Glosa: ŘSD zaznamenalo největší úspěch od Bártovy tryzny
Zahájení zemních prácí pro záchranný archeologický výzkum na Pražském okruhu. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Pomazánka ovšem nebyla tou nejhorší věcí. Tou byla nekonečná bezradnost při otázce, kdy bude stavba okruhu pokračovat.
dle dobového článku ČRo nešlo o pomazánku, ale o čočku
https://www.irozhlas.cz/regiony/po-jizni-casti-prazskeho-okruhu-uz-jezdi-prvni-ridici_201009201501_vrojik
Autor glosy se asi nikdy nezúčastnil velké stavby, kde je investorem ŘSD. Bárta byl , s dovolením, dement, ale zažít současnou práci ŘSD a jimi najatých firem pro stavební dozor na realizacích velkých dopravních staveb, je velký zážitek.
No já mám z roku 2010 taky vzpomínku: s velkou pompou oznamovali DOD v tunelech a v Lahovicích na MÚK a nakonec z toho bylo otevřeno jen pár set metrů před tunelem u Břežan. Když se tam člověk dokodrcal, tak to bylo dost k naštvání.
Důvod k optimismu, týkající se dálniční sítě, bude ve chvíli, kdy se začne stavět středočeská část D3. Do té doby je zatím vše jen náprava hrůzostrašné katastrofy. Intenzita dopravy je na bodu, kdy silnice prvních tříd, které nahrazují dálnice jsou nedostačující.
Ma začít 27. Možná to budou dělat PPP, u D35 to znamenalo rok navíc, ale jelikož jsme ještě stále v přípravě, tady by snad nemuselo (u D35 by stát mohl sám stavět dřív, čeká se na PPP). Přestože chtějí stavět vše naráz, legislativně to bude víc staveb, lze čekat právní souboj o každou z nich. Žádná nemá vydané ještě ani nepravomocné uzemko, pokud dobře hledám, byť avizovali na druhou polovinu 24. Lze čekat odvolávky a soudy všech instancí, takže otázka, kdy bude pravomocné uzemko, při rychlosti veřejné a státní správy a soudnictví. pak se bude řešit stavebko, opět, pravomocné stavebko… Číst vice »
podle hesla „nejdůležitější dálnice pro svět je ta moje“
Vy jste hodně velký optimista, sám to vidím na zahájení ve třicátých letech.
Je hrozné jak jeden člověk dokázal zpomalit a zkomplikovat výstavbu dopravní infrastruktury. A pokud Bárta chtěl bojovat s oligopolem nebylo nic jednoduššího než pustit do výstavby konkurenci. Jak něco takového pomohlo jde vidět u našich severních sousedů.
No, existoval jistý pán na pozici premiéra, mohl říci ne, příprava bude pokračovat.
Bohužel to neřekl a díky tomu všichni nyní trpíme. Doufám že na to lidé u voleb nezapomenou.
Nečas kandiduje?
V té době existoval jistý pán na pozici prezidenta ,kterého později vystřídal jiný jisty pan na pozici prezidenta.Oba dnes podporuji opozici.Tak tehdy mohli tehdejšímu premiérovi ze své funkce poradit ,aby se s přípravou pokračovalo.
V tom jsou politici nebezpeční i jeden dokáže spoustu nehezkých věcí.
O to více by voliči měli přemýšlet a pamatovat si nejen co kdo slibuje ale hlavně co dělá.
To nepomůže, do hlavy jim nevidíte. Jedno volební období se budou chovat dle toho co slibovali a druhé zdivočí. Navíc neexistuje žádná zkušební doba pro politika a jsou prakticky neodvolatelní.
Naprosto souhlasím, vím o čem píši, exministr dopravy pan Bárta byl hrobníkem ŘSD a celé dopravní koncepce v ČR. Ministři pan Ťok, pan Havlíček a pan Kupka, tomu dali a dávají vše potřebné a je to vidět. Výstavba a rekonstrukce dálnic a silnic je dlouhodobá záležitost, a jeden exministr nadělal více škod jak si vůbec uvědomil.
Pan Kupka tomu dává vše potřebné?
Aha.
Asi jsem byl někde jinde.
Promiňte prosím.
Skóre to potvrzuje. Holt, z předvolebního mítinku opozice se těžko dá zaslat objektivní příspěvek.
No a?
Myslíte pana ministra Havlíčka ,který v té době řídil dvě ministerstva najednou? Tak ten měl jenom kupu řečí, ale skutek utek.
Ono často stačí, když do toho ministr moc nekecá těm, kdo ví co dělají.
