Jediné české město, kde jde nejvíce peněz z rozpočtu na dopravu. Za co bude Praha příští rok utrácet

25 miliard spolkne provoz MHD, polovina z 20 největších investic je dopravních.
Zatímco ve všech ostatních českých městech je nejvyšší položkou provozního rozpočtu školství, v Praze to je doprava. Vyplývá to z návrhu rozpočtu na rok 2026, který dnes schválili pražští radní. Nyní poputuje na prosincové jednání zastupitelstva.
Podle radního pro finance Zdeňka Kováříka půjde v provozní části rozpočtu do dopravy 31,1 miliardy korun, meziročně je to o tři procenta více. 25 miliard z toho tvoří MHD, která je odskočena od všech ostatních oblastí. Zbytek je například údržba ulic a silnic.
Do dopravy míří také 40 procent z 23miliardového celkového městského rozpočtu na investice. Hned 9 z 20 největších investic se týká silničních či kolejových projektů.
Obrazem: Olbrachtova hlásí hotovo. Metro D má kompletně vyraženou první stanici
V žebříčku 20 nejvyšších plánovaných investic příštího roku je na prvním místě opět metro D. Na dobudování prvního úseku půjde 5,8 miliardy. „To bude evergreenem nejvyšší položky v investičním rozpočtu ještě dalších 7-8 let,“ podotkl Kovářík.
Na čtvrt místě investičního seznamu je s částkou 1,2 miliardy Libeňský most. Situace s jeho přestavbou však momentálně není vůbec jasná. „Nevěřme, že to bude za dva roky hotovo,“ dodal radní.
„Já bych to navrhl levněji“
Z dopravních staveb je pak dále na 8. místě ještě Terminál Smíchovské nádraží s částkou 850 milionů.
Na 11. místě je tramvajová trať Počernická s 450 miliony korun, což zahrnuje i náročné přeložky páteřního vodovodu.
Následující 12. místo obsadil P+R parkovací dům na Opatově za 400 milionů korun. „Ten bych radši přeskočil, já bych ho rozhodně navrhl levněji,“ uvedl při prezentaci radní k suverénně nejdražšímu parkovišti v Česku.
Poté v žebříčku TOP20 následuje s 13. pozicí Dvorecký most, který se v první kvartále roku dokončí a otevře pro provoz.
15. místo obsadila tramvajová trať Václavské náměstí, která se má otevírat až v roce 2027.
Na 17. místě je pak další příprava části Městského okruhu na severovýchodě metropole, kde se příští rok zahájí geologický průzkum.
Posledním dopravním zástupcem 20 největších městských investic v příštím roce je příprava Radlické radiály, kde se však stále ještě jedná pouze o projektování.
Praha vyrazí za novým ministrem pro peníze na okruh. Štoly se začnou razit už za rok
Rozpočet hlavního města je navržen na celkových 116,4 miliardy korun. Nominálně jde o největší částku v historii města, se započítáním inflace je to pak třetí nejvyšší objem peněz vůbec.
„Částka je kryta vlastními zdroji a penězi, které máme našetřeny na zatím nezahájené dopravní investice. Ty postupně do rozpočtu rozpouštíme, příští rok půjde o tři miliardy. Rozpočet je díky tomu přebytkový,“ popsal na tiskové konferenci Kovářík.