dkv_obrazok

Ostuda Slovenska se dočká proměny. V Bratislavě opraví hlavní nádraží

Bratislava hlavná stanica po proměně. Zdroj: ŽSRBratislava hlavná stanica po proměně. Zdroj: ŽSR

Zanedbanému místu má pomoci i zákaz prodeje "jednorázového" alkoholu.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vypsaly tendr na zhotovitele projektové dokumentace rekonstrukce hlavního nádraží v Bratislavě. Projektová příprava vyjde na 2,5 milionu eur, stavební zásahy si vyžádají nejméně 20 milionů eur.

Stanice je již zastaralá, ve špatném technickém stavu a stavební prvky jsou po své životnosti. Hlavní problémy „slovenské ostudy“, jak stanici nazývají samy ŽSR, pramení z dlouhodobě neřešeného stavu výpravní budovy. To by se teď mělo změnit.

Jak upozorňuje web yimba.sk, vypsaný tendr není architektonickou soutěží. Nebude tak rozhodovat kvalita návrhu, ale cena projekčních prací. Rekonstrukce má začít příští rok, dokončení se očekává v roce 2028. Pracovat budou stavbaři za plného provozu stanice.

Práce se budou týkat pouze zanedbané výpravní budovy, a to především její přístavby z 80. let, která zakryla historickou budovu. Kolejiště ani podchodů se rekonstrukce nedotkne, zůstanou v původním stavu. Komplexní přestavba infrastruktury je podle slovenských médií v nedohlednu, vyšla by na miliardy eur.

Proměna výpravní budovy se bude týkat fasády, interiéru i technického zázemí, včetně rozvodů, elektroinstalací či vzduchotechniky. ŽSR rovněž žádají výměnu střechy. Symbolem stanice se mají stát nové velké hodiny na fasádě. Nová budou okna, dveře i způsob jejich otevírání, pokladny nahradí zákaznická centra dopravců.

Bratislava hlavná stanica po proměně. Zdroj: ŽSRBratislava hlavná stanica
Zdroj: ŽSRBratislava hlavná stanica
Zdroj: ŽSRBratislava hlavná stanica
Zdroj: ŽSRPřednádražní prostor v Bratislavě. Foto: FB - Matúš Vallo má rád BratislavuBratislava hlavná stanica a vlak RegioJetu v čele s lokomotivou Bombardier Traxx MS2. Foto: RegioJet

Stánky prodávající „jednorázový“ alkohol mají nahradit „seriózní“ potraviny a kvalitní provozovny s občerstvením.

Jak připomíná yimba.sk, i přes možné zlepšení kultury stanice však nelze zapomenout, že stále jde jen o náročnější facelift.

„Bratislava bohužel nenásleduje příklad významných evropských velkoměst s moderními či kompletně obnovenými nádražími. Vídeň, Berlín, Brno, Praha, Rotterdam, Varšava a mnohé další dokončené i připravované projekty zůstávají z našeho pohledu nereálným snem,“ píše yimba.sk.

Vysokorychlostní vlaky skončí v poli za Bratislavou, vznikne tam nová stanice

Tagy Bratislava Bratislava hlavná stanica slovensko Železnice Slovenskej republiky ŽSR
13 komentářů