Dopravci Železnice

Instalace Wi-Fi do 338 vozidel Českých drah finišuje, cenu dopravce tají

Lokomotiva řady 162 v čele rychlíku z Děčína po příjezdu na pražské hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva řady 162 v čele rychlíku z Děčína po příjezdu na pražské hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Společnost ČD – Telematika dokončuje velkou zakázku na vybavení 338 železničních vozů Českých drah technologií bezdrátového připojení k internetu. Všechny vozy mají být hotové do konce listopadu.

ČD – Telematika to oznámila v tiskové zprávě. Firma ovládaná většinově Českými drahami získala zakázku od společnosti DPOV, stoprocentní dcery státního dopravce. V minulosti České dráhy dodavatele Wi-Fi do svých vozů soutěžily, v posledních letech tuto práci zadávají napřímo DPOV.

„Projekt byl náročný hlavně z pohledu koordinace a dodržení termínů. Termín poslední dodávky byl zasmluvněn na srpen 2019 a ukončení celého projektu je plánováno na listopad 2019. V současné chvíli technici z DPOV aktivují namontované technologie tak, aby cestující mohli službu WI-FI připojení dodanou společností ČD – Telematika začít co nejdříve využívat,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského České dráhy využívají synergii vycházející z činnosti celé skupiny a instalaci WiFi realizují in house prostřednictvím svých dceřiných společností. „Konkrétně dodavatelem této zakázky z roku 2018 na instalaci WiFi do více než 300 rychlíkových vagónů je pro nás DPOV,“ dodal Šťáhlavský. V minulosti pokutoval dopravce za chyby v soutěži na dodávku wi-fi do railjetů antimonopolní úřad. České dráhy odmítly zveřejnit, kolik je tato zakázka stojí. „V případě projektů in house realizovaných uvnitř skupiny České dráhy tento údaj nezveřejňujeme,“ dodal Šťáhlavský.

České dráhy aktuálně nabízí bezdrátové připojení k internetu ve více než tisícovce spojů, v posledním půlroce hlavně rozšířily tyto služby do rychlíků. Služba je nyní dostupná v označených vozech rychlíků Rožmberk a Bezdrev na lince R 11 Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Brno, v rychlících Slezan linky R 8 z Brna přes Přerov a Ostravu do Bohumína, v rychlících Vltava a Lužnice z Prahy do Tábora, Veselí nad Lužnicí a Českých Budějovic a také v rychlících linky R 9 Vysočina Praha – Havlíčkův Brod – Brno. Podle nových smluv s kraji budou Wi-Fi rozšiřovat i například do motorových vozů řady 810.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
libor

šrot zůstává šrotem i po instalaci wifi

jan

Takže investice do R8 zbytečná. Díky pseudosoutěži.

Pitrys

Ty vozy snad do šrotu nejdou….

BoH

Jak již padlo mnohokrát, ty vozy půjdou na jiné linky, kde nahradí pojízdené šroty „B“, u kterých rozhodně žádná instalace wifi neprobíhá,

Hanzi

Dospěli jsme do stádia , že dopravní prostředek nemusí mít okna, hlavně že má wifi, tak honem zblblíci pro sluchátka.

Luke

Já bych řekl, že mnoho lidí tu wifi na delší cesty uvítá

Petr

V době kdy má datový tarif za pár korun kdekdo už postrádá smysl, navíc mám odzkoušeno, že když není signál pro data, tak pokaždé nejede i wifi.

BoH

No já tedy nevím, ale třeba ve svém notebooku datový tarif nemám 🙂 Souhlasím s tím, že současná generace je elektronikou již mentálně trochu mimo, nicméně především na dálkových spojích wifi rozhodně není nic odsouditelného 🙂

Dominik

Ano WiFi je při delší cestě příjemné zpestření, pokud sebou nemám třeba knížku nebo potřebují na něčem pracovat, akorát díky kvalitě signálu je v některých koutech naši vlasti zcela naprd. Ale co je hlavní, nedělám z toho vědu, jako někteří, když nejde, nebo ve voze není zásuvka, tak si holt nabiju mobil doma, ale u některých mám dojem, že snad zemřou, co za scény jsou schopni ztropit kvůli chybějící zásuvce či WiFi.

