dkv_obrazok

Hodina a 25 minut. Dráhy se pochlubily rekordem pendolina mezi Prahou a Budějovicemi

Pendolino po příjezdu do Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPendolino po příjezdu do Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Napjatý jízdní řád mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí chtějí České dráhy od prosince upravit.

České dráhy hodnotí první měsíc provozu pendolina mezi Prahou a Českými Budějovicemi jako bezproblémový. Pochlubily se také rekordem, když naklápěcí souprava zvládla cestu z Prahy na jih v jednom případě za 85 minut, tedy o 10 minut rychleji oproti jízdní době v grafikonu. Průměrná rychlost byla 116 km/h. Dráhy to dnes uvedly v tiskové zprávě.

„Pouhý měsíc provozu pendolina z Prahy do Českých Budějovic je krátká doba na komplexní hodnocení, ale už teď se ukazuje vyšší zájem cestujících o tyto spoje a zároveň i to, že na české infrastruktuře lze s našimi vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.

Pendolino díky naklápěcí technologii může jet až o 30 km/h rychleji než klasická souprava, čehož naplno využívá především v obloukovitém úseku Praha – Bystřice u Benešova. Na dvou nových úsecích IV. koridoru (Votice – Sudoměřice a Doubí – Soběslav) pak využívá rychlosti až 200 km/h.

Spoj IC Pendolino do Českých Budějovic je pokračováním vlaku z Ostravy, výjimkou proto není zpoždění na odjezdu z Prahy, které vlak nabral cestou z Ostravy na I. koridoru. „V 15 z 31 dní dokázalo pendolino zvládnout cestu z Prahy do Českých Budějovic včetně obou plánovaných zastávek za méně než 95 minut a rekordní čas byl dokonce o 10 minut kratší oproti plánované jízdní době. Také v opačném směru, kdy jsou České Budějovice výchozí stanicí, dokáže jet Pendolino rychleji a do Prahy dorazilo v devíti případech pár minut před plánovaným příjezdem,“ doplnil Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

I tak má ale pendolino s plněním jízdního řádu potíže, jak už deník Zdopravy.cz dříve informoval. Z Prahy do Tábora vesměs nabírá oproti jízdnímu řádu výrazný náskok, následně čeká na čas v Táboře a cestou do Veselí nad Lužnicí nabírá dvě až tři minuty zpoždění. Ty pak dokáže částečně umazat, takže na příjezdu má drobné zpoždění jednu až dvě minuty. Zcela přesně dosud zatím nikdy nepřijelo. Zmíněné rekordy tak vesměs pramení ze zpoždění na odjezdu z Prahy a jeho následném umazání mezi Prahou a Táborem.

Zpoždění do pěti minut České dráhy za zpoždění nepovažují, takže statisticky dorazilo pendolino z Prahy do Českých Budějovic včas v 72 % jízd a v opačném směru byl včasný příjezd v 96 %. Napjatý jízdní řád mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí chtějí ČD nicméně upravit.

„Skutečně dosažené jízdní doby pendolin mezi výchozí a cílovou stanicí ale dokazují, že plánovaných 95 minut je s dostatečnou rezervou. V jízdním řádu 2026 tak dojde především k úpravám časů příjezdů a odjezdů do jednotlivých zastávek po cestě,“ uvedly dráhy.

Pendolino mezi Prahou a Českými Budějovicemi je první tuzemský spoj, který vozí cestující až 200 km/h. Cesta na jih trvá dle jízdního řádu hodinu a 35 minut, v opačném směru hodinu a 30 minut (nezastavuje ve Veselí n. L). Ostatní Jižní expresy zajišťované běžnou soupravou jezdí hodinu a 39 minut, opačně hodinu a 41 minut.

Tagy 200 km/h České dráhy pendolino
11 komentářů