Letecké společnosti Letectví

Hamáček: Krach ČSA by stát vyšel na 1,2 miliardy korun

Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Uvažovaná státní záruka pro leteckou společnost Smartwings je podle vicepremiéra a ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) logická. Výše záruky by podle sobotního vyjádření ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) měla být mezi 500 a 900 miliony korun, sám by preferoval 800 milionů. Pokud by České aerolinie (ČSA) zkrachovaly, stát by na dávkách a podpoře vyplatil více, zhruba 1,2 miliardy korun, řekl dnes Hamáček novinářům před jednáním vlády.

„Na začátku tady byly nápady, že stát celou společnost převezme nebo odkoupí, s tím jsme souhlasit nemohli. Teď se to dostalo do reálnější polohy. Pokud vím, v případě, že by ČSA zkrachovaly, tak by stát vyplatil v různých dávkách či podporách více než jednu miliardu korun, odhad je asi 1,2 miliardy. Pokud nechceme, abychom vyplatili 1,2 miliardy, musíme najít řešení,“ řekl Hamáček. Přijde mu logické snažit se o to, aby stát zaplatil co nejméně. U případné půjčky je podstatné, čím bude zaručena, dodal vicepremiér.

Úvěry mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je podle Havlíčka přejmenování firmy na ČSA a udržení 2 500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do společnosti připraveni vložit 1,6 miliardy korun, řekl Havlíček po sobotním jednání s prezidentem Milošem Zemanem a jeho expertním týmem.

Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividend majitelům společnosti na deset let. Tento týden chce Havlíček návrh představit ve Sněmovně na podvýboru pro dopravu. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.

O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Státní záruku naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. V pátek nechala v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA.

(ČTK)

223 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
koleyy

Hamáček hulí nějakej dobrej matroš. A nepočítá jen české zaměstnance. Trh si s těmi lumpy poradí, ale chápu, že peníze daňových poplatníků se rozhazují snadno. Matematika je taky hrozné svinstvo.
Hamáčku, vezmi Schillerovou za ruku, stejně jako další kumpány a vraťte se tam, odkud jste vylezli. Dík předem.

Kosmik

Opravdu má stát 3 měsíce prázdnin 1/2 bilionu, proč? Co s tím ty ministerstva budou dělat? Na konci února neměl kdo dělat a UK si odjeli domů a najednou je dost lopat? Sotva.

František

Ve finále bude tato podoba ČSA znamenat Český Smartwings Airlines.

František

To by mě zajímal ten rozbor jak na to soudruh Hamáček přišel, když jenom za posledních 5 let odešlo cca 35 licencovaných techniků pracovat jako kontraktoři do zahraničí a všichni jsou na tom neporovnatelně lépe než u dnešního SWG. Takže Hamáčku nelži na zakázku vedení SWG.

beija

Kdo za stát zaručí, že ta podpora nebude ze společnosti vyvedena majiteli jinak než formou vyplácení dividend? To dovede každý trochu šikovnější obchodník. A rozhodně někdo Šimáněho kalibru, vždyť i UNIMEX využívá díru v zákoně a odvádí daň jen 5%..

Y.K.

5 % z čeho?

beija

Zajímalo by mě, jak se došlo k této částce. Ty čísla vypadají vycucaná z prstu. Počítejte se mnou – pro modelovou situaci nezaměstnanosti 6 měsíců: 2500 zaměstnanců – hrazení zdravotního pojištění – 29 565 000 Kč (1 971 Kč- základní hranice x 2500×6). Podpora v nezaměstnanosti – cca 290 miliónů- (19389 Kč- nejvyšší podpora v nezaměstnanosti x 6 x 2500 vychází na 290 835 000) tedy dohromady obě částky cca 320 miliónů. Sociální pojištění se nehradí. Pochybuji, že by rekvalifikační kurzy vyšly stát na (překvapivých) 900 000 miliónů. Pro všechny pracovníky.

beija

Fakty se předchází manipulaci s (nejen odbornou) veřejností. Bohužel dnes všichni přebírají informace a málokdo si ověřuje fakta.

Dave

Tak by jste se tím měl řídit a zjistit si něco víc. Třeba tady: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/analyza-u-havlicka-s-bankrotem-smartwings-prijde-stat-do-konce-roku-o-12-miliardy-109435
Vy si pak na základě jednoho Hamáčkova nepřesného vyjádření uděláte hloubkovou analýzu a výsledkem je takový paskvil.
A vy jste ztratil deset minut svého života zbytečně….

R.A.

No ono to počítáte už z principu blbě. Nejdřív započitejte ztrátu pro stát ve výpadku toho, co teď státu SW/Smartwings odvádí v rámci mezd. Až budete mít čísla včetně třeba solidarni daně za měsíc, tak teď je velká neznáma čím to vynasobit ….. 6 měsíci? A co třeba v případě cca 500 pilotů 30 roky, bo přes veškerá určitě dobře míněná doporučení Vám určitě spis posádky půjdou do zahranici či k zahraničním firmám než dělat třeba striptera. Hmm a jen tak namátkou kolik zaměstnanců a jaký obrat podle Vás bude mít CATC a CSA Technics v případě krach Smartwings? A… Číst vice »

beija

Nikdo nemluví o platech ale o státní podpoře pro nezaměstnané, je to tam jasně uvedené. Níže v diskusi uvádím, že tam nejsou odvody na zdravotní a sociální pojištění, ale to je odpočitatelná položka z daně..

Y.K.

Co máte stále s tou odpočitatelnou položkou daně?

ghj

Bylo by naproste chucpe pomahat firme, ktera je z nemale casti vlastna akcionari z danovych raju. To proste neni mozne!

Filip

Tady si chlapci ze Smartwings stěžují, že je jim pořád předhazován ten slavný jednomotorový let. A že jde o selhání jedince a že to řeší ÚZPLN… Jenže problém je v tom, že u Smartwings nedošlo k vůbec žádné sebereflexi. U každé normální letecké společnosti by byl Veselý vyhozen na hodinu! Zatímco u SWG je nadále zaměstnán na funkci kapitána. To je známka faktu, který se táhne s touto společností od jejího založení – předpisy budeme dodržovat jen tehdy, dokud to nestojí peníze. A porušení předpisů, které peníze ušetří je u nich chvályhodným činem. Pokud chtějí SWG mít nyní na trupech… Číst vice »

Pavel

Ryba vždycky smrdí od hlavy. Že je Vík pohroma pro jakoukoliv společnost, je jasné z jeho veřejných vystoupení. Na druhou stranu, bez arogance vůči ČR, létající veřejnosti a daňovým poplatníkům páně Šimáně by se Vík tak dlouhou v sedle neudržel, dtto paní Dufková a ing. Veselý by skutečně letěl, nežli by vychladl jeho jediný využitý motor. Šimáně ale natolik intoxikoval nejen SW a ČSA, ale i odbornou leteckou veřejnost. A proto se i potrestání a obří flastr za jednomotorový let, který by měl uložit Regulátor jako výstrahu všem pilotům i jejich otrokářům, neskutečně vleče! Už nyní velká část létající veřejnosti… Číst vice »

Fesoj

Tak on pan Vesely je nejen kapitanem stale, ale, on je stale examinatorem a dokonce senior examinatorem, ktery schvaluje UCL. To znamena, ze prezkusuje piloty a dokonce instructory. To by se v civilizovane zemi nestalo!!!

beija

To snad není možné!napsal už někdo na ÚCL dle zákona o svobodném přstupu k informacím jak to s tím vyšetřováním vypadá a kdy bude dokončeno? Možná čím více žádostí, tím dříve s tím pohnou.
A proč se téma nedodržování letecké bezpečnosti nevytáhlo během mediální kampaně olicharchy Šimáněho a spol. o státní miliony (původně miliardy)? Je potřeba přestat mlčet a začít se ptát..

Y.K.

Vyšetřování leteckých incidentů kdekoliv na světě zcela běžně trvá rok.
Řeší to UZPLN, což je nezávislý vyšetřovatel a na jakékoliv tlaky nebudou reagovat, jejich úkolem je dodat přesnou zprávu s definováním závad. UCL je úřad, který případně bude následně vyvozovat následky.

beija

To už za chvíli bude.