libor

na dlouhou cestu v 810 určitě! tam po 20-ti minutách jízdy uvítá cokoliv, možná i NAD 🙂

Twix

Včera jsem jel vlakem z Vídně do Prahy, odjezd v 6 večer, a představte si že jsem ta okna nějak nedokázal docenit, když byla už od začátku tma 🙂

Tronda

Tak to bude terno – 40 let starý šukafon s klimatizací, konečně to správné moderní vozidlo. To se ani konkurence nebude muset moc snažit, aby jim tyhle kšefty přebrala. 🙂

dopravák

Sice to rozhodně nebude konečně to správné moderní vozidlo, ale pořád bude to nejlevnější, které bude přijatelně použitelné na kratších trasách na vedlejších tratích. A jen mimochodem: jsem docela zvědav, co bude říkat (nejen Tronda) na „modernizovaný“ interiér těch německých ojetin, jaký do nich nechal pořídit Chrdle pro provoz na Švestkové dráze – co má Krigar na Šumavě, to jsem sice neviděl, ale tohle prý je tomu podobné, a mohu zodpovědně konstatovat, že něco tak nepohodlného jsem ve svém už dost dlouhém životě ještě nezažil: na tvrdých dvojsedačkách v extrémně hustém „leteckém“ uspořádání (Ústecký kraj prý striktně požadoval maximum míst… Číst vice »

Karel

Radši bych si přečetl, že do 338 vozů namontovali klimatizaci.

Roman Svačina

Na rychlících Rožmberk apod, kde jezdí ten multifunkční vůz je to docela psycho. Už dříve se tam všichni cpali kvůli klimatizaci a teď tam nově přibyla wifi. Kupodivu funkční. Staré Béčka skoro prázdné a multifunkční vůz plný, že i na tom prostoru pro kola seděli cestující. A každý v ruce mobil 😂. To už s trochou nadsázky můžou jezdit jen s jedním vagónem 😂

Michal Štěpán

Tomu se jinými slovy říká debilita a totální závisláctví stáda ovcí. Já bych si raději užil svého soukromí v Béčku. Ať se všichni mobilní magoři tlačí v tom jednom voze.

Roman Svačina

To není jen wifi, klima. I zásuvky dělají hodně. Pro mě je ale nejdůležitější to vakuové WC 😂 . Pokud funguje

Tronda

Ona je to spíš neschopnost objednatele, aby přinutil vyvoleného dopravce sestavovat celou soupravu z normálních vozů a ne z pojízdného vrakoviště.

Haha

Dopravce by udělal, kdyby objednavatel byl ochoten hradit odpisy. 🙂

Tronda

Aha, takže 845 už nejsou ojeté šroty, protože objednatel dopravcům víc nezaplatí? To je změna kurzu. 🙂

Vbb

Dopravce hradí opisy nebo to, co si vysoutěžil za cenu?

Tronda

A také, najednou teď zase ČD nejsou složka státu, ale opět obchodní firma, která odjezdí jen to a v té kvalitě za kterou dostane zaplaceno?

Haha

Já mám názor konzistentní…

Cyklista

Cena za vysoutěžený vlakokilometr obsahuje vše potřebné pro následný provoz vlaku, tedy mimojiné úhradu za dopravní cestu, energie a pohonné hmoty, náklady na personál a jejich školení, cenu souprav a tedy i ty odpisy a mnoho jiného.

Pokud si to dopravce neumí spočítat, nebo není ochoten jít do rizika a nabídnout vyšší cenu s odůvodněním že budou nové soupravy, tak je to jeho problém. Ne objednatele

hlíva ústřičná

Tak teď ještě aby to připojení vůbec fungovalo. Např. na lince R16 je to poslední dobou velký problém… síť je viditelná, ale připojit se nejde.

Hop

Bohužel na R16 nebo i Ex6 v oddílivých vozech Bmz je problémem vandalizmus a krádež součástek. Rozbíjí to často i elektronický rezervační systém.

