Infrastruktura Železnice

Indové vybrali projektanta a stavitele další části vysokorychlostní trati

Vizualizace budoucích vysokorychlostních jednotek v Indii. Foto: High Speed Rail Corporation of India Ltd
Vizualizace budoucích vysokorychlostních jednotek v Indii. Foto: High Speed Rail Corporation of India Ltd
V Indii mají zasmluvněno projektování a stavbu dvou třetin první trati.

Po letech zpoždění Indie výrazně pokročila se stavbou první vysokorychlostní trati, která má spojit Bombaj s 508 kilometrů vzdáleným Ahmadábádem.

Národní vysokorychlostní železniční společnost (National High Speed Rail Corporation Limited) tento týden oznámila přidělení zakázky na projektování trati v délce 88 kilometrů mezi městy Vadorada a Ahmádabád. Indická společnost má tak již zasmluvněno projektování a stavbu téměř dvou třetin trasy: celkem se připravuje již 325 kilometrů.

Zakázku získala indická společnost Larsen & Toubro. Ta v tendru porazila dvě jiné velké indické společnosti. Náklady na stavbu jsou odhadovány na 3,3 miliardy dolarů. Ceny nabídek jsou o zhruba o čtvrtinu vyšší. Většina celé trati povede nad zemí kvůli větší bezpečnosti. Trať bude postavena na rychlost 320 kilometrů v hodině. Součástí trasy je i sedmikilometrový podmořský tunel na úseku mezi Tháné a Virárem.

O vysokorychlostní železnici se v Indii mluví dlouho, v poslední době se ale přípravy značně posunuly. Indii s přípravami pomáhá Japonsko, na trati by měly jezdit vysokorychlostní jednotky šinkansen.

Odebírat
Upozornit na
guest
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mocanita

Moc fandím tomuto projektu s podporou demokratického a technicky vyspělého Japonska, je třeba spíše stát při demokratické Indii v jejím úsilí o vyvážení vzrůstající dominance totalitní ČLR a její snaze nepřímo ovládat další a další vazalské státy. Pozoruhodné jsou nejen indické projekty VRT či modernizace páteřních tratí rozsáhlé železniční sítě, ale také strategické projekty vysokohorských tratí do Ladakhu, Sikkimu, Bhútánu a Arunáčalpradéše.

jkjk

Japonci přisli s nabídkou financování, která se neodmítá. Půjčí na 81 % nákladů, půjčka je na 50 let s 0,1 % úrokem a ještě moratorium na nesplácení 15 let.

Milan_86

Ví, proč to dělají. Japonci jsou roky v deflaci, kterou porážejí jen obtížně a vyvezou vzorovou technologii, která (pokud se osvědší) bude mustrem pro další stavby. A Indie je opravdu země, kde VRT má budoucnost.

Martin

Mohli by stavet i u nas… to by byla zkusenost pro nase firmy…

Luděk S.

SUDOPové by jim vysvětlili, že to je nesmysl.

Kuna

Rozchod bude indických 1676 mm, nebo normální rozchod jaká má japonský šinkanzen?

Martin

A new 500 km high speed railway is currently under construction between Mumbai and the western city of Ahmedabad at a top speed of 320 km/h (200 mph).[4][5] It will be built in standard gauge using Shinkansen technology. Japan will cover 80% of the ₹98,000 crore (equivalent to ₹1.1 trillion or US$16 billion in 2019) project cost through a soft loan. It is expected to carry passengers between the two cities in just three hours and ticket prices are expected to be cheaper than air planes i.e. ₹2,500-₹3,000. Completion is targeted in 2022-2023. The bullet trains are generally classified as… Číst vice »

Zonka

Z toho budou padat jak švestky. Žádná úchytná plocha a ještě k tomu ta rychlost.

