dpp

Jediný dodavatel a vyšší cena. Zásobovací lodě pro Vltavu dodají Nizozemci

Německá hotelová loď v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNěmecká hotelová loď v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Lodě budou plnit řadu funkcí, mimo jiné budou sloužit jako plovoucí čerpací stanice.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) završilo podpisem smlouvy tendr na dodávku tří zásobovacích lodí pro Vltavu. Vítězem se stala nizozemská firma Zeeland Maritime Services, která byla dle písemné zprávy zadavatele jediným účastníkem řízení. Stejná firma zvítězila v roce 2022 jako jediný účastník i v tendru na projektovou dokumentaci.

Předpokládaná cena tří lodí byla 8,075 milionu eur (cca 200 mil. Kč), vítězná a jediná nabídka činí 8,89 milionu eur (cca 219 mil. Kč). Jde o maximální rámec, dodavatel má jistotu stavby pouze jedné lodi, a to pro Prahu. Ta má vyjít na 3,3 milionu eur (cca 81,5 mil. Kč). Zbylé dvě menší lodě mají brázdit Orlík a Slapy, nejsou ale dosud závazně objednány. Výrobce na nich začne pracovat až po písemném vyzvání ze strany ŘVC. Loď pro pražskou Vltavu by měla být dodána zhruba za 19 měsíců.

Lodě budou plnit řadu funkcí, mimo jiné budou sloužit jako plovoucí čerpací stanice. Vedle doplňování paliva budou zajišťovat i zásobování lodí všeho druhu pitnou vodou, odběr odpadních vod (z toalet, kuchyní apod.), nádních zaolejovaných vod a dalších odpadů. „Jde tak o veřejnou službu uživatelům vodních cest, aby bylo dostupné bezpečné zásobování lodí zcela v souladu s nejmodernějšími požadavky na ekologické nakládání s látkami, které mohou znečistit vodu,“ uvedlo už dříve ŘVC.

To již od roku 1998 provozuje servisní loď v Praze, která tímto způsobem zásobuje zejména osobní lodě na pražském úseku Vltavy. Podle ŘVC je ale stávající loď (soulodí remorkéru a člunu) po čtvrt století na konci životnosti a její modernizace není kvůli zastaralé konstrukci a předpisům Evropské unie možná.

Jediným řešením pro pražskou plavbu tak je podle ŘVC stavba zcela nové lodi, která mimo jiné umožní i zásobování malých plavidel benzínem (což nynější loď neposkytuje). Nové plavidlo bude tankové, s dvojitým dnem a dalším zabezpečením pro přepravu nebezpečných věcí.

S totožnou konstrukcí se počítá i u lodí pro nádrže Orlík a Slapy, pokud na jejich stavbu dojde. Jen budou o trochu menší. Každá má stát 2,795 milionu eur (cca 70 mil. Kč).

Pokud jde o lodě, má ŘVC aktuálně tři. Remorkér Beskydy, který slouží pro přetah lodí přes krizové místo u hranic, a právě sestavu remorkéru a člunu v Praze. Součástí dodávky nových plavidel má být i zaškolení posádky a údržba.

Tagy ŘVC zásobovací lodě Zeeland Maritime Services
10 komentářů