Hradec – Náchod za půl hodiny. Další posun v modernizaci trati do Polska, SŽ soutěží projektanty
Stanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDC
Zmizí úvrať ve Starkoči a Václavicích, vznikne nový 1,5 kilometrů dlouhý tunel.
Chtěl bych se opatrně zeptat proč rovnou ne dvoukolejku alespoň do Náchoda (Hronova)? Dávalo by mi to tedy výhledově rozhodně větší smysl. Velké nádraží, potenciál stavby intermodálního terminálu, možnost propojky do Kudowy a dál do Klodzka, tedy ekonomická návratnost úměrná potenciálu dané oblasti i při dvoukolejném řešení. Kdyz jsem se díval na mapu, za Žďárem nad Metují by se ten oblouk dal kolem Ostaše narovnat zářezem, případně hloubenym tunelem. Rychlost do Police nad Metují by tak mohla být zvýšena na 160km/h, do Meziměstí na 120km/h, Teplice nad Metují – Meziměstí by pak prostorové uspořádání nebránilo zdvoukolejnit, dané spojení ve formě… Číst vice »
Takže se to má stavět stejně jako koridor Kolín-Choceň? Nechtěli by to mít před, nebo alespon potom, aby tudy šlo vést vlaky do Polska?
Měl jsem za to, že RS5 do Polska má vést přes Trutnov, nebo? A pokud má vést skutečně přes Náchod, chceme na tom zas škudlit a stavět to jednokolejně?
Napřed to má být přes Náchod a pak „až někdy“ přes Trutnov (novostavba). Někde jsem viděl na webu prezentaci ale už nevím kde
Mimochodem, od kdy „se ví“, že ten tunel bude potřeba?
Od okamžiku výstavby StEG do Náchoda, od zestátnění železnic, od vzniku republiky nebo až v mnohem pozdější době?
Návrhy na odstranění uvratě jsou z 20. let 20. století. Tehdy se to, ale pokoušeli řešit velkým pravotočivým obloukem za stanicí Starkoč. Tunel prišel na řadu až po 2. sv. válce.
A tu druhou úvrať řešili jak?
Koukám, že u toho Vysokova je to posunutý, takže odbočka na Starkoč bude jinde, nebo to natáhnou že Skalice rovnou na Studnici a nebo úsek Skalice – Trutnov zanikne?
Ve Skalici se trat rozdělí. Jedna kolej do Starkoče a druhá do tunelu a Náchoda.
Proč pak trať na Trutnov vést stále oklikou přes Starkoč, když jeho význam coby přestupu na Náchod zmizí a vesnice se 154 obyvateli by normálně nestačila snad ani na vybudování zastávky na znamení.
Pokud by se trať ze Skalice vedla přímo na Studnici, která má 1161 obyvatel, tak by se tam dala udělat dvoukolejná zastávka a vzhledem k novým vozidlům na trati by posun křižování na Studnice/Trutnov Poříčí byl mnohem reálnější.
Znamenalo by to sice novostavbu cca 3km trati, a vyšší stoupání, ale zkrátilo by to jízdní dobu Skalice – Trutnov o dobrých 10 minut.
Ano, i takováto varianta ze Skalice rovnou do Studnice byla prověřována, a vypadá to, že by to mohla být ona.
Docela by mě zajímalo, jak chtějí mezi Hradcem a Jaroměří dosáhnout těch 200 km/h. Nepřipadá mi, že by současné směrové parametry umožňovaly o moc víc než 120 km/h, možná nanejvýš asi 3 km dlouhý úsek hned za Hradcem, ale tam se to na tu dvoustovku ani nerozjede. Poměrně hustá zástavba v okolí trati neumožní ani výraznější narovnání oblouků, takže mě jako jediná možnost napadá úplně nová trať kopírující dálnici.
neznáte to „až“ 200? to že se to nikdy nevyužije je věc jiná..stačí když to na kilometru bude a v letáku to vypadá dobře 🙂
Těžko říct. Je i docela dobře možné, že tím je myšlena rychlost pouze pro klopidla.
? Vždyť ta trať tam je skoro úplně rovná.
Až na ty protisměrné oblouky u Předměřic, Lochenic a Smiřic, většinou ještě jako na potvoru umístěné uprostřed zástavby.
Zvětšení poloměru na dvojnásobek reálně posune osu té tratě o pár metrů (protože tam jsou maličké úhly o které to zatáčí).
To by se tam vešlo i bez bourání.
Větší (a výrazně dražší) problém jsou úrovňové přejezdy a řešení hluku.
Podle mě tam žádných 200 km/h nebude. Teoreticky by to asi šlo na části úseku z HK do Předměřic, ale to je vážně zbytečné. Něco mi říká, že jde o záměnu s parametrem nové tratě Jaroměř – Trutnov, která ale součástí v tomto článku popisovaného „provizoria RS“ není.
