Javor vs. parkoviště 1:0. Správa železnic postaví místo pro auta v Pardubicích jinde
Javor u pardubického nádraží. Foto: Chráním stromy

Nové parkoviště vznikne nakonec za autobusovým nádražím.
Nové parkoviště vznikne nakonec za autobusovým nádražím.
No sláva. A pro ty, co argumentují invazivností acer negundo – ano, je invazivní, ale to u solitéry v městském prostředí fakt nevadí, zvlášť v takovémhle prašném místě se spooustou zpevněných ploch.
Keltské kořeny češi opravdu nezapřou. Uctívání stromů je v nás opravdu velmi hluboce zakořeněné.
Ač si myslím, že se tenhle strom měl pokácet, tak to není o uctívání stromů, ale o tom, že obzvlášť ve městě stromy ovlivňují klima, obecně ochlazují prostor. Takže bych třeba uvítal, kyby místo poloviny parkovacích míst byl vysazen strom.
Chápu, že někteří mají o ekologických spolcích dost nepěknou představu, ostatně představu o tom, že hlavním úkolem ekoaktivistů je převážet brouky na místo stavby, sdílel v debatě na ČT v pondělí poslanec Hrnčíř. Ale tady mi to nadávání na ekology přijde přehnané. Ano, parkoviště se mohlo postavit pod zemí, aby se nemusela asfaltovat další plocha. Je ale otázka, jak by vypadala ta náhradní zeleň. Většina lidí si tu stěžuje na Správu železnic a pak se zlobí, že někdo odmítá uvěřit slibům a garancím této organizace. A pak je tu otázka toho, jak ten strom vnímají místní a návštěvníci nádraží. Když… Číst vice »
Ale od toho by teda ekologové měli být, aby případně zkontrolovaly náhradní výsadbu a reklamovali ji u SŽ. A ti když nebudou reagovat, tak u příslušného stavebního úředu. Tady tu činost bych jim vůbec nezazlíval, protože by to bylo napsané ve stavebním povolení jako podmínka jeho udělení.
Javor jasanolistý patří mezi invazní druhy; nechápu tedy, proč nebyl poražen.
To jsou auta taky… 😀
(Javor jasanolistý) Klimaticky je poměrně odolný, snáší kouř i prach ve městech. U nás má použití jako strom parkový či jako okrasná dřevina v několika pestrolistých kultivarech.
A co teda bude místo plánovaného parkoviště podzemí ? Však tam je hromada prostor po krytech a dalším zázemí .
Akorát minimum vstupu
Nejspíš tam dál zůstane obří hnízdo potkanů. Co se dá s podzemními prostory, kam se rozumně nedá dostat se zásobováním (služební nákladní výtah moc velkou kapacitu nemá). Spíš mě překvapuje, že neudělají vjezd do podzemí z druhé (západní) strany budovy, tam žádný strom neroste.
Treba parkoviste pro kola, jak je bezne zejmena v Nizozemi.
Fajn nápad, ale v Pardubicích není problém s parkováním kol u nádraží. Vedle haly je cyklověž a pro ty, co nechtějí dát ani desetikačku za den, je k dispozici dost velký počet bezplatných stojanů.
Vjezd z druhé strany do podzemí je asi v podstatě nemožný, je tam kino (dnes asi konferenční sál), a to nějak obkroužit by bylo dost složité.
Naproti nádraží se staví obří obchodní centrum, vedle je další obří parkoviště u Albertu, to je málo?
Na parkovišti u Alberta se před pár lety objevilo omezení parkování na asi 2 hodiny, což málo je.
ano, je. Denně dojíždí z Pardubic do Prahy tisíce lidí. Část z nich jezdí na vlak na kolech, část MH, ale jsou tu i ti, co jezdí auty.
Pro ty jsem myslel že bude spíš parkovací dům na druhém konci lávky. Toto je spíše pro zaměstnance, nebo?
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/pardubice-parkovani-nadrazi-dukla-dopravni-podnik-doprava.A250521_853121_pardubice-zpravy_mvo
Plán na ten parkovací dům město zmenšuje a zmenšuje. Kdoví jak to s ním nakonec bude.
A proč zaměstnanci Správy železnic nejezdí do práce vlakem nebo jinou veřejnou dopravou?
A piloti s letuškami a security nelétají a zaměstnanci obchodů nejsou zaváženi kamionem…🤦
Ono je to spíš o tom, že i v práci jezdí služebními auty po tratích, aby ta údržba byla efektivnější, aneb například k nějakému přejezdu se pomocí veřejné dopravy nedostanete. A tuhle flotilu aut je třeba někde parkovat.
Takže místo využití stávajících prostor (pod halou) za cenu pokácení jednoho velkého stromu se vyasfaltuje další velká plocha na povrchu, která se naopak mohla upravit do podoby zeleně?
Nevim, nevím, ale nějak mě počínání ekologických sploků nedává smysl.
Pokácet takový velký strom pod chabým příslibem výsadby nějakých párátek, co jim za 2 roky chcípnou, je barbarství. Takový strom rostl určitě před 100 let a dnes už kvůli klimatické změně takové velikosti ani nedoroste. Velké stromy jsou krásný prvek veřejného prostoru.
no 100let nerostl , něco přes 50-60let ale souhlasím je to barbarství , je dobře že se ten strom zachová.
