Hlavní koridor bude půl roku jednokolejkou. Soutěž ukázala, že konkurence je na SŽ jen někdy

Důkladnou opravou za 424 milionů korun projde 35 kilometrů trati.
Správa železnic zahájí v říjnu velkou opravu koridorové trati mezi Pardubicemi a Chocní. Takzvaná cyklická obnova přinese omezení provozu na jednu kolej s přestávkami až do června příštího roku.
Rozsahem prací jde o jednu z největších zakázek na běžnou opravu tratě, vyjde na 424 milionů korun bez DPH. Zakázku získalo sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice, AŽD Praha a Strabag Rail. Vyplývá to z informací v registru smluv.
Cyklická obnova je, laicky řečeno, důkladnou opravou trati a její uvedení do normového stavu. Nejde však o modernizaci, která by přinesla například zvýšení rychlosti. Úsek z Pardubic do Chocně je přitom dlouhodobě vytipován jako jeden z možných na zavedení rychlosti 200 km/h, podmínkou je ale odstranění přejezdů
V rámci akce dojde k čistění a výměně štěrkového lože v koleji a výhybkách a výměně výhybkových součástí ve stanicích Choceň, Zámrsk, Uhersko, Moravany a Kostěnice. Na celkem 35 kilometrech trati pak dojde výměna pražců a kolejnic a výhybek, úpravě geometrické polohy koleje, obnově bezstykové koleje a broušení kolejnic. Součástí je také úprava zabezpečovacího zařízení a instalace počítačů náprav. Opravou projde také šest přejezdů.
Jednokolejný provoz ve dvou etapách
„Práce budou probíhat za jednokolejného provozu, a to vždy v jednom dotčeném mezistaničním úseku a v přilehlé stanici. Pouze během svařování kolejových spojek dojde ke krátkodobému přerušení provozu, to ale budeme směřovat do nočních hodin, tedy s minimálním vlivem na osobní dopravu,“ upřesnila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Práce jsou naplánovány na dvě etapy. Letos v říjnu a listopadu proběhnou ve stanici Choceň a přilehlých mezistaničních úsecích. Druhý blok výluk pak proběhne v období únor – červen 2026.
Ceny v soutěžích na opravy a údržby tratí Správy železnic začaly v posledních měsících výrazně padat a lákat více firem než v minulosti. Ukazují to výsledky soutěží na takzvané prosté rekonstrukce. V případě cyklické obnovy se trend ale nepotvrdil, dorazila jediná nabídka, cena oproti odhadované klesla o necelých 15 %
O téměř polovinu levněji než odhad. Ceny oprav tratí na železnici prudce padají
Může zatím být i zahrnutí prací na přejezdech a zabezpečovacím zařízení do zakázky určené hlavně na jiné práce. V segmentu přejezdů a zabezpečovacího zařízení je výrazně snížená konkurence, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže opakovaně odhalil kartelové jednání několika firem. Nabízí se proto otázka, proč se tyto práce nesoutěžily samostatně. „Práce na přejezdech a zabezpečovacím zařízení byly zahrnuty do společné veřejné zakázky zejména s ohledem na nutnost koordinace prací. Cílem je minimalizovat výluky a tím i dopady na cestující,“ vysvětlila Eberl Friebová.
Kartel dodavatelů signalizace na přejezdech dostal milionové pokuty. Navzájem podávali krycí nabídky