Historická výjimka. Provoz pražského letiště v létě poprvé táhli čeští dovolenkáři

Boeing 737-800NG ve speciálním nátěru Prague loves you. Foto: Filip Koška / Letiště PrahaBoeing 737-800NG ve speciálním nátěru Prague loves you. Foto: Filip Koška / Letiště Praha

Na příští letní sezonu letiště očekává především návrat Korean Air s linkou do Soulu.

Letiště Praha se v létě (od června do srpna) dostalo počtem cestujících téměř na 70 procent provozu posledního předcovidového roku 2019. Zaznamenalo přitom jednu výraznou anomálii. Češi se poprvé v novodobé historii (minimálně od vstupu do EU v roce 2004) na provozu podíleli více než polovinou. Stojí za tím především trvající omezení letů do Ruska, na Ukrajinu a do Asie a hlad českých rekreantů po dovolené u moře. Výsledky léta dnes prezentovalo vedení letiště.

Branami letiště v létě prošlo 3,85 milionu cestujících, z toho připadá 55 procent na odlety českých cestujících. Češi svými počty na Letišti Praha překonaly rok 2019 i v absolutních počtech (101 pct.). V běžných letech před covidem se jejich podíl pohyboval kolem 30 procent.

Za skokany letošního léta lze označit turecké letovisko Antalya (+ 8 procent oproti roku 2019) a egyptské destinace Hurghada (+ 18 procent oproti roku 2019) a Marsa Alam (+ 70 procent oproti roku 2019). Do první pětky nejoblíbenějších destinací se mezi ně vklínily pouze Londýn a Amsterdam.

Podle vedení letiště se letošní většinový podíl českých rekreantů na provozu letiště nebude příští rok opakovat. Očekává se totiž obnovení příjezdového cestovního ruchu, který byl letos na 50 procentech roku 2019. Výjezdový cestovní ruch zase může negativně ovlivnit inflace.

Letiště očekává, že za celý letošní rok odbaví 10,5 milionu cestujících (plán na začátku roku byl 8,7 mil.), plány na příští rok aktuálně hovoří o 12,7 milionu cestujících. Rekordním byl pro Letiště Praha rok 2019, kdy jeho branami prošlo 17,8 milionu cestujících.

„Myslím si, že ve srovnání s jinými letišti jsme v létě obstáli se ctí. Případné zpoždění bylo ve většině případů zapříčiněno pozdním příletem letadla z jiné destinace,“ řekl šéf Letiště Praha Jiří Pos. Podle něj se letišti podařilo před létem získat 750 lidí, z toho 350 kmenových zaměstnanců a 400 na brigádu (případně zkrácený úvazek). Po nástupu covidu letiště 500 zaměstnanců propustilo. I nadále chce nabízet zkrácené úvazky.

Letos v létě z letiště létalo 57 dopravců do 145 destinací. Nejvytíženějším dnem byl 1. červenec, kdy letištěm prošlo 51 tisíc cestujících (v roce 2019 to byl 28. červen s více než 70 tisíci cestujících). Na zimní letový řád se počítá s 50 dopravci a 90 destinacemi. K novinkám má patřit například linka British Airways na letiště London City (3x týdně), linka Air Moldova do Kišiněva (3x týdně) nebo prodloužení linky easyJetu do Porta z léta i do zimy.

Na příští letní sezonu letiště očekává především návrat Korean Air s linkou do Soulu. „Domníváme se, že začátkem příštího léta se Korean Air vrátí do Prahy,“ řekl Pos. Podle něj letiště jedná s relevantními dopravci i ve Vietnamu, Singapuru nebo na Tchaj-wanu, jejich vstup na český trh není ale otázkou příští letní sezony. Ve hře je o návrat linky do Atlanty, kterou Delta létala v letech 2007 až 2011, a linek Air Transat do Kanady.

Tagy letiště praha
1 komentář