Letecké společnosti Letectví

Jako hejno ptáků. Airbus vybral dopravce na testování úspornějších letů

A350-900 v barvách SAS. Foto: SAS
A350-900 v barvách SAS. Foto: SAS
Let dvou letadel blízko za sebou má pomoci snížit spotřebu paliva až o deset procent.

Airbusy A350-900 leteckých společností Frenchbee a SAS Scandinavian Airlines provedou první testovací lety pro nový pokus Airbusu. Výrobce letadel chce vyzkoušet, zda lety v těsné vzdálenosti za sebou nepovedou k úspoře paliva.

Výběr obou dopravců včetně tří poskytovatelů navigačních služeb. DSNA (Direction des Services de la Navigation Aérienne ve Francii), britského řízení NATS a celoevropského Eurocontrolu, oznámil Airbus v tiskové zprávě. Projekt má název fello’fly a je inspirovaný chováním ptáků při dlouhý letech.

Podle Airbusu by bylo vhodné, aby dvě letadla létala v těsné blízkosti za sebou, protože druhé letadlo nebude mít takový odpor vzduchu jako první. Podobný jev je znám například z cyklistiky, kde jezdec v čele pelotonu musí vyvinout podstatně více energie než ten v závěsu. Airbus v projektu odhaduje, že by se mohla spotřeba paliva při takovém letu snížit o 5–10 %.

Infografika k novému projektu Airbusu na snižování emisí. Foto: Airbus
Infografika k novému projektu Airbusu na snižování emisí. Foto: Airbus

Airbus oznámil, že testování chce začít příští rok se dvěma letadly A350, v provozu by se podle Airbusu mohla tato technologie objevit v polovině příští dekády.

Spotřeba letadel za poslední roky výrazně klesla, především díky používání lehčích kompozitních materiálů i jinému designu, úspornější provoz ale absolutní vliv na životní prostředí nesnižuje kvůli velkému nárůstu letecké dopravy.

Airbus se v přírodě inspiroval i dříve, například představil letadlo s pohyblivými konci křídel, vzorem se stal albatros. První testování má proběhnout ještě letos, pokračovat má během příštího roku. K testu dojde nad Atlantickým oceánem.

Schéma letu dvou letadel za sebou, jak si je představuje Airbus. Foto: Airbus
Schéma letu dvou letadel za sebou, jak si je představuje Airbus. Foto: Airbus
Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
R.A.

No tak až se začne někdo vyhybat bouřkám. Nechci být ten poslední koralek na niti:) Jako wake turbulence je riziko a ještě tomu jít záměrně naproti……

https://flightsafety.org/a380-wake-turbulence-encounter/

Jako asi bych usiloval o optimalizaci vzdušného prostoru (single sky). Než tyhle Mičurinovi pokusy.

Modré zábradlí

Nějak mi chybí odpověď na tu základní otázku: A kde to má praktické využití? Kde vezmu víc letadel letících ve stejný čas stejnou trasu?

Martin V.

Když se podíváte na FR24, tak na dálkových trasách jsou letadla navěšená jako korálky na niti. Skupiny dvou až pěti letadel by po větší část letu šly utvořit. Ale bude to chtít propracovanou koordinaci letových řádů. Pokud by některý stroj musel kroužit někde na holdingu a čekat na svoji skupinu, tak by to celé naprosto ztratilo smysl.

Papoušek 477.0

A to vymyslela Gréta, nebo kdo? Co to je za ptákovinu, opičit se po ptácích. Létá nějaký pták 800 a více z hodinu? Má proudové motory? Co se ještě nedozvíme? Ale možná je lehčí kilo peří než kilo železa.

Y.K.

Parní lokomotiva tohle nemůže pochopit.

Martin V.

Ale papoušek naopak o létaní ví hodně. 🙂

Zdeněk

Je otázkou, co se dvěma, popř. více letadly za sebou udělá turbulence. Bude to nepochybně i velmi náročné pro pracovníky ŘLP z hlediska bezpečnosti, kdy bude mnohem více, než dnes záležet doslova na každé vteřině, obzvláště při hustém provozu. Navíc zformování letadel do řady bude vyžadovat, aby jedno či více letadel ve vzduchu počkalo na ta ostatní, což může předpokládané úspory paliva snížit nebo dokonce eliminovat, přičemž bude po jistou dobu blokovaný určitý prostor pro letadla letící jiným směrem..

jam

letat ve waketurbulence je pomerne odvazny napad, ale treba kdyz poleti prvni cessna a za teprve 380 dostatecne pomalu:), tak to mozne bude:)

ČD4ever

Spaliny (teplota, emise) z prvního určitě taky nějak ovlivní druhé. Viz. obor termodynamika.

fukar

Samozřejmě, že nemůže letět skrz spaliny. Kromě jiného i proto, že spaliny foukají za letadlo třeba dvojnásobnou rychlostí oproti rychlosti letu a s takovými víry, že by to byly turbulence jako blázen. V tom je rozdíl oproti cyklistice nebo ptákům, kteří za sebe žádný zrychlený vzduch nefoukají, ale vezou si svoji „kapsu vzduchu“ kolem sebe s sebou. U pokusu Airbusu princip spočívá v tom, že šikmo od letadla vzniká zóna, kde už je vzduch rozražen, ale zároveň tam ještě nezasahuje proud spalin. Otázka je, jak je tato zóna široká a jestli se do ní vejdou schovat celá křídla A359, a… Číst vice »

Y.K.

