Cestovní ruch Dopravci Železnice

GW Train loni zvýšil počet cestujících na dva miliony. Letos čeká minimálně stejná čísla

GW Train a Jihotrans, aneb vlaky a autobusy pod jednou střechou. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
GW Train a Jihotrans, aneb vlaky a autobusy pod jednou střechou. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlaky společnosti GW Train Regio přepravily loni téměř dva miliony cestujících, meziročně o 12 procent více. Výkony firmě narostly o necelých pět procent. Čistý obrat meziročně stoupl o 23 milionů na 433,7 milionu Kč, provozní zisk o 43 procent na 16 milionů Kč. Vyplývá to z výroční zprávy.

GW Train Regio provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji a rychlíky Plzeň – Most. Podle šéfa Roberta Krigara čeká firma letos navzdory pandemii minimálně stejná pasažérská čísla.

„Letos očekáváme, že i přes pokles počtu cestujících během pandemie koronaviru zůstaneme minimálně na stejných číslech jako loni. Je to především díky vydařené sezóně v létě a velkému zájmu návštěvníků,“ řekl dnes deníku Zdopravy.cz Krigar.

Loni zahájila společnost denní provoz na hraničním přechodu z Královce do polské Lubawky. Pro letošek objednal Královéhradecký kraj i osobní dopravu v úseku Trutnov – Královec, v rozsahu 150 dní. GW Train Regio provozuje osobní vlaky i na hraničním přechodu s Německem Kraslice – Klingenthal a z Meziměstí do polského Mieroszówa.

Firma, jež zaměstnává zhruba 180 lidí, patří do skupiny Jihotrans. Od prosince 2017 provozuje GW Train Regio dopravu na šumavských lokálkách. Jsou to tratě České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary. Počet cestujících tam letos v létě vzrostl meziročně o 20 až 30 procent. Novinkou, která vznikla díky podnětům turistů i ubytovatelů, je cyklovůz mezi Číčenicemi a Novým Údolím.

Jihočeský kraj zaplatí za služby tohoto dopravce za 15 let 2,25 miliardy Kč, proti ČD ušetří podle hejtmanky Ivany Stráské (ČSSD) 300 milionů. Roční objem kilometrů je 1,3 milionu.

Skupina Jihotrans má asi 1100 zaměstnanců, 320 nákladních aut, asi 200 autobusů a 40 motorových vlakových jednotek. Loni měla konsolidovaný obrat 3,2 miliardy korun a konsolidovaný zisk po zdanění stoupl na 108 milionů Kč.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Chytráčci ze Šumavy

Rtep a Kocourek, Klucííííí, máte ještě přes 12 let šanci si zvyknout, že tam nejezdí modrá armáda, snad Vám to bude stačit… Ale pozor, aby Vám do té doby nebouchlo srdíčko!!! 😀

rtep

Je mi naprosto putna, kdo tu jezdí. Ale dřív mi nevadilo jet 2 tady nebo 3 hodiny vlakem, protože ty motoráky byly pohodlné. Teď dělám vše proto, abych se cestě vlakem vyhnul, jet v 654 hodinu je zoufalé utrpení.
Srdíčko i opravdu nebouchne, to se nemusíte bát. Autobusů tu jezdí naštěstí dostatek.

Vladki

A to jako ty 810 se kterými tam jezdily čd byly lepší?

rtep

810 nebo 816 a 814 nejsou sice bezbariérové, rozhodně jsou ale pro cestujícího výrazně pohodlnější. I GW Train naštěstí na Šumavě občas tyto vozy provozuje a je to zdaleka nejen pro mne svátek, že se mohu vézt pohodlněji.

Vlastimil Kocurek

Co to je za otázku, snad žijme dneškem, To jsou srovnávání která ¨bagatelizují problém.

kom

služby tohoto dopravce jsou příšerné…

-TR-

Jak kde. Na jihu Čech to opravdu pokulhává. Zato třeba mezi Plzní a Mostem to celkem jde, super jsou třeba mezistátní vlaky do Polska.

Zdravý sluch

Nehnevajte sa, ale je to hrôza. Predtým som na Šumavu jazdil vlakom rád kvôli krásnym vyhliadkam, ale tie Šprintéry sú tak nepohodlné a zle vetrané, bez stolíkov, že sa na vyhliadky vôbec nesústredím, ale len sa teším, až vystúpim. A sedenie v protismere, ak ste nevyspatý, je vo šprintére extrémne nepríjemné. Išiel som tým prvýkrát po asi 4 rokoch, naposledy som po Šumave išiel v 842 myslím. Poznám aj nemeckú stranu Šumavy, kde jazdí RS1 a to je pohodlím úplne inde.

rtep

Mám hodně podobné zkušenosti. Když to jen trochu jde, vyhýbám se u nás na Šumavě vlakům a raději jedu autobusem.

