Dopravci Železnice

GW Train Regio přišel o dva vlaky, srazily se mezi Křemží a Boršovem

První spoj GW Trainu před startem z ČB do Nového Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
První spoj GW Trainu před startem z ČB do Nového Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dva vlaky společnosti GW Train Regio se dnes v 8.45 srazily mezi Křemží a Boršovem nad Vltavou. Zraněno bylo 14 lidí, tři středně těžce. Škody na vozidlech jsou nejméně 6 milionů korun.

O nehodě informovala Drážní inspekce, provoz je aktuálně zastaven. Pravděpodobnou příčinou je nedovolené projetí návěsti stůj vlaku ze stanice Křemže, nehoda se stala zhruba 500 metrů od nádraží. Inspekce v první zprávě mluvila o šesti zraněných, záchranná služba hovoří o 14 zraněných. Podle České televize měl vrtulník do českobudějovické nemocnice transportovat dvě děti. V jedné soupravě totiž jela třída mateřské školy. Všechny zraněné děti jsou už v domácím ošetřování. Mezi zraněnými je i strojvedoucí.

Jde o první srážku osobních vlaků na české železnici po 20 měsících. K poslednímu střetu došlo na konci srpna 2016 na jindřichohradeckých úzkokolejkách.

Pro GW Train je situace nepříjemná, firma přišla o dvě motorové jednotky: srazily se vlaky RegioSpriner a motorová jednotka řady 629. Zatím běží náhradní doprava. Kdy se vrátí poškozené vlaky zpět do provozu není jasné.

 

43 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Podle dostupných informací strojvedoucí zpožděného osobního vlaku 8102 Volary – ČB nevyčkal v dopravně Křemže na pravidelné křižování s rovněž zpožděným vlakem 8103 ČB-Nové Údolí, projel návěstidlo, řízl výhybku a bezprostředně po odjezdu z dopravny došlo k čelní srážce obou vlaků.
    Hned od počátku se objevují informace o vině strojvedoucího od agentury RailJob, který je v pracovním poměru u GW Trainu.
    Nehoda se ale stala na jedné z nejbezpečnějších tratí v ČR, která je po celkové revitalizaci za více než 1,6 mld Kč od září 2016 dokonce vícenásobně zajištěna proti selhání lidského činitele – strojvedoucího.
    Kromě dálkového řízení byla na zmíněné trati zprovozněna rádiová síť TRS, dobudovány antény pro pokrytí celého území a došlo k vybavení systémem VNPN (Výstrahy při nedovoleném projetí návěstidla). Zabezpečovací zařízení neumožňuje, aby osudný vlak 8102 vůbec odjel z dopravny a po zvukové výstraze by byl zastaven, následně díky generálnímu stopu i další vlaky. Má to však háček. Tak tomu bylo jen do 9.12.2017. Jihočeský kraj hledal nejlevnějšího dopravce i na „nejbezpečnější trať v ČR“, jak byla revitalizace prezentována v září 2016, a tak vozidlo osudného vlaku sice disponovalo podle požadavku JČ kraje wifi pro cestující, ale nemělo odpovídající vybavení a strojvedoucí měl k domluvě mobilní telefon, který vlak nezastaví !

    Tato nehoda na jedné z nejzabezpečenějších tratí v ČR je obrovským skandálem a výstrahou Jihočeskému kraji, který selhává i jako objednatel a koordinátor železniční dopravy skandálními nepřípoji a sází na co nejlevnějšího dopravce sice s wifi, ale bez základního zajištění bezpečnosti, odpovídajícímu technologii 21. století, a to tam, kde cca 1,25 mld Kč přispěla na revitalizaci trati a jejího zabezpečení z Fondu soudržnosti EU.

  • Četl jsem celkem pozorně všechny komentáře podotýkám, že místní poměry neznám. Ale souhlasím s tím pokud by výpravu vlaku prováděl výpravčí výpravkou určitě by se snížilo riziko odjezdu vlaku ze stanice proti stůj. Dále mě zaujalo jak se tu diskutuje nad GSM-R a TRSkou ale i obyčejný simplex by úplně postačil, výpravčí zavolá do vysílačky a všichni v okolí slyší že se něco děje.