V případě agrofertích pohůnků to je určitě lepší, ale věřte, že ještě lepší je silná a cílená politická podpora opravdu funkčního ministra.
Politik jako politik, nevyberete si. Čest vyjimkám, které v politice dlouho nevydrží.
Taky moc nezjistuji pozitiv u Havlicka, z ust mu slova litaj jak z kulometu, ale informace vetsinou zadna. Ze by on s nejakou stavbou pohnul si nejak nevzpominam.
Jo huba Havličkovi jede dobře, ale na co šahl to s odpuštěním sprasil. A to v často neviděné jednotě v soukromu i ve státním.
Zajímavé by bylo vědět, jaká byla průměrná marže stavebních firem v jednotlivých letech v období dejme tomu 2005 až 2025, případně zda se zvýšila nebo zda se změnila vnitřní efektivita těchto firem v tomto období. Říkalo se, řekněme na začátku tohoto období, že byla velká korupce při zadávání těchto velkých staveb (pak se říkalo, že to spíše byl jen politický boj od stran /a jejich kmotrů/, které nebyly u lizu). Obávám se, že pravdu, jak to bylo a je vědí jen Ti, kteří si to na vždy nechají pro sebe. Nebo je opravdu nějaký objektivní ukazatel, který je veřejně zjevný,… Číst vice »
Nezapominal bych na lidi, kteri videli prosperitu Ceska v tom, ze se usporime.k smrti. Po pravde zde je jeden z nejvetsich rozdilu s Polaky. Oni se dluhu neboji a jeste jim ho rust HDP drzi na prijatelne urovni v pomeru k HDP. Kdezto u nas jsme v dobe Barty nesmyslne ocekavali bankrot statu napresrok.
Ted je toto jinak, i kdyz ti lide vykwzaji s der a zkouseji, jestli jim na uspory zase nekdo skoci. Ale zda se, ze ne, ze si lide uvedomuji, ze v tech usporach na investicích pred 15 lety je zakopano zaostavani republiky vuci ostatnim.
Na rozumném dluhu není nic špatného, zejména (spíš pouze jen) když jde na investice. Vláda si musí hlídat všechny parametry tzn. i cenu. Nemám nic proti tomu, když firmy dobře vydělávají – to je OK. Jen musí dodat efektivně za dobrou cenu.
Chceme mít jako společnost (třeba Česko) co nejvíce statků v dobré kvalitě a k tomu je potřeba udržovat dobré ceny, za které nakupujeme.
Těch posledních 15 spíš 25 let ovlivnilo mnoho faktorů. Do dnes mi není jasné co se v tom období 2005-2010 dělo. Společnost ovládla částečně protikorupční hysterie, která, ale mohla mít zčásti reálný základ.
Jenomže v Polsku před těmi 15 lety mohutně zainvestovala vlna zahraničních Poláku kteří se vraceli ze Západu domů ,takže investice do infrastruktury vyrovnal příliv kapitálu ze zahraničí.Na počátku tisíciletí čněly nad Warsavou nedostavěné mrakodrapy.Tady u nás se všichni smáli že by neradi abychom dopadli jako Poláci.Za deset let na to byly všechny dokončeny a buduji se pořád další.Kdo chce vidět jak se nyní staví tak ať se jede podívat do Nysy kousek od našich hranic kde stojí a stale se rozšiřuje Gigafactory ,která měla být u Plzně.
To mate tezke, kdyz nekteri politici povazuji za investice pridavky, vyssi rust duchodu, levne jizdne, atp.
Ano kdyz rychly rust hdp, ktere prinasi vyrazne vyssi prijmy do rozpoctu date do investic napr. infrastruktury, at uz dopravni, ci strategicke, apod.
A ještě lepší příklad jsou Španělsko a Itálie, které nám tu vlády neustále servírují jako odstrašující případy a ejhle obě země za ty peníze postavili kromě dálniční sítě i síť VRT.
No to bych tak uplne netvrdil, nevim jestli by se vam libilo pravidelne znehodnocovani meny a vyssi inflace, a s tim spojene dusledky. Problem vubec nebyl v usporach, naopak, nas dluh se drzel velmi nizko a koruna posilovala,… Diky tomu jsme se meli az do covidaria celkem dobre co se tyce financi… Dluh k pomeru k HDP je zradna vec, protoze porad je to dluh, ktery vam zvysuje zadluzeni a porad jej musite resit, ono hdp neroste porad stejnym tempem, pak staci mala krize, kdy hdp klesne a vydaje skoci do obrich schodku,… pak bud tvrde skrtate vydaje, zvysujete dane,… Číst vice »
Většina těch rozhleden ve zmíněném období nevznikla z potřeby mít rozhlednu. Jsou to stožáry GSM sítě, kde obce v rámci územního řízení požádaly o rozšíření o vyhlídku, na kterou eventuálně přispěly.