Úsek Hradec Králové – Jaroměř má být do 160 km/h, na rychlost do 200 km/h má být nová trať úsek Jaroměř – Královec, jak píšete. Zdroj YouTube SŽ: https://youtu.be/Ol1718Sx7l0?si=6LfcY1G59SiWizBD (informace o úseku Hradec Králové – Jaroměř začínají v čase 23:00)
Chápu že tento článek vyšel jako reakce na jakýsi posun v přípravách, ale celé mi to zavání politickým populismem a vypouštěnými vyjádřeními jak před volbami: Dělají se přípravy, přestože zatím není studie. SŽ oficiálně vypouští slova o 200km/h, přestože to platí jen o novostavbě dál na Trutnov. Mluví se o RS až do Náchoda, přestože zde je vládou a mezinárodními dokumenty stanovena jen RS5 v trase na Trutnov a Královec. A té, podle těch zatím nedokončených studií, nevychází socio-ekonomická přínosnost, aby to mělo cenu ji stavět. Pouští se slova o mezinárodních expresech v Náchodě a modernizací tratě přes Meziměstí s… Číst vice »
Já rozhodně podporuji lepší infrastrukturní napojení Náchoda a Broumovského výběžku. Nejlépe i intenzivněji směr Slezsko. Ale dokud Walbrzych bude na tom ekonomicky tak jak je, tak je rozhodující hlavně napojení na Jaroměř a HK.
Ale zkrátka to podle mě nelze dělat takto, jak zatím SŽ předvádí.
“ přitom není vůbec zřejmé, že polská strana s tratí za Meziměstím bude něco dělat.“
Už druhý rok dělá.
Co na tom soutěží? Prostě to dáme SUDOPu a jedem!
Projekt je to chvályhodny a všichni obyvatelé využívající vlak alespoň příležitostně se na něj těšíme. Škoda že už tak 40let není hotový. Bohužel při efektivitě a rychlosti fungování SŽ se můžeme vsadit, že do roku 2030 se ani nekopne a když konstelace hvězd k tomu bude, tak možná následující dekade se k tomu dostanou. Mezitím z nachodska odmigruje další část obyvatel, z důvodu nedostatku příležitostí a rychle dopravy do větších měst (všechna čest postupující D11), v produktivním věku a z náchodska se stane definitivně složením okres důchodců (a že k tomu už má velmi dobře nakročeno). Alespoň budou mít vnuci… Číst vice »
Z celého Česka se stane do 30 let země důchodců. Tahle země není a nebude pro mladý. Na to nemá nikdo z politiků koule.
Tak politici by byli, ale voliči jsou konzervy.
Voliči jsou důchodci.
Ne každej důchodce je konzerva. Je to jenom hanba těch, kteří jsou…
Věřte tomu, že můj děda, člen KSČM, je na tamější poměry progresivní. Nejen, že je pro LGBT manželství, ale dokonce trpí i klimatickou depresí.
My z Prahy jsme rádi, že obyvatelé náchodska se vystěhovávají, je to pěkný kraj a tak zde alespoň budou vhodné rekreační chaloupky k prodeji. Je třeba se na to dívat z více stran.
Ještě by mě zajímalo, jak velký by měl být sklon trati v tom tunelu a navazující trati do Skalice? Podle mapy to vypadá, že bude třeba na vzdálenosti kolem 4 km (od Dubenské obory) vystoupat kolem 80 – 90 m, to mi přijde dost hodně. Přitom v Náchodě za tunelem by pak trať opět klesala. Nebylo by lepší postavit tam raději o něco delší tunel a mít tak trať s menším sklonem?
Otázka zní – a vadí stoupání v tunelu? Bude v něm sucho, žádné listí, jezdit tam budou moderní vozidla s dostatkem výkonu….. A pokud by měl být problém, vezme se to oklikou po staré trati….
Ta sž jede, denně zadratovaná jedna trať, denně nějaké zrychlení. Tímto tempem v červnu doženeme i Čínu.
To bych opravdu nerad.
Vážení příznivci železnice a Vysokovské spojky. Zapomínáte v první řadě poděkovat bývalému hejtmanovi panu Červíčkovi, bez kterého by nic nebylo. V první řadě je nutné si uvědomit, že je vše v počáteční fázi a k damotné realizaci je stále daleko. Prioritou je nyní připravit projekt, který bude respektovat požadavky kraje na maximální zkrácení jízdních dob mezi Hradcem Králové a Náchodem (20 minut Ex bez zastávek) a HK – Broumov 55 minut (se zastavením v Náchodě, Hronově, a Teplicích n. M. a po trianglu mimo Meziměstí). Bohužel úsek Meziměstí – Broumov je zatím z celého projektu tak nějak mimo a nepočítá… Číst vice »
Já myslím,že pan Č.za to byl a je královsky placen ze státních peněz a jestli proto něco udělal,tak jedině z důvodu,že bydlí ve Vysokově.
No tak teď je hejtmanem starosta Hronova za ANO, který bere úplně stejné peníze, tak se necháme překvapit, co pro tento projekt udělá.
Přesně 👍 necháme se překvapit.Senátorský plat mu snad chybět nebude.
A to že bydlí ve Vysokově je plus nebo mínus? Vysokov z toho bude mít jen stavbu a bordel.
Mohl by tam nechat postavit zastávku. Ono by to tam i dávalo smysl pokud by tam zastavoval osobák HK – Náchod třeba každou hodinu, bylo by to pro ně jednoznačně plus.
Tunel povede přímo pod Vysokovem. Takže tam žádná zastávka určitě nebude. Jinak Vysokov je snad celostátní raritou, když tam územím obce procházejí tři tratě a na žádné není zastávka. Pokud by se na nějaké z těchto tratí vybudovala, tak by příliš nedávala smysl, protože i osobáky HK-NA budou jistě využívat tunel a nepojedou úvratěmi.