To těžko. Stačí se podívat kde vzniká kondenzační stopa, většinou ještě před ocasem. Navíc ideální místo není přímo za letadlem (není to jako když jede motorkář za krabicí návěsu), bude to někde bokem za jedním z křídel, která „roztáčí“ vzduchovou masu vlivem vztlaku.

GPGP

Při laminárním proudění se za křídlem nic neděje a tím pádem ani „neroztáčí“ 🙂

Y.K.

Ale ale ale. To přeci ne. 🙂 Za prvé, laminární profily křídel se používají pouze vzácně, třeba u vysoce výkonných větroňů atp. u dopravních letadel ne. Za druhé, laminární proudění se týká jen proudu obtékajícího čistě profil křídla. Rotace vzduchové masy za letadlem je tzv. indukovaný odpor a vzniká tím, že nad křídlem je podtlak a pod křídlem přetlak, což se vzduchová masa pochopitelně snaží srovnat a děje se tak směrem přes konce křídel (pro redukci se používají winglety a podobná zařízení). To máte stejné, jako loď s ponorem. Také nemůže jet vodou, aniž by iniciovala vlnu i kdyby měla… Číst vice »

J.D.

V úplavu ani za spalinama se létat určitě nebude. A za viz se tečka nepíše i když se snažíte vypadat chytře sebevíc.

Zbyněk

Možná se na to dívám ze špatného úhlu, ale nebude druhé letadlo ovlivněno vzdušnými víry za prvním letadlem a sníženým vztlakem? Vždyť tohle je přece jeden z hlavních důvodů, proč letadla létají s odstupy. Nebude to znamenat snížení spotřeby na úkor bezpečnosti letu?

Zlámalík

Předpokládám, že nalezení místa, kde za prvním letadlem může dojít ke zlepšení podmínek pro let, je cílem tohoto pokusu. Husy taky nelétají v řádce za sebou.

jam

budou se moci i stridat jako kamiony, nejvice to bude bavit pasazery

Eda

A pozor na vybržďování – kdyby ten první šláp prudce na brzdu, ten zadní to nemusí ubrzdit 😀 sranda ..

No myslím si, že proměnlivých veličin bude let od letu tolik, že se to nakonec neuplatní, nebo to nebude snadné nebo jednoznačné..

Y.K.

Jistě. Proto se to také zkoumá a cílem určitě bude najít a fixovat nejvhodnější a nejstabilnější pozici v úplavu, jak se v ní udržet a kam bezpečně unikat. Obecně posbírat detailní data o daném jevu u velkých dopravních letadel. Dnes letadla jen prolétají široce definovaným úplavem, není detailně zmapované kde to je dobré a bezpečné místo a kde to jen kope. Navíc by se musely upravit předpisy, protože let ve formaci není možný. Není to nic co by se mělo začít příští rok adoptovat, zatím se jedná o výzkum.

Martin V.

A nemají tohle zmapované piloti stíhaček a akrobatických letadel? Ti přeci létají v těsných formacích už desítky let, takže pokud tam něco zajímavého existuje, už si toho dávno někdo musel všimnout. A350 je řádově větší, tak že by Airbus předpokládal jev, který se se u malých letadel nevyskytuje?

Y.K.

Že takový jev existuje je známo, ale nikdy nikdo nezkoušel to využít (zrovna stíhače spotřeba nebere). 🙂 Ono na tento typ „surfování“ bude potřeba sofistikovaná technika, nemaje pocitovou odezvu v peří jako mají ptáci.

Martin V.

Se schématem, které se u článku objevilo, je to jasnější. Nesmí být přímo ve víru (kde by ho to otáčelo okolo podélné osy – roll), ale vně, kde je psáno „Upwash“ – https://www.virtual-jabog32.de/forum/download/file.php?mode=view&id=6277 A senzory a procesory na udržování správné polohy to chtít bude. Jo, a pokud to nezajímá stíhače, tak svazy bombardérů to zajímat mohlo (ale je možné, že už to používali, či používají, jen to nevytrubují do světa jako Airbus). 🙂

PetrWhatever

Myslím, že se uplatňuje paradox – čím úspornější provoz, tím nižší náklady pro aerolinie, tím mohou být letenky levnější a tím zase stoupá poptávka. V důsledku produkce CO2 stoupne.

Viki

Ne letenky opravdu nebudou levnější.
Už musel tenhle hon skoncit a korona to urychlila. Letadla začala být nekvalitní více než je zdrávo a tudy cesta nevede.

Jiří Kocurek

– čím úspornější traktor, tím nižší náklady pro zemědělce, tím mohou být potraviny levnější a tím zase stoupá potpávka. … a včíl babo raď.

jam

cim levnejsi naklady pro majitele, tim se mene meni cena pro zakazniky, takze tim vetsi zima na zemekouli,hurra

Martin V.

Tam to spíš je babo poroď a proto taky stoupá poptávka po potravinách.