Jan Sůra

Napsal, není dokončeno.

beija

Děkuji za informaci, já v mezičase teď také.

Fesoj

Vy chytry chlapce, staci ze podivat na stranky UCL, seznam senior examinatoru. Vy lzete, priteli. Staci si ty stranky overit!!!

Fesoj

Stranky UCL, Personal, Examinatori, Seznam STRE/A/, CZ/STRE/A/165 Pavel Vesely. Takze kdo tady lze jste VY, priteli…

koleyy

Tak ale pak komplexně. Na regálech v marketu jsou také české vlaječky a obvykle to značí nejhorší sajrajt, co můžeš sníst.

Ota Z.

já se divím, že Vás to ještě baví o tom psát, vždyť v textu není nic nového co v minulých článcích. Záruky, Havlíček, Babiš, Schillerová, číňani, Unimex a tak dále a tak dále…. nuda… už i ty komentáře mě nudí….
Chtělo by to něco nového, nemyslíte?

žlutý klandr

Někdy je lepší a levnější nechat zhavarované společnosti prostě zkrachovat. Personál a inventář prostě koupí někdo jiný a jede se dál. 1,2 miliardy jsou v kontextu veřejných financí jen drobné.

Původní Pražák

Ještě dotaz k tématu: jak je to s tím odškodněním za Maxy? Jestli si pamatuju, tak ta vyčíslená škoda je v řádu miliard. Snaží se SW, aby Boeing poslal zálohově dejme tomu miliardu na účet, když to už přes rok nemůžou uzavřít?

Roman

Boeing ma co se těchto kompenzací jednoduchou politiku. Jednou a dost. Tzn jsou „ochotní“ s vámi jednat o kompenzacích do teď. Nicméne naklady od ted do budoucna už vyplácet odmítají.
Tzn pokud by MAX nelétal další roky tak už ten co zaplatil, Boeing nic víc nedá.
SW stále částku aktualizují o další ztráty protože chtějí z Boeingu dostat co nejvíce.

Původní Pražák

Proto píšu „zálohově“, ale i tak děkuju za snahu o odpověď.

Pavel

Ono se i proslýchá, že „Čínská“ polovina SW je jen na oko. Je připravená na arbitráže, pokud by mezitím SW totálně klekl a nastoupil likvidátor. „ˇČíňané“ by poté tahali odškodné jak z České republiky za nečinnost Regulátora, neochránění investice, tak i by stáli první v řadě na odškodnění od Boeingu. Arbitráže jsou vždy opravdu kvalitní pojistka. Proto každý subjekt s neprůhlednou zahraniční strukturou končící v daňových rájích je časovaná bomba. Nikdy si nepředstavujte, že přijde vymáhat Číňan nebo Jarda Tvrdíků. Pohledávka za Českou republikou z titulu zmařené investice a nečinnosti místního regulátora se prost prodá a v arbitrážích viz. Lauder,… Číst vice »

Roman

Ah, koukam ze jsme se úplně nepochopili. Boeing v tomto ohledu je poměrně striktní. Zálohy nedává. Prostě to bere tak ze teď vám tedy vyplatime to co chcete ale nic vic v budoucnu nedostanete nebo nam to doložte zase k dalšímu datu.

Původní Pražák

Ok. Jak nejsem úplně zastáncem státní pomoci pro SW, tohle je snad pořád karta, kterou by v úplně nejhorším pro stát šlo hrát.

Původní Pražák

Další příspěvek, kterým dokazuješ, že jsi naprosto neomalené hovado. Od toho je diskuze v zatim ještě docela svobodne zemi, abych se mohl ptát na cokoliv, co mě zajíma. Neumím si představit, že bych já lezl na zahraniční fóra a tam někoho poučoval, na co se mají ptát nebo jim dával kázání, jak jako národ stojí za… Omlouvám se ostatním, ale tohle se jen tak nevidí.

Pavel

Krach SW odhalil neskutečnou aroganci „odborné“ letecké veřejnosti a zejm. zaměstnanců páné Šimáně! Namísto pokory a odbornosti, vídáme tu dnes a denně nabubřelost trollů, propagandistů i nahnané klaky zoufalých zaměstnanců. Svědčí to o jediném: Šimáně intoxikoval celé letectví v ČR! Klaka zde štěká na věcné diskutéry, lže, dezinterpretuje, považuje se za „elitu“ určenou k věčným prebendám! Přitom nikdy neprojevili jediný odpor, když Šimáně, Vík, Dufková, Veselý a spol. ruinovali jejich společnost a zároveň kru, která je měla a má ochraňovat od mrazivého oceánu, plného žraloků všeho druhu. Kde protestovali, když ing. Veselý ohrožoval životy 200 pax a jejich vlastních kolegů… Číst vice »

gaston

Zdravíme pana Máchu, známého trolla, samozvaného „odborníka“ na letectví, kterému se „nepoštěstilo“ své vlastní ambice v tomto oboru naplnit. A proto jen plive svou zášť na ty, kteří byli a jsou úspěšnější než on. On tu skončil jako sám voják v poli, který si musí vypomáhat smyšlenou armádou svých nicků, které označuje za „klidné a věcné diskutéry“ …

Pavel

A u očního dobrý? Máchu sice neznám, ale děláte medvědí službu letectví i Šimáně, když vzteklým atakem jen křištálově potvrzujete moje výše uvedené argumenty o pokleslosti, zoufalosti a v odborné praxi neuplatnitelné zde řádící klace od páně Šimáně!

Pepa

Nádech Pavle

Pavel

Haló Pepo, budíček! Tady nejste v SW u páně Šimáně, abyste ukřikovali poškozené klienty a nesouhlasné názory! Chápeme, že Vás sem Šimáně, Vík, Dufková, Veselý a spol., namísto Vaší „odborné“ letecké praxe, vyslali štěkat na nás – pobouřené daňové poplatníky žebrat o charitu, ale lítost od nás za Vaše poškozování ČR nečekejte.

beija

A Pavle, nekrmte trolly..

R.A.

Formulace vět, oslovení páně Simáně tě odhalilo. Snad nevadí, když jako referenci o tvé osobě odkážu na aeronoviny.cz. Nechť si každý o relevantnosti tvých názoru udělá sám …. jinak zajímavé čtení je vyhledat spojení exot pavel Mácha

Pavel

Doteď jsem ani nevěděl, že nějaké aeronoviny existují. Rozklikl jsem první co jsem našel o panu Máchovi, stran letecké španělštiny http://www.aeronoviny.cz/category/letecky-instruktor-pavel-macha/ a zní to velice zajímavě a profesionálně. Takže si určitě hodně dalšího od pana Máchy i prostuduji.
A nakonec: Jsem opravdu jen amatér, poškozený cestující pánem Šimáně a rozhořčený daňový poplatník. Tam moje motivace stran SW začínají i končí.
A ještě jedna věc, byl jsem hrdý uživatel ČSA (nikoliv jeho zaměstnanec, ani zaměstnanec jiného operátora, či cestovky, letiště ap.).

Petrs

Ze by nekdo, kdo chtel kdysi pracovat v letectvi nebo byvaly zamestnanec?

Pavel

Proč si myslíte?

xyz

Nesedí mi, že by těch 900 mil. Kč státních záruk mělo být konečným číslem.

Vždyť nemožnost vyplatit si 10 let podíly na zisku, jakož i „koule na noze“ v podobě „zákazu propouštění“, takovou státní finanční „záruku“ číselně stírá, ne-li převyšuje.