Vlastimil Kocurek

Jenže autobus na Šumavě jede v sudý týden tam, a v lichý nazpátek. Je však možnost letět vrtulníkem, ale to bývá asi poslední cesta.

rtep

Tady u nás na Prachaticku jezdí ve všední den od rána do večera autobusů určitě dostatek. O víkendu ne, ale také by nebylo koho vozit.

Vlastimil Kocurek

Vlak na obrázku, je naprosto nevyhovují. GW navíc nasazuje málo vagónů, a od jihočeského kraje je spolupráce s touto firmou obrovským krok vedle. Ono stát třeba z Č.Krumlova do Budějic , to trvá hodinu, na jedné noze je frustrace.

Ares

Třeba vám JČ kraj jedno objedná víc vagonků.

jan

Jenže ono už to vysoutěžené JE..

-TR-

GWTR posiluje kapacitu vlaků nad rámec původní objednávky, kterou zadalo minulé vedení Jihočeského kraje v čele s Jiřím Zimolou. Nakoupili a modernizovali další vozidla, se kterými se nepočítalo. Současný stav samozřejmě není ideální, ale je pořád lepší než to, co bylo původně krajem zamýšleno.

Doporučuji přijít ke krajským volbám, aby se dostali k moci ti, kterým na železnici aspoň trochu záleží. Konkrétní kandidáty zde propagovat nehodlám.

Zdravý sluch

A ony nie sú iné dôležité veci?

V. K.

Nepatřím k žádným modrým fanatikům (s čím na té lince jezdili ČD bylo taky mizerné), ale jet s nimi rychlíkem Most – Plzeň 2 hodiny je docela utrpení. Taková nepohodlná vozidla se hodí tak akorát na osobní vlak, ne na rychlík. Je tam sice dobrá Wi-Fi, ale sedačky jsou dost nepohodlné a jednotka hlučná a drnacavá.

Třicátáprvní Béé

2 hodiny? Tak to jste s GW určitě nejel. Neznám strojvedoucího, který by s 628 na té trati smáznul skoro 50 minut.
Jinak doporučuji nelézt do motoráku, ale do řidičáku..

Pe.tr

Logicky nemusel jet celou trasu . Hluk u motoru bude , to je asi jasny , ale pružením vlaku drncání nebude , spíš stavem kolejí

Ares

Jednotka drncá? Vždyť má vzduchové odpružení, nebude to asi mizerným stavem infrastruktury?

Třicátáprvní Béé

Stavem infrastruktury to být nemůže, protože každoročně jsou na 160 výluky tak půl roku, proto se o 160 říká, že je ze zlata😉

kom

ten krám je diskomfortní sám o sobě…

jan

Tak panter má také vzduchové pružení.

Vlastimil Kocurek

To jste naspal moc diplomaticky, takové vozy se nehodí vůbec k ničemu, dělaji z naší železnice muzeum.

Vlastimil Kocurek

Jen když vstoupím do těch nízkých vagonů, kde není dostatek místa a lidí tolik, že se ani nedostanu k automatu na jízdenky, jsem ve stresu, raději bych šel pěšky.
V absolutní špičku v neděli odpoledne, kdy se rozjíždějí vysokoškoláci z této oblasti , navíc turisté domů, jsou dva vagóny, a mezi nimi jeden úplně prázdný na kola.
Fakt je mi z této firmy úplně na nic.
A z našich krajských zastupitelů podobně.

rtep

Nevím, čím všínm jezdí GW Train na této trati. 628 je ještě relativně přijatelná, 654 je ale zoufalost, vhodná tak na 15 minutové cesty. Extrémně nepohodlné sedačky, vysoká hlučnost, naprostý nedostatek místa pro zavazadla a háčků na oděvy.

-TR-

Na trase Most – Plzeň jezdí zpravidla jen 628. K nasazení 654 občas dochází při výlukách.

jan

Tak to je soutěž, splnit počet sedaček.. Jak, to už je věc druhá 🙂 Viz UK:-)

Miloň

Však 654 byla na západě určena pro nejpodřadnější výkony jako zapadlé lokálky nebo vlaková MHD. Skončily u nás, protože i na takové výkony už jsou to střepy…

Vlastimil Kocurek

Jezdí tím šmejdem,, co je na obrázku.- To je vlak, který se nehodí k ničemu.

Chocholoušek

Tenhle holobrádek na obrázku?

https://www.sasro.cz/

Alexandr Mikulka

To je divné, Vlček kvůli nim přestal jezdit na Šumavu a oni si drze zvyšují počty přepravených cestujících?

