Automobilový průmysl Automobily

Hyundai vyrábí v Nošovicích auta deset let, už je sedmým největším plátcem daní

Hyundai i30 FastbackN. Foto: Hyundai
Hyundai i30 FastbackN. Foto: Hyundai

Automobilka Hyundai oslavila v sobotu deset let od zahájení výroby ve svém jediném výrobním závodě v zemích Evropské unie. Za tu dobu vyrobila společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech 2 835 000 aut, která byla exportována do 66 zemí světa. Investice, kterou stát podpořil pobídkami, přinesla vznik kolem 12 tisíc pracovních míst.

První modelem z Nošovic byl vůz i30 první generace, nakonec se za poslední desetiletí v Nošovicích vyrábělo nebo ještě vyrábí celekm devět různých modelů, několik let i vůz Kia Venga patřící sesterské značce Kia. Zatím poslední verzí je sportovní vůz Hyundai i30 Fastback N, jehož sériová výroba začala ve čtvrtek 1. listopadu 2018. Nejvíce vyrobených kusů má na kontě Hyundai Tucson (812.000 včetně inovované mild-hybridní verze), na druhém místě je Hyundai ix35 (603.000) a na třetím Hyundai i30 2. generace (530.000). Nejméně se vyrábějí sportovní speciály kategorie N (celkem 8.000 kusů), poptávka po nich ale roste, firma jich nyní vyrábí tisíc kusů měsíčně. Letos chce Hyundai vyrobit 340 tisíc aut.

Nejvíce aut z Nošovic jezdí v Evropské unii, jezdí ale například i v Austrálii, Mexiku, Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii. Na domácím českém trhu Hyundai prodal zhruba 3,5 % celé produkce.

Kromě aut se v Nošovicích vyrábí i převodovky, více než polovina z nich míří do sesterských závodů Kia Motors Slovakia (KMS) v Žilině a Hyundai Motor Manufacturing Rus (HMMR) v Petrohradu.

V Hyundai pracuje 3 300 lidí přímo, z toho 97 % jsou čeští občasné. Automobilku Hyundai do ČR následovalo dalších 15 korejských firem, které tady založily své české dceřiné společnosti a které představují hlavní dodavatele pro výrobu v Nošovicích. Tyto firmy zaměstnávají dalších 8 700 lidí. Průměrný hrubý měsíční příjem zaměstnanců společnosti HMMC (bez cca 40 korejských manažerů, kteří jsou placeni mateřskou firmou HMC) byl loni 39 921 Kč, v dělnických profesích to bylo 36 839 Kč.

Firma získala od státu pobídku ve výši 15 % celkové investice, tedy necelých pět miliard korun. Jen loni odvedla na dani z příjmu 2,28 miliardy korun, což ji zařadilo na sedmé místo mezi největšími plátci. Celkem už firma odvedla na daních a odvodech ze sociálního pojištění přes 12 miliard korun.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Všichni v rodině jezdíme s hyundai. Děda má i20, rodiče i30 a my jsme si pořídili Tucsona, protože jsme chtěli něco vyššího. Všichni si ty auta vynachvalujeme, komfort, vzhled, cena, servis,.. se vším jsme spokojeni a věříme, že to tak i zůstane nadále, děkujeme že vás máme hyundai. Rodina Veselých

  • Konečně ty auta od nich trošku k něčemu vypadají… jo, toho fastbacka přesně v této barvě bych bral z fleku nahned!

    • Pořídil jsem si ho před měsícem. Sice je v červené a je to jen Style, ale i tak super svezení…

  • Jsem zvědavý na prodejnost aut na čiště elektrický pohon, za několik let budou tyto auta velmi žádané a hyundai bude suverénním prodejcem v tomto odvětví, alespoň u nás, neboť jejich plány a uskutečněné cíle jsou bezkonkurenční (např. přes 20 elektroaut do 2 let) Takže jim držim palce.

  • Ani jsem netušil, že je tu nošovická automobilka tak dlouho. Každopádně vznik 12 tisíc pracovních míst je hezký, stejně jako číslo vyrobených vozů. Upřímně jim to přeju, Hyundai se jeví jako opravdu solidní automobilka.

Newsletter

Partneři


Výběr editora