Analytik

Je to tunel, potřebují z firmy vytáhnout prachy než krachne. A ta částka je maximum co letos projde. Za rok to zkusí znova.

beija

Ano, spousta informací je zkreslených ( viz můj 3minutový výpočet výše co by nezaměstnaní ze Smartwings stát stáli, nebyly zahrnuté daně a odvody, ale ta částka1,2mld. je stále přehnaná.)
Kdo za stát zajistí, že oligarcha Šimáně se svým právnickým vzděláním nevyvede z firmy peníze jinak než dividendami? Tohle umí udělat každý alespoň trochu šikovný obchodník a o Šimáněm a spol. v tomhle směru nelze pochybovat.

beija

A umělá zaměstnanost ve firmě je také neudržitelná, to by se společnost vrátila do dob komunismu a byla by odsouzena ke krachu jen tím, že zaměstnanci by se přestali snažit dobře pracovat a udržet si místo.
Kromě toho se propouší ve všech leteckých společnostech na světě, pokud rovnou nebankrotují.

Vlastimil Kocurek

Hlavní problém je v tom, že společnost SW způsobem svého podnikání nedává záruky, že bude schopna splácet nějaké dluhy.
Služby, včetně leteckých společností, je jiné, a daleko složitější podnikání než obchod, je to vybudování vztahů s klienty, vybudování stálé klientely, a péči o své klienty. Dále o vybudování transparentních a vstřícných vztahů, se svými zaměstnanci. A dále o kvalitě za každou cenu, rozhodně to není o tom, létat na jeden motor.

Pája
R.A.

A treba tady:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-smartwings-se-museji-protlouct-jako-vsichni-106360

Panu Cabanovi, maskovanemu chvilkari, lezi v zaludku Smartwings vic nez je zdravo… Stokrat recyklovana moudra, obdobne argumenty, tim otravuji vzduch Pirati, Kalousek, Milion chvilek pro demokracii a ted I tento objektivni dozajista problematiky znaly novinar

Nekdo

Dekuji ze jste prispel k objasneni propojeni mezi fanousky QS a sympatizanty ANO, KSČ a SPD.

Pepa

Nevim jak vas ale me plati Soros.

Nekdo

Vím. Krvavé šeky nadité Petrošekely Vam nosí poštovní holubi přímo z páté eveňjú!

Andys

Když tedy Ryanair tvrdí, že by to po SW přebral, nezaměstnal by ani jednoho z těch 2500 zaměstnanců a neplatil by letišti/státu? asi těžko, ale s tím při té 1.2mld asi nepočítali, že? 🙂

Petrs

Asi ne…. vetsina lidi u RYR pracuje jako zivnostnici, RYR nezamestnava….jen dela schwarzsystem

Nekdo

protože QS nikdy nikdy nebere letušky jako brigádnice pouze na sezónu!

Jeden z mnoha

Se státní pomocí souhlasím, protože to je fér řešení s ohledem na okolní státy. Mnozí diskutující níže mají jakýsi pocit, že když stát nepomůže, oni ušetří na daních (iluzorní) a nebo se “pomstí” podnikatelům, co mají (asi) slušnější životní standard než oni sami. Vláda má mandát sněmovny vládnout podle svého uvážení, vzešla z demokratických voleb. Má trvale 30% a víc.Komu se to nelíbí, má možnost v dalších volbách. Proto ať vláda rozhodne. I kdyby Smartwings krachnul, RV ani JŠ v Kauflandu s letákem levných jogurtů nenajdete. Vyhrožovat tím, že peníze poplujou do Číny je hloupost. Roky si dividendu nevezmou. Co… Číst vice »

Pavel

Máte nebezpečnou představu o Společenské smlouvě! Parta přátel, třeba z ProgInstitutu, by naslibovala hory doly, vyhrála volby, vytunelovala by v mezích zákona a rozkradla stát a občané by tomu měli nečinně přihlížet? A ani nemuknout, protože by si Parta přátel přiohýbala kreativně zákony a zmizela před dalšími volbami na Bahama, Floridu a Belize?
To je Vaše představa fce státu? Bianco šek na 4 roky?? Bez muknutí??

Analytik

Tady především vyhrožují a vydírají sami majitelé. Snaží se vzbudit dojem, že je Smartwings strategická společnost bez které se lidé nikam do světa nedostanou, cestovní kanceláře neobejdou a letiště skoro zkrachuje…Ta společnost nemá čím konkurovat v současném světě a má oprávněně mizernou reputaci. Nemá smysl sedlat chcíplého koně.

Vlastimil Kocurek

To je jen apologetika a agitka. Můžete to ještě nějak rozvést, je to dost stručné.

Nekdo

Ja Vam to nepreji a chapu, ze zde jde nejen o cymenek pro miliardare, ale i o navazane veci. Jenze chovani k zakaznikovi a firemni kultura, ktere dlouhodobe predvadite, jsou tak mizerne, ze nevim, jestli to ve stavajicim ramci dokazete konzistentne zlepsit. Dokazete? Nebo budete pokracovat v kulture letu na jeden motor i nadale?

Původní Pražák

„Tím “my” myslím nejen nás ve SWG, ale obecně všechny lidi, co mají šanci si práci udržet.“ Myslím, že tohle je to nejpodstatnější. Vláda má podporovat všechny a všechny stejně. Vase úvaha o návazných oborech neplatí jen pro SW a je iluzorni, ze s vámi na pracaku krachne česká ekonomika. Bohužel jako červená nit vládou Babise se táhne neschopnost dělat věci systémově. Na druhou stranu uznávám, že by mi bylo líto, kdyby mělo navždy zmizet OK z dopravních letadel. Takže to hrajte na tuhle strunu, ale za sebe prosím, prestante se konečně povyšovat nad desetitisíce lidí, které pracáky teprve čekají… Číst vice »

tom

Na bázi v Praze s..u když za stejnou dobu jsem ve Vídni a možnosti spojení jsou uplně jinde…..
Ano, takže opravdu chci aby se nepomáhalo firmám pro to kdo je vlastní ale proto že jinou možnost nemají…A pokud majitel peníze má tak nevidím důvod pomoci…Když samoživitelka má prodávat ledničku tak at jiný prodává golfový hřiště….

beija

Přesně tak. Nebo ať prodají UNImarket, pomůžou Číňani – ti asi ne, když to doupekl Zeman.
A na zákaldě toho čistě malá soukromá spekulace: Nebude to nakonec kromě Šimáněho i „malá domů“ Číňanům za to, že v době největší koronavirové krize prodali ČR předražené a vadné respirátory?

Pavel

Šimáně po zmrazení MAXú vložil půjčku do své firmy. Vyvedl a odklonil mj. i business jety. Akcie jsou v zástavě bankám. SW je prázdná past bez šance na cash. A cash potřebuje Šimáně na vyvedení půjčky. Po doplnění půjde cash vyvést i přes cestovky, servisy, poraděnky, marketing. To tedy neznamená, že Šimáně vycukne půjčku zpět celou, ale po doplnění cashe už se cesta někudy najde. Vláda by měla vykoupit brand ČSA oproti uvalení tučného flastru za jednomotorový let. Vláda by i mohla něco symbolicky dozaručit SW. Ale v každém případě by měl Šimáně a spol. ručit za úvěr vlastními směnkami… Číst vice »

Tomas

koukam, samy expert 🙂

Nekdo

no pokud si pane, myslíte, že jste ekšpért zrovna Vy a to jenom proto, že pracujete u QS, tak se hluboce mýlíte…

Tuaer

Nejsem úplně sběhlý v sociálních dávkách, ale zajímalo mně, jak se došlo k 1,2 miliardám na dávkách. To je zhruba 300000 Kč na zaměstnance. Ten samozřejmě čerpá podporu v nezaměstnanosti, pro zjednodušení dejme tomu 50% platu po dobu 8 měsíců. To je 40000 měsíčně na 1 zaměstnance na podpoře, tudíž by musel mít plat 80000 měsíčně. A to se mi zdá strašně moc. (Neříkám, že ve Smartwings nejsou lidé s takovými platy, ale že by to byl standard se mi nezdá.) Řekne mi někdo znalejší jaké dávky opomíjím? Také se pořád střílí všelijaká čísla, kolik je vlastně na záchranu potřeba,… Číst vice »

Analytik

Tam napočítali úplné nesmysly, např. ztrátu pro letiště (oni si zřejmě myslí, že jsou Smartwings nenahraditelné a lidé nepoletí s někým jiným).