Anonym ze severu

Pantery taky mají někdy s připojením problém…

V. K.

Je hezké, že tam WI-FI osadí, ale taky by občas mohla mít nějaký signál. Což se, alespoň na prvním koridoru, příliš často nepoštěští. Ale to je spíš výtka směrem k operátorům.

Bdtax Fan

Myslím si, že na dálkových vlacích by měla wi-fi být standardem všude kvůli např. cestujícím, kteří nemají SIM kartu z EU. Ale dopravcům chybějící wi-fi spíše tehdy, když do vozu dobře prostoupí signál 4G. Co je ale neomluvitelné, jsou vozy Aee 140 na lince R18! Do těch se mobilní signál jen tak nedostane. ČD slibovaly wi-fi na všech z nich do konce června 2019. Ale máme už skoro listopad a v 80 % z nich pořád chybí SIM karty. Wi-fi síť sice vidíte, ale po připojení je v palubním portálu internet permanentně nedostupný. Přitom na takových Bdpee 231 na stejné… Číst vice »

Bdtax Fan

* …dopravcům chybějící wi-fi spíše PROMINU tehdy, …

VRT

Nezapomněl jste, že nám ta zlá EU zařídila roaming?

Bdtax Fan

EU není zlá a její roaming je skvělý – používám ho každou chvilku. Právě proto jsem psal, že by wi-fi měla být na železnici pro ty cestující, kteří nemají SIM kartu z EU. Například americké nebo asijské turisty.

dada

prosim, odhadnete % americkych a asijskych turistu…. boze to je argument…

Vbb

Já třeba v noťasu žádnou SIMku nemám, tudíž spadám do kategorie „nemají SIMku z EU“ 🙂 .

Dáda

já taky ne. A zatím nikdy jsem ji nepotřeboval. (teda tu simku v notebooku). Většinou jím netelefonuji. Pokud potřebuji konektivitu do internetu, zapnu na mobilu hotspot a mám klid. Nicméně snažím se pracovat v práci a nenechat se permanentně „honit“. letos i na dovolená byl zákaz dat a hraní a byla to jedna z nejpovedenějších dovolených, spoustu zážitků, lítání venku, opíkání nad ohněm, spaní ve stanu, střílení ze vzduchovky… Ono to bez toho jůtůbe jde i těm děckám! A nakonec na mobily a internet si ani nevzpoměly.

Jiří Kocurek

Jakože zdarma, pro všecky, ale jenom pro některé. A cestujcí ve vlaku si povinně naistalují aplikaci, která do ČD wifi bude odesílat informace o SIMkartě. V případě, že nenainstalují, bude jim účtována přirážka… a nikdo to nedá k soudu, žeáno.

Bdtax Fan

To vlákno se rozplizlo do strašných bizarností: jestli je u nás fakt dost turistů ze zemí mimo EU, jestli je EU zlá, … Prostě jsem chtěl říct, že wi-fi v dálkových vlacích je potřeba, protože existují případy, kvůli kterým nejsou mobilní data plnohodnotnou náhradou. A taky že na lince R18 je téměř vždy nefunkční wi-fi v Aee 140 ostuda. Přitom podle tiskové zprávy se ČD tváří, že R18 už je dávno vyřešená.

Cyklista

Mne spíše zaráží, že když CD Telamatika, má jednu z největších datových sítí v republice a všude kolem kolejí optiku, proč CD neposkytuje napojení do vozů vlastní technologií, ale připojuje drahými systémy na všechny mobilní operátory, kteří hlavní tratě nemají téměř pokryté…

michal

A jak ten internet dostaneme z optického kabelu co je zakopaný podél trati do toho jedoucího vlaku?

Cyklista

asi tak, že po cestě postaví své „BTS“ napojené na své datové vedení..

omlouvám se, že zde neuvádím všechny technické detaily, včetně toho, že po těch kolejích jezdí vlaky…

bohyn

Takže výkopu chráničku, rozřežou ji (zničí), uštípnou si jednu žilku a píchnou to do BTS. To je námět na další díl Pat a Mat.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Zkuste prosím ještě řešit ekonomické detaily. Nákup BTS není zdarma, instalace BTS není zdarma, napájení BTS není zdarma, údržba BTS není zdarma. A mít každých 10 km BTS na kterou je najednou připojno 2500 lidí (tj. 4 vlaky – a to musí být koridor) opravdu není terno, u operátorů je na jednu BTS připojeno násobně víc lidí.

