Zaveďte výhradní provoz ETCS, vyzval Jančura Slováky. Tamní tratě budou do té doby rizikové

Bratislava hlavná stanica a vlak RegioJetu v čele s lokomotivou Bombardier Traxx MS2. Foto: RegioJetBratislava hlavná stanica a vlak RegioJetu v čele s lokomotivou Bombardier Traxx MS2. Foto: RegioJet

Železniční provoz na Slovensku je vystaven vážným rizikům, která mohou mít tragické následky, uvedl Jančura.

Majitel dopravní společnosti RegioJet Radim Jančura vyzval slovenské ministerstvo dopravy a správce infrastruktury Železnice Slovenské republiky, aby podnikly okamžité kroky k tomu, že na hlavních slovenských tratích bude fungovat výhradní provoz vlaků vybavených zabezpečovacím systémem ETCS. Tedy aby tam byla taková úroveň zabezpečení, která dokáže zabránit nehodám a jejich tragickým následkům.

Jančura tak reagoval na nedělní nehodu u Pezinku i na páteční incident ve stanici Bratislava-Rača, kde nehodě zabránila včasná reakce strojvůdce RegioJetu.

V neděli narazil expresní vlak do regionálního vlaku jedoucího před ním, zraněných byly desítky. V říjnu se srazily dva vlaky u Jabloňova nad Turňou a zraněných bylo téměř 100. Zatímco nedělní nehoda se stala na koridorové trati z Bratislavy do Žiliny, říjnová na jižní spojnici Bratislavy a Košic. Ta není dosud ani plně elektrifikovaná a postrádá i moderní zabezpečení.

Hrozivá srážka dvou rychlíků na Slovensku, téměř 100 zraněných

Na koridoru za Bratislavou sice systém ETCS funguje, na rozdíl od českých koridorů na něm ale není výhradní provoz. To znamená, že na něj mohou vjíždět i vlaky, které nedisponují tímto zabezpečením, což se týkalo v neděli vlaku, do kterého expres narazil. ETCS nefunguje ani ve stanici Bratislava-Rača, která leží na koridoru směrem na Žilinu.

„Osobní vlak železniční společnosti v pátek odjel ze stanice navzdory tomu, že na odjezdovém návěstidle svítil signál Stůj a vjel do vlakové cesty našemu spoji. Pouze díky pohotové reakci strojvedoucího RegioJetu, který vlak okamžitě zastavil, se podařilo zabránit vážné nehodě,“ řekl mluvčí dopravce Lukáš Kubát.

Na Slovensku tragédii zabránilo ETCS, podobný problém měl na stejném místě minulý týden RegioJet

Jančura apeluje na to, aby byly všechny slovenské koridorové a hlavní tratě systémem ETCS zabezpečené a aby jím disponovaly i všechny vlaky, které po nich pojedou. „Naší absolutní prioritou je bezpečnost cestujících i zaměstnanců. Bez zavedení těchto klíčových bezpečnostních opatření zůstává železniční provoz na Slovensku vystaven vážným rizikům, která mohou mít tragické následky,“ řekl Jančura.

V Česku funguje od začátku tohoto roku výhradní provoz ETCS na více než 600 kilometrech koridorových tratí mezi Prahou a Ostravou, mezi Břeclaví a Přerovem a Českou Třebovou, Brnem a Břeclaví. Postupně se systém bude rozšiřovat na další koridorové tratě, na nichž je hustota provozu nejvyšší.

Tagy ETCS jančura Ministerstvo dopravy SR Radim Jančura RegioJet slovensko Železničná spoločnosť Slovensko ŽSR
12 komentářů