Jan

S někým jiným se určitě letět dá, ale vekeré výnosy z těch cizích letů, půjdou z ČR. Takže radši budeme živit cizí aerolinky, z kterých tady nezůstane ani koruna, než by jsme nechali peníze u nás. To už vůbec nemluvím o tom, že se s cizím palubním personálem určitě dost lidí nedomluví (každý neumí plynule cizí jazyk).

Analytik

Jaké výnosy? Tam žádné výnosy nebudou, bude to o přežití, ztrátách a provozních dotací. ČR má tu výhodu, že žádné aerolinky nevlastní a živit nemusí (všechny jsou cizí). Jinak to jde i bez jazyků natož plynulých jazyků, jsou tam piktogramy.

tom

Když nedomluví tak proč letí do ciziny?:-)

Nekdo

Treba poleti do Ostravy… 😀

eLKá

Upřímně, už dlouho se mi nestalo, že by na letech z/do Prahy nebyl česky mluvící personál…

R.A.

Drazi pratele, tak jste zase nezklamali. Kdyz rekne majitel firmy, ze nepomoct jeho firme by byla chyba, tak je to lhar a podvodnik, kdyz to rekne minister, ze by se te firme melo pomoct, tak je zkorumpovany, kdyz to rekne exreditel CSA v ankete na idnes, tak je to podplaceny. Kdyz ty cisla da na stul Lesny….tak zase lez Jestli ono to nebude tim ze Vas fakta nezajimaji. Vy se ukajite predstavou jak ty preplaceny howada (piloti) a ty jejich zmalovany stetky (letusky) Vam budou kydat hnuj ci vyvazet jimku. K extazy Vas privadi predstava tech zbohatliku, co prijdou o… Číst vice »

Původní Pražák

Ano, číslo dali na stůl. Ted ještě ukázat, jak k němu došli, protože 1,2 mld je nejvyšší podpora na půl roku pro 10 000 lidí. S placením pojistného za podporované asi o trochu méně, ale stejně mi to přijde trochu moc.

Analytik

Vy jste už úplně mimo realitu.
Státní garance za úvěr pro Smartwings je po všech stránkách špatné rozhodnutí.
Ty aerolinky nejsou konkurenceschopné na současném trhu a mají mizernou firemní kulturu.
Je to jako dotovat výrobu parních lokomotiv. Státu se ten problém vrátí v budoucnu jako bumerang s požadavkem na další dotaci a k argumentaci přibude že už tam má stát tu garanci…

Vlastimil Kocurek

Myslím, že tento komentář je trefou do černého, ano už jenom tato hrozby znamená, že vláda by od toho měla dát ruce pryč.

Původní Pražák

Nevím proč se mi vybavila scéna z Vesničky „o morálce nebude kázat člověk, co rozvrací rodinu“.

Pavel

Říká Slovák žijící v Praze. Já kdysi studoval v Košicích. Často jsem slýchával : pod na ferovku Cehun..okolo mě 3 Ferove… Tady tu férovost máte na mysli? 😀

Bob

Tady je nutné říct, že v té částce jsou zahrnuty i ztráty pro letecké opravny Avia Prime, které ovládá Babiš. Avia Prime jsou na SW životně závislé, a proto je třeba zachránit SW. Daňoví poplatníci budou opět dotovat miliardáře Babiše.

Jan Sůra

Prosím, nelžete nebo definujte, co je podle vás životní závislost.

Bob

Jinak současní vlastníci SW zneužívají situace a prý dali vládě ultimátum, že bez pomoci od státu začnou letadla servisovat jinde. Takže když Babiš nepomůže, jeho Avia Prime zkrachují.

Petrs

Myslim, ze Vase lzi by jiz mohly zavanet pomluvou….

Roman

No vzhledem k tomu ze 80% zakázek Avia Prime tvoří údržba letadel LH, EZY a SAS a zbytek jsou zakazky od dalsich aerolinek vcetne SW jasně ukazuje ze nejsou na SW zavysli. Takze se vas příspěvek nezakládá na pravdě

Pája

Aha, tak Havlíček tuší, že ani takhle to neprojde parlamentem, tak to zkouší jinudy:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/babis-o-smartwings-vlada-nejednala-resi-to-havlicek-109491

Pája

Tak stát by prodělal 1,2 mld při krachu ČSA/SW. Tak jim stát bude raději garantovat podobnou částku s mizivou šancí na splacení, tudíž přeloženo do češtiny: než bychom platili lidem na ÚP nějaké peníze než si najdou náhradu raději zkousneme nějakých 800 mio pokud se to stejně položí. Protože na obzoru opravdu není prosperita té firmy a její bezproblémové splácení úvěrů. Mimochodem tem člověk, který zpracovával u Havlíčka podklady k tomuto rozhodnutí podává na ministerstvu výpověď.
Teda nebije někoho do očí tohle zoufalé vytloukání klínu klínem?

Petrs

A odkud usuzujete mizivou sanci na preziti? Nebo to zase jentak placate, abyste byla zajimava?

Pája

Jsou věci, které bez ohledu na plány té společnosti nejdou aktuálně ovlivnit. Jakákoliv větší druhá vlna pandemie v některé z klíčových zemí splachuje ty plány spolehlivě do kanálu. Podmínka udržení plné zaměstnanosti neumožňuje společnosti dostatečně reagovat na propad poptávky a přidělené prostředky se prostě protopí.
I při ideálním vývoji jsou vyhlídky mizerné, tučná léta jsou prozatím pryč.

Vlastimil Kocurek

Těch věcí, které ohrožují budoucnost, je dost. Tato společnost je malá, má jen minimální majetek, nemá dost velký tržní podíl, a má mizernou image. Finanční věci přenechám k posouzení jiným.

Fesoj

Udrzet tech 2500 lidi je naprosty nesmysl. Vzdyt momentalne ani tolik nemaji. Jen a pouze ve vrcholne sezone, ktere tady velice dlouho ale nebude. Naprosta hloupost. Co ti lide budou delat???

Nekdo

Diky za ferovy a fakty podlozeny argument, pane z QS.

Jindra

Tak už dost!Když byl majitel SW někdo blízký např.STAN,ODS,TOP atd.,tak by se vůbec neuvažovalo o pomoci,ba naopak ve firmě by slídilo Ministerstvo financí,hloubkové kontroly,audity.Ale protože vládne
Bureš a Eman z LDN Lány,tak se celá vláda předhání kdo přijde na větší hovadinu.

Analytik

Ani korunu do Smartwings ať si poradí sami. I takový pilot může být docela dobrý instalatér, nebo číšník. a stevard zase kadeřník nebo striptér….není to až takové drámo jsou i jiné aerolinky. Ty Smartwings/ČSA jsou pro stát horší než bumerang.

Anybody

Tak tohle prosím řekněte do očí těm pilotům a stevardům/letuškám. To není o tom, že by nezvládli piloti a letušky dělat jinou práci… Spoustu z nich v době krize šla dobrovolně pomáhat do nemocnice, domovů důchodců atd… Jenom mi prosím objasněte, jak má pilot z platu instalatéra nebo číšníka splácet peníze které si půjčil na získání kvalifikací a živit k tomu třeba ještě rodinu. A ano vím, že spousta lidí v dnešní krizi je na tom zle a je mi jich líto, ale letectví je na celém světě nejvíc postižené odvětví. Na to se trošku zapomíná…

Pepa

Vezmu to jen řeči cisel. Pokud budu brát jako pilot 100k tak firma za me odvede státu 64k. Pokud půjdu delat instalatera za 25000 tak jen 14k.

Peet

Nemůže každý dělat pilota, já bych chtěl třeba dělat prezidenta, to je ještě lépe placené, ale je tam jen jedno pracovní místo. I když takový kancléř a podobní si příjdou bokem na mnohem větší peníze….

