Historická vozidla ČD a muzeum v Lužné. Ptejte se na budoucnost exponátů Marka Plochého

Zrenovovaný Kafemlejnek 310.076, který léta chátral jako pomník v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZrenovovaný Kafemlejnek 310.076, který léta chátral jako pomník v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Největší zázemí má muzeum v depu v Lužné, ale využívá také depozitář v Olomouci.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdoprvy.cz bude šéf Centra historických vozidel Českých drah Marek Plochý. Vede muzeum v Lužné u Rakovníka a stará se o všechna historická vozidla ČD, ať už jsou provozní, nebo neprovozní. Největší zázemí má muzeum v depu v Lužné, ale využívá také depozitář v Olomouci a mnoho historických skvostů je rozmístěno v depech Českých drah po celé republice.

„Není to jen depo v Lužné, je to celý produkt ČD Nostalgie, který musí být chloubou naší společnosti. Musí být prezentací umu našich předků, ale zároveň prezentací ČD jako moderní dopravní společnosti 21. století,“ řekl Marek Plochý pře čtyřmi lety v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.

Rozhovor: Hrdost železničářů a péče o minulost zajišťují firmě i budoucnost, říká šéf ČD Muzea Marek Plochý

A doplnil: „Převažují akce na objednávku. Hlavní sezona je od jara do podzimu, plus mikulášské jízdy. Ale když přijde stavební firma, že potřebuje zatěžkávací zkoušku, nebo filmaři žádající vlak do filmu, tak jsme schopní reagovat 365 dní v roce a zajistit téměř cokoliv. Snahou je rozšířit naše služby i mimo poskytování vozidel, například tady v Lužné budeme poskytovat menší prostor pro porady či jiné firemní akce. Zajistíme občerstvení a prohlídku muzea, ještě sem zákazníka přivezeme historickým vlakem.“

On sám je velkým milovníkem železniční historie. Dnes je řadovým členem spolku Plzeňská dráha. Když se stal šéfem nostalgie u ČD, vzdal se tehdy postu ve vedení spolku. Jeho největším profesním šotozájmem je bezdružická lokálka, které se věnuje už dlouhé roky.

Jak velká je flotila historických vozidel ČD? Do jaké míry stojí její údržba na práci nadšenců a milovníků železnice? Jak se rozhoduje o tom, který exponát dostane šanci opět ožít a které zůstanou neprovozní? Podle čeho si Centrum historických vozidel vybírá vozy a lokomotivy, které rozšíří jeho sbírku? A kolik vlastně stojí udržet nostalgii ČD? Má muzeum pod křídly Českých drah budoucnost?

Své otázky můžete psát Marku Plochému tady v diskusi i vy až do úterního odpoledne. Rozhovor ve formě podcastu přineseme v pátek 18. července.

Tagy ČD Muzeum Lužná u Rakovníka Marek Plochý podcast Cesty Zdopravy.cz železniční nostalgie
15 komentářů