Vbb

„po cestě postaví své „BTS“ napojené na své datové vedení.. “
A to se fakt vyplatí, Horste.

bohyn

A jak se na tu optiku vlak připojí? Bude na každém sloupu napájení wifi (nebo jiné rádio)? To by znamenalo natáhnout kompletně nové kabely. A nájem od SŽDC také nebude zadarmo.

David S.

Mám data a neřeším…

Bdtax Fan

To máte štěstí na konstrukci vozu. Já také preferuji vlastní 4G, ale jsou vozy, kde jsou data takřka nepoužitelná.

Andrej

Sú tie dáta neobmedzené? Poskytuje vôbec český mobilný kartel niečo také? Pozeráte Netfix, Youtube, seriály, filmy, hudbu bez obmedzenia?

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ano, poskytuje. Člověk co kouká na videa na omezeném připojení v dopravním prostředku je poněkud sobecký. Kdyby si to pustili všichni najednou tak ta Wi-Fi nebude fungovat nikomu.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Jen tak pro ukojení vlastní zvědavosti… ty mínusy jsou od těch co neumějí projít veřejné ceníky operátorů nebo od těch co si myslej že přes 100 mbit linku (a to v ideálním případě, 1 gigabit pouze pro pomalu se pohybující zařízení) procpou video stream pro až 80 lidí? Nebo od těch co se tak sobecky chovaj a nelíbí se jim že nazývám věci pravými jmény?

dada

ne, opravdu nejsem otrokem svitici male placicky, abych do ni musel porad cumet.

Jan Pytela

Někteří využívají vlak pro práci a ne všichni z nich si u toho vystačí s Wordem…

Dalibor

Jo, kde jsou ty doby, co se pracovalo v práci. Už se těším, jak budou speciální vozy pro soustružníky, aby taky mohli pracovat ve vlaku.

bohyn

Někdo tím vlakem jezdí třeba i služebně. Už vidím soustružníka, jak pendluje na služebkách po republice.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Jsou zaměstnavatelé, kteří umožňují zkrátit dobu přítomnosti v kanclu s podmínkou, že zaměstnanec pracuje při cestě do / z práce.

Manitou

Ona je to celkem habaďůra, protože na R8 má Wi-Fi z 6 vozů pouze 1 a to je ten pro zavazadla, pokud tam není zrovna přišprclej BDs.
Pochybuji, že u R11 to bude jinak, ale tam se nepohybuji.

HolyTrinity

Vzhledem k tomu, že je R8 oběhově propojená s R9, tak je to problém i linky R9. 😀 Fakt se musím bavit, jak se tím ČD pyšní. Na R9 od prosince wifi opětovně nebude vůbec, protože se na pozici Bdgmee vrací BDs. Vizitka ČD (a MD, když je s vozovým parkem spoko) jako prase. Turisti, co jezdí do KH vlakem (Japonci, Amíci, Rusové, Němci, v poslední době taky Italové), už teď hází zděšené výrazy směrem k technickému stavu vozů (např. vrzající Bee 273 při rychlostech nad 110 km/h) a teď to pro ně bude ještě zajímavější. Ale hlavy vzhůru. Na… Číst vice »

dada

prosim, kolik % prepravovanych lidi delaji ti turisti?

Favorit

To nedokážu moc posoudit, ale tipl bych si, že na jednom vlaku Praha – Brno a obráceně udělají tak pětinu všech cestujících 🙂

jouda

Snad bude provedení lepší, aby umožnilo něco lepšího, než včera v InterPanteru Praha-Brno, kde to zrovna moc nešlo. A to byla celkem prázdná souprava. Viz výsledek testu – http://imgWorld.cz/pyJvSlcjSH.png. Pokud je plno (pátky a neděle), tak to zpravidla není použitelné vůbec. Download přetížen na 0,něco Mbit/s a upload 20 Mbit/s.

