Jediná nabídka. Jak ve Zlíně pořídili nejdražší elektrobusy v zemi
Elektrobus Iveco pro DSZO. Foto: DSZO

Jeden elektrobus vyjde o 39 % dráž, než za kolik je letos kupují v Děčíně. DSZO se pochválila za dosaženou cenu.

Jeden elektrobus vyjde o 39 % dráž, než za kolik je letos kupují v Děčíně. DSZO se pochválila za dosaženou cenu.
Ve Zlíně je vše možné, to nepřekvapuje. Je to podle sloganu město neomezených možností
Na zlinsku je porad neco…
Me fascinuje, ze na takovou soutez je mozne proplatit dotace…
Článek mi přijde takový koncept jenom. Pokud se DSZO chlubí, že je cena dobrá, protože získali lepší záruky, výbavu, životnost, kvalitu… tak bych od novináře čekal, že tedy kromě ceny porovná další parametry – objektivní i subjektivní.
V článku je jen: „Ve všech případech šlo o …: dvanáctimetrové s dojezdem do 250 km na jedno nabití.“
To je asi stejné, jako bych řekl, že hledám dieslové auto s dvoulitrovým motorem. A zatímco já jsem si ho koupil za 600 tisíc, soused ho má milion a půl. A to asi proto, že jde o sice podobná, ale úplně jiná auta.
Kde v soutěži DSZO je parametr životnosti a kvality? Jak chcete subjektivně něco porovnávat?
A vám opravdu nepřijde divné, že v Děčíně se přihlásí pět výrobců a ve Zlíně jeden?
A jaký je argument k tomu, že to je „domluvený“ výrobce? Podivnost toho, že se nikdo nepřihlásil?
No vzhledem k tomu, že tam byla jediná nabídka, a podmínky soutěže se nijak výrazně od jiných měst neodlišovaly, tak tato otázka je zodpovězena.
Jediná nabídka a navíc ani není přímo od výrobce. Asi by bylo ambiciozní čekat, že to začne řešit ÚOHS nebo UOOZ. Ale divím se, že i EU a OLAF se nechají takhle vodit za nos.
Iveco se nikdy nikde v ČR nehlásí přímo, vždy přes dealera.
Ok, to jsem nevěděl.
Vážně by ty troleje nešly udělat? Možná tak na Mokré je jasné, že by se jezdilo bezdrátově … Rozumím, že by to nemuselo být ekonomicky nejvýhodnější, když trolejbusy taky byly vysoutěženy za docela vysokou cenu.
Pan Kocháň…. dlouholetý ředitel DSZO……to prostě umí…je to borec…..😞😞😞
Neoficiální tisková zpráva DSZO: „Všeci enem závidíja“
To je cena i s údržbou na 15 let?
Ano, jeden se nemůže ubránit dojmu, že v ceně je obsažena i údržba pánů Polácha, Kocháně a celé dozorčí rady drahně dopředu.
hlavně že se pochválily – kolik dostaly do kapsy.
Proč zrovna ve Zlíně nepořizují parciální trolejbusy?
Pořizují. Ilegálně a bez soutěže
Ty pořízují také a jdou na to rovněž stylově, nedávno o tom tady byl článek 🙂 Nevím proč sem chtějí elektrobusy, zřejmě je ta linka nedostatečně pokryta trolejemi a není snadné je dostavět, nestudoval jsem to.
Některé části zlína mají sklon jak pravá horská dědina, takže asi tam ty troleje pro trajfly nejsou nejlepší.
I když je to pravda, „baterkáče“ s tím mají problémy stejné nebo spíš ještě větší… Každá minuta strávená na trase pod trolejí (včetně konečných) citelně snižuje nutnou kapacitu/dojezd na akumulátor…
Tento autobus jede pod trolejí jen relativně krátkou řást cesty, cca 2,5 km z 6,5. Pokud bychom chtěli, aby sundával tykadla vždy na stanici, tak jen cca 1,7 km. Nevím, zda-li by se za ni stihl nějak rozumě nabít.
https://mapy.com/cs/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9oKz2x82-NF0edN61flkZ0DMgV1QNgN16QW1DMg-nebfgXngWFgh06yP1glkSngYUVngZB&x=17.6667254&y=49.2316417&z=16
A je otázka, zdali na Podvesné, Benešově nábřeží, Broučkově a Pasecké by se dráty vyplatily.
Ono je celkově otázka, zda-li by ve Zlíně nestálo za to udělat nějakou hlubší analýzu oběhů jednoltivých linek, stanovit si strategii rozvoje s přihlédnutím ke schopnostem parciálních trolejbusů a na tom stavět rozvoj sítě. Ale chápu že to je práce a mnohem snažší je šmelit si zakázky za desítky milionů bez jakéhokoliv výběrového řízení.
Tak prý se plánuje drátování ulice Zarámí (s tím asi související i křižovatka s Dlouhou a Kvítkovou), ale co tam má jezdit, je ve hvězdách.
Samozřejmě by výrazně klesla nutná kapacita baterie, řádově na polovinu i míň…
Se zachráncem trhu, panem Hinčicou, který trh úplně rozložil Cegelecem a následně Bozankayou, je poměrně náročné pořídit trolejbusy v kruzích věčného odvolávání.
Samozřejmě je tu pak stránka DSZO, která také není žádná sláva. Ale situace trhu tomu vůbec nepomáhá. A odnesou to stejně jen řidiči, cestující a údržba.
Mohl by jste to rozložení trhu rozvést?
Rozložení na více konkurentů, kteří spolu nejsou domluveni, a dopravní podniky se s tím musejí vypořádat 🙂 V případě Cegelecu už se jim to podařilo, v případě Bozankaye jim trošku utekla ta Praha, ale už si teď dají větší pozor.
Na současném stavu trhu mají dost velký podíl právě dopravci typu DSZO, kteří dlouhé roky šmelí zakázky na trolejbusy a tramvaje ve prospěch jediného správného výrobce, který postupně pohltil veškerou tuzemskou konkurenci.
Zlevnění a větší konkurence je pro vás rozložení trhu?
Vaše formulace navádějí k myšlence, že Cegeleg, nebo Bozankaya očividně ruší „vaše kruhy“, jinak řečeno velmi ustálené dodavatelsko – odběratelské vztahy mezi českými DP a JSV. To by tak hrálo, aby byly v nabídce i vozidla od jiných výrobců/ dodavatelů, že? 🙂
Řekněme to tak, že žádný stav, který zatím nastal, nebyl ideální a k ideálu měl daleko. Já bych byl osobně nejradši, kdyby žádná Škodovka, která to šmelí a všechny konkurenty koupí, nebyla. Případně spolupracovala s Ivecem jak dříve. Tím by nám vznikl Škoda-Iveco, SOR, Solaris a teoreticky i Bogdan a Bozankaya. Hned by ten trh byl o něčem jiném. Ještě jednou radši zmíním, že nebráním v žádném případě DSZO, jejich praktika je velmi neprofesionální. Každopádně k tomu, co jsem myslel svou zprávou. Já cením každou konkurenci na trhu a doufám v to, že z Bozankayi se vyklube konečně něco slušného.… Číst vice »