umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Infrastruktura

Hlavní silnice přes centrum Liberce se bude šest let opravovat. Město slibuje cyklopruhy a aleje

Křižovatka u bývalé Textilany v Jablonecké ulici. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Křižovatka u bývalé Textilany v Jablonecké ulici. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Město chce velkou opravu využít ke změnám v uspořádání ulic, plánuje jejich zúžení.

V Liberci bude pro motoristy od letošního roku šest let velmi komplikovaný průjezd horním centrem města. Hlavním důvodem je výměna zastaralých vodovodů a kanalizací, některé rozvody jsou podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) staré i 120 let. Pracovat se bude po etapách na 1,2 kilometru dlouhém úseku v Sokolské ulici, na Šaldově náměstí a v Jablonecké ulici.

Město chce výměny zastaralých sítí využít k zúžení vozovky, zvýšení počtu parkovacích míst, plánuje vybudování cyklopruhů a alejí, rozšíření chodníků i modernizaci veřejného osvětlení. Odhadem na to bude potřeba přes 61 milionů korun. Rekonstrukce sítí zasáhne dopravně nejvíce zatížený úsek v horním centru krajského města. Přes Šaldovo náměstí jezdí auta do šesti různých směrů, vede přes něj i tramvajová trať. Denně komplikovanou křižovatkou projede v průměru 30 000 aut.

Silnice od Sokolské přes náměstí do Jablonecké ulice je ve vlastnictví státu, konkrétně Ředitelství silnic a dálnic.  Letos by ji ale měl podle primátora převzít Liberecký kraj, ve spolupráci s městem opravit a poté na něj převést. „Zároveň se s tím nabízí možnost, jak změnit tvář komunikace, jak ji dneska známe, k tomu, co si občané přejí. To znamená například podélné parkování, cyklopruhy, případně zlepšení stavu veřejné zeleně,“ uvedl.

Zúžením vzniknou nová parkovací místa i aleje

Úsek přes Šaldovo náměstí byl ještě před 12 lety, než se vybudovala přeložka od obchvatu na Kunratickou, součástí silnice první třídy 14. Podle městského architekta Jiřího Janďourka tomu odpovídala i šířka vozovky. Tu chtějí podle něj v dalších letech zúžit. „Zachováme v plné míře kapacitu této komunikace, to znamená pořád to bude jednopruhová obousměrná komunikace,“ uvedl. Zúžení vozovky v ulicích Sokolská a Jablonecká ale podle něj umožní vybudovat asi 200 parkovacích míst i dosadit aleje.

Jako první by se měl letos a v příštím roce dělat úsek v Sokolské ulici, od křižovatky se Zhořeleckou u Malého divadla ke křižovatce s Pastýřskou ulicí. V roce 2023 by měla přijít na řadu Jablonecká ulice. V té době se  bude stavět v jejím sousedství v areálu nemocnice pavilon urgentní péče s parkovacím domem. Ve třetí etapě se bude dělat Šaldovo náměstí a jako poslední úsek od Šaldova náměstí dolů Sokolskou ulici kolem pošty až ke křižovatce s Pastýřskou ulicí.

ČTK

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta

Šest let je v nadpisu trochu zavádějící. Ano, 2 roky (2021 – 2022) se bude rekonstruovat Sokolská ulice včetně sítí. Poté se dva roky nic rekonstruovat nebude, protože bude probíhat stavba Centra urgentního medicí v nemocnici, rekonstrukce městského bazénu a stavba Nové Pastýřské. Vzhledem k této stavební činnosti musí nechat město ulici Jabloneckou průjezdnou a samozřejmě vzhledem k nájezdům těžkých pracovních strojů ještě neopravenou. Poté se v letech 2025 – 26 může začít s rekonstrukcí Jablonecké ulice. Takže rekonstrukce samotné komunikace předané od státu bude probíhat 2 + 2 roky. No nic to nemění na tom, že to bude v… Číst vice »

Jiří Kocurek

Díky za info, teď to dává smysl.

Jindra

Určitě se roto téma stane terčem kritiky od opozice typu Změna pro Liberec. Žádné výsledky, ale škodit, pomlouvat a kritizovat.

Johniee

tak Horákovka se dělala 2 roky a byl to úsek asi 500 metrů, takže těch 6 let tak nějak vychází 🙂
aspoň že se nejdříve opraví most na průtahu a nedělá se to najednou 😀

Jirka

To je dnes apríl? 😲😲😲

Eva

Tohle může vymyslet zase jenom Liberec 🤦‍♀️

DJ TRAIN

co tak sa inspirovat Brnom kde klucove komunikacie i v centre odstavia na v priemere max 18 mesiacov (napriklad Milady Horakove, Udolni a pod) vymenia totalne vsetko od strany na stranu a pustia prevadzku?

Prekladku trate s vybudovanim a rozsirenim komunikaciitunelu idu Brnaci robit 2 roky a tu sa na povrchu bude robit 6 uffffff … iny ulet

Majkl

6 let to je tak investice za 6 miliard ne za 61mega. Nebo je tak kritický nedostatek dělníků a stavebních strojů? Byrokratistán a navíc jsme ještě k tomu v Liberci.

Jindra

Poraďte, jak to správně udělat. Nenechávejte si své nápady a racionální úvahy pro sebe.

Démon

Tak to ten tunel asi nebude 🙁

Jakub K

6 let?

Vašek

Doufejme, že cyklopruh bude počítat s jízdou cyklistů v dostatečném odstupu od podélně parkujících vozů.

MLB

6 let…
Místo aby ta slabná rekonstrukce D1 sloužila jako odstrašující příklad, bereme si ji za vzor…