Peno

Tak to je zajímavé. Mezi Brnem a Hodonínem většinou nemám s Wi-Fi problém a to ani ve špičce, kdy ty vlaky jsou taky solidně nacvakané. Zvláštní, že na jedné větvi InterPanterů to funguje a na druhé ne.

Jan Pytela

Tohle budou mít na svědomí operátoři 😉 „98% obyvatel pokryto“, „nejkvalitnější síť v EU“, ale jakmile člověk vyjede z města, začne to drhnout.

jouda

Tohle konkrétně je test z Přelouče na nádraží, tzn. BTS 2G/3G/4G u VDF 200 metrů a O2+TMO 300 metrů a signál samozřejmě naplno. Vypnu-li ČD Wi-Fi, není problém na LTE dosáhnout 110/30 Mbit/s.

Jan Pytela

Já ČDwifi v railjetu, Regiowifi v Astře ani T-mobile nechytám pro použitelné připojení více než polovinu cesty mezi Brnem a Prahou. Nádraží se nepočítá. Ale taky do toho vstupuje počet cestujících, když se stojí v uličce tak moc rychlosti neočekávám.

jouda

Z vlastních cest pozoruji, že se to více liší souprava od soupravy (IP/RP/shark/spider/Pendolino apod.). Počet lidí v ní jedoucích není přímo úměrný použitelnosti. Včera v IP zrovna použitelnost špatná, jindy lepší. Přitom signál vně vlaku je, zase tak zoufalé to není. Pokud mohu, využiju vlastní data, ale často jsem vlivem vysokého útlumu uvnitř vozu bez signálu, takže mi pak nezbývá vzít za vděk ČD Wi-Fi, abych načetl aspoň něco.

Jiří Krtička

Jezdím na této lince poměrně často a ještě jsem v InterPanteru snad nikdy problémy s internetem neměl. V RegioPanterech je to podstatně horší.

Rtep

Docela by mne zajímalo, kdy přijde ten čas, že se dopravci budou chlubit, že v jejich vlacích wi-fi není. Tak jako je tomu třeba ve Švýcarsku v horách. Já už se toho asi nedožiji.

Marťas

Proč? Používáním wi-fi žádného spolucestujícího neruším. A když se nechci dívat z okna na krajinu, kterou jsem už viděl „milionkrát“, tak je wi-fi dobrá volba, jak využít čas.

dada

a co treba mit vlastni data, kdyz je tak nutne potrebujete? ja nechapu, jak nekteri jedinci chteji mit vse zadarmiko…wifi zdarma uplne vsude.. nejakou sluzbu pozaduji, tak si ji obednam a platim. ja zvysoka na wifi kaslu a radej bych dal vsechny investice na poradny vozy, tiche, neskripajici pri brzdeni, pohodlne… sklidem bez podobnych zbytecnosti. lidi, co data potrebujii k praci stejne je maji a na to, ze najdou verejnou wifi nespolehaji

cestující

Jak zadarmo – neplatím snad za jízdenku?

Rtep

Ve většině případů jsou ceny jízdenek hluboko pod skutečnými náklady. Zejména pak u těch cestujících, kteří využívají Burešovu populistickou zrůdnou slevu 75%.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ovšem jízdenka stojí stejně bez ohledu na to zda je plánované řazení vozu s Wi-Fi nebo ne.

Petr

Nějaké info, o jaké typy vozů se jedná a kde se případně objeví? Docela by se to hodilo například na Bmz na ex1, tam je skutečně docela ostuda, že v celém 10 vozovém vlaku je wifi pouze v 1. třídě a jednom velkoprostoru…

Anonym ze severu

No děčínský rychlíky to asi zase nebudou 😐 😀

pozorovatel

I v děčínském rychlíku (z / do Prahy) jsem v poslední době s připojením na internet prostřednictvím WiFi (kupodivu) problémy příliš často nezaznamenal – samozřejmě to musela být souprava, nikoli víkendový provoz „ešusů“.

Partneři

Škoda transportation