To je canc. Schválně, kdy se stavělo tohle nádraží?
No píši cca 60let stáří stromu. Nádraží je z roku 1958 a až pak se strom vysadil
Víte, javor jasanolistý je invazivní dřevina a životnost toho stromu je cca 60-100 let. Takže téměř určitě, tam před sto lety nerostl, nebo rozhodně ne ten samý strom. V ne tak vzdálené budoucnosti bude třeba jej nahradit, tak jako tak. A osobně bych se přimlouval, aby to byl zcela jiný druh. 😉
Tak to už si myslíte, o SŽ jen to špatné. Určitě by to SŽ ráda nedělala, tu náhradní výsadbu, ale pokud by ji měla ve stavebním projektu jako povinnou položku (včetně kontroly uschnutí) tak si nemyslím, že by to porušila. Tenhle strom je tam nejdéle od roku 1959, ale obecně bych řekl, že je mladší. Jinak tady naproti nádraží pokáceli v rámci stavby OC Pernerky (místo lihovaru) několik (cca 20) vysokých stromů, s tím, že musí pak mít náhradní výstavbu. Jenže spoukromníka si nikdo buzerovat nedovolí (hlavně ze strany úřadů a města), ekologové protestovali, ale stavebník se na ně klidně… Číst vice »
Obecně je přístup OŽP v rámci celé ČRk hlídání náhradních výsadeb, ale i kácení, tristní.
Před 100 lety tam byl cukrovar a nejspíš by ten strom nepřežil humanitární bombardování v 1944
Plocha, kde by se to parkoviště mělo stavět je už teď prakticky vyasfaltovaná a z pohledu obecného užitku pro zeleň, prakticky nevhodná.
Tohle mi hrozně vadí, když si SŽ nebo kdokoli jiný nestojí za svým a couvá. Pokud na pokácení toho stromu měli všechny papíry a razítka, tak na nějaké místní protesty by vůbec neměl být brán zřetel.
Já se jim nedivím. Měli se na ně vy*rat. Nechcete parkoviště na nádraží? Nebudete mít nic. Postavte si ho sami, kde chcete… Klidně mohli ten strom přesadit.
1. Takhle velký strom nikdo přesadit nedokáže,
2. Mělo to být parkoviště pouze pro zaměstnance ČD a jejich hosty (nevím kolik míst),
3. levné by to vybudování asi nebylo, když by bylo pod zemí
4. parkoviště mají být naproti po bývalém lihovaru, na druhé straně kolejiště (terminál B) a snad byl plán i u autobusového terminálu
Díky za osvětu.
Byl jsem onehda v CH, jedenact vecer, najednou prede mnou oranzova diskoteka, zastavim… Tahac se snazi nacouvat nekomu do zahrady s velkym platakem. Jak se ke mne pri tom manevrovani priblizil, koukam a vidim prevazeny naklad – jo, vezl tam docela tlustej a kosatej strom… Nepostrehl jsem ale, jestli to nebyl prevoz stromu „odmalicka pripraveneho na prevoz a prodej“… treba pflanzenschau.ch umi dodavat stromy i v „kontejnerizovane“ podobe, aby je bylo mozno ze zeme snaze vytahnout… nebo jestli si s tim fakt dali tu praci a proste ho ze zeme vyhrabali i s koreny. Inu, prodej vzrostlych / dospelejsich stromku,… Číst vice »
Až na bod 2. lze souhlasit. Budova je SŽ, ČD tam mají jen pár zaměstnanců.
Pleteš si ČD a SŽ
Jsi absolutně mimo a vůbec o tom nic neviš. Parkoviště pod nádražím je absolutně drahé a zbytečné
Tady to mělo být parkoviště pod budovou (ve sklepě), takže místo pokácení jednoho stromu se vyasfaltuje další plocha.
Chápal bych to u lípy, dubu, buku, platanu, ale javor je spíš „plevel“.
Nicméně poskytuje přinejmenším cenný stín. I vjezd by možná šlo přesunout. Když už kvůli rozsahu „autobusiště“ zbourali vedle i celý zdravý dům…
Tady když budu chtít do stínu, tak zalezu do haly. A když vidíte místní individua (homeless) co okupují tento kout, tak se vám ještě uleví.
Co se týče autobusáku, tak tady byl problém z devadesátek (nebyl a není jediný autobusák ve státě), kdy se autobusák neprozřetelně zprivatizoval jeden dopravce a ten pak cenou za vjezd vydíral ostatní dopravce a tím potažmo i kraje. Jeden zbouraný panelák je proti vyřešenému problému jen slabý odvar.
Uprostřed města a asfaltu to opravdu plevel není. Zejména vzrostlost stromu je hodnota, protože než strom naroste, to je 50, 100 i více let (zde asi spíše ta spodní hranice). Takže to že se někde zasadí jiný strom (košťátko) není tak úplně náhrada, ten bude plnit stejnou funkci až my budeme dávno pod drnem (pokud vůbec přežije přehřátou asfaltovou džungli s nedostatkem vody)
Povolení pro kácení stromů neměli a ani ten strom nestojí na pozemku SŽ.
Ale SŽ neměla povolení a razítka. Strom ani neroste na pozemcích které vlastní SŽ. To podzemni parkoviště by sloužilo je SŽ ne cestujícím a byla by to dost drahá sranda.