Martin

😀

JiP

Tak to ze jednaji s Japonci a koupi od nich Shinkansen ja temer zarukou uspechu. Narozdil od evropskych vysokorochlostnich zeleznic je Shinkansen velmi propracovany system. Tyka se to treba i takove banalnosti, jako vyska nastupiste je v urovni podlahy vlaku, takze do nej nastupujete v podtate jak u nas do metra, je to velmi rychle, zadne schody. Navic skrin shinkansenu je uz v zakladu podstatne sirsi nez evropske vlaky a sedadla jsou uvnitr v usporadani 2+3, takze pro Indii resi zcela zasadni problem kapacity vlaku.

Martin

A temer cela trat nad zemi + podmorsky 7km tunel… a jde to…

JiP

Ta trat nad zemi ma i jeden prozaicky duvod. Jelikoz je krava v Indii posvatne zvire, tak se volne toulaji prirodou i mesty, trate nevyjimaje. Je to velky problem v Indii a vsechny lokomotivy na to maji vybaveny. Museji byt schopne si v plne rychlosti poradit i s takto velkym zviretem. Dost dokumentacnich videi najdete i na youtube a neni to nic pekneho. Aby se kravy toulay po VRT uz by byl ale problem, vcetne dost sebevraznych sklonu v chovani samotnych Indu, nad kterym zustava rozum stat…..

Martin

Maji to tak i japonci, vetsinou, vim jaka je situace v Indii, ale ono se to i dobre stavi, kdyz proste zalozite jen pilire a zbytek je uz jako skladat lego…

Martin

Jinak trate VRT museji byt oplocene, takze v krajine to je bariera, pokud to neni nad zemi, … stejne jako u dalnic,…

JiP

Plot pri jeji mentalite realne neni zadna bariera….. 🙂

Martin

To asi ano 😀

Y.K.

Japonci to mají na viaduktu takřka výhradně (když to není zrovna v tunelu). U nich to má dvě zdůvodnění. Jednak odstranění bariéry v krajině, za druhé je ten viadukt značně predikovatelnější při silném zemětřesení nebo tajfunech než sypané těleso (což mají na nejstarším Tókaidó Šinkansenu).

Martin

Neni to tak uplne pravda, predevsim na severu je casto i na naspech, i kdyz v drtive vetsine to je opravdu na viaduktech a v tunelech…

Krom toho nektere vlaky maji trate stavene jako konvencni na 140km/h a maji i prejezdy,…

Y.K.

Ani ne, věřte mi. 🙂 Když říkáte sever, tak hlavně Tóhoku Šinkansen a zalovíme v číslech (496 km, z toho 72 % na mostě či viaduktu (354 km), 23 % v tunelu (115 km), na zemi, náspu či v zářezu 5 % (27 km). Další severní VRT je Džóetsu Šinkansen s délkou 269 km a ta má 60 % na mostech a viaduktech (161 km), 39 % v tunelu (105 km) a 1 % (pouhé 3 km) zemních konstrukcí. Ale kromě Tókaidó to tak je všude. Sanyó má rozdíl v převaze tunelů, kterých je skoro 50 % délky, zemních struktur… Číst vice »

Martin

Ano, mel jsem na mysli Yamagata a Akita, jsou na konvencni trati s normalnim 1435mm rozchodem, nekde soubezne s lokalkou… a pak jezdi pripojene na klasicke shinkansen trati…

Presne to nevim, to vam ai dam za pravdu, ale trate na naspech tam jsou, z jake casti v procentech vam nereknu, tak vam verim…
Jinak ano, hodne toho je na viaduktech a mostech…

🙂

Y.K.

Tak to jo, ale Akita a Yamagata Šinkansen nejsou VRT, proto jsem „je vyloučil“, i když tam jezdí (specifické) Šinkanseny. 🙂

Alf

Ono kromě krav se tam motá po kolejích i dost lidí, pro ně žádný plot nebude překážkou. To bude těžký střet světa hi-tech a no-tech.

Kalanis

Indie se nezdá, ale má i vlastní funkční vesmírný program. Včetně stavby raket.

KLL

Problem kapacity? Pocitam, ze timhle vetsina lidi jezdit nebude, nebudou mit na listek.

