Hytlák, Čmelák, pantograf i 810. Velký převod desítek historických vozidel ČD míří do vlády

Hytlák. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHytlák. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejstarším vozidlem je třínápravová cisterna z roku 1881, kterou muzeum označuje jako „dar z nebes“. 

Po letech příprav se pohnul z místa velký převod desítek historických železničních vozidel od Českých drah do majetku Národního technického muzea. Ministerstvo kultury poslalo zakázku na nákup souboru ke schválení vládě. Muzeum přitom mělo seznam hotový už v polovině roku 2019, tehdy také získalo od ministerstva kultury peníze.

České dráhy se historických vozidel zbavují, neboť pro ně nemají využití, navíc jsou finanční zátěží. Muzeum v nich zase spatřuje soubor unikátních strojů, které dokumentují vývoj železnice v českých zemích. Celkem jde o 65 vozidel z let 1881 až 1976, muzeum za ně drahám zaplatí 22 milionů korun.

Vozidla jsou různého stáří, určení i stavu. V souboru se nachází deset lokomotiv dieselové a elektrické trakce, 13 motorových a přípojných vozů, jedna elektrická jednotka, 14 osobních vozů, devět služebních a poštovních vozů, 15 nákladních vozů, čtyři cisterny, tři vozidla zvláštního určení (například nehodový jeřáb) a jeden pár podvalníků.

Na seznamu je například i slavná československá dieselová lokomotiva T669.0069 (Čmelák), která je zástupcem nejpočetnější sériově vyráběné lokomotivy na světě, legendární elektrická jednotka EM475.1 (přezdívaná pantograf, panťák či emilka) nebo úzkorozchodný osobní vůz Balm/ú 656 z roku 1966, který je posledním typem železničního vagonu vyrobeným v ČKD Tatra Smíchov. Na seznamu je i torzo nejstaršího dochovaného motorového vozu M220.104 z roku 1927, který pochází z úplných počátků motorizace železničních tratí v Československu, nebo klasická lokálka 810 ze 70. let. Nejstarším vozidlem souboru je třínápravová cisterna na přepravu lihu z roku 1881, kterou muzeum v materiálech označuje jako „dar z nebes“.

Cisterna z roku 1881. Pramen: NTM

Cisterna z roku 1881. Pramen: NTM

Nejdražší je zmíněný pantograf, za který muzeum zaplatí 2,299 milionu korun. Smlouva na celý soubor by měla být podepsána ještě v prvním čtvrtletí. Seznam vozidel s podrobným popisem má deník Zdopravy.cz k dispozici. Sbírka muzea se tím výrazně rozroste, dnes NTM vlastní 165 vozidel.

 

 

Tagy České dráhy historická vozidla ministerstvo kultury Národní technické muzeum NTM Top vláda
105 komentářů