Jablonec nad Nisou chce zavést systém sdílených kol, radnice bude žádat dotaci
Jablonec bude největším městem v Libereckém kraji se službou sdílených kol, Liberec a Česká Lípa je odmítají.
V Jablonci nad Nisou chtějí pořídit sdílená kola, město by to letos mělo podle odhadů přijít na 1,35 milionu korun. Radnice teď čeká na nabídky poskytovatelů těchto služeb, na projekt bude žádat dotaci z nového krajského programu na podporu městské mobility, kde jsou k dispozici tři miliony korun. Na kola je šance získat z kraje až půl milionu korun, řekl dnes na jednání městského zastupitelstva primátor Miloš Vele (ODS).
Podle náměstkyně primátora Lenky Opočenské (Společně pro Jablonec) dostalo zatím město nabídku od společnosti Nextbike, oslovilo také dalšího poskytovatele – společnost Rekola, ta ale zatím nabídku nepodala. „Ve městě je vytipováno 20 až 30 míst, kde budou mít kola stanoviště, zatím nebudou vybavena stojany, budeme se hlásit do toho dotačního programu kraje, abychom zafinancovali právě stojany. K dispozici budou sedmirychlostní kola, nikoli elektrokola,“ doplnila na dotazy zastupitelů. Kola by měla být ve městě k dispozici od května do listopadu.
Podle ANO jsou sdílená kola bláznivý nápad
Záměr kritizovali opoziční zastupitelé zejména z ANO. Jitka Baláková upozornila na to, že v sousedním Liberci se sdílená kola neosvědčila a město od toho ustupuje. Podle jejího stranického kolegy Davida Mánka je záměr zcela nepřipravený. „Po Liberci a Vratislavicích to bylo tak, že ta kola byla téměř všude, kola válející se po příkopech nejsou nic hezkého. Přijde mi v našich klimatických podmínkách vynaložit takové peníze na projekt na několik měsíců poněkud bláznivé,“ dodal Mánek. Kola se navíc podle něj hodí spíš do měst na rovině. Zkušenosti z jiných měst přitom ukazují zájem o takovou službu. Lidé kolo využívají například místo cesty do města autem.
Současné vedení Liberce se ke sdíleným kolům staví odmítavě. Loni řeklo, že stačí komerční služba společnosti Bolt. Ta nabízela kola za cenu, se kterou byla jízda dražší než MHD a nebyl o ně velký zájem. Letos proto už kola jezdit nebudou. Krajské město odmítá službu sdílených kol podpořit. „Vedení města nyní opravdu nechce jít cestou, kdy by město Liberec mělo platit veřejné peníze provozovateli sdílených kol, přestože by významnou část zaplatila samospráva Libereckého kraje,“ odpověděl zastupitelce Anně Kšírové (Liberec otevřený lidem) náměstek primátora Jiří Šolc (ANO 2011).
Kraj poprvé vyhlásil dotační program
Sdílená kola využívají v Česku desítky měst, mimo jiné třeba Vrchlabí, kde jsou terény s podhorským Jabloncem srovnatelné. Za to, aby se kola nepovalovala po městě, by měl podle Opočenské zodpovídat poskytovatel, který zajistí i jejich servis. Prvních 15 minut bude zdarma. Kdo si kolo půjčí, musí ho vrátit na vyhrazené místo. Pokud ho odloží jinde, doba se bude načítat a za jízdu pak zaplatí. „Podle zkušeností z jiných míst je právě výpůjček do 15 minut nad 90 procent,“ uvedla.
O dotace z krajského programu na sdílená kola bude možné žádat od 3. května do konce června. Podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) jde o pilotní projekt, u něhož se počítá s napojením na nový odbavovací systém veřejné dopravy. „Cílem je usnadnit cestování, a to zejména tím, že lidé mohou po vystoupení z vlaku či autobusu pokračovat dál na kolech,“ řekl již dříve ČTK Půta. O sdílených kolech uvažují v Turnově, kde k tomu vyhlásili anketu. V Novém Boru záměr v anketě velkou podporu nezískal, v České Lípě kola nechtějí, i tam se obávají kol pohozených v ulicích, zjistila ČTK.
ČTK + Zdopravy.cz