Petrs

Tak je videt, ze tomu moc nerozumite…. firma za Vas neodvede 64tis…. nejdeive si zjistete, jak to je
A za druhe, nechapu myslenku Vaseho prispevku

Peet

Že i polit musí počítat s tím, že skončí na dlažbě, a bude si muset hledat novou práci. Ostatně spousta bývalých pilotů ČSA lítá po celém světě a žijí!

xyz

Zapomněl jste na to, že tím pádem běžní spotřebitelé dají vydělat někomu jinému než těmto aerolinkám (pokud tyto zkrachují).

Nekdo

což je naprosto správně. proč bych měl nechávat vydělat pochybnou firmu bez kultury, které nedbá o moji bezpečnost?

Tuaer

Nicméně u Czech Airlines/Smartwings 100k mají jenom kapitáni na 737, A320 a zkušenější kapitáni na ATR. Zkušení FO mají 60-80k, ale začínající FO na ATR mají zhruba 30k.

Rob

Ja taky živím.rodi u z platu elektrikáře a úplně v pohode

Karel Jezbera

Teď neberu kapitány a instruktory, ale druhý pilot a stewardi/ky brali v poslední době u Smartwings daleko méně, než za co jezdí fíra u ČD/Regiojetu nebo řidič MHD v Praze. Piloti nebudou v blízké době potřeba a kdo bude chtít nějakou práci, bude muset jít pod cenu. A vyplatí se to? To je snad lepší najít si dobře placenou práci v jiném oboru a vydělat si tak i na udržení kvalifikace (rozuměl létaní za svoje a ve volném čas) až přijde někdy lepší doba. Dnes mi jeden bývalý kolega, co už je taky v důchodu, poslal predikce vývoje letecké dopravy… Číst vice »

Nekdo

proč berete pochybné emaily kolující mezi důchodci jako relevantní informace?

kulhán

Jejich byznys, jejich problém, naše zbytečná starost.
Každý svého štěstí strůjcem.
Nikdo je nenutil se zadlužit, i tak musejí počítat, že třeba v případě zdravotních potíží nedostanou medical a už si nikdy nesednou do éra a ještě to budou splácet pár let jak mourovatý.
Fakt mě nezajímá problém pár zadlužených jednotlivců.

Nekdo

Vzdyt to rika, je jich plna diskuse…

Tomas

Ano, je pravda, ze analytika muze delat kazda lopata.

Nicméně elektriku v baraku bych si od pilota fakt dělat nenechal.

Peet

Já bych se zase nechtěl nechat „vézt“ pilotem , co si myslí, že z Rhodosu do Prahy mu bohatě stačí jeden motor, viz ex.kpt Veselý. Každý máme něco…

Petrs

To je porad dokola…. let na jeden motor…

Pavel

Ano pořád dokola, vám to přijde běžné? Ten člověk by už nikdy neměl vozit lidi,to je na kriminál. A přitom dal pan Veselý pokračuje , provádí výcviky a přezkušováni ostatních kolegů. Všechno je na této firmě prohnilé,je to humus,nechápu jak to můžete obhajovat.

Nekdo

Zeby to bylo tim, ze to o vasi firme vypovida hodne?

UzNechciRousku

Chápu tuto mediální bublinu, prostě táhne, ale proč nikdo nikde nepíše, že stát vysál LP o cash na dividendach, LP v klidu investuje do staveb a na výplaty si půjčuje u bank… Všichni tu nadávají na Babiše, kamarády atp, ale už nikdo nevzdechne na to, že máme program Covid Plus pro firmy nad 250 zaměstnanců, ze kterého je vyloučena mimo jiné doprava a např Agrofert si díky tomuto programu může půjčit až 2mld z 80% garantovanych státem.

Pitr

Přesně tak, jde spíš jen o závist některých lidí tady.

UzNechciRousku

Ja bych to neviděl jako závist, prostě je někdo přesvědčen o podpoře, jiný ne. A to je v pořádku, jen od věcných debat to přešlo k absolutnímu generalizovaní z obou táborů. Ze stran médií se naopak řeší jen jeden problém. Ono to už není o pomoci, ale o tom, aby se získali politické body, aby to vydělalo médiím bez práce a lid měl na co nadávat v hospodě. Bohužel…

Petr Novotný

Pokud Čína nedodá adekvátní částu ve výši svého podílu, tak ani korunu záruk. Český daňový poplatník bude přispívat na případné zisky jejíž skoro polovina poputuje přes banku do ČÍny… trochu na hlavu.
Odkoupit ČSA a SW nechat svému osudu. A ČSA začít budovat a zaplnit trh po SW. Majitelé SW prostě nalítli kecům Zemana o čínských investicích, tehdy jim peníze z Asie nesmrděli.

Tomas

a přitom by si stačilo přečíst podmínky…

– vlastníci se zavázali nalejt ze svého 1,6 mld
– vlastnici si nesmí dalších 10 let vyplácet dividendy

at to pak nevypadá v tech komentarich blbe, kdyz proti necemu bojujete… a ani nevíte cemu 😀

RHood

CITIC zůstanou na dalších 10 let akcionáři QS, promiňte ČSA ? 1,6 Mld je částka, která reálně bude snížená o 0,8 Mld, které již půjčil spolumajitel ?

Petr Novotný

Blb seš ledy ty… píše se o vlastnících, ale Čína se jistě na ničem nedohodla… a Zeman s Tvrdíkem ji nezastupují…

Tomas

Není jedno, kdo ji tam naleje? prostě vlastníci (nejspíše majoritní vlastník) tam narve půldruhý miliardy.

vzdyt to je to, po cem tady vsichni volaji .. takze vlastne ne, tohle nechcete?

Petr Novotný

Není to jedno… Čína jako spoluvlastník začne hájit svá práva… firma je v zisku a chci podíl ze zisku… a nebude ji zajímat, že její čeští spoluvlastníci a též český stát tam zasekl sekeru. Že prodělá pan Šimáně je jeho problém, ale česká kasa pomůže číňanovy k zisku… jo, to mě vadí

Tomas

co budou chtížt čínani je vcelku irelevantní. jako minoritní vlastník si výplatu dividend nnemohou prosadit.

takže – znovu. kde je problém?

Jirka

Za určitých podmínek mohou, jsou na to dokonce nějaké rozsudky.

Stejně mě zajímá, jak nějaké smlouvy (s kým vlastně?) zavážou budoucí valné hromady. Zvlášť pokud se třeba v budoucnu vlastnická struktura změní.

RHood

Vlastník tam narve půldruhé miliardy. Dojde tedy k navýšení základního jmění společnosti a tím pádem k změně akciového podílu ? Nebo opětovně půjde o půjčku ? Můžu se zeptat ? Co máme očekávat, my občané CZ jako klienti za změnu v oblasti produktu, komunikace, přístupu QS/ČSA, když stát, tedy my občané CZ pomůžeme ?

Petrs

Opakuji, nic Vam do toho neni….jako nezkoumate ostatni dotacni programy atd… uz se s nim smirte, nikdo se o tom s Vami bavit nebude. Nejste osoba, ktera by tyto informace mela mit. A argumenty, ze jde o Vase penize nezkousejte. Dane nejsou Vase penize….

Filip

Typické arogantní chování, kterým je Smartwings proslulé. Není divu, že mají takovou podporu veřejnosti…

RHood

Vážený pane Petrs, vy mi nebudete diktovat, co mám zkoumat nebo zkoumat nemám. A pokud budu chtít získat tyto informace, tak bohužel pro vás, tato záruka musí být poskytnutá v souladu s příslušným zákonem, a bude poskytnuta ze státního rozpočtu, kapitoly příslušného ministerstva. Tedy zákon č. 106/1999 Sb. Zákon o svobodném přístupu k informacím je aplikovatelný. Dále je tady zákon č. 563/1991 Sb. Zákon o účetnictví, takže asi dobře víte, co to pro akciovou společnost znamená. Hezký večer vám přeji.

Petrs

Ano informace si muzete zjistovat a urcite ne bohuzel vuci me.., ale tady kladete otazky stylem, jako by vam ty informace nekdo zatajoval…klade tady otazky typu my obcane atd… akorat tady neni nikdo, kdo by vam na tyto dotazy mohl dat odpoved

Nekdo

Dane jsou nase penize. Muzeme se prestehovat do jine zeme a fanousci zlodeju, lide jako Vy, z nich pak neuvidi nic.