Druhá rarita je Stéblová. Pidi obec, co má zastávky dvě a to nové moderní. Zatímco na spoustě vytížených nádražích jsou nástupiště v katastrofálním stavu nebo “sypaná” = žádná
Já naopak myslel, že kvůli panu hejtmanovi to tak dlouho vázne.
Na prosazení spojky se podílely desítky lidí,nechali na tom hafo hodin času. Tím nechci význam práce bývalého hejtmana nijak přehlížet, protože prosazuje dobrou věc na správném místě, ale na spojku se tlačí desítky roků tzv. napříč politickým spektrem.
Vyřadit Meziměstí z pravidelného taktu by byla sebevražda pro obsazení vlaků a rána pro třetinu výběžku. Jezdit po Béčku vymyšlí lidé, kteří nemají o situaci na Broumovsku páru. Právě do Meziměstí se sjíždí busy, auta a kola z okolních obcí.
A byl by problém, kdyby se busy, auta a kola sjely v Ruprechticích místo v Meziměstí?
Byl. Jednak není místo, potom obyvatelé Meziměstí (dnes poměrně vlak využívají) by se na vlak…
Domnívám se, že chceme, aby byla železnice konkureceschopná. Meziměstí má měsíc nová nástupiště, vybavenou budovu.
2 minuty by se daly zkrátit na trati do Broumova.
To je nějaký divný syndrom být proti tomu, aby se pomocí toho béčka zrychlil podstatně důležitější Broumov, když do Meziměstí (z obou resp. všech tří stran) by se jezdilo i nadále?
Když sepíšu důvody proti: – Urbanistické uspořádání Meziměstí je takové, že nádraží je důležitou veřejnou budovou v centru města, přičemž snížení jeho významu může mít dopad na charakter a atraktivitu města (městečka). – Docházková vzdálenost z těžiště osídlení v Meziměstí na případnou zastávku u trianglu by byla delší zhruba o 500 metrů, došlo by nejspíš také k prodloužení přestupních vzdáleností na minibusy. – Ale co především, jak si představujete dopravní koncepci z využíváním trianglu? Expres od Náchoda na Valbřich by, předpokládám, jezdil (snad aspoň) ve 2h taktu. Jak byste k tomu chtěl doplnit expresy do Broumova? Taky ve 2h taktu… Číst vice »
Vidím jako potřebné dojet co nejrychleji Broumov – Náchod (- ideálně dále). Teoreticky by tato linka řešila i Kłodzko – NA, HK. Dnes tam jezdí jen Os (fakticky), protože ta trať je beztak hodně pomalá jak co do rychlosti a klikatosti, tak potřebou furt někde křižovat. Nebude-li, je pro dvě vrstvy myslím solidní prostor (technologicky to samozřejmě může být jiná otázka, ale nějaké ty ZZ a pár výhyben snad není tak nereálná věc). Dálkovka do PL ve výsledku půjde Královcem, takže si to představme jako Os úvraťující v Mezáru a Sp po spojce. Z Polska pak něco v rozsahu potřebném… Číst vice »
Psal jsem o stávajícím taktu, ten využívá Meziměstí možná víc, než Broumov. Jsem pro zkracování dob, ale pokud se nezačne s traťovou rychlostí tak se omezí služba. I ty dvě minuty mají význam.
Ale možná jsem nepochopil o který vlak jde.
Po takové investici vůbec nemá cenu řešit dnešní provozní model, to se bude muset udělat naprosto jinak.
V první řadě je potřeba zachovat obslužnost výběžku – hodinový takt. Pokud bude trať prrocházet obcemi tak, jako dnes dojde pouze k časovým změnám, nic se nedá dělat jinak. Vyřadit, nebo omezit z obsluhy Meziměstí je nesmysl a jsem přesvědčený, že by se zastupitelstva Meziměstí a odcí kolem aktivně bránila.
Pokud se ale bavíme o nějakých vlacích mimo obsluhu, tak to je opravdu jiná záležitost.
Tam na to Kladsko chybí asi pět kilometrů, je to fakt ostuda
Před léty už to bylo téměř na spadnutí, když do toho hodili vidle občané Otovic. Obávali se hluku a prašnosti. O obnovu tratě měli zájem hlavně Poláci, chtěli tudy přes naše území vozit kámen z nedalekého kamenolomu na Mieroszów a Walbrzych. Byla by to pro ně významná zkratka. A teď už jen, co znám z doslechu: když v Otovicích změnili názor, Poláci jim vzkázali, že o trať už nestojí, protože si to už vyřešili sami.
Případné propojení nebylo plánované pro převoz kamene, ale pro osobní dopravu (na to byla asi v roce 2010 zhotovena studie proveditelnosti).
Tuším v roce 1993 jistý nadšenec začal rozhýbávat politiky na obou stranách, bohužel sdělovací prostředky vyvolaly obavy v lidech, že jde jen o kšeft, že se má vozit kámen. A bylo po všem.
„Byla by to pro ně významná zkratka.“
Podívejte se do mapy.