Supidio

A Vlček je kdo ?

Kubrt

Takovej šotouš všeználek.

F. K.

Dobře se do něj trefuje?
Máte cosi společného.

Jarek

Tak nebude platit vydřiduchům z GWTR, když má IN 100, ně? To je lepší si koleno vrtat než tam nechat padesátikorunu nebo co ta sranda stojí. 🙂

Haha

Tak jasně, že se zvýšil – U Lipna se lidi přes prázdniny zbláznili…

Mirek111

Zdaleka v tom nebude, jen to Lipno….

Jakub

K Lipnu ale jezdí ČD… 🤷‍♂️

-TR-

ČD jezdí jen do Lipna nad Vltavou, kde se nachází hráz vodní nádrže. Hlavní letoviska na břehu Lipna (Horní Planá, Černá v Pošumaví) jsou obsluhovaná GWTR.

Jakub

Tak tyto letoviska samozřejmě, busem, autem! Ty lokálky jsou ok pro místní ale že by Pražáci jezdili přes hodinu a půl z Budějic?

-TR-

Budete se divit, ale přestupy v Českých Budějovicích se používají docela hodně. Možná i proto se konečně podařilo optimálně vyladit čekání vlaků ČD na zpožděné vlaky GWTR – v minulých letech s tím byl problém (opačně problém nebyl). Letos to funguje bez problémů.

Jakub

Po zavedení jednotné jízdenky by mě to ani nepřekvapovalo ale vzhledem k současné situaci mě to docela překvapuje.
Jako ty motoráky nejsou tak špatné ale sedět v tom hodinu z Mariánek do Varů nebo hodinu a půl do Plané mi přijde fakt jako oběť, obvzvlášť po přesednutí z vlaku jiné kategorie (např. vozu Bmz).To už bych snad raději zvažoval ten autobus a to do obvykle dávám přednost vlaku.

ABC

A co byste ještě chtěl, masážní křeslo?

Zdravý sluch

Ale tie vlaky, čo majú na Šumave, naozaj nie sú pohodlné. Hlavne sedenie v protismere je v nich veľmi nepríjemné. Ja som strán chváliť ČD, ale toto je dosť pokles. Nedivím sa, že sa toho Nemecko zbavilo. To je vlak na 30 minút max. Vzhľadom ok, ale pohodlím ko.

ABC

v Neměcku ovšem byly úplně jiný sedačky

Vlastimil Kocurek

Souhlas. to je vlak k ničemu, ns cestě ze Šumavy do ČB bývá tak přeplněný, že se často i stojí.
trefil jste to perfektně.

Zdravý sluch

Rast cestujúcich samozrejme dokazuje, že to väčšine nevadí, to nepopieram. Osobne to ale nechápem. Mne cesta z Volar do Strakoníc tento rok na dlho stačila. Sprinter a Désir sú obrie rozdiel. Chcel som sa po asi 4 rokov prejsť Šumavou, ale kým tam budú tieto súpravy, tak nie. Aspoň niečo na úrovni RS1 je minimom.

Vlastimil Kocurek

Jihočeský kraj pro zpřístupnění Šumavy nedělá skoro vůbec nic.

ABC

ještě by podporoval overturismus!

Kubrt

Taková Černá v Pošumaví není u Lipna?

Jakub

Taková zastávka Černá v Pošumaví je využívaná jen vodáky a cyklisty, protože leží 2 km po silnici první třídy od stejnojmenného letoviska…

Twix

Tak ona celá ta trať je dost turistická, a na to jak je oproti silnici 1. třídy trasovaná je využívána docela slušně. Do Černé vede od nádraží kus vedle té silnice široký cyklochodník a nějakých 10 ubytovacích či restauračních zařízení je přímo okolo nádraží, tam se zrovna motá cestujících docela dost.

Kubrt

Ehm, a ti se nepočítají do počtu cestujících, nebo o čem je tu řeč?

Jakub

Ale já pouze poukazoval na to, že k Lipnu jezdí ČD. Nejenom ČD, ale rozhodně to nebude ten hlavní důvod růstu GWTR, dle mého názoru. Je tu velká koncentrace turistických míst po tratích po kterých jezdí vlaky GWTR mimo Lipno, zatímco nejznámější zastávka na Lipně je pro dojíždějící ze zbytku ČR právě Lipno nad Vltavou.

ABC

Pro vodáky 🙂

Miloň

Zvyšují z čeho? Z poloviny toho co vozily ČD nebo ze stejného počtu? Chtělo by to konkretizovat jinak je to nic neříkající propaganda.