Jan Pytela

Nevím, jestli čtete zprávy, ale vyplácením dividend se firmy zpravidla netunelují.

Alena

Není náhodou ta expertní Zemanova skupina tahleta z fotografie?

https://www.idnes.cz/revue/spolecnost/milos-zeman-tenis-lany-open-barbora-strycova-radek-stepanek-michal-david.A180912_100335_lidicky_zar/foto/ZAR75f552_IMG_4168.JPG

To je tak, když jeden z majitelů hraje u prezidenta Zemana na dvorku tenis, doslova.

Rossec

A nemůže se stát, že značka ČSA stoupne na hodnotě za pomoci daňových poplatníků a následně ji vlastník s několikanásobným ziskem prodá a vrátí se k SW ?

V.N.

To je na státu , aby si to ošetřil.

Petr Novotný

Neošetří… bude to jen připravená šmelina

V.N.

Toto je hodně složité. Neznám všechny okolnosti a tak musím věřit , že je postupováno s péčí řádného hospodáře. Nicméně , když se zamyslím nad některými okolnosti , je třeba si i uvědomit následující . Pokud se věcem nechá volný průběh a letecké firmy budou bankrotovat jedna za druhou , bude návrat do původního stavu o hodně a hodně složitější. Co chceme ? Aby se situace pokud možno co nejrychleji vrátila do původního stavu. Pokud SW zkrachují , co se stane ? Letecká doprava je v útlumu , tudíž nikde jinde zaměstnanci práci v oboru nenajdou… čeká je tedy rekvalifikace… Číst vice »

Pitr

Rozumný pohled

Armin

Do jakého původního stavu se chcete vracet? Do toho, který vede ke kolapsu klimatu? Já mám cestování letadlem rád, ale zároveň je třeba jít na tu obnovu ekonomik jinak, udržitelněji.

xyz

„Nikde jinde práci nenajdou“ = lidé nebudou chtít létat, aby jiní dopravci pokryli tuto poptávku?

Při existenci SW lidé chtít létat budou?

V.N.

Já jsem psal ve všeobecnosti. Pokud ostatní státy nijak aerolinkám pomáhat nebudou , nastanou řetězové bankroty a situace , kdy poptávka po létání možná bude , ale nebude nikdo , kdo by toto létání nabízel … Něco jiného je , pokud za rok zbankrotují firmy , vlastnící 1% ve světě registrovaných letadel a něco jiného pokud v odvětví zbankrotují firmy , které daljí dohromady třetinu všech letadel na světě…

Frantisek

Bude-li poptávka dostatečná, jistě se objeví i nabídka. Kromě toho je ovšem záhodno, aby se už nelétalo přespříliš a byl dán prostor i jiným, šetrnějším řešením. Vracet něco do špatného stavu nemá význam.

Tomas

Ta poptávka … tady byla posledních pár let naprosto našprajcovaná .. a stejně se sem nikdo nehrnul….

V.F.

To ano . Ale ne hned. To může trvat léta. Podnikání v leteckém byznysu není totéž jako podnikání v úklidových službách. Tam vám k podnikání stačí pouze kýbl , smeták a člověk se základním vzděláním….

Tomas

ono nějaká velká konkurence se sem nehnala ani v době, kdy byla ekonomika na vzestupu a v rozletu … (a rozhodně to nebylo existencí čsa a smartwingsu)…

… imho je naivní si myslet, že kdyz smartwings skončí, že se sem v době totálního útlumu bude někdo cpát.

Nekdo

A proc by se nekdo hnal zrovna na mensi regionalni letiste v blizkosti letist skutecne mezinarodniho vyznamu – MUC, VIE a BER. Stejne jako LJU je i PRG nevyznamne regionalni letiste, ktere nadto neni na ostrove…

Jan

Dávat 800 milionu na záchranu nějakých 1230 zaměstanců? A proč právě firmě vlastněné miliardářem a miliardovým státem (Čína)? Prachy z toho stejně vyvede, zkrachuje to a tu domnělou miliardu pak zaplatíme taky. Podívejte se na neanonymní diskuzi co si o tom lidi skutečně myslí: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/hamacek-bankovni-zaruka-spolecnosti-smartwings-csa-krach-1-2-miliardy.A200615_130004_ekonomika_kop/diskuse

V.N.

Těch 800 milionů není příspěvek , ale záruka… Jinak na tuto firmu je navázáno i dost pracovních míst mimo tuto firmu.. Ale jak jsem psal. Beru argumenty pro i proti.

noerf

V.N.: 1) v globálním světě je jedno, odkud je která aerolinka, stejně je spoust českých pilotů, pilotek, stewardů, stewardek zaměstnáno v jiných společnostech dost.
2) jestliže za dva, tři roky přijde jiná krize a letecká doprava se nevrátí do stavu roku 2019, ani 2018, tak budeme dělat co? Opravdu potřebují státy zachovávát své dopravce, když to někteří evidentně neumí (například Itálie a Al Italia)?

Karel

co uděláte se slepicí, když vám přestane snášet vejce?

jkjk

A k čemu přesně nám bude SW držící si zbytečné zaměstnance a tedy ještě méně konkurenceschopná? Bude lepší se smířit s tím, že žádný „návrat do původního stavu“ prostě už nebude.

Nekdo

Skvělé! Na tohle bych snad i prispel. Alespn bychom se zbavili mizerne polocinske polomafianske aerolinky bez letadlel a ze zapornou kulturou..

Tour operator

Sura je idiot a autista 🙂

Jan Sůra

Děkujeme za hodnotné příspěvky. Pokud to prospělo Vaší léčbě, jsme rádi.

amey

Pane Sůro, takovýchto výpadků si nevšímejte. Vaše články jsou v naprosté většině korektní a někteří s tím prostě mají problém. Pod různými pseudonymy si vylévají žluč tam, kde anonymně mohou. Na takovéto psychopaty nehled´te, jsou všude.

Butrusik

Na tomhle příspěvku tour operátora je mnohem víc než samotné “sdělení” užitečnější podívat se na ten počet zvednutých palců. Pak je videt, ze diskuze na tohle tema uz je zcela ovládnuta kaspary, kteří jsou schopni i takový nesmysl lajkovat jako o zivot💩

Jan Sůra

Je zbytečné řešit počty plusu a minusu. Agentura jen potřebuje fakturovat svůj trolling.

Anonymas

Nestálo by za to hodnocení zrušit?

Jan Sůra

U většiny diskuzí je celkem přínosné.

Anonymas

Pravda, někteří distutéři u článcích o SW jsou zvláštní případ.

Nekdo

Souhlas. Ve clancich o zeleznicni doprave je taky obcas par fanatiku do lokalek, nebo zaslepenych lidi co nenavidi soukrome dopravce, ale hodnoceni je vcelku korektni – treba i predem odhadnu, zda píšu neco obecně akceptovaného, nebo spise kontroverniho a hodnoceni tomu odpovida. Zde řádí mínusovací úderka a ještě ke všemu nekdo kdo pouziva stejnou prezdivku. Mnozi z nich jsou fakt ubozí – takhle se PR fakt nedela…

Jan Pytela

Logika státního hospodaření v praxi: vyhození 900 milionů z okna (v případě trvající krize letectví je to jistota) se obhajuje hypotetickou ztrátou 1 miliardy.
Argumentovat penězi, na které mají zaměstnanci mají nárok (ze svých mezd odvádějí sociální pojištění, jehož součástí je příspěvek na politiku zaměstnanosti), je fakt nechutné. Stejně jako Havlíčkovo „odborné“ vyčíslení vhodné výše záruky.
Smartwings samozřejmě nikdo nebrání využít existujících programů, pokud vláda po telefonátu Šimáněho zjistila, že jsou k ničemu, tak ať jedná o jejich podobě a ne o půjčce jedné poločínské firmě.

Pepa

Který program prosím pokrývá firmu jako SW???

