Jak se řídí provoz nákladních vlaků. Ptejte se Martina Svojanovského z vedení ČD Cargo

Laminátka ČD Cargo. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLaminátka ČD Cargo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Od píky do vrcholové vedení. Provoz musí prostě fungovat, říká Martin Svojanovský.

Do právě připravovaného dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal pozvání šéf provozu ČD Cargo Martin Svojanovský. Od června 2022 je členem představenstva ČD Cargo a je pověřen řízením provozního úseku společnosti. Spadají pod něj opravy a údržba kolejových vozidel, střediska oprav, provozní technologie a řízení provozu, tedy dispečerský aparát ČD Cargo.

Jeho příběh na železnici se dá zkráceně popsat sloganem: Z tranzitéra-přípraváře až do představenstva ČD Cargo. Začínal v provozu a postupně se vypracoval až do vysoké pozice, která s sebou nese i obrovskou zodpovědnost. Do představenstva si ho před více než dvěma lety vybral ředitel ČD Carga Tomáš Tóth.

ČD Cargu, které patří do skupiny Českých drah, klesají objemy přeprav na tuzemském trhu, což odpovídá vývoji celého trhu. Společnost to nahrazuje razantní expanzí na zahraniční trhy a v rámci Evropy je svou ziskovostí v podstatě unikátem, když se člověk podívá kolem na ostatní státní nákladní dopravce.

Sám Martin Svojanovský říká, že jeho úkol v představenstvu je jasný: Provoz musí prostě fungovat.

Vystudoval železniční průmyslovku v Letohradu a v provozu začínal v roce 1993 jako přípravář-tranzitér na vjezdovém nádraží v České Třebové. Na výpravčího se vypracoval ve východočeských Slatiňanech a vídat jste ho mohli s červenou čepicí i ve stanicích Uhersko, Zámrsk nebo Moravany. Od roku 2005 pracoval jako dispečer v České Třebové, tehdy ještě nebyla železnice rozdělena na dopravce a dopravní cestu.

Když vzniklo v prosinci 2007 samostatné ČD Cargo, pokračoval jako dispečer nákladních vlaků a postupně se vypracoval až na ústředního dispečera ČD Cargo. Na chvíli si odskočil pracovně i na zákaznické centrum jako komoditní manažer pro potraviny a chemii, aby se pak zase vrátil do provozu jako vedoucí skupiny provozního plánování, tedy šéf dispečerů ČD Carga, kde v květnu 2022 končil jako ředitel řízení provozu Česká Třebová.

Co to vlastně znamená uřídit provoz ČD Cargo v praxi? Jak funguje dispečerský aparát a dirigování vozů? Jak se vlastně ladí někdy často těžko předvídatelná poptávka zákazníků s reálnými možnostmi dopravce? Má smysl držet dál segment jednotlivých vozových zásilek? Které lokomotivní a vozové řady mají u ČD Carga perspektivu a které píšou poslední měsíce nebo roky svého života? Proč nedají někteří strojvedoucí dopustit na nákladní vlaky a do osobky by nešli ani omylem? Jak se daří ČD Cargu generační obměna u strojvedoucích a dílenských?

To vše probereme v podcastu, jehož natáčení právě připravujeme. Martina Svojanovského se můžete ptát i vy. Pište mu své dotazy zde v diskusi až do pondělního podvečera. Rozhovor s provozním šéfem ČD Carga přineseme v pátek 22. listopadu.

Tagy ČD Cargo Martin Svojanovský podcast Cesty Zdopravy.cz
42 komentářů