Hostem podcastu bude sběratel Ikarusů a profesionální řidič Milan Jiroš, ptejte se

Ikarus 280. Pramen: Archiv Milana JirošeIkarus 280. Pramen: Archiv Milana Jiroše

Kvůli Ikarusům se Milan Jiroš naučil maďarsky.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
6120

Zdravím Milana, a rád bych se zeptal jak to vypadá se zprovozněním nějakého ze dvou zachráněných ikarusů 280.87 z Tábora. Jednalo se o úplně poslední dodané vozy typu 280 do ČR v roce 97

Padre

Můj tatínek dostal na počatku šedesátých let poukaz ROH na rekreaci na Rujaně.Prvni část cesty byla letounem IL 18 společnosti Interflug z Prahy a skončila mimořádným technickým přistáním v Drážďanech.Nasledoval přestup do autobusu Ikarus 55.Celou cestu se z motoru autobusu silně kouřilo a u Berlína se zastavil.Po opravě cesta pokračovala druhy den včetně kouře a před Stralsundem motor zdechl definitivně .Zbytek cesty dojeli odboráři vlakem a poslední část po svých.

Martin Liška

Je sběratelů autobusů zaměřených na značku Ikarus víc nebo jste jediný?

majkl

Dobrý den,
několik rychlých dotazů.

Kolik máte aktuálně provozních Ikarusů, tedy lze s nimi okamžitě vyjet?
Kolik času ročně strávíte opečováváním svých plechových miláčků?
Kde jste se naučil maďarsky a na jaké znalostní úrovni ji praktikujete?

Děkuji a přeji vše dobré.

Štěpán

Chystáte se, prosím, sbírku doplnit i o některý z trolejbusů značky Ikarus? Předpokládám, že pokud ano, byl by nejspíš statickým exponátem (čeští sběratelé už vlastní vozidla ZiU-9 a 14TrE, která nejsou k provozu v tuzemsku schválena). Děkuji Vám a přeji všechno dobré.

knedlo

Počul som legendu, že s Ikarusom 280 by sa dalo jazdiť aj pod vodou. Aj to niekto vyskúšal?

tajemný em

No ovšem. Akorát musely dokonale těsnit všechny dveře a hlavně gumová „harmonika“ mezi oběma sekcemi, protože ta bývala u hodně jetých vozů samá díra. Řidič musel mít potápěčské zkoušky a kurz plavčika. A taky dno řeky nesmělo být příliš bahnité, aby neprokluzovala kola. Motor je tak dokonale vyřešený, že spaluje i nasátou vodu, což třeba naše Liazy nikdy nesvedly. Dokonce existují bojové ponorky na bázi I280.10, akorát to je přísně tajné. Ruská armáda je má v Černém moři nachystané k útoku, čekají jen na Putinův přimý rozkaz. Když existovaly Ikarusy na kolejích či jako pojízdná letištní schodiště, proč by nemohl… Číst vice »

Jiří Kocurek

Rádio Jerevan k tomu dodává: Ano, mohl. Vzduch do motoru byl přiváděn šnorchlem po vzoru tanku T55. Narozdíl od T55 má Ikarus pozitivní vztlak, tudíž plave, a tak bylo potřeba kabinu zaplavit a řidiče vybavit aqualungem. Při zkouškách se cestující utopili a tak bylo od experimentu upuštěno.

slsp

Samozrejme. Do vody to slo super, ale potom nejaky chumaj otvoril dvere.
https://stranypotapecske.cz/lokality/lokaldet.asp?lok=132

Blátošlap

Zdravím, pana Jiroše a Kubalu, mám pár bodů, když bude čas alespoň na některou otázku…. Zajímal by mne stanovisko jeho a kolegů (když brigádničí ve veřejné dopravě), ke zrušení zaručených mezd pro řidiče autobusů? Zažil/zaznamenl jste rozdíly mezi regiony nebo může pohovořit o tom, kde nebo jak k Vám byli objednalé více nebo méně vstřícní?
Sháníte náhradní díly třeba právě v Maďarsku?

