Jak zavést v Česku vlakotramvaje. Středočechům poradí průkopníci z Karlsruhe, mohou zachránit lokálky

Vlakotramvaje Flexity od Bombardieru pro tratě v Karlsruhe. Foto: AVGVlakotramvaje Flexity od Bombardieru pro tratě v Karlsruhe. Foto: AVG

Kraj má vytipováno několik tratí, kde by šlo vlaky typu tram-train využívat.

Středočeský kraj udělal další krok k tomu, aby byl v Česku zavedený systém provozování vlakotramvají, tedy kolejových vozidel kombinující jízdu po běžné železniční trati s jízdou po tramvajové trati.

V Karlsruhe dnes zástupci středočeské Integrované dopravy Středočeského kraje a společnosti Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), která je součástí organizátora dopravy Karlsruher Verkehrsverbund (KVV), podepsali Prohlášení o záměru, jak v budoucnu sdílet informace k efektivnímu zavedení a provozování vlakotramvají v rámci PID.

KVV je považován za průkopníka vlakotramvají. Německá strana poskytne své dlouholeté zkušenosti s plánováním, provozem a dalším rozvojem úspěšného „tram-train modelu Karlsruhe“ při zavádění ve Středočeském kraji. V Karlsruhe jezdí vlakotramvaje od roku 1996.

„Chceme na vybraných regionálních tratích ve Středočeském kraji zavést moderní vozidla systému tram-train, který v mnoha evropských zemích technicky funguje v každodenním provozu k naprosté spokojenosti všech cestujících. Systém tram-train nabízí možnost po železničním tělese spolehlivě propojit spádová města a venkovské regiony lehkými kolejovými vozidly tramvajového typu. Výměna zkušeností s AVG je důkazem aktivní evropské spolupráce,“ shrnul význam projektu Petr Borecký, radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Středočeského kraje

Už dříve kraj uvedl, že vlakotramvaj řeší pro železniční tratě Praha – Hostivice – Rudná u Prahy, Čelákovice – Neratovice, Praha – Vrané n. V. – Čerčany/Dobříš a souboru železničních tratí 012, 013, 014, 212 a 235 v okolí Kutné Hory a Kolína.

Středočeský kraj řeší vlakotramvaje, vytipoval jejich zavedení na osmi tratích

První osobní kontakty mezi KVV, AVG a IDSK byly navázány během veletrhu IT-Trans na jaře 2024. Z výměny informací o evropských modelových projektech se vyvinula spolupráce s cílem strukturovaně přenést znalosti o městské tram-train dopravě z Karlsruhe do středních Čech.

Příklad, jak oživit trať původně na odpis

Provoz vlakotramvají v Karlsruhe a okolí si zástupci ze středních Čech mohli na vlastní kůži vyzkoušet při jízdě do lázní Bad Wildbad po tzv. Enztalbahn.

Ta je dobrým příkladem potenciálu systému tram-train: před převzetím společností AVG hrozilo této trati zrušení pro malé využití cestujícími. Doplnění nových zastávek, zrychlení provozu změnou typu vozidel (z železničních na vlakotramvajové) a prodloužení této původně výhradně železniční trati z nádraží v Pforzheimu až do samotného centra lázní Bad Wildbad pomocí tramvajové trati vedlo k enormnímu nárůstu počtu cestujících a trať se změnila v prosperující dopravní osu celé oblasti.

Prohlášení o záměru zahrnuje osm okruhů. Patří mezi ně právní rámec, zejména souhrn dotčených národních i evropských právních norem, technické parametry vozidel, provozní normy, správa infrastruktury a otázky spojené s hospodárnou ekonomikou provozu. Dohoda bude platit do konce roku 2026.

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje Karlsruher Verkehrsverbund KVV Středočeský kraj vlakotramvaj
30 komentářů