Hala ČD v Brně projde modernizací a dostane nový podúrovňový soustruh na kola

V plánu je ročně zajistit soustružení zhruba 480 vozidel.
České dráhy zahájily tento týden velkou modernizaci jedné z opravárenských hal depa v Brně-Maloměřicích. Součástí investice za více než 170 milionů korun je i výměna podúrovňového soustruhu. Nové zařízení umožní bez demontáže obnovit tvar kol a brzdových kotoučů i u nejnovějších vozidel ČD.
„Nový podúrovňový soustruh posune kvalitu prováděných prací na opravách vozidel našeho Oblastního centra údržby Východ, které má sídlo právě v Brně, zase o něco výše. Půjde v pořadí o druhé zařízení tohoto typu u Českých drah. První slouží od roku 2018 v oblastním centru údržby Praha Jih. Co je důležité, tak kompletně zrekonstruovaná bude také samotná hala, která se změní v moderní servisní pracoviště s kvalitním zázemím pro zaměstnance,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.
Mechanici ČD mají v Maloměřicích v péči mimo jiné jednotky RegioPanter, elektrické a motorové lokomotivy i samostatné vagony. Podúrovňový soustruh bude zajišťovat primárně soustružení kolejových vozidel z brněnských středisek údržby v Maloměřicích a Horních Heršpicích, a také z Havlíčkova Brodu, Olomouce, Znojma a Veselí nad Moravou. V plánu je ročně zajistit soustružení zhruba 480 vozidel.
Nové zařízení nahradí stávající, zhruba 50 let starý podúrovňový soustruh, který podle ČD neumožňuje úpravu dvojkolí u současných moderních vlaků.
Součástí kompletní rekonstrukce haly bude také její prodloužení ze současných 63 metrů na 81 metrů. Ve druhé části haly zůstane stávající kolejová váha, dílna pro opravy sběračů a nově sem bude přesunuta také defektoskopická dílna.
Hotovo má být na začátku roku 2027.
Dráhy investovaly v Maloměřicích i v nedávných letech. V roce 2021 byla dokončena stavba nové opravárenské haly za čtvrt miliardy korun. Hala disponuje dvěma kolejemi o délce 150 metrů a slouží především pro údržbu elektrických jednotek.