu

S tou reklamou jste přišli pozdě. Již nějakou dobu frčí na RCL.

Tom
Host
Tom

Pročpak se ta spojka vůbec stavěla a kdy?

Marek
Host
Marek

Žízníkovská spojka se stavěla za Brežněva proto, aby český uran ze Stráže pod Ralskem nemusel na cestě do Ruska dělat v České Lípě úvrať. A v opačném směru jezdila kyselina, která se vháněla pod zem…

Tronda
Host
Tronda

Tak úplně ne, v době kde se Žizníkovská spojka stavěla už Brežněv pár let prděl do hlíny, zprovozněna byla spolu s přeložkou Česká Lípa – Vlčí Důl (a pro osobní dopravu opuštěním České Lípy města) až v roce 1989. Byla to asi poslední postavená spojka „mimo uzel“ u nás.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Tato spojka (tratí 080 a 086) vznikla kvůli nákladní dopravě. Hlavní komoditou bylo kamenivo z velkého lomu na Tlustci (nakládka ve stanici Brniště). Neméně důležiá byla i doprava na vlečku Uranových dolů ve Stráži pod Ralskem, nyní Diamo, taktéž z Brniště. Šlo prostě o to, aby nákladní vlaky nemusely jezdit úvratí přes Českou Lípu.

Gogo
Host
Gogo

Nejezdilo se kdysi od Liberce do Č. Lípy přes ČL město?

Gogo
Host
Gogo
Dispečer
Host
Dispečer

Ano,jezdilo. Město byl lipský ,,ranžír,, , sestavovaly se zde manipulační vlaky, odjezd byl zároveň vjezd na hlavní. Zátěže bylo plno, jako ostatně všude. Spojka se postavila až v době, kdy zátěže ubývalo . Kyselina sírová se vozila ale hlavně z Polska přes Frýdlant a Liberec.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Jen pro informaci. Za celou dobu existence a provozování chemické těžby (včetně počátečních stacionárních pokusů, slangově označovaných jako „pačuk“, bylo spotřebováno:
kyselina sírová – 4.120.000 tun
kyselina dusičná – 313.000 tun
kyselina fluorovodíková – 26.000 tun
čpavek – 313.000 tun
…….
A při sanaci (zatím) cca 12.500.000 tun betonu

Panelák
Host
Panelák

A co na to Berounský, přímé zadání špatnému Desiru namísto pro přepravu oblíbené Regionovy?

Jenda
Host
Jenda

Tak to byste tentokrát ČD křivdil. Tehdy nabídly rakev, ale i tak vyšla dráž než to Desiro.

Partneři



CSCARGO