kmax

Hasiči na pražském letišti mají nové speciály, převzali dva Panthery

Nové speciály Rosenbauer Panther letištních hasičů. Foto: POŽÁRY.czNové speciály Rosenbauer Panther letištních hasičů. Foto: POŽÁRY.cz

Vozidla nahrazují nejstarší dvojici 3. generace z let 2008 a 2009.

Do vozového parku Hasičského záchranného sboru Letiště Praha přibyly dva nové speciály Rosenbauer Panther 4. generace. Informoval o tom web Požáry.cz.

„Jedná se o automobily speciálně vyráběné pro potřeby letišť, které umožňují kombinované hašení vodou, pěnou a práškem,“ uvedla při podpisu smlouvy současná mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková.

Vozidla nahrazují nejstarší dvojici 3. generace z let 2008 a 2009. Obměna jádra hasebního zásahu vyšla pražské letiště na 67 milionů korun bez DPH. Zakázku na dodání nových Pantherů získala firma Požární bezpečnost.

Jak popisují Požáry.cz, Panther je šestikolový speciál se stálým pohonem všech kol a uzávěrkami diferenciálů. Brzdový systém tvoří kotoučové brzdy, dimenzované na celkovou přípustnou hmotnost 36 000 kilogramů. O pohon se stará šestiválcový řadový přeplňovaný motor Volvo TAD1662VE o objemu 16 litrů, výkonu 515 kW a točivém momentu 3 150 Nm. Díky této konfiguraci dokáže vozidlo zrychlit na 80 km/h za pouhých 34 sekund a dosáhnout maximální rychlosti 115 km/h.

„Motor splňuje emisní normu Euro 5 a je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou Twin Disc TD61–1179 – motor i převodovka jsou vybaveny elektrickým předehříváním,“ uvádí web.

Naposledy obměňovalo pražské letiště hlavní zásahové automobily v polovině roku 2017. I tehdy pořídilo dva ověřené letištní speciály Rosenbauer Panther.

„Ve srovnání s předchozí generací vozidel, která byla uvedena do provozu v roce 2017, přináší Panther řadu zásadních vylepšení. Nově jsou k dispozici dvě obslužná místa pro ovládání monitorů a ramene, což umožňuje ovládání jak řidiči, tak spolujezdci. Navijáky s hadicí a proudnicí jsou nyní na obou stranách vozidla, zatímco starší modely je měly pouze na jedné straně. Nové tlačítko umožňuje zapnout čerpadlo přímo při jízdě a zároveň okamžitě aplikovat pěnidlo, což zrychluje nasazení pěny,“ doplňuje web.

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha slaví v letošním roce 80. let. Ročně vyjíždějí letištní hasiči ke zhruba 600 zásahům. Nejčastěji jsou to úniky pohonných hmot nebo hlášení kouřových čidel. Doplňují je asistence a zásahy v nejbližším okolí, například u nehod na dálnicích D7, D6 a D0. Časté jsou také plané poplachy.

Letištní hasičský sbor čítá 104 lidí. Výjezdových hasičů má 84, rozděleni jsou do čtyř směn. Dále se skládá z osmi denních zaměstnanců a 12 spojařů. 11 z nich jsou ženy. Na jedné směně slouží 21 hasičů. Rozděleni jsou do jednotlivých družstev. Dvě jsou určena pro zásahy v leteckém provozu, jedno pak slouží pro intervenci v budovách. V případě havárie většího rozsahu vyjíždějí všechna družstva.

V areálu letiště se nachází dvě hasičské stanice – jedna centrální a jedna pobočná. Vyjet musí vozy do 45 vteřin, to proto, aby se do 2 až 3 minut dostaly kdekoliv v areálu letiště a mohly zasáhnout. Do budoucna je v souvislosti s plánovanou výstavbou nové paralelní dráhy připravovaná zcela nová pobočná stanice. Už ta současná centrální byla vzhledem k letitým plánům na paralelní dráhu budována ve své současné poloze.

Hasiči pražského letiště slaví 80 let. Přibyly moderní schody, brzy dorazí nové Panthery

Tagy hasiči letiště praha prg Rosenbauer
4 komentáře