    • Opravdu jste si tím tak jist? Ono totiž signály na návěstidlech lze elektronicky zabezpečit (prostě aby nebyly dvě zelené proti sobě), ale pokyn výpravčího v principu nikoliv. A výpravčí je taky jen člověk, občas omylný. Navíc, jak známo už z leteckých katastrof, člověk má tendenci věřit více jinému člověku než přístrojům, což by mohlo být v případě špatného pokynu na škodu.

      Pokud je výpravčí přítomen, je dobré, pokud situaci sleduje a kontroluje, případně aspoň na dálku – bohužel v tomto případě chybělo rychlejší spojení.

      Zajímala by mě také technologie odjezdu vlaku u GWT, u ČD asi v nedávné době změna, nyní zdá se píská nejprve strojvedoucí (jako, že může jet), pak až průvodčí (vzhledem k nástupu), což jsem pochopil jako opatření právě proti neoprávněným odjezdům.

    • U GWT na Šumavě si píská strojvedoucí možná nějakou hezkou písničku, je tam na všechno sám, jen čas od času přijde revizor.
      Občas si píská i novou hymnu GéWéTrejnů – https://youtu.be/m4BqIBdvp5Q

  • Nadpis je silně zavádějící, až cynický. Tady přece nejde o to, že chybí 2 jednotky. To jsou jen materiální škody. Ale ve vlacích cestovali lidé. A to je mnohem horší než nějaká zničená jednotka. Žijeme ve 21. století a takových nehod je stále více a více. Na co nám je špičková elektronika, když neumí zabránit tomu,aby vyjely 2 vlaky proti sobě. Nesoudím ani výpravčí ani strojvedoucí. To jsou jen lidé. Ale hlavně by se měli zamyslet tvůrci zabezpečovacího zařízení, aby se toto nemohlo stát. Když jeden vlak jede, aby nemohl jet druhý proti němu. To snad by dnes problém neměl být. Na tomto by se rozhodně šetřit nemělo. Ani na lokálkách by se v tomto nemělo šetřit. Raději místo rekonstrukcí kolejí by se měla rekonstruovat zabezpečovací technika. raději nižší rychlost a vyšší bezpečnost. Bohužel toto se stává i na hlavních tratích, dokonce s autoblokem. Toto zařízení musí být blbuvzdorné. Aby ani nešťastnou náhodou se toto nemohlo stát. Vlak není auto, potřebuje desítky, ale spíše stovky metrů k zabrždění, i lokálky. Kdy si toto kompetentní konečně uvědomí? A jezdit na „dobré slovo“ ve 21. století je fakt hazard se životy lidí. To zabezp. zařízení by se mělo investovat mnohem více než do zvýšení rychlosti o 20 nebo 30 km/h.
    Naštěstí ta zranění nebyla vážná. Naštěstí! Ale co když za týden se stane něco podobného a třeba v mnohem vyšších rychlostech??? Od roku 1995 mám fakt strach jezdit vlakem. Těch vážných nehod už bylo příliš.

    • Pořád jsou vlaky 16x bezpečnější, než auta. Je větší šance, že tě srazí auto na chodníku, než že zemřeš při srážce vlaků 🙂

  • mám fakt strach jezdit vlakem. Nadpis je silně zavádějící, až cynický. Tady přece nejde o to, že chybí 2 jednotky. To jsou jen materiální škody. Ale ve vlacích cestovali lidé. A to je mnohem horší než nějaká zničená jednotka. Žijeme ve 21. století a takových nehod je stále více a více. Na co nám je špičková elektronika, když neumí zabránit tomu,aby vyjely 2 vlaky proti sobě. Nesoudím ani výpravčí ani strojvedoucí. To jsou jen lidé. Ale hlavně by se měli zamyslet tvůrci zabezpečovacího zařízení, aby se toto nemohlo stát. Když jeden vlak jede, aby nemohl jet druhý proti němu. To snad by dnes problém neměl být. Na tomto by se rozhodně šetřit nemělo. Ani na lokálkách by se v tomto nemělo šetřit. Raději místo rekonstrukcí kolejí by se měla rekonstruovat zabezpečovací technika. raději nižší rychlost a vyšší bezpečnost. Bohužel toto se stává i na hlavních tratích, dokonce s autoblokem. Toto zařízení musí být blbuvzdorné. Aby ani nešťastnou náhodou se toto nemohlo stát. Vlak není auto, potřebuje desítky, ale spíše stovky metrů k zabrždění, i lokálky. Kdy si toto kompetentní konečně uvědomí? A jezdit na „dobré slovo“ ve 21. století je fakt hazard se životy lidí. To zabezp. zařízení by se mělo investovat mnohem více než do zvýšení rychlosti o 20 nebo 30 km/h.
    Naštěstí ta zranění nebyla vážná. Naštěstí! Ale co když za týden se stane něco podobného a třeba v mnohem vyšších rychlostech??? Od roku 1995 mám fakt strach jezdit vlakem. Těch vážných nehod už bylo příliš.

