Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Železnice

Jablonec odmítl nový dopravní terminál, bude ale pokračovat v jeho přípravě

Návrh podoby terminálu veřejné dopravy v Jablonci nad Nisou. Foto: Domyjinak.cz
Návrh podoby terminálu veřejné dopravy v Jablonci nad Nisou. Foto: Domyjinak.cz
Plány na nový terminál nabraly opět zpoždění, město bude zkoušet dotaci z jiného programu.

Jablonečtí zastupitelé odmítli většinou hlasů stavbu nového dopravního terminálu, který by propojil v druhém největším městě Libereckého kraje autobusy, tramvaj a vlak. Příprava projektu ale bude pokračovat.

Podle původních plánů se měl terminál postavit z dotací z programu IPRÚ, u nějž se již blíží konec dotačního období. Město bude chtít získat na projekt dotaci z programu IROP 2021+ . Celkové náklady jsou odhadnuty na 476 milionů korun, dotace by mohla dosáhnout 200 milionů korun.

Zároveň jablonečtí zastupitelé ustanovili pracovní skupinu, která bude projednávat postup přípravy případné změny. „Skupinu budou tvořit pracovníci úřadu, externí odborníci a zástupci zastupitelských klubů,“ řekl náměstek primátora pro rozvoj města Petr Roubíček.

Projekt Terminálu veřejné osobní dopravy (TVOD) tvoří dvě propojené stavby – terminál a parkovací systém. Odhadnuté náklady na tyto dvě stavby vystoupaly na 488 milionů korun včetně DPH. Proto zastupitelé včera volili ze dvou nabídnutých variant.

Prodloužení tramvaje, lávka k vlakům

Podle té první by se stavěl pouze parkovací systém, na který by navázal vlastní terminál. Tato varianta předpokládala rozpočet v celkovém objemu 504 mil. korun, přičemž dotace z IPRÚ činila 100 mil. korun. „Tady však hrozilo riziko, že všechny lhůty nestihneme splnit a dotaci neobdržíme. Což by znamenalo celou realizaci zaplatit z rozpočtu města,“ dodal Roubíček.

Druhou variantou bylo odsunout celý projekt do dalšího programovacího období IROP 2021+. Město si tím podle tiskové zprávy „vytvoří komfortní časový prostor“. Ten by měl vést ke koordinaci s prodloužením tramvajové trati i propojení zastávky ČD Jablonec-centrum lávkou, a tím uspořit některé výdaje, např. za povrchy komunikací, za provizorní bezbariérové přístupy a vratku části dotace v celkové hodnotě cca 30 milionů Kč. „Celkové náklady za tuto variantu jsou odhadnuty na 476 mil. korun, přičemž podíl dotace z IROP se rovná částce 200 milionů,“ doplňuje náměstek. Zastupitelé vybrali tuto variantu.

Nový terminál má vyrůst v Kamenné ulici, připravuje se již třetí volební období. Jablonečtí zastupitelé během této doby několikrát změnili názor například na prodloužení tramvaje z Liberce.

Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stan

Doufám, že to budou odkládat do té doby, kdy jim konečně svitne, že budovat tramvajovou trať ulicemi je totální blbost, kterou naši předkové už před dávnými lety pochopili a trať zrušili. Kolejová doprava v ulicích je pozůstatek detenáctého století!

Jindra

Prosím, sdělte svůj fanatický názor do různých koutů světa. Tam to ještě nepochpili s stávající tramvajové systémy rozšiřují a tramvaje se vracejí do měst, která před padesáti lety chybným politickým názorem na dopravu opustily. Stačí napsat do Prahy, aby zamezili návratu tramvají na Václavák. Ale jsko aprýl je Váš názor 👍🏼👍🏼.

Vlk

Nikde nemají peníze, ale pořád budou vymýšlet kraviny. To jsou věci na pětiletku, pořád budou studie ale ve finále nebude nic……
Nechápu v čem mají problém……..obyčejný malý plácek a dělají jak kdyby měli stavět Karlštejn………..

