Hradec Králové dokončil nákup elektrobusů. Pochvaluje si výdrž, přitápí ale naftou

Autobusy SOR NS12 Electric v garážích Dopravního podniku města Hradce Králové. Foto: Jan SůraAutobusy SOR NS12 Electric v garážích Dopravního podniku města Hradce Králové. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik města Hradce Králové (DPmHK) je od tohoto měsíce dopravcem s největším podílem elektrobusů v zemi, ještě donedávna v

Dopravní podnik města Hradce Králové (DPmHK) je od tohoto měsíce dopravcem s největším podílem elektrobusů v zemi, ještě donedávna v celé střední Evropě. Převzal poslední ze série dvaceti elektrobusů SOR NS12 ELECTRIC. Firma další rozšíření flotily elektrobusů neplánuje, chce udržovat podíl svých dopravních prostředků zhruba půl na půl mezi elektřinou a naftou.

Zatím jsme příjemně překvapeni. Zejména výdrží baterie, která je delší než výrobce deklaroval. Garantováno máme 180 kilometrů, zvládají běžně 230 kilometrů na jedno dobití,“ řekl generální ředitel DPmHK Zdeněk Abraham. V Hradci Králové už delší dobu testovali trojici jiných autobusů, dodávka 20 elektrobusů je největší objednávkou v této kategorii i pro SOR. Podle Abrahama někteří řidiči už soutěží mezi sebou, kdo dojede na nabití nejdále, zatím je rekord přes 260 kilometrů.

Nákupem elektrobusů se dostal počet vozidel na elektřinu zhruba na poloviční podíl. DPmHK má 63 trolejbusů a elektrobusů a 67 naftových autobusů. „Je to podíl, který chceme strategicky držet. Musíme být připraveni i na situace, že dojde k výpadku elektřiny a nechceme mít flotilu postavenou jen na jednom typu pohonu,“ vysvětlil Abraham. Nákupem elektrobusů kleslo průměrné stáří vozidel v Hradci Králové na 6,87 roku. Nákup financoval DPmHK hlavně z evropských dotací.

Elektrobus na hlavním terminálu v Hradci Králové. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraElektrobusy se dobíjí i na hlavním terminálu MHD, kde vznikly speciální stanice. Během půlhodiny zde mohou dobít až 30 % kapacity baterie. Foto: Jan SůraI v moderních elektrobusech nechybí původní děrovací označovač jízdenek. Foto: Jan SůraAutobusy SOR NS12 Electric v garážích Dopravního podniku města Hradce Králové. Foto: Jan SůraNezávislé topení na naftu. Foto: Jan SůraDobíjení elektrobusů v garážích DPmHK. Foto: Jan Sůra

Kvůli rozšíření počtu elektrobusů DPmHK musel rozšířit své dobíjecí zázemí. Přes noc se autobusy nabíjí pomalu v garážích, přes den slouží pro rychlé dobití také dvě nové stanice na hlavním terminálu, kde se během půl hodiny může dobít zhruba 30 % kapacity. DPmHK v Hradci Králové vybuduje ještě tři další nabíjecí stanice. Vzniknou na konečné autobusů a trolejbusů na Slezském předměstí v lokalitě Na Cihelně. Všechny autobusy sledují dispečeři online, vědí například i stav jejich baterie a správnost nabíjení.

Nové autobusy ale nejsou zcela bezemisní. Kvůli vysoké spotřebě baterie pro vytápění vozidla je výrobce dodal s nezávislým naftovým topením. To používají autobusy pro vytápění převážně v zimním období. Spotřeba tohoto nezávislého topení je kolem tří litrů za hodinu.

Tagy Dopravní podnik města Hradce Králové DPMHK elektrobus SOR NS12 Electric
27 komentářů