Krásné léto a mnoho příznivců!

macik

dobrý den. Je nějaký váš nedostižný model který by jste chtěl ale víte že ho mít nebudete?

Jihočeský Krtek

Dobrý den, chci touto cestou ještě jednou poděkovat za svezení na DOD v DPmCB. Nejsem úplně militantní šotouš, ale díky vám jsem si splnil jeden řidičský sen.
K otázce… kam nejdál (odkud) jste s Ikarusem jel. Případně jaká byla nejvíc bizarní akce, které jste se s Ikarusem zúčastnil. Přeji hodně odjetých km a ať vás to stále naplňuje a baví.

starší pán

Mě by spíš zajímalo, jestli se už uklidnila jeho manželka.

Michal Bartoníček

Ne, to vás zajímat nemusí.

JiVe

Že už s ním u vás byl dříve jeden z Vánočních rozhovorů?

Jméno.m

Proč ten autobus do kopce tak příšerně řval?

Michal M

Baví mě na tom v prakticky bezhlučném kloubáku na 193 přemýšlet, jak by ta linka asi vypadala v podání červeného ikarusu… 🙂

Frantisek X

Ve stoupání ke Kačerovu podobně, jako vypadaly třeba 189 nebo 215. 🙂

Jiří Kocurek

Jen by tam měl celou dobu vytočenou dvojku.
https://www.youtube.com/watch?v=oMWKALP8fps

Marek Kubík

Ahoj Milane, kolik teď vozů a jaké vlastníš? Vím že si některé dřívější prodal a tak nemám aktuální přehled.

Michal M

Na lince 244 jsem jako cestující slyšel legendu, že se ta popelnice dělala i v exportní verzi s motorem MAN namísto toho zoufale poddimenzovaného motoru pro RVHP.
Je to pravda? A neměl jste někdy možnost se svézt touto verzí Ikarusu?

Ferda

Je to pravda, jezdilo to třeba v Táboře…

Martas

Dokonce podle seznam-autobusu by měl pan Jiroš mít klubovou verzi, která byla jediná v ČR právě v Táboře. Třeba potvrdí a řekne, jestli se s ní dá svézt na nějakých těch akcích.

Ferda

V Táboře byly tyhle původní kloubové Ikarusy s motorem MAN dva. Měly bílou barvu a oprotu původnímu zoufalství to jelo jak vix. Kopec na Kovák s prstem v nose…

Dálnice

Tak ja v Tabore pamatuju jeste cerveny cabajky. Nevim jaky motor ale na Kovak se to drapalo rychlosti pomalejsi chuze. V zime v salonu zima jak v Charkove na nadrazi. Dvere se po rozjeti ze zastavky zaviraly v random poradi jeste nekolik desitek vterin. Nebo se taky nezavrely…

Ferda

Jj, to byly ty původní herky, těch bylo moc.

Ty dva modernizované kusy přišly až tak 1994, měly už i prosklené dveře odpovídající konci století… 🙂

Po nich už pak přišly ty nízkopodlažní. Ty myslím měly motory MAN všechny.

Martas

To já myslel právě ten nízkopodlažní, že byl jediným kusem, ty vysokopodlažní byly podle mě uplně stejný lenochodi jako za dob soudruhů 🙂

Ferda

To nebyly, ty dva posledni měly určitě už motory MAN…

Martas

Ale kopec o moc rychleji nevyjely oproti právě té nizkopodlažní verzi 🙂

Rudolf Tuček

Motory montované do všech ikarusu jsou licenční Raba-MAN D 2156 ze začátku bez přeplňovaní později s turbodmychadlem. Samozřejmě atmosférické motory byly linějsí. Nejsvižnější bylo provedení jako trolejbus.

Jan T.

Tím trolejbusovým jsem se poprvé svezl před několika týdny v Szegedu, bylo to příjemné, i když tam je to je to placka.

6120

Ta legenda na té 244 pochází možná z doby kdy tam jezdilo subdodávky ČSAD smichov kde údajně nějaký jejich ikarus měl mít originál motor Man..