Některých jednání jsem se zůčastnil, vždy se jednalo o osobce, o okruhu (Meziměstí- Broumov- S. Stěnavka-Nová Ruda- Valbřích-Meziměstí).
https://www.youtube.com/watch?v=od9EavL1bQI&t=7s
V Polsku zájem je, jen náš HK kraj musí zase věc postrčit dále. Loni zde byl článek, kde byla obnova spojení zmíněna.
No ale kdo by tím jezdil, kdyby to spojení k dispozici bylo?…
Máte pravdu. Jako častý cestující v tomto úseku jsem psal minulý rok na kraj i přímo hejtmanovi a pan Červíček na můj dotaz osobně odpověděl, kde psal víceméně to, co je v článku. Zřejmě na tom fakt makal.
Obnova trati z Broumova do Střední Stěnavy zde byla loni v článku zmiňována, pokud bude HK kraj aktivní , Poláci zájem mají.
Nevím, jak jste na to přišel, ale s elektrifikací se počítá i do Broumova a průjezd triaglem v Meziměstí pro Sp je zvažován dokonce ještě předtím, než se má stavět.
SŽ vůbec funguje hodně zvláštně. Projekt libické spojky a studie k modernizaci trati Poděbrady – HK obecně sleduji již od střední školy a dá se bezpečně říct, že se tam do roku 2030 nekopne. A to je to prakticky rovná trať s jednou zástavkou ve Chlumci, která by šla přestavět na 200km/h jednoduše a bez tunelů. Nová trať do Liberce má schválenou studii, ale do stejného roku se možná, při dobré konstelaci hvězd a nízké aktivitě slunečních erupcí, podaří zjistit poloměr oblouku u Řepova před Mladou Boleslaví… A tady, na části regionální tratě, byť ten přínos i pro svoje občasné… Číst vice »
Souhlas. SŽ funguje velmi zvláštně, ale vždycky je z toho na sto honů vidět snaha stavebních firem zajistit si práci, vždyť „zdroje jsou“. Málokdo věří, že se to někdy postaví, radost z toho budou mít hlavně projektanti. Zvláště rychlost 200 km /h na 17 km úseku mezi HK a Jaroměří je úchvatná, jen se rozjedem, tak budeme brzdit. A proč dvoukolejka až do České Skalice (že by to sbad bylo natolik výzmané velkoměsto?) a potom jednokolejka. Jaksi to nedává smysl. A 160 km/h prakticky v původní stopě, to snad nemyslí vážně. Vysokovský tunel smysl má, ostatně mluví se o tom… Číst vice »
Vámi navrhovaná rozumná varianta je naprostý neekonomický nesmysl.
Takže ekonomický smysl? 😲
Express nebudou zastavovat v Jaroměři a 200 bude pokračovat až do Skalice, takže 200 v pohodě využijí. Skalice není velkoměsto ale budou se tam dělit směry na Náchod a na Trutnov, proto tam bude končit dvoukolejka.
Než se začnete rozčilovat tak to chce nejdříve použít hlavu a MYSLET.
Myslím. Znám to tam jako svý boty. Zatížení tratí (dnešní, budoucí vyšší nebude, protože auta, home office a jiné vymoženosti), demografii, spádové poměry obcí a mnoho dalšího. .. aby se vešly vlaky od Trutnova a od Náchoda: nákladní vlaky tam skoro nejsou a nebudou (uhlí do Poříčí časem skončí jako každé uhlí), u osobky – náklady na veřejnou dopravu rostou, stěží se objdeme bez spojování/rozpojování jednotek, jak je to obvyklé ve světě, ostatně vejdou se v pohodě i dnes, protože hradlo Rychnovek. … expresy – kam? Expres do Náchoda bez zastavení v Jaroměři, což je uzel, což vám asi nedošlo.Stěží… Číst vice »
Expresy budou jezdit do Polska, vše je popsané v zadání stačí si ho přečíst. Jaroměř dneska není žádný uzel, jediné vlaky co dnes začínají v Jaroměři jsou osobáky na Dvůr a i ty po zdvoukolejnění budou jezdit až do/z Hradce. Na zbytek nemá smysl reagovat.
Smysl dvojkolejky je, aby se tam vešly vlaky od Náchoda i od Trutnova.
Mám pocit, že píšete jako typický točvolant. V Jaroměři stavět všechno nemusí, takže z těch 200 se bude brzdít třeba jen na 100. Dvojkolejka proto, aby se tam vlaky v pohodě vešly. Podle mě by měla být dvojkolejná trať všude, kde MD objednává rychlíky. Hlavní silnice se taky nestaví v jednopruhovém provedení. Pro cestujícího to mít význam bude, ne každý chce kroutit 1:43 kolečkem, super rychlík po VRT to zvládně ještě rychleji. Rozumný projekt to není, když se to bude dělat v podstatě celé nové, tak 160 km/h je spíš minimum (a jen prtoto, aby se nemusely odstraňovat všechny přejezdy).… Číst vice »
Jako (skoro) všichni zapomínáte na to, že vlaky a tratě mají sloužit lidem. Poptávka po železniční dopravě kromě hlavních tratí a příměstskédopravě kolem opravdu velkých měst spíše klesá a všechno včetně nákladů se stěhuje na silnici. Tenhle trend nezměníte rychlostí 200 km/h a vaším nadšením pro železnici. Obyčejný občan se o železnici nezajímá a z auta se vyhnat nedá. Prostě jezdit po silnici je znakem svobody pohybu a ani superrychlík do Náchoda to nezmění . Úkolem železnice je poskytnout alternativu za rozumných podmínek pro ty, co nechtějí nebo nemohou jezdit po silnici. Obávám se, že takových lidí je zatraceně málo.… Číst vice »
Trať z Hradce do výběžku perspektivu má i pro cesty do práce. Dlouhé jízdní doby, to je velká rezerva. Hůř na tom je trať do Trutnova, kde po dostavbě D11…
Vždyť budou sloužit lidem.