Embrosil

Žádný, ale to je pro některé jedince moc těžké pochopit.

Jan Pytela

Antivirus, řádově 20 milionů Kč za 3 měsíce.

eLKá

Stávající „Covid programy“ české vlády vnímám především jako naprosto nepřehledný a složitý maglajz, takže je klidně možné, že se do žádného z nich SW nevejdou.
Postup, který se zveřejnil po sobotním výletu pana Havlíčka do Lán, však musím vnímat jako nebetyčnou prasárnu.
Buď má vláda navrhnout obecný program, kam se „vejdou“ i SW, nebo má být individuální pomoc státu jištěna tak, aby stát nemohl prodělat. Oba hlavní akcionáři mají v ČR dost majetku, který by – v případě uplatnění státních záruk – mohl na stát přejít.

Jirka

Vlastníci majetek mají, ale nedají (jako zástavu) – evidentně kdyby chtěli, mohli by si na něj půjčit komerčně a neočekávat nějakou státní záruku.
Z toho vyplývá, že nedají ani státu v případě krachu.

eLKá

Tak ona státní záruka je pro banky výhodnější (ve srovnání se zárukou v podobě stadionu nebo golfového hřiště), takže by to mělo snížit úroky.

Nekdo

No tljenom samotny fakt, ze bizjety vyvedli mimo QS hodne vypovida o tom, jak moc duveruji tomuto podnikani…

Nekdo

složité to možná je. ale na to snad mají právniky a ekonomy, aby jim připravili žádost, která bude neprůstřelná. nebo QS zvládá jenom brečení, lhaní a zametání pod koberec? já docela nemám rád ty jejich Veselé historky…

Y.K.

Stát nebude vyhazovat 800 milionů, je to záruka, ne dotace. Stát by ty peníze vyhodil v případě, že by Smartwings/ČSA do splacení úvěru zkrachovali.

Frantisek

Vy můžete zaručit, že se tak nestane?

Y.K.

Nemůžu. Popisuji čistě o co se technicky jedná.

eLKá

Což se dnes jeví jako celkem pravděpodobná varianta – stačí se podívat na obsazenost letadel. Takže v praxi máme čtyři základní scénáře: 1. Stát se zaručí, SW záruku nevyužijí a naopak se budou rozvíjet. Stát bude mít příjmy z daní, které bude platit úspěšná firma. 2. Stát se nezaručí, SW příští měsíc končí. Stát své náklady vyčíslil na 1,2 mld. Kč. 3. Stát se zaručí, SW se však stejně položí, takže stát ponese náklady + záruku, tedy 2 mld. Kč celkem. 4. Stát se zaručí, SW se dostanou do problémů a stát jim nějak pomůže znovu, případně opakovaně, takže účet… Číst vice »

Y.K.

Čistě obecně, jestli myslíte, že to je pravděpodobná varianta, tak končí letectví a turismus na větší vzdálenosti, protože by se jednalo o obecný problém a to by pak postupně krachli všichni. Protože ať jsou Smartwings jakékoliv, tak se z fiančního hlediska nikdy nepotácely na hraně bankrotu, dokonce i probruslily průšvihem s Maxy, což jim dává slušné vyhlídky na obnovení byznysu v této blbé době. navíc stále mají spoustu platných kontraktů s touroperátory, které by do dvou týdnů měly začít naplno běžet. Většina aerolinek potřebuje po měsících na zemi bez příjmů hotovost, hodně hotovosti, na znovurozjetí činnosti, což obecně budou řešit… Číst vice »

eLKá

Jasné. Smutné je, že takto jasné úvahy nezaznívají z vlády (a to nejen ve vztahu ke SW), takže to celé kolem státní pomoci SW vypadá jen jako pomoc kámošovi a to prostě lidem (těm, kteří to nakonec zaplatí) vadí.
Turismus na větší vzdálenosti se nakonec obnoví, toho se nebojím. Jen je otázka jak rychle, první čísla ze Singapuru o počtu lidí na palubách nejsou nic moc. SW mohou dovolené velmi pomoci, byť destinace mimo EU se dnes zdají uzavřené a jak se situace vyvine, to dnes nikdo neví.

Y.K.

Já se snažím tu emoční rovinu ignorovat, co se týče faktických dat, těch moc k dispozici není, tak je to těžké si udělat seriozní obrázek.

Armin

„Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do společnosti připraveni vložit 1,6 miliardy korun, řekl Havlíček po sobotním jednání s prezidentem Milošem Zemanem a jeho expertním týmem.“

Ani u tohoto článku mne nepřestává překvapovat zapojení prezidenta republiky do této transakce. Od kdy je něco takového součástí funkce prezidenta republiky? A koho při této záležitosti expertní tým prezidenta vlastně zastupuje? A proč ho vláda nepošle do háje, když jedná úplně mimo své kompetence a postavení v ústavním systému?

amey

Tady to Miloš výrazně přehnal…co se má jako prezident motat okolo SW??? Tady už to vidím na očividně probíhající demenci a jeho „poradní tým“, no tak to jsou opravdu asi super specialisti…

Tour operator

Trollí farma

Karel

Paternalistický stát se zadlužuje. Kdo pak ty dluhy asi nakonec zaplatí???

Jan Pytela

Troufnu si tvrdit, že cestující v těch letadlech přináší české ekonomice řádově více peněz než společnost Czech Airlines Handling. A tvrdit o firmě, která má koncové vlastníky z půlky v Číně a ze třetiny v daňových rájích, že platí v ČR daně, je přinejmenším úsměvné. Samozřejmě že platí DPH a odvody, kdo je neplatí, ten sedí za mřížemi.

Anonymas

Mínusy pojedou rychleji než argumenty, za chvíli přijdou odborníci Ted, maďar a podobná individua a začnou zde zase bojovat za Čínské firmy

Pepa

No CTK se zase předvedla. SW uz cca měsíc mluví o tom že chtějí záruku na uver 900 mil a ze zbytek částky doplatí akcionáři. Neee ČTK uvede co se říkalo pred 3 měsíci a další vyvoj raději nereflektuje?

Jan Sůra

Můžete mi prosím dát odkaz na jediné oficiální stanovisko Smartwings, že chtějí 900 milionů. Vyjádření čínského poskoka Tvrdíka opravdu nepovažuji za stanovisko Smartwings.

Tour operator

Hmm, vyjadrovani “ redaktora” je opravdu na vysoke urovni … To myslim vse vysvetluje

Jan Sůra

Děkuji za kázání někomu, kdo zde diskutuje pod šestou přezdívkou ze stejné IP adresy.

Ted

Též si myslím, že není to profesionální vyjádřování redaktora. Ikdyby to byla pravda v nestraném webu by toto zaznít nemělo.

Jan Sůra

Slovo poskok je vůči panu Tvrdíkovi ještě lichotka.

amey

Považuji pana Tvrdíka za ryze zkušenho profesionála, takových se v leteckém oboru rodí pramálo:):):):). Jen mi je záhadou, kdo za luftjardou stojí…..

Peet

fakt jo? A víš že Tvrdík, byl v armádě nějakou „gumou“ přes výstroj?

eLKá

Jeho působení v ČSA je vpravdě jedinečné, to máte pravdu.

Jiří 24

LuftJarda Tvrdík je přeci hodný kluk z hradu 🙂

tom

lobbysta nezní tak vtipně. za mě je p. Tvrdík manager století. Úspěchy v armádě, pak uspěchy v ČSA, následované úspěchy v CEFC….

Richard

Pane Sura, panove Simane, Vik a Smejkal maji dostatek osobniho majetku aby sanovali problemy sve firmy.tak jako to museji delat ostatni podnikatele, kteri nic nezadaji.. panove udelali dve krucialni byznys chyby, prodali 49.5% CITIC a koupili MAXY. Je v tom i kus smuly ale to je riziko podnikani . A pak prisel koronac ktery je dorazil… pokud by mel stat rucit meli by majitele podepsat osobni smenky a rucit svym ostatnim majetkem jako jini podnikatele v programu Covid. Duvodem je i to ze pokud se podivate na SW balance co uvidite? Nic! Letadla az na par kusu jsou na lessing,… Číst vice »

eLKá

Ty 737 MAX bych jim tolik za vinu nedával, kupovali prostě letadlo od zavedené firmy, které bylo dle dokumentů OK.