Až úplně v poslední době jsem zaregistroval stavby bez GSM technologií (Kalamajka a Na Pasece).
Poslku hodně pomohlo EURO 2012, při kterém si nechtěli utrhnout ostudu a začali stavět infrastrukturu. Stejně tak byly vidět investice na Ukrajině.
Amen a vítejte v novém roce. Snad se podaří rozhýbat i Dobrou Správu.
Tedy přejmě si Sosna, Nejezchleb, Svoboda ven!
Je to super, jen mě mrzí, že se to nestaví s žádnou odpočívkou… každopádně jde to nyní správným směrem, přejí všem Šťastný Nový rok!
V podstatě ideální ilustrace přísloví „Blbost se musí nechat vykvést, aby přinesla plody.“ 🙂
Neboli kdyby toho Bárty nebylo, možná by nešlo vyloučit něco podobného později v méně extrémní formě (kdy by to nevedlo k bezprostředně a dlouhodobě viditelným škodám). Škrtat miliardy v přípravě muselo být do té doby vlastně strašně lákavé, zatímco potom už si to nikdo nedovolil ani navrhnout.
Jo, zatímco tehdy v době krize Poláci rozjížděli masivní výstavbu, my jsme utahovali opasky, jen škoda že na tom nejhorším možném místě, na už tehdy zaostalé infrastruktuře. Zastavovali a konzervovali jsme dokonce i rozestavěné úseky. O dekádu později sklízíme plody, Poláci sladké, my hořké. Raději si ani nechci představovat ty ekonomické ztráty způsobené neexistencí dálnic, které mohly být za tu dobu postaveny.
Po té době temna se už dnes naštěstí hádáme jen o malichernostech typu, jestli má větší zásluhu na 100 km nových dálnic ročně Babiš nebo Fiala.
no jo, jenze pozice cr a pokska v dobe krize v roce 2008 byla malinko odlisna.
polsko jako jedina zeme EU nezaznamenala za teto krize recesi, naopak, rostla i nadale, zatimco v cr jsme v roce 2009 meli mezirocni pokles o vic, jak pet procent. coz je obrovska raketa.
A nevyhnuli se Poláci recesi mimo jiné právě proto, že tak masivně investovali do infrastruktury?
ne.
Tak ono stačí se podívat, kdo byl na počátku tisícíletí na pozici ministra financí, to docela napoví.
Na české poměry tam delší dobu pobývali pánové:
– Bohuslav Sobotka (2+1+1 roky)
– Miroslav Kalousek (2+0+3 roky)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_vl%C3%A1d_%C4%8Ceska
vliv ministra financi na hospodarstvi v krizovych letech byl limitne nulovy. krizovy pokles byl zcela mimo jejich kontrolu, a z vetsi casti byl zcela mimo republiku.
btw – zrovna kalousek byl jeden z tech lepsich ministru. zaplat panbuh za nej.
Ale ta ideologie „uspořit se k blahobytu“, která nás ničí do teď, na tu měli pánové vliv velký.
Jenze oni se nechteli usporit k blahobytu, ale neprozrat k Recku.
Polsko v tom období rostlo zejména kvůli tomu ,že v té době se vracela domů první vlna Poláků z tzv Polonie/ polští občané v zahraničí/ a to byly miliony lidí.Ted je Poláků v zahraničí asi 10 milionu a tehdy to bylo ještě vîc.A ti doma extrémně investovali,skupovali nemovitosti a privatizovali fabriky a v podstatě drželi Polsko v růstu. O tom si Česká ekonomika mohla jenom zdát a proto se muselo šetřit.
Taky ovšem rostli z mnohem nižšího základu, což v příznivých podmínkách lze rychleji.
Zadejte v mapy cz Dálniční síť ČR 2025 a ukáže vám to, jak to bude vypadat příští rok. Mapy ukazují síť po pěti rocích od 1980 do 2030.
A severní část D0 pořád nic ani roce 2030 🙁 Depresivní.
Do roku 2030 se tam začne stavět.
Možná
Ajo, oni už tam přidali i rok 2030. Tak to je pěkný.
A mně se přitom nedaří je donutit, aby tam přidali aspoň trasu středočeské D3 nebo kteréhokoliv úseku VRT. Prý tam jsou stavby „u kterých se předpokládá zahájení v blízké době“.