D.S.

V Indii je tolik lidí, že to v klidu zaplní i jen vyšší třída.

KLL

Já jsem reagoval na větu „zcela zasadni problem kapacity vlaku“. Ono se to zaplní, ale žádný zásadní problém s kapacitou vlaku nenastane.

Martin

V indii jsou dva svety, je to videt i ve mestech, moderni ctvrte evropsky styl, nepoznate rozdil, a ctvrte oblasti, kde se zije v plechovych boudach, rozdily v nabozenskych zvyklostech apod…
Ale IT, Zdravotnictvi je tam uz ted na dobre urovni…

KLL

To nějak souvisí s tím, co jsem napsal?

Martin

castecne, oni ty listky nebudou az tak drahe a zaroven ta zeme uz neni jen bida s nouzi jako pred 30-40 lety… alespon ve mestech…

D.S.

Je třeba si však uvědomit, že vysokorychlostní vlaky v Japonsku tvoří izolovanou síť. Oproti tomu v Evropě se pro VR vlaky používají i normální tratě a nádraží. Oboje má svoje klady a zápory. V Japonsku mohli proto projektovat Shinkansen odlišně, než v Evropě, protože komptabilita se stávajícími tratěmi byla předem vyloučená z důvodu úzkého rozchodu.

JiP

To sice ano, ale treba ta zcela banalni vlastnost ze uroven nastupiste je stejne vysoko jako uroven podlahy vlaku funguje i na te posledni japonske lokalce, takze nemusi resit ty nesmysly s nizkopodlaznimi vlaky, protoze tam jsou vsechny z podstaty bezbarierove i pri klasicke skrini. Jeji kontrukce je jednak mnohem levnejsi a i pohodlnejsi pri provozu, protoze vsechno tezke muze byt pod vagonem a nemusite mit tak tvrde odpruzeni a tlumice, ktere zname my treba z Panteru.

Martin

…presne tak, mj. EU ma smernici, ktera rika ze pro VRT a obecne vlaky by mela byt vyska nastupiste 780mm, ale v praxi se to prakticky vubec nedodrzuje a kazdy stat to ma trochu jinak…

D.S.

A myslíte, že by byl takový systém možný začít reálně používat v Evropě?

Y.K.

Teď už je pozdě. Ještě před 20 – 30 lety, před masivním nástupem nízkopodlažních vozidel by takový požadavek hodit do TSI dávalo smysl, ale ani tak by to nebylo jednoduché.

Jiří Kocurek

A měli byhchom teda náspuiště 1250 mm nad temenem kolejnice? To kvůli honeckerům. A do Žabotlamu by se sestupovalo. 😀

Y.K.

Žabotlamu by se vyřízly dveře v části nad podvozky. 😀

Jakub P

Zajímavé, že jsem ve videích viděl schod z nástupiště do vlaku i u Shinkansenu. Ne nějak vysokej, rozhodně to byl velmi snadnej nástup a nástupiště vysoký, ale za bezbariérovej bych ho neoznačil, schod tam byl jasně patrnej…
Neříkám, že je ten Japonskej systém špatnej, nebo Evropskej (respektive postupně slučovanejch několik evropskejch národních systémů) lepší. Ale i když ten Japonskej osobně neznám a z Evropskýho mám jen pár zkušeností, stejně považuju za pravděpodobný, že to nebude tak černobílý, jak nám tu zkoušíte tvrdit, tedy že by ten Japonskej byl jedinej použitelnej a Evropskej úplně nanic.

JiP

https://www.youtube.com/watch?v=TGbeYEPSJK4

No ja nevim jestli bych to nazval schodem, schod je na stanoviste strojvedouciho, ale do vagonu to urcite neni schod. Nastupoval jsem do toho nespocetnekrat a ten strudl lidi do toho zajel vzdy behem par vterin. Kdyz se podivam na nese Honeckery…….

