Iveco přechází do indických rukou. Civilní divizi kupuje Tata Motors, včetně největšího závodu ve Vysokém Mýtě
Výroba autobusů v závodě Iveco Czech republic, Vysoké Mýto. Pramen: Iveco Bus

Tata Motors se zavázala, že nadále bude udržovat značku Iveco Bus i ochranné známky.
Tak to bude super. Budou buď z Turecka nebo z Indie 👌 po čase se zde budou jen montovat komplety z Indie až přesunou výrobu do své země.
tak!
Česká(Československá) historie autobusu – bye bye! 🥺
To se říkalo už před 30+ lety, když do Karosy přišel Renault.
Když můžou Indové vyrábět Landrovery ,tak proč by nemohli v Mýtě vyrábět autobusy? Vždyť JAWy také vyrábějí komplet.
Si to berete moc osobně. Do přečtení toho článku jste pravděpodobně nevědel, komu Iveco patří. Teď to bude Tata, za pár let to třeba může být Mercedesu, ale pochybuju že by položili velmi dobře fungující výrobní závod v Mýtě.
Jak zamávali s Avií? dodrželi dobu, po kterou je měli vyrábět?
Jestli něco zamávalo s Avií, bylo to to, že nebyla prodána nějaké v oboru kompetentní firmě hned po ´89. Indický majitel, nemající nic společného s Tatou, byl v Avii 7 let (2006-2013). Jestli tam byl nějaký závazek na udržení výroby netuším.
Majitelem Avie byla Hinduja group prostřednictvím společnosti Ashok Leyland v Indii (a nejen tam) vyrábějící nákladní vozidla (Leyland) ale také autobusy a v licenci například převodovky ZF. Hinduja vlastnil nebo ještě vlastní mimo jiné KBC banku tj. CSOB. Avii zabyla jejich neinvestice do vývoje, zejména pak implementace E6 motorů a modernizace kabiny. Škoda, že se při prodeji nedomluvili na ceně s PACCARem (v Evropě DAF, v USA Kenworth a Peterbild) mohlo se tam dělat něco na DAFy (třeba kabiny, kterých tam DAF pár tisíc udělal) nebo možná celé LFky.
Avie byla prodana jihokorejskemu koncernu Daewoo. Zdal se byt velmi kompetentnim partnerem. Za par let se Daewoo zhroutilo…
Ano, pamatuju. Daewoo jsem tehdy vnímal jako výrobce licenčního modelu Racer, což bylo v pozdních 80’s na čs. silnicích zjevení 🙂 Jaké mělo tehdy Daewoo kompetence v segmentu lehkých náklaďáků, neumím posoudit.
Co má Tata společného s Avií?
Nic, ale někteří jedinci mají dojem, že když něco nějak udělá nějaká indická firma, tak všechny ostatní indické firmy by to udělaly úplně stejně, protože přece jsou taky z Indie.
Indické firmy mají o dost jinou business kulturu a v tomhle se všechny dost podobají. Pokud někdo jedná s firmami z Indie na vysoké business úrovni tak tomu rozumí.
Každopádně JLR se pod křídly Taty vyvíjí jiným směrem, než druhdy Avia pod křídly Ashok Leyland. A samozřejmě, Iveco je dnes v jiné kondici a situaci, než byla Avia tehdy. Takže bych budoucnost Iveca nevěštil podle toho, co se událo před 12 lety v Avii.
Jaguaru se daří dobře?
49 vozů v Evropě v dubnu….
Jaguar neexistuje, existuje Jaguar Land Rover.
Asi chápete proč se ptám speciálně na podřízenou značku Jaguar. Bylo pár zpráv o změnách jejich image a obchodních úspěších.
Jen nevím, co z toho plyne pro značku Iveco.
Třeba schopnost Top managentu Tata řídit společnost někde v Evropě?
Nevím, proč utlumili značku Jaguar, ale ta společnost „Jaguar Land Rover“ funguje.
Ja myslím, že to neutlumili záměrně, ale že to zkopali. Na druhou stranu Jaguar je zoufalý, minimálně posledních padesát let. Na Tatu to moc dobré světlo nevrhá.