Rychlostí se trend změní, kratší doba jízdy bude mít smysl.
Silnice je znakem svobody, a svobodného škodění otatním.
Bez rachlosti, zkracování tras a nových kolejí neposkytne železnice alternativu.
Až se zdraží silniční doprava, tak lidí co budou jezdit vlakem přibude.
Zastavování v Jaroměři s expresama bude zbytečné, pokud tam budou zastavovat další vrstvy vlaků R a Sp.
Svatá prostoto, fakt si myslíte, že miliardovou investicí pohnete nechutí Čechů k delšímu dojíždění do práce a odnaučíte je jezdit autem? A expresy? Do Polska? Přes Náchod nebo snad Trutnov? ? Poláci preferují Lichkov – Miedzylesie. Dokonce už tam na české straně máme i to ETCS .. Už mě nebaví diskutovat se zastánci „všeobecné železniční povinnosti“ jejichž rozhled nesahá nikam mimo rozchod 1435 mm. Dělal jsem železnici už v době, kdy jste ještě nebyli na světě, prodobných možná z vaší dokonce i mé strany hezkých projektů už jsem viděl tucty a nepostavilo se nic ani v dobách, kdy byl státní… Číst vice »
„Už mě nebaví diskutovat se zastánci „všeobecné železniční povinnosti“ jejichž rozhled nesahá nikam mimo rozchod 1435 mm.“
Takže opět starý, osvědčený způsob, když dochází argument, nasadíte nálepkování. A nakonec, jestli Vás to nebaví, tak co tu děláte?
Já bych raději zůstal u věci. Vlaky jezdící přes Lichkov obslouží mnohem méně obyvatel, než vlaky jezdící přes Náchod.
Obecně, pokud je hromadná doprava ve veřejném zájmu, tak musí, pochopitelně s rozvahou, předcházet nabídka poptávce. Region o kterém je řeč si vzhledem k tomu, jaké má od státu podmínky, zaslouží suprovou obsluhu.
Kdyby se ta trať stavěla pro parní lokomotivy, tak ty by opravdu měly určitý problém se na těch 17 km rozjet na dvoustovku. Jenže to má být pro moderní vlaky, co se rozjedou běžně na 4 km a zabrzdí na polovině, v případě nouze i na poloviční vzdálenosti. Takže kromě expresu by tu dvoustovku mohl využít i rychlíček, co v Jaroměři bude zastavovat.
On ten rozjezd na 200 a náslkedné brždění něco stojí. Fyzika funguje, i kdfyž to někteří zde diskutjící neradi vidí. Má někdo chuť spočítat energetickou náročnost snížení jízdní doby na 17 km o pár minut?
„Má někdo chuť spočítat energetickou náročnost snížení jízdní doby na 17 km o pár minut?“
Je to Váš argument, rozhoně k věci, tak to vypočítejte. Co se týče brzdění, tak tam zná fyzika jev rekuperace.
Navíc řešíte stejný efekt u silnic? Třeba ve zmiňovaném regionu na místních silnicích je plynulost jízdy víte kde? Až budete u toho počítání, zjistěte průměrnou energetickou náročnost malého balíčku dovezeného z tramtárie.
Přesně tak, ten úsek Praha – Hradec taky nechápu, když do z Prahy skoro stejně vzdálených Pardubic je cestovní doba vlakem skoro poloviční…
Ale nejsou v tom Hradečáci sami, třeba Praha – Turnov, to je také podobně daleko a také to trvá takto dlouho…
Protože napřed se do HK musela dodělat dálnice, aby měli točvolanti argument o zbytečnosti železnice.
To bylo v roce 2006. Co se dělo od té doby?
Točvolanti škodí stále.
Jak to tak vypadá, pán patří doskupiny „nemám auto z ideových důvodů/ nemám na auto peníze/nemám peníze na pohonné hmoty“ Jistě vyberete správnou variantu.
Taky může být skupina nemám chuť potkat se v ose s nějakým feťákem/ožralou. Co to jsou ideové důvody jsem nepochopil.
To je tím, že SŽ funguje na politickou objednávku a prioritizace staveb (případně optimalizace sítě) a strategie jsou na MDČR sprosté slovo (jinak by se politici typu Červíčka nemohli holedbat, že prosadili novou stavbu). Ale harmonogramem bych si opravdu hlavu nelámal. Pro období 2027-2035 SŽ podle oficiálních harmonogramů plánuje stavby tak za 2 biliony a na příští rok má na stavby 62 mld. Srážka s ekonomickou realitou bude stále ten balík staveb, které „začnou do r. 2030“, odsouvat až…kdovíkam.