Jakub P

Je malej, někde jsem ho viděl zhruba ve velikosti toho, co je na odkazovaným videu na stanoviště strojvedoucího. Velký nejsou, to je fakt, nicméně bezbariérovej přístup to taky není . A teda fakt netuším, na jakým evropským VRT jste jel Honeckerem, to by mě přiznám se docela překvapilo. Jak jsem psal, moc VRT jsem neprojel, ale nepamatuju si, že by TGV měly nějak blbý schody. Pravda TGV Duplex jich maj víc, ale to se dá od dvoupatráku čekat a jsou celkem pohodlný.

Martin

Shinkansen je tak postaven, tam kde je to separatni system, tam je jednotna vyska nastupiste:
https://www.youtube.com/watch?v=Xq5RZmHFB7Q

Nektere vlaky sjizdeji a kombinuji se s normalni trati, typicky E6, E2+E3 a maji sklapeci stupinek, ktery je tam kvuli vzdalenosti od nastupiste, nikoliv kvuli jine vysce nastupiste, skrin vlaku je u podvozku uzsi…

Na nekterych mistech jsou nastupiste stejna i pro reg.vlak, ktery ma mirne odlisnou vysku, ale nic zasadniho a byva nastupiste mirne upraveno…

Martin
JiP

….musel jsem zamacknout slzu, nejednou jsem se takto na nastupisti, cekaje na svoji Kodamu, kochal. A shinkansen v zime je fakt luxus….

JiP

Zil jsem tam 3 roky a vite co byl vtipne. Za celou dobu jsem mel uhrne spozdeni ze vsech jizd cca 20 minut, kdy to jedno 10 min bylo kvuli zemetreseni. Kdyz jsem pak jel po navratu do CR domu, tak vlak tady mel zpozdeni 30 minut, takze hned prvni jednou jedinou jizdou vice nez v Jap. za 3 roky. 🙂

Martin

No s tim zpozdenim, je fakt, ze tam se pocitaji vteriny, ale zpozdeni tam nejsou take nic neobvykleho, jen asi kazdeho zarazi, jak jsou nervozni a nekdy nastvani, kdyz se vlak opozdi o 2min… :-D…
U shinkansenu to je take, zvlaste pri vydatnem snezeni, proto ten „zavlazovaci system“,… 🙂

JiP

Tak v pripade shinkansenu to snezeni hlavne v pripade ze se jedna o mokry snih muze zapricinit i vykolejeni. Ale i v takovem pripade na to maji zavedene postupy, vlak jede pomaleji a samozrejme dele, ale rozhodne se nejedna o nerizeny chaos, ktery zazivame u nas na koridorech s kazdym centimetrem snehu.

Y.K.

Je zajímavé, že to zpomalování je hlavně na Tókaidó, když to jede průsmykem před Maibarou mezi Nagojou a Kjótem. Takový zimní kolorit této části. Třeba Hokuriku jezdí normálně bez zpomalování i v šílených množstvích sněhu v řádu i metrů, Tóhoku taky. Tam už trať mají těleso pevné dráhy vyvýšené nad základovou desku a sníh je tak kam odhrnovat. A samozřejmě postřiky.

JiP

To je dano geograficky, na severu je mnohem chladneji a shinkansenu nevadi tzv, suchy powder snow, zatimco mokry lepici se na vagony a podvozky je problem. Powder snow shinkansen pomerne rychle z kolejiste „vyfouka“ a kolejiste je ciste.

Y.K.

Schod tam fakt není, nikde. Je to zhruba jako metro (lehce nad úrovní nástupiště). Vaše hyperbola je dost přehnaná (že Evropa je na nic), ale je pravda, že Japonci se naučili svůj Šinkansen ždímat na doraz a opravdu něco takového jinde ve světě není. Přesnost na sekundy, čistota, bezpečnost, velmi pohodlné a prostorné interiéry a sezení, několik provozních vrstev na každé trati. Neustálé technologické posouvání vpřed. Ale dokud si to nezkusíte, těžko to na dálku posoudit. Problém Evropských VRT je, že jsou nejednotné, Němci třeba ani často nevyužívají možnosti na plno (nechápu moc ICE4) a mají problémy dodržovat JŘ, pořád… Číst vice »

