Jak dál s D11. Radioaktivita zpozdí stavbu maximálně o půl roku, věří šéf ŘSD

Klíčový stavební objekt zasažený radioaktivitou je tunel Poříčí.
Stavba 300 metrů dlouhého úseku dálnice D11 u Trutnova, kde stavbaři zjistili zvýšenou přírodní radiaci, by měla opět pokračovat v létě. Termín dokončení celého úseku dálnice o délce 21 kilometrů v roce 2028 ohrožený není, může mít zpoždění maximálně půl roku. V pořadu Otázky Václava Moravce to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Úsek vede z Trutnova na hranici s Polskem. Stavba jinak podle Mátla v dalších místech pokračuje. Tříkilometrový příhraniční úsek plánuje ŘSD otevřít příští rok.
„Jsem přesvědčen, že v průběhu léta bude situace vyřešena a stavba bude plynule pokračovat dál. V tuto chvíli se to týká pěti stavebních objektů. Klíčový stavební objekt zasažený tou radioaktivitou je tunel Poříčí. Tam by zpoždění mohlo být poměrně zásadní, ale věřím, že ho odstraníme v průběhu léta a technické řešení nalezneme takové, aby to zpoždění bylo co nejmenší,“ řekl Mátl.
Hotovo do roku 2028
Zpoždění na stavbě u tunelu Poříčí by podle něj mohlo být maximálně v měsících nebo dokonce žádné. Kromě radiace jsou ale na stavbě také další problémy, které je třeba vyřešit.
„Nechceme se vymlouvat. Toto (radioaktivita) je jeden z problémů, který musíme řešit a věřím tomu, že ho vyřešíme tak, že skutečně to zpoždění na stavbě bude minimální. V tuto chvíli nejsem schopný potvrdit ten původní plánovaný měsíc. S velkou pravděpodobností se to přesune do letních měsíců, ale skutečně v roce 2028 se řidiči svezou po novém úseku D11,“ dodal Mátl.
Práce v dotčeném úseku ŘSD preventivně pozastavilo, když se u některých vzorků ze stavby objevily hodnoty radioaktivity až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám.
Pozastavení prací ŘSD oznámilo minulý čtvrtek. Poté v pátek odebrali vzorky ze stavby inspektoři Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Zjistili, že radioaktivita je mírně zvýšená jen u některých z nich. Úřad pak toto úterý uvedl, že naměřená přírodní radiace není důvodem pro další omezení stavby dálnice.
Úřad: Radiace na stavbě D11 zdraví lidí neohrožuje. Práce zatím stojí, hledá se místo pro popílek
Problémy také s archeology
Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku dálnice D11 za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla být uvedena na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.
Zahájení stavby dálnice D11 komplikuje mimo jiné také boj o zakázku na záchranný archeologický průzkum. Uchazeč, který nabídl vyšší cenu, podal ŘSD k tendru námitky. Mátl uvedl, že se z napadání zakázek na archeologický průzkum stává v poslední době trend. Kromě situace na D11 obdobná situace nastala i na chystaném úseku dálnice D35 mezi Hořicemi a Úlibicemi na Jičínsku. Tam již neúspěšný uchazeč podle nedávných informací podal návrh na přezkum postupu ŘSD k antimonopolnímu úřadu.
„Ty případy nejsou jenom dva, ale je jich víc. Máme zhruba sedm osm sporů, které se vedou v rámci jednotlivých staveb ŘSD. Prakticky na všech archeologických průzkumech aktuálně dochází k tomu, že neúspěšní archeologičtí uchazeči napadají reference a nízkou nabídkovou cenu,“ uvedl dnes Mátl. Řešit chce situaci ředitelství zavedením tzv. dynamického nákupního systému na provádění archeologických průzkumů. Ten by měl podle Mátla soutěž mezi uchazeči zjednodušit. Na zřízení systému má už ŘSD podané nabídky a dokončen by mohl být letos v červnu.
Spor archeologů ohrožuje už i dostavbu D11. Je to vážné, s tím jsme se nesetkávali, říká ŘSD