    • Jestli to není spíš tak, že před rokem 1989 i později se o nehodách tolik nemluvilo, když už se nějaká stala. Pokud se nestala a „projela se jenom červená“, tak několikrát a z různých zdrojů jsem slyšel, že pokud to bylo o kousek, tak se zacouvalo a prostě se to „neřešilo“. Dnes se na trati na několik hodin zastaví provoz a šetří to Drážní inspekce.

      A co se týče zabezpečení, tak tu vládne jistý monopol a ceny toho monopolu mi přijdou (a nejen mě) kolikrát velmi předražené… Ale do toho nevidím, tak třeba se mi to jen zdá…

  • Kolik ma tato spolecnost zaloznich souprav, vozu, lokomotiv? Jj rozdrbani dopravy po cesku v praxi.

  • Tak dlouho se se džbánem chodí až se ucho utrhne… Ještě že se nikomu nic nestalo. Doufám žeuž si na GWT DÚ a DI konečně pořádně došlápne.

  • Údajně na této trati, která je vybavena zabezpečovacím zařízením DOZ + radiový systém s „vysílačkama“ TRS, jezdí vlaky GW Train jen na tzv. „náhradní spojení“ pomocí obyčejného mobilního telefonu. Je to pravda ? A jestli ano, jak to, že kraj ty vysílačky nevyžaduje a místo toho žádá dětské kino ?

    • Protože palubní portál s filmem pro děti jistě cestující na lokálkách přitáhne. Všichni zanechají všeho a začnou dojízdět sem a tam jen proto, aby mohli dokoukat celý film. No, neberte to! :-)))

    • Objednatel musí hodnotit nabídku komplexně. Jak vidět, důraz na bezpečnost není samozřejmý. Pokud vím tento aspekt experti (Zimola, Borovka + dohazovači kšeftu) vůbec samostatně nehodnotili! Čili jsou spoluviníky i této nehody. V jejich sebereflexi nevěřím – na to jsou příliš hroší. Co z toho kápne je nejvyšší priorita. Proč by jinak tak komplexně a cílevědomě zničili veřejnou dopravu v rámci celých JČ?

    • Chachar Budvar 3. 5. 2018 (18:19)
      Plný souhlas, je to tam jen malá domů spřáteleným firmám bez jakékoliv koncepce.

  • Tu vidíme ďalší záporný výsledok liberalizácie na železnici… Lacnejšie ešte automaticky neznamená bezpečnejšie. A povedzme si, že zodpovednosť a akásy železničiarska stavovská česť u tzv. tiež dopravcov dosť absentuje.

  • Takže oni vyženou lidi ještě dřív, než začne sezóna, kdy je chtěli vyhnat nízkou kapacitou. Jet s GW nikdy. I jezdit na motorce v protisměru je bezpečnější než jet s GW. Soukromník se ukázal.

  • Chachar má pravdu. Vozidla bez možnosti zastavit funkcí Generální stop od výpravčího či dispečera by vůbec neměla vyjet na trať. Bohužel zákony EU toto nenařizují. Takže budou další zbytečné nehody.

