Horní Počernice chtějí stáhnout žalobu proti Pražskému okruhu
U druhé žaloby její zpětvzetí odpůrci není příliš reálné.
Pražská městská část Horní Počernice nebude blokovat povolování jedné z klíčových dopravních staveb v zemi. Nové zastupitelstvo má příští týden schvalovat zpětvzetí žaloby proti územnímu rozhodnutí na stavbu úseku Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1.
Vyplývá to z návrhu jednání zastupitelstva, schválili ho už radní. Součástí návrhu je i vypovězení plné moci k zastupování libereckému advokátovi Jiřímu Vozákovi. „Žaloba je pro mě naprosto nepochopitelná,“ uvedl starosta městské části Petr Měšťan (ODS)
Už při schválení žaloby v létě zastupitelstvem uvedl, že napadený úsek vede zcela mimo katastrální území Horních Počernice. „Jeho jakékoliv zdržení má zásadní dopad na navazující část okruhu úseku 510 (Satalice – Běchovice, pozn. red), která naopak katastrálním územím Horních Počernic vede a kde Horní Počernice usilují o vybudování maximálních protihlukových opatření, která v tomto úseku dlouhé roky zcela chybí,“ řekl Měšťan. Hlasování pro žalobu v létě označil za mediální exhibici některých zastupitelů.
Proti územnímu rozhodnutí přišly dvě žaloby. Kromě počernické ještě společná žaloba spolků Zdravé životné prostředí, Za Lepší Chabry, Ivy Poláčkové Šolcové a Miroslava Mevalda. Zastupuje je liberecký advokát Jiří Vozák. Proti stavbě jsou tak spolky, které jsou od budoucí části okruhu vzdáleny přes deset kilometrů.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl neočekává, že by druhou žalobu její autoři stáhli. „Bohužel od dalších žalujících tento krok nevidím nadějně. Byli bychom moc rádi, kdyby se tak stalo, ale nepředpokládám, že by se našel kompromis vedoucí ke stažení žaloby,“ dodal Mátl.
Obří ztráty z neexistence stavby
ŘSD pokračuje s přípravou stavby nadále naplno, běží výkupy pozemků a inženýrská činnost pro podání žádosti o stavební povolení.
Odpůrci stavby, jejíž neexistence přináší denně podle materiálu ministerstva dopravy čtyři miliony korun denně ztrát, chtějí posouzení všech částí okruhu najednou. Žalobou podle svého vyjádření „brání nesmyslné variantě okruhu, která může ohrozit životní prostředí a kvalitu života v Dolních Chabrech“. Dolní Chabry mají ke stavbě, kterou napadají, 12 kilometrů vzdušnou čarou. Blokování stavby komplikuje život zejména obyvatelům Spořilova, přes který vede nyní tranzitní doprava.
Úsek 511 je aktuálně nejdůležitější chybějící částí tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Auta v tomto úseku musejí jezdit přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce. Ministerstvo dopravy loni zveřejnilo materiál, podle kterého neexistence části okruhu přináší ztrátu téměř čtyři miliony korun denně v podobě společenské ztráty.
ŘSD nedávno vybralo projekční firmy zpracování zadávací dokumentace stavby pro úsek 511 z Běchovic do D1. Zakázku za 142 milionů korun bez DPH získalo sdružení čtyř firem: AFRY CZ, 4Roads, Pontex a Satra. Praha již zahájila výkupy pozemků pro takzvané zelené pásy.
Aktuální plány ŘSD počítají se zahájením stavby 12,6 kilometru dlouhého úseku v roce 2024. Odhadované náklady jsou 11,8 miliardy.