To, že o stavbě rozhoduje politik považuji za správné, jde o zástupce veřejnosti a tak rozhoduje o věcech veřejných. Jinou cestu neznám, vlastně jo, ale ta doba je už za námi. Můžeme debatovat co je správné a potřebné, a co není. Můžeme jít k volbám. Naštěstí.
A to ještě je z těch 62 miliard polovička na údržbu.
Začátek stavby konec 20. století to se ještě změní vláda a nikdo neví co bude.
Pardon konec 20 let…..
Když (Až) vyhraje příští rok volby opozice, tak to vlastně budou ti lidé, kteří tam současné vedení Správy Železnic dosadili. Předseda správní rady SŽ je mimo to Martin Červíček za ODS – bývalý hejtman KH kraje a senátor za Náchod pocházející z Vysokova.. a současným hejtmanem se stal starosta Hronova za ANO, takže s politickým tlakem na tuto stavbu by problém být neměl.. odtud také asi plyne to schválení výjimky.
Když dodnes není hotová trakce Týniště nad Orlicí – Letohrad a nebude ani s těmi Kvasinami tak mi připadá celý projekt objezdu Náchod jako nereálný. Nový tunel u Skalice odstranění úvratí dvoukolejka a vlhké sny přitom se nezmůžeme ani na trakci d Týniště?
Tak nevím, co hulíš, ale elektrizační stavba Týniště-Solnice má tento měsíc začít.
Viděl jsi někdy mapu? Do Letohradu je to z Častolovice pořád daleko
No vzhledem k tomu že žádná stavba do Letohradu nebyla schválená ani se nedělala žádná studie, tím pádem se nemůže stavět. Ale stejně nerozumím spojitosti Letohradu a Náchoda.
Viděl, ale stavět tam dráty kvůli tomu, že o tom halucinuje duševně nemocný Štancl asi nebudeme, že?
Prosimvás, neříkejte elektrizaci a natažení drátů „trakce“. Trakce je tam už teď.
Gramatický hnidopich: „1,5 kilometrů dlouhý tunel“ je sémantický nesmysl. Je dlouhý pouze 1,5 kilometru…
docela vtipné označovat traťový úsek “Náchod-státní hranice”, když např. železniční spojení právě Náchoda s Polskou Kudowou-Zdrójí je jaké je 😉 (není)
Třeba je to první krok. 🙂 No asi bohužel ne, no. A přitom takový kousek, dokonce i ta hlavní silnice se má brzy uvolnit objezdem…
No a co dál z Kudovy do Kladska stejně e vede jen lokalka.?
Ano, ale to i ze Szklarské Poreby. A taky tam funguje návaznost z Harrachova. A jako pardon, ale myslím si že mnohem víc lidí by ocenilo spojení Hk-Náchod-Kudowa Zdrój-Kladsko, než Náchod-Mieroszow. Docela mě fascinuje autobus jezdící z Náchoda do Kudowy Zdróje naivně zastavující i na vlakovém nádraží v KZ (úplně mimo časy odjezdů vlaků z KZ).
Např. v pondělí 6.1. dojede z Náchoda autobus do KZ na vlakové nádraží v 11:26, a vlak odtamtud jede v 11:16 a další za dvě hodiny, fascinující.
Po které občas projede rychlík…
co se bude modernizovat mezi Náchodem a Broumovem, když jízdní doby zůstanou stejné? A Česká Metuje by spíš potřebovala nádraží opravdu v České Metuji a ne takhle mimo..přitom trať vede přímo okolo
Česká Metuje to proti třeba Polici nad Metují má vlastně ještě dobré, inu kdysi někde nechtěli ani trať poblíž…
Ta trať byla stavěna především jako koridor, obsluha území byla na druhém místě.
Frank má pravdu, původně měla železnice vést přes Polici, ale místní si odhlasovali, že ji tam nechtějí.
Toto je naprosto nepodložená věc, ano, říká se, že formani v Polici brojili proti dráze, ale nikde žádný zápis není. Společnost StEG budovala trať, která měla spojovat Prusko s Rakouskem. Proto dvojkolejný tunel a dvojkolejné mosty, proto obrovské nádraží v Meziměstí.
Mě to kdysi vyprávěla moje zlatá Bukovická babička, ročník 1923, když pro mě přijela autobusem z Police na nádraží když jsem byl malej kluk . Ano vím , že ani ona to nepamatovala , ale prý se to v Polici řešilo i před druhou světovou válkou jak to napravit
Jakože by tam byla ozubnice, nebo už od Hronova by začaly nějaké tunely a viadukty…?
V době výstavby bylo nádraží v této vzdálenosti považováno za velmi rozumně umístěné.
tak Police má s Policí společné opravdu jen jméno, ale tady se má stavět poměrně velká investice do lesů mimo území..přitom trať vede v blízkosti obce a není problém tam udělát nádraží v docházkové vzdálenosti..žádné terénní či jiné překážky tam nejsou..
znám to tam velmi dobře, v docházkové vzdálenosti je pár domů na “ náhorní plošině“, většina domů obce je v hlubokém údolí vytvořeném Metují, hodně jsem se tam nachodil a najezdil na kole, navíc tam není ani přímá cesta přes pozemky z “ centra“ od úřadu odhaduji k nejbližšímu bodu trati zhruba 500 metrů a převýšení 50 ? Čili by se pochod od úřadu zkrátil zhruba o 500 metrů oproti současné poloze nádraží ?
možná místo odhadování stačí použít pro měření mapu a od úřadu je to k trati 200m, což oproti současnému 1km je docela výrazný rozdíl v docházkové vzdálenosti, výškové převýšení tam sice je, ale nic dramatického..to navíc je i k současnému nádraží nastejno
Naprostý souhlas, ano to je vzdušnou čarou, to je skutečně výborný plán, tleskám :). Jenže pak se stačí kouknout do katastru nebo vědět, že jeden každý barák tam má svou parcelu s plotem a bude se muset okolo, nebo snad tunelem ?
