Automobilový průmysl Automobily

Hlad po nových SUV neutuchá, trh táhnou nejmenší. Po velkých už poptávka klesá

Největší růst zaznamenává kategorie kompaktních SUV, do té spadá i Škoda Karoq. Foto: Škoda Auto

Evropské automobilky zaznamenaly nejlepší pololetí v historii, ukazují data o registracích nových vozů v Evropě. Tahouny růstu jsou především modely kategorie SUV, jejichž podíl překročil už 34 % trhu.

Vyplývá to z analýzy společnosti JATO. Za první pololetí se v Evropě registrovalo 8,6 milionu vozů, meziročně tak o 2,7 % více. JATO růst vysvětluje i velkou nabídkou nových modelů, díky kterým mají zákazníci čím dál větší výběr. „Automobilky pokračují v modernizaci svých tradičnch modelů a přichází s úplně novými modely SUV, které oslovují zákazníky s různými potřebami a rozpočtem,“ řekl Felipe Munoz z JATO.

Trendem posledních let je pokles dieselových motorů, za první pololetí spadly registrace o 17 %, Jeho podíl je 37 %, nejnižší od roku 2001. O 31 % stouply registrace aut s alternativním pohonem, tvoří už 5,4 % všech registrací. V Česku to je jen kolem procenta. V Norsku už přes 56 %, výrazně vysoký podíl hlásí také Finsko či Švédsko.

JATO nečeká, že by poptávka po SUV klesla. Za celý rok stouply registrace o 24 %, jen v červnu pak o 30 %. Největší růst zaznamenává kategorie malých SUV. Klesá ale zájem o největší SUV, meziročně o 9 %. SUV vytlačují z trhu hlavně jiné tradiční kategorie aut. Největší úbytek hlásí kategorie MPV, která meziročně klesla o čtvrtinu. Automobilky ale tyto modely opomíjí a nepřichází s mnoha novinkami v této oblasti. V celkovém žebříčku prodejů aut podle modelů ale stále vedou klasické modely v čele s VW Golf. První z SUV je na pátém místě Nissan Qashqai.

Registrace nových aut v Evropě za 1. pololetí podle značek a modelů. Foto: JATO
Registrace nových aut v Evropě za 1. pololetí podle značek a modelů. Foto: JATO

Lídr evropského trhu s auty Volkswagen letos v prvním pololetí poprvé ovládl i žebříček prodejů v segmentu SUV. „I když na tento trh vstoupili později, než jiní výrobci, jejich investice do široké palety modelů SUV se vyplatily. SUV zachránily Volkswagen od Dieselgate,“ míní Munoz. Celkem stouply prodeje SUV v rámci skupiny VW o 42 %. Dosud byl lídrem prodejů SUV v Evropě Renault.

 

Newsletter

Partneři


Výběr editora