Jézeďák

Ten parkovací systém, to je jako co ? Dojeď autem do centra, zaparkuj, přeskoč třeba na autobus do Liberce ? Kdo jednou sedne za volant tak už dojede do cíle. A i kdyby přijel 5 min. před odjezdem veřejný dopravy, co mu zaručí místo na parkovišti ? Zkuste si přijet v Žel. Brodě k nádraží tak nějak akorát. Místa nejblíž k vlaku jsou zabrána místními z paneláků. Takže pod pseudonymem terminál vznikne za účelovou dotaci pro hromadnou /ekologickou/ dopravu parkoviště pro centrum.

pohledem realisty

Jaký „terminál“? Vždyť to bude pouhé obyčejné obnovené autobusové nádraží: na vlak to bude „100 jarních kilometrů“ (v místních podmínkách pochopitelně často v dešti a sněhu, navíc třeba samozřejmě i bez pohyblivých chodníků) a tramvaj tam ve skutečnosti stejně žádnou nechtějí – tak proč vůbec žvaní to nějakém „terminálu“?
Aha, došlo – jasně, jedině kvůli dotacím od EU …

filo

Tak on to je takový pěkný záměr, jak se zbavit jendoho brownfieldu ve směstě (staré tržnice v Kamenné). Ale tu ruinu ve vlastnictví města o pár metrů dál to neřeší a co bude se současným autobusovým nádražím také ne. Na vlak to je daleko a lávka to nevyřeší, navíc je tam i dist podstatný výškový rozdíl. Tramvaj by se klidně dala dovést až na současný autobusák, Lipanskou ulicí to je necelých 200m. Na ten vlak to ztama je daleko, ale z Kamenný taky. To už by bylo snad levnější mezi tou zastávkou a autobusákem pendlovat minibusem. Parkování by bylo fajn,… Číst vice »

pohledem realisty

Mně je také jasné, že v podtextu je především snaha získat další parkovací místa pro IAD v centru města (a samozřejmě i o další tržby „města“ za to parkování): o nějakou VHD vlastně nikomu ani příliš nejde a celá ta akce je výstavbou „terminálu“ jen kamuflována, navíc jsou k tomu zjevně využity i části vize „TramTrain“, ačkoli ji jablonečtí koryfejové kdysi poplivali. Já současný Jablonec prakticky vůbec neznám (ačkoli jsem tam před skoro už 50 roky také nějakou dobu působil), ale samotné nové autobusové nádraží (v jakékoli poloze) tamní situaci ve VHD nemůže vyřešit, ať se jmenuje „terminál“ nebo třeba… Číst vice »

kix

představa, že by někdo přijel autem do centra jablonce a odtud pokračoval veřejnou dopravou je nesmysl, to může fungovat jinde, ale v Jablonci není žádná dálková linka, u které by takové chování mělo smysl, ale terminál jako takový fungovat může na propojení VHD, provázání tram do Liberce s jabloneckou MHD a okolním PAD, protože tam potenciál je opravdu veliký a autobusy by fungovaly jako svoz na tramvaj, resp. tenhle přepravní proud funguje už nyní i bez terminálu, akorát buď s procházkou nebo jinými překážkami, v tomhle by terminál byl velkým plusem a věřím, že by to i dokázalo přesvědčit nové… Číst vice »

Filo

Na Lince JBC – Praha je to v době mimopandemické naopak naprosto běžné. Já třeba v běžné době 2 – 3x týdně. K autobusáku musím dojet autem, protože cestou vezu děti do školy a školky a začátek trasy je mimo JBC a mimo rozumný dosah MHD ale dál jedu busem. A takových lidí minimálně v tom pražákovi jezdilo spousta. Ale poté, co se vybudovala ta nesmyslná tržnice je v okolí minimum míst, kde se dá zaparkovat na celý den. Jo.. lávka ten horský výstup neušetří, jen ho přenese o kus jinam (a možná zastřeší). Ale to je fuk… ono to… Číst vice »

Arnošt

Terminál MHD v Jablonci je toxický nikoli z odborného hlediska, ale kvůli osobám, zejména na straně propagátorů záměru. Proto pohořela i tramvaj.

-TR-

Můžete být víc konkrétní?

Luboš Beneš

Terminál v Jablonci je to samé jako železnice na letiště.Hodně se o tom mluví, plánují se studie, podle různých termínů to už 10 let mělo stát, ale ve skutečnosti to nikdy nebude.

Jindra

Pokud vím, tak dotace na výstavbu nového dopravního terminálu byly podmíněné prodloužením tramvajové tratě.A proti tomuto záměru aktivně vystupuje několik majitelů obchodů a jeden kavárník. Takže jim bylo vpodstatě vedením města vyhověno.