U té Police nad Metují by mě zajímalo, kdo vymyslel název stanice. Protože kolem ní je několik vesnic a Police jako obec je hodně z ruky. Ještě bych pochopil třeba název Bezděkov nad Metují, ten je blíž.
No ona to byla původně soukromá trať zastřešená mocnářstvím navržená někdy kolem 1870, tak kdo ví s jakou logikou a jak velkými obcemi v okolí se v tehdy v soukromé firmě “ počítalo“ ..
Autobusová zastávka začíná Bezděkov nad Metují, … 🙂
stejná logika jako Střítež, Kaplice-nádraží
železnice se líp prodá, když se nádraží jmenuje po velkém, byť vzdáleném, městě
Nádraží Police nad Metují je v katastru obce Bezděkov nad Metují a i proto je název zastávky autobusu Bezděkov nad Metují, železniční stanice Police nad Metují.
Aneb proč si to neudělat složitější.
Především elektrizace a zabezpečení.
já kdysi četl jinde, že má dojít ke zvýšení traťové rychlosti, ale to moc nevypadá
Zajímalo by mě, jestli dojde i k bezúvraťovému napojení ve směru do Starkoče od Náchoda.
Jsem si jistý že východočeští šotoušci uspořádají na rozloučenou s úvratí důstojnou tryznu. Své couvání si nenecháme vzít…
To už jsme si vzít nechali.
Mezi Václavicemi a Starkočí od tohoto GVD už nic pravidelně nesune.
Asi došlo k nepochopení. Mám na mysli bezúvraťovou linku Náchod – Trutnov, kterou má v oficiálním plánu provozovat KHK. Tak jestli s tím bude v projektu počítáno.
Trať ze Starkoče do Vaclavic zůstane takže není nutné se loučit. A necouve tam nikdo ani dnes.
ne, nebylo by to k ničemu užitečné – na dálkové linky to nedává smysl vůbec, a na dojíždění do Náchoda z blízkého okolí jsou o hodně lepší busy
Například KHK má ve svém plánu dopravní obslužnosti (který je veřejně dostupný) při této infrastruktuře v plánu provozovat v hodinovém taktu přímé vlaky Náchod – Trutnov s JD asi 40 minut. To mi zrovna nepřijde jako špatná vize. Jedná se o spojení 2 okresních měst 20-30k obyvatel s né úplně malým osídlením po trase plánované linky. Přitom po silnici to znamená podobnou JD a velká šance na zlepšení u IAD v tomto směru do budoucna ani nebude. Autobus pak bude pomalejší vždy. Současnost je nejlepší spojení vlakem 1h se dvěma přestupy nebo 1h 15min se jedním přestupem, stejně tak přímý… Číst vice »
Máte pravdu, poplet jsem to.
To je výborný dotaz, Dane. Hele existuje takový portál zdopravy.cz a tam o tom občas píšou. Vlastně o tom píšou i v tom článku, co pod ním diskutuješ. Never mind…
Že jsem se o tom nedočetl. Možná bude mýlka, že myslíte přímé vlaky od Jaroměře do Náchoda, které ale již přes Starkoč nepojedou. Já myslel vznik trianglu u Starkoče, který by umožnil i přímé vlaky bez úvratě v relaci Náchod – Trutnov, které má v plánu provozovat KHK ve svém oficiálním plánu. .
Náchod – Trutnov se může bez úvrati jezdit přímo už teď, přes Adršpach. A v sezóně tam zrovna celý jeden pár vlaků jezdit bude! 😀
Pokud ten Vysokovský tunel fakt bude, tak význam Starkoče se 150ti obyvateli bude max. jen jako výhybna a kdyby navedli trať od Studnice přímo na Skalci (cca 3km + výhybna ve studnici) tak by se Trutnov – Skalice jezdilo o hodně rychleji.
Co se rychlejšího spojení Trutnov – Náchod týká, tak v případě návaznosti autobusů v Kostelci by to bylo nejrychlejší (cca 50-55min).
V současnosti je to 80 min autobusem, nebo 75 min vlak s přestupem.
Tak nějak jsem nepochopil, proč byly tyto stavby kvůli VRT zmraženy, když mají význam samy o sobě a vedou ve směru, kterým VRT vést neměla. Naopak se zpětně ukazuje, že kopat do hotového se bude ve VOChoc, protože jestliže se nakonec rozhodlo, že VRT do HK skončí sjezdem v Kratonohách, tak se tam budou vkládat výhybky…
Na metru C zvládli vložit výhybku za šest dní. Tak schválně, jak dlouhá bude výluka tady. Ano, tohle snad bude větší výhybka na větší rychlost, ale zase nebude v tunelu
Výhybky na železnici se běžně pokládají za týden.