Martin

V Evrope je vubec problem propojit systemy tak, aby byly jednim funkcnim celkem, rozdilne rozchody koleji (resi to talgo), ruzne napajeci systemy (resi se castecne sjednocenim a castecne vicesystemovymi vlaky, to i RER ve francii ma 2 napajeci systemy), prave ruzna vyska nastupist (pro VRT ma EU smernici), zabezpecovacka (ETCS), ale i velke rozdily v normach, napr. sirka zberace apod… Co se tyce CR, tak pokud budeme mit VRT, jakou budeme mit vysku nastupiste? 550mm? Pak tam budou schody a nastup bude pres plosinu pro hendicapovane, nebo budeme mit vnitrostatni vlaky nizkopodlazni, mezinarodni s vysokou podlahou a schody… Polaci, Nemci,… Číst vice »

JiP

Samozrejme ze tam neni vse dokonale, ale myslim ze kazdy Cech bych se mel jet povinne podivat do Asie, Japonsko, Korea, nebo i Cina a pracovat tam chvili. Hned by videl, ze nejen ze CR ale cela Evropa uz davno neni pupkem sveta a naopak to zaostavani Evropy (EU) resici totalni stupidity je cim dal markantnejsi.

Pavel Novák

„kazdy Cech bych se mel jet povinne podivat do Asie, Japonsko, Korea, nebo i Cina a pracovat tam chvili “

Jo povinně ? To nakáže vláda, strana nebo místní výbor ? A co to přinese třeba popelářům, uklízečkám nebo hospodskému na vesnici ?
Sorry, napsal jste nehloupější příspěvek k tomuto článku.

Y.K.

Tady máme prvního vyděšeného při horzícím setkání s realitou. 😀 Některé obvyklé fráze neznamenají doslovně to na co vypadají.

Kalanis

Souhlas – a předtím ještě povinně 3 měsíce práce v Africe. Aby bylo srovnání.

JiP

Vzdy se snazim srovnavat s temi lepsimy a nedelat si berlicku tim, ze nekde je jeste vetsi bordel.

Kalanis

Tam jde spíš o to, aby dotyčný poznal, kam až může celá sranda spadnout. A aby ho to trochu vyděsilo, obzvlášť, když si to pokusí představit ve svých domácích podmínkách.

Jakub P

OK, jak jsem psal, neznám to osobně, na videu to mohl být i optickej klam. Každopádně to, že by Evropa byla nanic mi právě přijde, že vyplývá z toho, co JiP píše. A nesouhlasím s tím. Chápu, že ten Japonskej systém může být super, věřím tomu, že je. Jen nesouhlasím s tím, že by byl jedinej použitelnej. I vzhledem k tomu, jak to má složitý s tou spoluprací X správců infrastruktury, který vyžadujou v různý míře kompatibilitu se svými historickými systémy, to imo v Evropě funguje až překvapivě slušně a i ta kompatbilita a spolupráce se zlepšuje a technika vyvíjí.… Číst vice »

Daniel Mach

Takže VRTkou se svezu dřív v Indii než u nás? To by mě před 30 lety ani nenapadlo. 🙁

Martin

Coz Indie, ale Turecko, Rusko, Maroko, mozna Polsko, USA…

Jiří Kocurek

Acela Express? Vyjel dřív než Sapsan v Rusku. A to jsou USA symbolem zastaralé a zničené želznice, kde nic nejezdí. A ano, obdobu 810 tam opravdu nemají, od toho je Greyhound.

Kalanis

Acela je od Bombardier+Alsthom – takže uvnitř TGV.

Juraj

Ono samozrejme pomáha, že je to úplne oddelený systém. V Japonsku to vzniklo prirodzene, pretože konvenčná železnica má úzky rozchod, a tak vlastne bolo nutné stavať shinkansen ako izolovanú sieť, ktorá potom môže mať celkom veľkorysé parametre.