Analytik

Hlavně firma si stěžuje že nemá prachy a co jí nařídí ministr – rebranding (náklad desítky a stovky milionů) a stav 2.500 zaměstnanců pro všechny ani nemají práci (další stovky milionů). Takhle to vypadá, když rozhodují odborníci.

LépeUžBylo

Může mi někdo vysvětlit jak někdo přišel na to že Smartwings 2.500 zaměstnanců? Šimáně to nějak nechal říci do novin a pak se to jen papouškuje. To nikdo z vlády ani neověřil? Na pracovní smlouvu tam bude nyní stěží polovina tohoto čísla. Smartwings nikdy neměl nějak moc zaměstnanců, vždy to vyskočilo jen během letní sezóny kdy nabral na brigádnické pozice stewardky na 5 měsíců přes léto. Ale tak to nejsou zaměstnanci co přijdou o práci. Ty jí nemají už říjná hádám

Analytik

Oni tím počtem argumentovali, aby byli za velkého zaměstnavatele a ministr se toho chytil a dává si to jako podmínku garance.
Takže Smatrwings budou muset nabírat zaměstnance, no snad je alespoň naučí Mariáš ať se v práci moc nenudí.

jkjk

2.438 bylo zaměstnanců v roce 2018 za celou skupinu (tj. včetně ČSA a dalších dceřinek, tj. Slovensko, Maďarsko, Polsko. Samotná SW měla 1.358.

Anonymas

Socani s členy sekty z Ano už zase rozdávají z cizího. Zachraňovat Čínské firmy, to tady ještě nebylo. Už prodali milijardáři golfová hřiště? Kolik dá Čína? Kolik desítek procent podílu získá Český stat? Nic a nic. Jen ať krachne tahle parodie na firmu.

Karel

Jak na to číslo pan Hamáček přišel?

Nekdo

dostal do ruky befel co a kde má říkat…

Gale

Chápu to správně tak, že zaměstnanci SW/ČSA jsou v oboru nekonkurenceschopní, takže by skončili na podpoře nebo rekvalifikacích, a proto je třeba jim zachránit pracovní místa?
To je naprosto super reklama…

Pavla

No, oni všichni zaměstnanci v českém letectví, kteří mají specifické výcviky, know-how, vzdělání v oboru a léta specifické praxe (např. DGR, ground operations, znalosti manuálů a postupů) jsou tak trochu nekonkurenceschopní s ohledem na to, že když nějaká krize zasáhne letectví, zruší se tu plošně spousta pracovních míst, ČR de facto kromě Prahy žádné další letiště velkého význam

Pavla

významu nemá, jiné aerolinky tu taky nejsou. Než se letectví z krize oklepe a začne se znova rozvíjet, bude to nějakou dobu trvat, mezitím všichni, co přišli o práci, se budou muset přeorientovat do jiného oboru a často si dělat i rekvalifikace. Pak se možná část z nich do letectví vrátí, ale spíš mezitím firmy naberou a vycvičí nové zaměstnance

Jan Pytela

Tu změnu v celém odvětví ale nezastavíme tím, že dáme ze státního rozpočtu půjčku (a za rok ji převedeme v dotaci) jedné firmě, která evidentně nemá v plánu propouštět ani jednoho zaměstnance a hodlá jen pálit Cash, dokud je čím přikládat. Ono to dvakrát nejlépe nefunguje ani v „uhelných regionech“, a přitom to je učebnicový příklad pro tento typ podpory. To v letectví rozhodně neplatí.

Pavel

Je nějaká vyšší profese, kde dnes není třeba celoživotní vzdělávání. Upřímně, argumentace „tréningy“ v letectví zní hodně na vodě. Naopak, stačí letecká angličtina a každý se z letectví uplatní kdekoliv ve světě. Což třeba v mnoha oborech nejde!

Fesoj

Zrovna DGR je fakt kvalifikace, mila Pavlo…

Nekdo

Specificke know-how? Mate na mysli jak letet pres pul Evropy na jeden motor a nevyplacet odskodneni?

Y.K.

Nejhorší je, když někdo nemá nejmenší úctu k tomu co se posádky musí naučit a mít za kvalifikace a sám jen tluče prázdnou slámu na internetech. Kvůli namyšlenému ředitelokapitánovi (což není specifické pro Smartwings, provází to historii letectví) děláte z pilotů idioty, aniž byste uměl co se za nehet vejde z jejich kvalifikace a sdílel podobnou odpovědnost.

medák

Tak vzhledem k tomu že v současné době budou všechny společnosti masivně propouštět svoje lidi tak těch volných pozic po světě na tu docela masu co se teďka propustí prostě nebude.. tudíž vcelku racionálně by většina z nich skončila na podpoře minimálně nějaký čas než se to začne zase trochu rovnat..

Daniel Mach

Piloti mohou jít do armády, kde je akutní nedostatek pilotů, letušky s jazykovými znalostmi se také chytnou kdekoli … nějak mě nenapadá, co by na tom mohlo stát kolem 1,5 mld. na dávkách.

medák

Sice dobrý nápad ale.. už jste někdy viděl civilního pilota co by šel do armády a kočíroval třeba Gripena? 🙂 To že to funguje opačně neznamená že se dá přejít i tímto směrem z civilu do armády.. kor když nemají odpovídající fyzickou kondici, znalosti a výcvik.. nehledě stím že pro armádu je většina z těch lidí prostě nepoužitelná… aby ten výcvik a rozvoj toho daného pilota měl nějaký smysl tak tam musí být už od mládí aby se ta investice do něj vyplatila.. nemá cenu přeučovat vysloužilé pardály.. to se už nikomu nevyplatí.. a naše dopravní letectvo s dvěma kusy… Číst vice »

eLKá

Tak jde hlavně o to, že ten obor se v podstatě v okamžiku dost zmenšil a nikdo neví, jak to bude vypadat v několika příštích letech a o palubní personál se znalostí několika jazyků fakt nebude nouze. Ono to je dost jiné, než byl útlum letectví po 9/11, neboť ten zasáhl v podstatě jen civilní letectví. Ostatní obory „jely“ dál, telekonference nebyly zdaleka tak rozjeté jako dnes, takže business lidé se potřebovali rychle potkávat a byl tedy velký tlak na rychlý návrat do vzduchu. Navíc, „nepřítel“ byl v zásadě identifikovatelný a svým způsobem stačilo upravit bezpečnostní procedury (že to bylo… Číst vice »

Analytik

Tak to je fakt komedie komunisti a socani s ano přiklepnou miliardu pro Babišova kámoše miliardáře a čínské investory. Ta analýza určitě vychází z dogmatu, že Smartwings je nenahraditelná, pak je zcela nesmyslná. No tak ten krach o rok odložíme no…

Mat

Konečně věcné argumenty. A ztracený potenciál do budoucna, kvůli tomu, že už by v ČR nikdy žádná aerolinka nevznikla, se vyčíslit ani nedá.

rtep

Ztracený potenciál bych vyčíslil jednoduše = 0.
Nemyslím si, že by tu někdy někomu chyběly české aerolinie. Možná některým akcionářům. Státu a cestujícím rozhodně ne.

Pavel

A jakou garanci dají Číňané? Absurdita roku…. 10-milionový státeček bude ručit za firmu ve vlastnictví miliardového státu

Pepa

Pry kilo rýže do každé rodiny. To zas bude debata

Mýval

Jsou to hajzlové tihle Číňani. Kdyby aspoň dali kilo rýže a roušku (nebo respirátor)! Ale tohle…? Tohle je výsměch!

Mýval

Nebo pandu. Mohli by taky dát Pandu!

Tour operator

Trollí farma

Pavel

Majitelé dají do SW peníze, ale ne svoje 😀 Věřit komunistům a estébákům může jen ten, kdo má stejný morální profil nebo z nich má profit.