Za noc se dají položit, sprovoznit pak zabezpečovačku je náročnější.
Zajímalo by mne zda mají Poláci v úmyslu něco dělat s tratí mezi Mezimestim a Walzbrychem.
A nedělá se na tom?
Na tom Poláci postupně pracují. Už vloni se zvýšila rychlost na většině trati z 30 km/h na 70 km/h. Je tam nový svršek. Zbývají jen kousky, stanice Mieroszów a tunel u Unislawi.
Wow. A DOZ taky bude, nebo jen dědek na stavědle každé sudé úterý dopoledne?
To netuším. O DOZ jsem nic v souvislosti s tou tratí neslyšel, tak asi dědek na stavědle zůstane. Zatím tedy zůstává…
Tu dvojkolejku vážně plánují jen do České Skalice? Takže i ten nový tunel by měl být jednokolejný? O kolik dráž pak vyjde stavba dalšího tunelu, až zjistí, že jedna kokej tam nestačí, oproti tomu, jdyby stavěli rovnou dvojkolejný tunel?
Jinak, i na té trati z Náchoda do Meziměstí je už dnes dost hustý provoz, jak tam chtějí dostat ještě mezinárodní dopravu a přitom ponechat jen jednu kolej?
No, já hlavně doufám, že ta dvojkolejka bude až k rozcestí Trutnov – Broumov, ne jen do Skalice.
Nevíte, od jaké délky tunelu musí být paralelní tunel z bezpečnostních důvodů?
Doufám, že se podaří udělat alespoň v Náchodě z nádraží k tunelu (rozplet na NMNM a Č.Skalici dvě koleje.
Pikantní je že Česká Metuje ani není součást stavby, ale jedná se o samostatnou stavbu.
Překvapivé, jak daleko je (v mapě) z Náchoda na státní hranici s Polskem.
Záleží kde , třeba u Bohumína 300km.
V Náchodě, Francimorko, v Náchodě.
Mám obavu, aby začlenění do větší a megalomanštější stavby neoddalovalo realizaci Vysokovské spojky, která je potřeba sama o sobě a co nejdříve.
Myslím že by to naopak její realizaci mohlo pomoci.
Je to přesně tak.
K realizaci je potřeba kladné ekonomické hodnocení více jak 5%. Bez RS5 se toho nedosahlo (viz nedokončené studie). Takže buďte rádi, že je to součást RS5 a jde se konečně do přípravy.
Tak kladně to pravé vyšlo díky tomu že RS5 za Hradcem nebude a expresy budou jezdit tudy. Bez expresů by to nevyšlo.
A pak, že to bez studie proveditelnosti nejde.
Možná jo , ale tady to bez ní nešlo. Obrázky zde uvedené jsou právě že studie a celá studie je v podkladech soutěže.
Pokud to bude ve stávající stopě, tak tam té 160 moc nebude.
160 km/h bude v techto usecich: Hrade Králové- Smiřice, dále pak Rychnovský- Česká Skalice.
Vysokovská spojka je podle mě jedna z nejdůležitějších a nejpřínosnějších staveb v Česku. Pár kilometrů dlouhý tunel naprosto zásadně změní dopravu mezi krajským a okresním městem.
Snad se to zrealizuje a vyrazne zkrati jizdni doby nejen do Nachoda, ale celeho Broumovska. Snad by se opet objevil i primý vlak Pha-Náchod.
Jo, mohli by tam protáhnout v současné době krátké spoje R10 (Hradečany). A pak to teda asi přeznačit na jinou linku.
Dokázal bych si i představit, že v turistické sezóně by mohl jet až do Broumova
Ve Č.Skalici by se pripadne mohly vlaky delit. Pulka na Trutnov, druha pulka na Náchod-Broumov. To by mohly jezdit nejake pekne jednotky.
Hele, ne. Jako šotouš půlení vlaků miluju, ale je to hodně náchylné na zpoždění, které se pak velice agresivně přenáší. Zvlášť když obě větve vedou po dlouhých jednokolejkách. A ještě k tomu jednokolejkách, na kterých jezdí krom té větvené linky ještě osobáky, spěšníky a občas i náklady. Křídlový provoz je super třeba z Brna do Hrušovan s tím, že jeden vůz odbočí po klidné krátké slepé trati do Ivančic. Nebo třeba v Anglii z Londýna do Bournemouthu, kde pak přední jednotka zůstává rychlíkem a zadní jede po stejné trati jako osobák. Ale tady bych se toho dost bál. Navíc tu… Číst vice »
Česká Metuje je opět zásadním bodem jakékoliv modernizace. Doufám, že tamní hajzlíky přežijou i tento investiční záměr…
Nicméně super, konečně se někdo probudil a vzal to za správný konec.
Vysokov pro Náchod nebude, ale jestli je k tomu zapotřebí pohádka o expresu …-Waldenburg-Breslau, tak ji pojďme vyprávět.
BTW vyhlašuju soutěž o pohádku, která vyrobí bypass Kostelce u Jihlavy směr Telč a přileje na to tu půlmiliardu (výhybka, most, ESA, nástupiště + chodník). Proti Vysokovu za hubičku.
Pikantní je že Česká Metuje ani není součást stavby, ale jedná se o samostatnou stavbu.