Oproti tomu mnohé európske VRT sú skrátka napasované na 150 rokov starú infraštruktúru, čo je síce super z pohľadu interoperability (zdieľanie staníc), ale zároveň to znemožňuje použiť inú výšku podlahy, iný obrys atp. Zatiaľ sa ale nezdá, že by to bola kritická limitácia – predsa len Japonsko/India sú trochu iný svet čo do hustoty osídlenia a prepravných prúdov.

JiP

To neni uplne pravda. Dost nadrazi shinkansenu je na stejnem miste jako ta puvodni, akorat vybudovali dalsi patro nejen pro nadrazi, ale samotna trat vede do mest na vysokych viaduktech +- nad puvodni trati. Kdybych mel vzit priklad, tak takove Pardubice, Olomouc, Breclav, Brno, ale jiste i dalsi by meli VRT na viaduktu nad stavajici trati, vcetne nadrazi a nekde za mestem by se asi oddelily. Napr. Tokyo Station je take na puvodni pozici jenom je nadrazi castecne rozsireno a je nekolikapatrove. Problem je, ze kdyby se s necim takovym prislo tady, tak se 99% lidi z toho po…….

Y.K.

To jo. 🙂 Oni sami Japonci vědí, že to je drahé řešení, ale zase dává dokonalý smysl. Přestupy ze Šinkansenu na ostatní vlaky jsou v řádu jednotek minut v jedné stanici, přitom VRT netrpí žádnými kompromisy a kolizí provozu v rozvětvených stanicích. Je tedy fakt, že ani v Japonsku to není úplně hladké, i když se to nemusí na první pohled z dokončených úseků zdát. Třeba Narita Šinkansen nikdy neprošel přes odpor místních, vedení Tóhoku Šinkansenu přes zastavěnou část Tokia a Saitamy také nebylo hladké. Na druhou stranu tehdy ještě JNR jako výkupné místním postavili podle viaduktu ještě jeden pro… Číst vice »

Peeetr

Indičtí vtipálci. Maximum na trase 320 km/h, ale čumák tomu navrhují jak pro nadzvukové rychlosti 🙂

Vašek

Kdybyste si článek pořádně přečetl, tak byste věděl, že jednotky dodají Japonci a nebojte, ti moc dobře vědí, proč jednotky mají mít takové čelo.

Martin

Je to tak, je to kvuli tunelum… zmirnuje to raz…

Peeetr

Blbost. High Speed Rail Corporation of India Ltd. je indická firma, a do té vizualizace místní Ind prostě dal ten nejdelší čumák, který našel na fotkách japonských vlaků.

Martin

Japonci tam pravdepodobne dodaji i vlaky, takze to s nejvetsi pravdepodobnosti bude kachni zobak…

Původní Pražák

Takovouhle blbost demonstrovanou pod každým druhým článkem nelze považovat za vulgární a urážlivou?

Jiří Kocurek

Adresa sídla: Hyundai 700/1, Nižní Lhoty, 739 51, Česko

A to jste se vztekal, že to není česká firma, že by se malě zrušit.

Greta

Expert z Česka rád poradí, jak má správně vysokorychlostní vlak vypadat.

rtep

Příště se tedy zeptají vás…

Kalanis

Zkus to říct Japoncům. Ti mají některé soupravy jen do 100 a úzkou kolej a čumák pomalu na 400 (VRTky mají na standardu a 25kV, zbytek je celkem směska). Navíc tohle má dle všeho být japonská jednotka.

JiP

Jenom pro vasi predstavu proc ten dlouhy cumam, ten ma eliminovat predevsim toto…

https://www.youtube.com/watch?v=AUcsYcd_4Vc

Y.K.

Čumák pro nadzvukovou rychlost by byl špičatý. Tohle je hlavně kvůli tunelům a vtipálci Japonci s tím dávno jezdí. https://youtu.be/dLOVAuQPWns

Jiří Kocurek

Pán by raději NEFUK?