Až moc. Nedávno představili takovej hezkej, růžovoučkej… Fronty se na něj stojí….
Indická firma, která je ve svém oboru druhou největší… Proč by Tata měla být jiná
Už jenom z toho důvodů že v Indii žije dvacítka národů, mají několik úředních jazyků.
Měli ji Indové…
No nazdar 🙄
„Tata Motors se zavázala, že nadále bude udržovat značku Iveco Bus i ochranné známky, vizuální identitu a firemní kulturu společnosti Iveco“… Dávám jim rok, maximálně dva… 😁
Nejsou hloupí, aby se v Evropě zbavovali zavedené značky. Jaguar je pořád Jaguar, a ne třeba Tata England.
Těch už bylo, co se zbavili zavedené značky. Vzpomínáte např., co byl Eurotel, Paegas a Oskar? A přímo dnešní Iveco Bus se zbavil zavedených značek Renault a pak Irisbus. Italské automobilové značky, co skoupil někdejší Fiat, se už také používají jen pro okrajové modely …
No a jestli důvodem prodeje byl špatný výhled hospodářské situace, tak je otázka, jestli zrovna třeba změna té firemní kultury nemůže být způsob, jak ty vyhlídky zlepšit.
S Indickou firemní kulturou mám jisté zkušenost, byť z jiného oboru. Tudíž na tuto konkrétní myšlenku si dovolím reagovat: Nemůže.
A co se vývoje značky od Karosy/Renaultu až k dnešnímu Ivecu týče, tak je nutné si uvědomit, jak vznik tehdy název Irisbus (copak asi znamenaly ty první dvě písmena v názvu firmy, kterou vlastnilo z půlky Iveco a z půlky Renault…). Když pak firma přešla 100% do rukou Iveca, tak přejmenování bylo naprosto logické, protože Irisbus nikdy žádná zavedená značka nebyla.
Jsem si relativně jistý, že pokud je hospodářský výhled špatný, má smysl jakýkoliv jiný krok, než kompletní rebrading, zvlášť když se jedná o zavedenou značku.
Zejména v Evropě, kde předpokládám, že je hlavní odbytiště Iveca, by bylo relativně hloupé používat indickou značku Tata, zvlášť když hlavním zákazníkem jsou samosprávy, a při nákupu zahraničního (mimoevropského) produktu se zde hlasitě skřípe zuby.
Mnohem rozumější by bylo hledat efektivitu ve výrobě, dodavatelských řetězcích, aj…
Telefonní společnosti si mění jména pořád. Ve chvíli, kdy máš jen tři operátory, tak nic jako zavedená značka neexistuje.
Ona bývá zavedená ta nadnárodní značka pod kterou to přechází, třeba ten Vodafone. Ale třeba název produktu Oskarta používají stále.
Mimochodem, autonomní (bez řidiče) Jaguar jezdí moc dobře 😃
Většina tendrů ma kupodivu podmínku na určitý poměr prací v EU… a těch autobusů soukromníkům zase tolik neprodávají.
Na co komu značka, když se autobusy nakupují přes VŘ kde nejdůležitější cena.
Ve výběrovém řízení nakupují autobusy zejména městské dopravní podniky (a těch pár krajských dopravců). V segmentu linkových busů se většina nákupů odehrává přímo v režii dopravce a tam už vztahy s prodejcem a značka roli mají.
Ostatně i u těch nákupů z veřejných peněz značka má nějaký význam, politik se radši vyfotí před Mercedesem (ať už vyrobeným kdekoliv) než před například Yutongem.
Jak kde, třeba v Maďarsku nebo Srbsku se rádi vyfotí zas před tím Yutongem 🙂
Pokud Indové vlastní (koupi) fabriku v EU, tak je to aby si otevřeli nový trh a nové možnosti, protože svůj vlastní trh už saturovali, ne aby stěhovali výrobu do Indie. To by naopak hrozilo víc u západního investora.
Jsem optimista,dávám jim 3 roky 😀