    • A k tomu máme další výběrko na motorovou traxi na jihu čech. Soukromníci už leští staré ojetiny, doplní nějakou USB zásuvku, WiFi a hlavně palubní portál s filmečkama, ten je na lokálky nejdůležitější! Bezpečnost hold není vidět…
      Už by si té totální nekompetence a nekoncepčnosti mohl někdo všimnout…

    • Taky to není řešení na všechno, vzpomeňme si na nehodu u Bad Aibling před par lety, to bylo spojení několika nešťastných chyb. Funkce generální stop systém GSM-R v Německu nemá, “jen” nouzové hlášení, jakmile toto přijde na lokomotivu je strojvedoucí povinen začít brzdit maximální možnou brzdnou silou, ale určitě je rychlejší když výpravčí hned všechno centrálně zastaví, to bych ale nerad rozebíral, chci tím říct, ze GSM-R je závisle na síti, když jste zrovna v místě kde nemáte síť, tak vám generální stop taky moc nepomůže, to byl bohužel případ Bad Aibling.
      Chci tím říct, ze ať už mate železnici vybavenou třeba i tím nejlepším zabezpečovacím systémem tak se nehody nedají stopro vyloučit, musím přesto souhlasit stim, ze by i soukromý dopravci měli mít na svých vozidlech nejvyšší možný standart zabezpečení, které je i přítomné na trati, i když nevěřím ze ČD to na všech vozidlech má, třeba konkrétně co se tyče GSM-R.

      Absurdity tipů Jihočeský kraj vznikají tím, ze o železnici rozhodují lidé, kteří nemají o materii sebemenší tušení a neuvědomují si, ze je potřeba víc než jenom komfort pro cestující a ekonomika provozu.

    • No ale to je zdejší liberizační bordel. Žádné pořádné kontroly, pokuty atd. Ale liberalizovat to jo.

  • Hlavně, že je tam DZ. Zrušili se výpravčí, kteří byli pojistkou. Předpisy byly vymýšleny 150 let a byly psány krví, prostě se ušetřilo. Když vlaky vypravoval výpravkou výpravčí byla to jedna z dalších pojistek proti odjezdu proti stůj. Ono se vše od počítače neohlídá. Za odjezd vlaku dříve po dopravní stránce odpovídal vlakvedoucí, výpravčí a strojvedoucí- nyní pouze strojvedoucí- máte co jste chtěli e-inženýři!

    • Záleží na pohledu, ale Drážní inspekce to vidí stejně. A já se k tomu přikláním též.

      A člověk by se mohl s kacířským dotazem zeptat, zda na tuto změnu (odstranění výpravčích a přesun na dálkovinu) bylo řádně zpracováno posouzení rizik dle nař. 352/2009/ES resp. 402/2013/EU 🙂

    • Je to mazec. Jak píšete, systém byl logický (i když nikdy nejde ohlídat všechno, nehody se děly i tehdy). Neznám situaci na této trati, ale tam nejezdí průvodčí? Mohl strojvedoucího upozornit (odjezd proti neuskutečněnému pravidelnému křižování). Ta pojistka v podobě „spoluúčasti“ vlakvedoucího při odjezdu by měla být znovu zavedena.

    • Je to stejné jako v autě či autobusu, když jedete na červenou máte problém.
      Spíš by mě zajímalo, že když měl vlak čekat na křižování ve stanici Křemže (obec Mříč), tak jsem nečetl, že by říznul výhybku, tím by měl strojvůdce podnět pro zastavení.

    • Nevím, jestli v této stanici, ale někde dál u Lipna jsem viděl samovratné výhybky. Takže pokud tu jsou, tak je řeže normálně 😉

    • Ale houby, většina projetí Stůj nemá s výpravou vlaku nic společného. Nejčastějšími důvody jsou nedobrždění nebo nerespektování při posunu. To výpravčí vůbec neovlivní. A navíc značka výpravky v TJŘ opravdu vůbec nezabrání tomu, aby se strojvedoucí proti Stůj nerozjel. Proto je výprava jiným způsobem než návěstidlem ve stanicích, kde jsou návěstidla u každé koleje zbytečností. I tam, kde výpravčí fyzicky je. Vracet výpravy výpravkou trvale je krok zpět.

  • Výhoda této trati, že je blbovzdorná. Že pomalejší trať v čr snad ani není.