Zatímco tam je třeba přeložka I/38 jižně od Znojma, která (posledně když jsem se koukal) se má začít stavět 2029…
V současnosti už mají Mapy.cz pravidla nastavena celkem konzistentně: když je pravomocné územko a jsou zanesené oddělovací geometrické plány, tak obvykle trasu zakreslí.
Pisi to stale D. Tok rozhybal stavby na RSD, privedl zahranicni konkureci a srazil ceny jak projekcnich kancelari, tak i stavebnich firem.
Ktery ministr dle tohoto vzoru da dohromady SZ?
Žádný. SŽ a její výkony zajímají 10x méně lidí než silnice.
Jenze to je smutne, protoze utraty SZ jsou silene a posuny zanedbatelne. Je treba privest na zeleznici konkurenci
Tak Tok byl ministr taky pro SZ.
Nezapomínat na dvě úřednické vlády, jedna Bártu předcházela a druhá následovala. Za nich stát stál, byl zmražen a nedělalo se nic. Předtím se normálně stavělo.
2010-2020 byla promarněná dekáda v mnoha oblastech.
Bárta v té vládě dlouho nebyl, po něm přišli ještě 2 další političtí ministři, než pak v roce 2013 přišla druhá (resp. v historii ČR vlastně už třetí) úřednická vláda. I tak Bárta nadělal paseky dost, tím pozastavením příprav/realizace staveb, a to nejen silničních, ale i železničních (a to nejen se snaze „vyhladovět firmy“, ale u železnice též z hlediska snahy některé stavby vyhodit z OPD ve prospěch některých silničních staveb). A připomněl bych naopak Bártova úřednického předchůdce Slamečku (i když teda v železničním kontextu), který v létě 2009 uvedl, že by chtěl soutěžit rychlíkové výkony, přičemž drážní odbory okamžitě… Číst vice »
Slamečka sám o sobě je jako ministr hodně nedoceněný.
Taky Aleš Řebíček byl kritizován, že rozestavěl stavby, na které neměl peníze… s odstupem času zaplaťpánbůh za ně… 🙂
A nebyl namočený ve firmě Viamont… A neprobíhaly na MD nějaké malé domu?
To souvisí s rozestavěností jak?
Železniční odbory v době rozcuchaného Duška byly katastrofou.Take samozřejmě skončila tato etapa jeho průšvihem.
V roce 2009 už byl Dušek ne v čele OSŽ, ale SoSaD (mmch. to byl ten samý rok, v jehož úvodu bylo „13 odborových centrál“ proti tomu, že pokud Kalousek předloží vládě k projednání věcný záměr novely zákona o dani s příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, tak že drážní/tramvajáčtí atd. pracovníci vstoupí do tzv. časově neomezené stávky; až tehdy jsem si plně uvědomil, kolik že těch organizací je, vč. různých odštěpenců s nízkým počtem členů). I když, v době téže úřednické vlády se proslavil určitými výroky právě spjatými i s tím úřednickým ministrem dopravy – zapamatovatelné zůstalo spojení „ohnout… Číst vice »
Je to pravda. Taky třeba ve výstavbě bytů to bylo promarněné desetiletí.
ČR doposud měla tři úřednické vlády: – 2. 1. 1998 – 22. 7. 1998 – Tošovský – 7 měs. – 8. 5. 2009 – 13. 7. 2010 – Fischer – 15 měs. – 10. 7. 2013 – 29. 1. 2014 – Rusnok – 7 měs. V Nečasově vládě, v letech 2010 – 2013 (mezi Fišerem a Rusnokem) se za TŘI roky vystřídali ČTYŘI ministři dopravy: – Bárta – 10 měs. – Šmerda – 3 měs. – Dobeš – 18 měs. – Stanjura – 8 měs. (současný ministr financí) 🙂 Z uvedeného je jasné, že o nějakém smysluplném vedení tohoto resortu… Číst vice »
Pardon, na Šmerdu jsem úplně zapomněl (P. Dobeš a Stanjura mi v hlavě zůstali).
A poslední odrážka – srov. s tím 10letým nabagrováním od Slamečky. 😀
Myslím, že v české kotlině se takovým regionálním specialitám dlouhodobě docela daří, bohužel.
No minimálně Rusnokuv ministr dopravy ublížil ČD nekoupenim dalších Railjetu.
a také výrazně pomohl zrušením připravovaných soutěží na výkony v dálkové dopravě. Nicméně je fér říct, že Bc. Zdeněk Žák byl škůdcem na všech frontách.
Pravda.