    • No, pomalá už po té „modernizaci“ už ani tolik jako dřív není – a v těch obloucích v lese navíc ani není vidět moc daleko dopředu …

  • No tak co říct no. 5 měsíců.. pitomci. A tak hodí se to na strojvedoucího a pojede se dál.

    • Vzdycky se najde nakej blbec co porusi pravidla- a je tedy uplne jedno pod jakou obchodni znacko ten vlak soferuje…
      Tim se dostavame ke stale se zvysujicimu veku ridicu vlaků, zfixlovanejm zdravotnim prohlidkam, technickemu stavu, kontrolam a urovni zabezpecovacu, a obecne technickemu fstavu infrastruktury na lokalkach…
      1.) Polozme si velmi provokativni ale logickou otazku jak by asi vypadala nase zeleznice kdyby se za nase ceske penize nestavela za federace veskera zeleznice na Slovensku ( a nejen zeleznice)…
      2.) Zrejme jsem naivni ale nemel by zabezpecovac fungovat tak ze kdyz je na jednokolejce v protismeru vlak tak by me na tu kokej nemel pustit nebo dokonce nemel dovolit se rozject????

    • Johny Gomez, staniční zabezpečovač ano, ten by neměl dovolit vypravcimu pustit vlak na obsazenou kolej, jako strojvedoucimu mne nic nebrání přejet navestidlo stůj. Bavíme se o standartu na české železnici, ETCS už je pak o něčem jiném. Pro srovnání v Nemecku systém PZB mi sice dovoluje se proti stůj rozjet, ale po přejetí mne okamžitě zabrzdí.

      Stávat by se to nemělo, ale hned bych to nesvaloval na soukromnika, na stáří nebo na „nedostatečné zdravotní prohlídky“ příčinou mohla být i chvilkova nepozornost, nebo navestidlo mohlo stát proti slunci a šlo špatně vidět, nebo mohlo být na víně úplně něco jiného, proto bych se neukvapoval v závěrech a počkal si na vyšetření celé situace.

    • Myšleno, že kdyby se takto potkaly dvě regionovy od ČD tak by byli i mrtví? Takto je to levnější a bezpečnější vozidla?

    • Johnny Gomez:
      2.) Zrejme jsem naivni ale nemel by zabezpecovac fungovat tak ze kdyz je na jednokolejce v protismeru vlak tak by me na tu kokej nemel pustit nebo dokonce nemel dovolit se rozject???

      To umí Radioblok.

    • Honza:
      A není tam už po těch dlouhých výlukách z minulých roků (při nichž byla trať stavebně připravována na dálkové ovládání dopraven), jen nějaká „dálkovina“ bez výpravčích v dopravnách (a bez radiobloku)? Pak už by záleželo skutečně všechno „v terénu“ jen na strojvedoucích a jejich pozornosti …

    • Zeleznicar v důchodu, trat bohužel neznám, předpokládal jsem že tam ještě vypravci budou, vtom pripade se omlouvám za nepřesnost.

    • Regionovy by se nejspíše nesrazily. Mají totiž generální strop. Trsku taky. Vlak z Mříčí -regina- by projela odjezdové n., vybavila počítač náprav a ještě než by stihla říznout výměnu (říznutí je u GWTr celkem známá, běžně užívaná rutina, něco jako když si fíra jde pro vodu na kafe) už by to u dispečera v počítači řvalo. Ten by navolil skupinu, stuhu na vysílačce a stiskl genstop. Hotovo. Obě reginy by stály. Jenže Krygárek šetřil a za peníze na TRS, resp. jeho vozidlovou část si raději koupil Superb/barák/nebo je dal Zimolovi. No a nic z toho srážce vlaků jaksi principielně zabránit nedovede. Byť jsou vylepšené – asi tak jako kulisy k operetce.
      Trapnou Ironií je, že se to stalo téměř v Krygarově rodišti.

    • Vážený Chachare, je vidět, že tomu moc nerozumíte. Jaké navolení stuhy? Stuha je přeci na základnovce pevně nastavená a nejde ji změnit. Stuhu si volí strojvedoucí, protože každá trať má stuhu jinou. Základnovku nikdo nepřenáší. Druhá věc – VNPN vysílá generální stop automaticky. Bez zásahu obsluhy.

Newsletter

Partneři